Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5:seen lämmitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by tsbmw View Post
    S38B35 M-Power kone (tuskin paljon eroaa E34 M5 S38B38).
    Termostaattiohjatun letkulämmittimen asennus miten ja mihin?

    - Näkyy olevan n. 18mm putki letkulämmittimessä (DEFA), ei sitä taida voida alaletkuun laittaa?
    - Letkulämmittimen termari katkoo 80c.
    - Auton termari lienee koko ajan kiinni joten jäähdytysvesi ei kierrä kaikkialla? Sylinteriryhmä pitäisi saada lämmitettyä.
    - Moottorin pitäisi saada suht oikeat arvot antureilta.
    - T-haaralla ulos alaletkusta => letkulämppäriin => sisätilan lämmönvaihtimesta ulos tulevaan letkuun T-liittimellä kiinni (jolloin toimii myös kun sisätilan lämmitys on pois päältä).

    - Voiko lohkoon öljytilaan laittaa lisäksi lohkolämppärin?
    Älä nyt ainakaan laita öljytilaan "normi" lohkolämppäriä, palaa äkkiä koko auto.
    Jotkin padheater tyyppiset säteilylämmittimet öljyt lämmittämään pohjan ulkopuolelta.

    Paras varmaan olisi jos saisi tuollaiseen letkulämmittimeen pumpun.
    vesi hieman kiertäisi koneessa vaikka jo lämppärin letkujen kautta.

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3351
      • haapavesi

      #17
      kiertää termarin ohi aina neste......
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1255
        • Kainuu

        #18
        Itse asennutin 530 elementit aikoinaan M moottorin kylkeen. Selvä hyöty oli pakkasella noista. Oisko ollut noin 1h tunnin homma ei paha rasti.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • 2bar..ahhh
          BTCF Honorary Member
          • Nov 2004
          • 3351
          • haapavesi

          #19
          jos vähäkään pysyy johot käsis niin eberi saksasta 500€ ja gsm rele 110€ ... niin on sisältäkin lämmin...
          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #20
            Originally posted by Muurahainen View Post
            ...Paras varmaan olisi jos saisi tuollaiseen letkulämmittimeen pumpun. Vesi hieman kiertäisi koneessa vaikka jo lämppärin letkujen kautta.
            Alavesiletku T-haara ulos 20mm => 12V vesipumppu + aina samalla päällä akkulaturi => vesilämmitin 80c => sisätilanlämmittimen ulostuloletkuun T-haara?

            Originally posted by 2bar..ahhh View Post
            kiertää termarin ohi aina neste......
            Siis sama mihin kohtaan vesiletkuja tuon vesilämmittimen asentaa - lämmittää kannen ja öljyt vähän?
            Originally posted by makebm5 View Post
            Itse asennutin 530 elementit aikoinaan M moottorin kylkeen. Selvä hyöty oli pakkasella noista. Oisko ollut noin 1h tunnin homma ei paha rasti.
            Laita linkkiä mistä löydän ja mitä tarkoitat?

            Originally posted by 2bar..ahhh View Post
            jos vähäkään pysyy johot käsis niin eberi saksasta 500€ ja gsm rele 110€ ... niin on sisältäkin lämmin...
            Hiukka jo arvokas kun mulla on sisäsähkölämmitys - lämmittääkö Eberi samalla koneen?
            Last edited by tsbmw; 12-11-2011, 21:12.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by tsbmw View Post
              Alavesiletku T-haara ulos 20mm => 12V vesipumppu + aina samalla päällä akkulaturi => vesilämmitin 80c => sisätilanlämmittimen ulostuloletkuun T-haara?

              Siis sama mihin kohtaan vesiletkuja tuon vesilämmittimen asentaa - lämmittää kannen ja öljyt vähän?

              Laita linkkiä mistä löydän ja mitä tarkoitat?

              Hiukka jo arvokas kun mulla on sisäsähkölämmitys - lämmittääkö Eberi samalla koneen?
              En tiedä kannattaako haaroittaa kuitenkaan. Suoraan vaan letkun väliin.

              Ja eberi lämmittää koneen kyllä. Taitaa olla jossain 5KW nurkilla tuollaisien tehot. Ei kannata sitten enään paljon sisältä sähköllä lämmitellä.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14446
                • Oulu

                #22
                Originally posted by tsbmw View Post
                Hiukka jo arvokas kun mulla on sisäsähkölämmitys - lämmittääkö Eberi samalla koneen?
                Tottakai lämmittää, jos sen niin asentaa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  #23
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  En tiedä kannattaako haaroittaa kuitenkaan. Suoraan vaan letkun väliin.

                  Ja eberi lämmittää koneen kyllä. Taitaa olla jossain 5KW nurkilla tuollaisien tehot. Ei kannata sitten enään paljon sisältä sähköllä lämmitellä.
                  Mutta kun alavesiletkun poikkileikkaus on n. 45mm ulkomitta ja vesilämmittimen n. 20mm (ja onko Defan sisällä hidastimia) - mahtaako normaali vesikierto toimia ajossa jos tuon "kuristimen" letkuun laittaa?
                  Olisiko parempi paikka esim. öljylauhduttimen jäähdytysletku tai sisätilan lämmittimen jättö - ainakin letkujen poikkileikkaus olisi lähellä? Miksi alavesiletku on 45mm?
                  Last edited by tsbmw; 12-11-2011, 22:17.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • 2bar..ahhh
                    BTCF Honorary Member
                    • Nov 2004
                    • 3351
                    • haapavesi

                    #24
                    Originally posted by tsbmw View Post
                    Mutta kun alavesiletkun poikkileikkaus on n. 45mm ulkomitta ja vesilämmittimen n. 20mm (ja onko Defan sisällä hidastimia) - mahtaako normaali vesikierto toimia ajossa jos tuon "kuristimen" letkuun laittaa?
                    Olisiko parempi paikka esim. öljylauhduttimen jäähdytysletku tai sisätilan lämmittimen jättö - ainakin letkujen poikkileikkaus olisi lähellä? Miksi alavesiletku on 45mm?
                    siis aluksi siksi kun se menee syyläriin 45mm... jonka kautta kaikki moottorin tärkeimmät vedet kulukee... eli sinne ei todellakaan sitä letku lämmitintä..

                    sisältä tulevaan letkuun se lämmitin pumpulla niin kone lämpenee eka ja jos riittää paukut niin sisältäkin lämpenee ...

                    sit vaan aux ajastuksella aamulla hetki ennen ku lähtee niin puhaltimet ja sisäkierto päälle niin saataa lämmetä hetken sisältä..
                    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #25
                      Originally posted by tsbmw View Post
                      Mutta kun alavesiletkun poikkileikkaus on n. 45mm ulkomitta ja vesilämmittimen n. 20mm (ja onko Defan sisällä hidastimia) - mahtaako normaali vesikierto toimia ajossa jos tuon "kuristimen" letkuun laittaa?
                      Olisiko parempi paikka esim. öljylauhduttimen jäähdytysletku tai sisätilan lämmittimen jättö - ainakin letkujen poikkileikkaus olisi lähellä? Miksi alavesiletku on 45mm?
                      Siihen alavesiletkuun jos laitetaan lämppäri niin se on hieman erilaista mallia. Siinä on siis tuo 45mm reikä.

                      Tuo sinun lämppäri tulee kuten 2Bar..ahhh sanoi.

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1495
                        • Ilvola

                        #26
                        Kannattaisiko vaihtaa, Motonetistä kallein malli termarilla oli.
                        Mikä malli on moottorille paras ja lämpiääkö koko vesitilavuus?
                        Mistä semmosen isoreikäsen termariohjatun letkulämmittimen löytää?
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • JTP
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 506
                          • Hpj

                          #27
                          Originally posted by tsbmw View Post
                          Kannattaisiko vaihtaa, Motonetistä kallein malli termarilla oli.
                          Mikä malli on moottorille paras ja lämpiääkö koko vesitilavuus?
                          Mistä semmosen isoreikäsen termariohjatun letkulämmittimen löytää?
                          Defalta ainakin löytyy alavesiletkuun sopiva lämmitin, mallin 411420 pitäisi olla sopiva ulkomitaltaan 45mm letkuun.
                          e90 330i lci -09
                          Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                          Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                          Comment

                          • zanta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2908
                            • Oulu

                            #28
                            Mulla oli 4 talvea ajossa facelift malli ja lämmittimenä täällä napapiirin leveysasteilla riitti Defan säteilylämmitin lohkon pohjassa.
                            Oli X5:n kasikoneeseen sopiva malli, asentaja totesi että harvoin on näin hyvin tilaa asennella. Eikä ollu mikään hidastöinen asennuskaan. Pikkupajoilla onnistuu!
                            Myös muissa autoissani on riittänyt säteilyvastus.
                            LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                            eksälista:
                            E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                            Comment

                            • Gunfiyld
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 40
                              • Vantaa

                              #29
                              Herätellään suhteellisen vanhaa ketjua.

                              Mitä kokemuksia jengillä on noista Defan 881 ja 871 lämmittimistä? Itse ostin ne ja yllätyin aika paljon kun ne meneekin lohkon kylkeen kiinni. Maalaisjärjellä vaikuttaa aika optimistiselta, että parilla lämmittimellä lohkon kyljessä saataisiin merkittävää vaikutusta aikaiseksi.

                              Aiemmin olen nähnyt, että säteilylämmittimet on asennetty lähinnä öljypohjaan, jossa luulisi saavan ainakin siellä olevan öljyn vähän lämpimämmäksi ja siten voitelun toimimaan vähän paremmin, kun pata lyödään tulille. Voisi kuvitella tämän oleman erityisen tärkeää M5:sessa, kun öljyt on 10W60. Defan 881 lämmittimen asennusohjeissa lisäksi mainitaan, että X5:sessa tulisi asentaa 881 lämmitin lohkoon ja 412801 lämmitin öljypohjaan.

                              Kysymys siis oikeastaan on, olenko ihan hukassa tai onko joku asentanut M5:sen öljypohjaan onnistuneesti Defan säteilylämmitintä ja mikä lämmittimen tyyppi on?
                              - BMW E46 M3 Cabrio '02
                              - BMW E39 M5 '99

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10043
                                • KVLA

                                #30
                                Originally posted by Gunfiyld View Post
                                Kysymys siis oikeastaan on, olenko ihan hukassa tai onko joku asentanut M5:sen öljypohjaan onnistuneesti Defan säteilylämmitintä ja mikä lämmittimen tyyppi on?
                                Omaan femmaan tosiaan tuli aikoinaan Defa:n pannu öljypohjan kupeeseen ja toinen lohkoon. Muuten ei olisi ympärivuotisessa käytössä uskaltanut käyttää. Mallinumeroita en enää valitettavasti muista,kun on jo vuosia vierähtänyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎