Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5:seen lämmitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3651
    • Raisio

    #31
    Aika harva taitaa enää äMällä tämänkorisena talviajella. Tekniikan puolesta ei mitään ihmeellistä, mutta korille jo aika kuluttavaa jos suolateitä joutuu ajamaan.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • ekkoo1
      BTCF Member
      • Jun 2019
      • 1369
      • Pohjanmaa

      #32
      10w60 ölpat ns. kuusen alta kuulostaa kyllä vähän hurjalta.
      E39 540i -96 Ajamisen iloa
      E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
      E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
      Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by Gunfiyld View Post
        Herätellään suhteellisen vanhaa ketjua.

        Mitä kokemuksia jengillä on noista Defan 881 ja 871 lämmittimistä? Itse ostin ne ja yllätyin aika paljon kun ne meneekin lohkon kylkeen kiinni. Maalaisjärjellä vaikuttaa aika optimistiselta, että parilla lämmittimellä lohkon kyljessä saataisiin merkittävää vaikutusta aikaiseksi.

        Aiemmin olen nähnyt, että säteilylämmittimet on asennetty lähinnä öljypohjaan, jossa luulisi saavan ainakin siellä olevan öljyn vähän lämpimämmäksi ja siten voitelun toimimaan vähän paremmin, kun pata lyödään tulille. Voisi kuvitella tämän oleman erityisen tärkeää M5:sessa, kun öljyt on 10W60. Defan 881 lämmittimen asennusohjeissa lisäksi mainitaan, että X5:sessa tulisi asentaa 881 lämmitin lohkoon ja 412801 lämmitin öljypohjaan.

        Kysymys siis oikeastaan on, olenko ihan hukassa tai onko joku asentanut M5:sen öljypohjaan onnistuneesti Defan säteilylämmitintä ja mikä lämmittimen tyyppi on?
        Laittaisin kyllä mieluummin tt-thermon esim. se 1500w malli. Kone lämpenee kunnolla pakkasella kun tehoa on riittävästi. Itse laitoin 1000w vastaavan lämmittimen (eri valmistaja) kun oli halvalla myynnissä. Kyllähän se tuolla 1000w lämmittimelläkin lämpenee, mutta olisi saanut olla se 1500w malli kun kuitenkin kohtuu paljon lämmitettävää kasissa. Toki lisäksi voi halutessaan sitten vielä heittää jonkun säteilylämmittimen öljypohjaa lämmittämään.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Gunfiyld
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 40
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by HTK12 View Post
          Laittaisin kyllä mieluummin tt-thermon esim. se 1500w malli. Kone lämpenee kunnolla pakkasella kun tehoa on riittävästi. Itse laitoin 1000w vastaavan lämmittimen (eri valmistaja) kun oli halvalla myynnissä. Kyllähän se tuolla 1000w lämmittimelläkin lämpenee, mutta olisi saanut olla se 1500w malli kun kuitenkin kohtuu paljon lämmitettävää kasissa. Toki lisäksi voi halutessaan sitten vielä heittää jonkun säteilylämmittimen öljypohjaa lämmittämään.
          Eikös ketjussa aiemmin puhuttu, ettei letkulämmitin oikein sovi, kun saattaa sekottaa elektroniikkaa käynnistyksen yhteydessä?

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Omaan femmaan tosiaan tuli aikoinaan Defa:n pannu öljypohjan kupeeseen ja toinen lohkoon. Muuten ei olisi ympärivuotisessa käytössä uskaltanut käyttää. Mallinumeroita en enää valitettavasti muista,kun on jo vuosia vierähtänyt.
          Varmistelen, että tämä oli siis M5, jonka öljypohjaan joku lämmitin joskus sovitettiin? Muistatko mistä sait aikanaan tiedon, että tämä lämmitin x sinne sopii? Yritän siis saada jotain suuntaa mistä lähteä metsästämään oikeaa lämmitintä :think Sokkona aika vaikea löytää, kun Defan ei osaa suositella koko autoon mitään.
          - BMW E46 M3 Cabrio '02
          - BMW E39 M5 '99

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10081
            • KVLA

            #35
            Originally posted by Gunfiyld View Post
            Varmistelen, että tämä oli siis M5, jonka öljypohjaan joku lämmitin joskus sovitettiin? Muistatko mistä sait aikanaan tiedon, että tämä lämmitin x sinne sopii? Yritän siis saada jotain suuntaa mistä lähteä metsästämään oikeaa lämmitintä :think Sokkona aika vaikea löytää, kun Defan ei osaa suositella koko autoon mitään.
            Kyllä vm.1999 mallin ehta M5 oli kyseessä. Yhtään en enää kyllä muista Defojen numeroita. Mutta olisiko niin,että jossain vastaavassa ketjussa täällä foorumilla (?) oli juttua ja siitä topiikista bongasin ne numerot.

            Oliko sitten ollut samat kuin entisessä E39 540:ssä??? :think

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #36
              Originally posted by Gunfiyld View Post
              Eikös ketjussa aiemmin puhuttu, ettei letkulämmitin oikein sovi, kun saattaa sekottaa elektroniikkaa käynnistyksen yhteydessä?
              Mitä elektroniikkaa se lämmittäminen sekoittaa? Perinteinen ilman pumppua oleva letkulämmitin väärässä kohdassa voi lämmittää vedenlämpöanturin ja moottorinohjaus luulee koneen olevan lämmin kun se ei todellisuudessa ole (vain anturi ja sen lähellä oleva vesi on lämmin). Tätä onglemaa ei ole tuollaisella TT-thermo tyyppisellä lämmittimellä kun siinä on integroitu vesipumppu, jolloin vesi kiertää koneessa ja anturi näkee moottorin todellisen lämpötilan, joten käynnistyksen rikastus on oikein ja moottori käynnistyy kuten kuuluu.

              Itsellä ainakin todella hyvät kokemukset 1000w kiertovesipumpulla olevasta lämmitin tuossa 540:ssä (ei ole tt-thermo kun tuon sai alle 100€ tarjouksessa). Tuo S62 on jatkojalostettu tuosta M62:sta, joka tuossa 540:ssä on. Laittaa sen niihin kennon letkuihin, niin moottori sekä lämppärin kenno lämpenee, joten tule heti sisällekkin lämmintä. Jos oikein haluaa hifistellä, niin laittaa sinne öljypohjaan yhden 300w säteilylämmittimen, niin on öljytkin lämpimät. Itselläkin on tuossa yksi 300w säteilijä inspiraatiota odottamassa, mutta ei ole tullut laitettua kun tuolla lämpenee hyvin moottori. Nyt jos olisin ostamassa laittaisin sen 1500w mallin, niin paljon lämmitettävää kasissa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2728
                • .fi

                #37
                Originally posted by HTK12 View Post
                Mitä elektroniikkaa se lämmittäminen sekoittaa?

                Tuo S62 on jatkojalostettu tuosta M62:sta, joka tuossa 540:ssä on.
                sammuisko kenties ne älä-polje-kylmää-ledit kiekkamittarist väärin tms.?

                itse en kehtais tässä vetää m62 tähän, ku niin vähiin jää ne yhtäläisyydet kansanmallin kanssa.
                s62 o öljypumpullaki pari omaa solenoidii, et se kyl kaipaa niitä notkeita öljyjä enemmän ku lämmintä vettä.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4180

                  #38
                  Taitaa ne mittariston valot olla ä-lämpöön perustuvia. :think
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by aae30 View Post
                    sammuisko kenties ne älä-polje-kylmää-ledit kiekkamittarist väärin tms.?

                    itse en kehtais tässä vetää m62 tähän, ku niin vähiin jää ne yhtäläisyydet kansanmallin kanssa.
                    s62 o öljypumpullaki pari omaa solenoidii, et se kyl kaipaa niitä notkeita öljyjä enemmän ku lämmintä vettä.
                    Kuten tuossa edellä sanottiin ne kiekkamittarin ledit on öljynlämpö. Jos niitä notkeita öljyjä haluaa niin kuten sanoin laittaa sinne öljypohjaan sen säteilijän. Jos ei lämmitä lohkoa, niin melkoinen massa on lämmittämättä ja se jäähdyttää kyllä sitä öljyä kun käynnistää auton. Eniten kulumista tapahtuu moottorissa kunnes moottori on käyntilämmössä (toki öljyt myös). Pelkän öljyn lämpökapasiteetti on vaan niin pieni vrt. moottori, että sitä lämmittämällä kestää aika paljon pidempään saada kone lämpimäksi.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • IIIolut
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 382
                      • Mikkeli

                      #40
                      Jos en väärin muista, niin aikoinaan mulle asennettiin Defan lämmittimet tuohon S62 mosaan, mitkä oli tarkoitettu 540 malliin. Ihan hyvin pelitti melkein 10 vuotta, mitä auto mulla oli ja sillä ajettiin ympäri vuoden. Öljynä käytin 5W-50 ja kk-laakerit oli ihan ok, kun ne siihen ennakoivasti vaihdeltiin. Kylläpä se tuo HTK12:n ratkaisu melkein paras on, jos oikeasti lämpöä haluaa.
                      E61 ///M5 -07
                      F15 X5 40e ///M-Sport -16

                      Ex. E39 ///M5 -01
                      -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                      Comment

                      • Gunfiyld
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 40
                        • Vantaa

                        #41
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Kyllä vm.1999 mallin ehta M5 oli kyseessä. Yhtään en enää kyllä muista Defojen numeroita. Mutta olisiko niin,että jossain vastaavassa ketjussa täällä foorumilla (?) oli juttua ja siitä topiikista bongasin ne numerot.

                        Oliko sitten ollut samat kuin entisessä E39 540:ssä??? :think
                        Kiitos! Nyt kun luki ketjua ajatuksella uusiksi, niin kyllähän tuolla aiemmin viitattiin tuohon X5:sen lämmittimeen eli ilmeisesti siis Defa 412801. Tuossa alhaalla vielä netistä poimittu kuva, näyttääkö tutulta?

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Mitä elektroniikkaa se lämmittäminen sekoittaa? Perinteinen ilman pumppua oleva letkulämmitin väärässä kohdassa voi lämmittää vedenlämpöanturin ja moottorinohjaus luulee koneen olevan lämmin kun se ei todellisuudessa ole (vain anturi ja sen lähellä oleva vesi on lämmin). Tätä onglemaa ei ole tuollaisella TT-thermo tyyppisellä lämmittimellä kun siinä on integroitu vesipumppu, jolloin vesi kiertää koneessa ja anturi näkee moottorin todellisen lämpötilan, joten käynnistyksen rikastus on oikein ja moottori käynnistyy kuten kuuluu.
                        Itsellä ei ole omaa tietoa mitä se sekoittaa ja miten, viittasin siis lähinnä aiempiin kommentteihin ketjussa. Niissä puhuttiin nimenomaan käynnistymisongelmista, kun moottori tulkitsee lämpötilaa väärin. Sinänsä tuo pumppu varmasti helpottaa sitä. Kiitos kommenteista.

                        En tiedä millä logiikalla jengamittarin ledit sammuvat, mutta kokemukset sekä E39:n että E46:sen ämmän perusteella, että jos niitä seuraa, niin alhaisilla öljyn lämmöilla antaa kyllä polkea. Itse seurailen mielummin öljyn lämpömittaria.
                        Attached Files
                        Last edited by Gunfiyld; 08-12-2021, 12:54.
                        - BMW E46 M3 Cabrio '02
                        - BMW E39 M5 '99

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11720
                          • Kouvola

                          #42
                          TT-Thermo tai vastaava kiertovesipumpullinen letkulämppäri on kyllä todella tehokas ja kustannustehokas. Lämmittää nesteet tasaisesti eikä pistemäisesti kuten lohkolämmitin tai perinteinen letkulämmitin. Noilla lohkon kylkeen asennettavilla silitysraudoilla ei tee edelleenkään mitään. Paras combo varmasti olisi tuollainen TT-thermo ja öljypohjaan vastus.
                          Last edited by Esko; 08-12-2021, 13:01.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #43
                            Originally posted by Gunfiyld View Post
                            Itsellä ei ole omaa tietoa mitä se sekoittaa ja miten, viittasin siis lähinnä aiempiin kommentteihin ketjussa. Niissä puhuttiin nimenomaan käynnistymisongelmista, kun moottori tulkitsee lämpötilaa väärin. Sinänsä tuo pumppu varmasti helpottaa sitä. Kiitos kommenteista.

                            En tiedä millä logiikalla jengamittarin ledit sammuvat, mutta kokemukset sekä E39:n että E46:sen ämmän perusteella, että jos niitä seuraa, niin alhaisilla öljyn lämmöilla antaa kyllä polkea. Itse seurailen mielummin öljyn lämpömittaria.
                            Sillä perinteisellä letkulämppärillä niitä käynnistysongelmia saa ihan kaikkiin autoihin, jos se asennetaan ns. väärään paikkaan eli lämmittää sen anturin kuumaksi kun kone ei ole. Silloin on rikastukset perseellään ja ei lähde helposti käyntiin. Toki kun startilla hinkkaa, niin kyllähän se vesimpumppu pyörii ja kun riittävästi vesipumppu on kierrättänyt nestettä, niin anturikin näyttää oikeita lukemia jolloin rikastukset on kunnossa. Toki ne lämmöt saa tasattua näissä myös kun laittaa virrat päälle ja antaa sen kiertovesipumpun pyöriä hetken. Tätä ongelmaa ei tule tuollaisen kiertovesipumpulla olevan lämmittimen kanssa kun se ei tee yksittäistä kuumaa kohtaa vaan kiertävä neste on suhteellisen tasalämpöistä. Itsellä tuo 1000w lämmitin lämmittää moottorin ~40c lähtölämpötilaa lämpimmäksi 2h lämmityksellä, joten siksi mieluummin laittaisin sen 1500w mallin niin lämpenee vähän nopeammin.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3651
                              • Raisio

                              #44
                              Originally posted by Esko View Post
                              TT-Thermo tai vastaava kiertovesipumpullinen letkulämppäri on kyllä todella tehokas ja kustannustehokas. Lämmittää nesteet tasaisesti eikä pistemäisesti kuten lohkolämmitin tai perinteinen letkulämmitin. Noilla lohkon kylkeen asennettavilla silitysraudoilla ei tee edelleenkään mitään. Paras combo varmasti olisi tuollainen TT-thermo ja öljypohjaan vastus.
                              Kyl noilla silitysraudoilla jotain tekee kun sen 2-3 tuntia lämmittää varsinkin jos koneessa 10w60 tervaa.

                              Ainakin yhdessä ex 540 tuplasäteilijät huomas kun kone kävi lämmityksen jälkeen erilailailla kuin raakana käyntiin polkasten vaikka 5w-30 öljyt oli sisällä.
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10081
                                • KVLA

                                #45
                                Originally posted by ritariässä View Post
                                Ainakin yhdessä ex 540 tuplasäteilijät huomas kun kone kävi lämmityksen jälkeen erilailailla kuin raakana käyntiin polkasten vaikka 5w-30 öljyt oli sisällä.
                                Se on näin. Kun yksi lätty lämmittää öljyt reilusti plussalle ja lohkossa toinen lätty lämmittää sen verran moottoria,että öljykanavat on öljylle vähän lämpöiset. Niin tämä takaa sen,että ölppä lähtee varmasti heti kiertämään koko moottorissa yläkertaa myöten.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎