Aika harva taitaa enää äMällä tämänkorisena talviajella. Tekniikan puolesta ei mitään ihmeellistä, mutta korille jo aika kuluttavaa jos suolateitä joutuu ajamaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M5:seen lämmitin?
Collapse
X
-
10w60 ölpat ns. kuusen alta kuulostaa kyllä vähän hurjalta.E39 540i -96 Ajamisen iloa
E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin
Comment
-
-
Originally posted by Gunfiyld View PostHerätellään suhteellisen vanhaa ketjua.
Mitä kokemuksia jengillä on noista Defan 881 ja 871 lämmittimistä? Itse ostin ne ja yllätyin aika paljon kun ne meneekin lohkon kylkeen kiinni. Maalaisjärjellä vaikuttaa aika optimistiselta, että parilla lämmittimellä lohkon kyljessä saataisiin merkittävää vaikutusta aikaiseksi.
Aiemmin olen nähnyt, että säteilylämmittimet on asennetty lähinnä öljypohjaan, jossa luulisi saavan ainakin siellä olevan öljyn vähän lämpimämmäksi ja siten voitelun toimimaan vähän paremmin, kun pata lyödään tulille. Voisi kuvitella tämän oleman erityisen tärkeää M5:sessa, kun öljyt on 10W60. Defan 881 lämmittimen asennusohjeissa lisäksi mainitaan, että X5:sessa tulisi asentaa 881 lämmitin lohkoon ja 412801 lämmitin öljypohjaan.
Kysymys siis oikeastaan on, olenko ihan hukassa tai onko joku asentanut M5:sen öljypohjaan onnistuneesti Defan säteilylämmitintä ja mikä lämmittimen tyyppi on?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostLaittaisin kyllä mieluummin tt-thermon esim. se 1500w malli. Kone lämpenee kunnolla pakkasella kun tehoa on riittävästi. Itse laitoin 1000w vastaavan lämmittimen (eri valmistaja) kun oli halvalla myynnissä. Kyllähän se tuolla 1000w lämmittimelläkin lämpenee, mutta olisi saanut olla se 1500w malli kun kuitenkin kohtuu paljon lämmitettävää kasissa. Toki lisäksi voi halutessaan sitten vielä heittää jonkun säteilylämmittimen öljypohjaa lämmittämään.
Originally posted by Heguli 31 View PostOmaan femmaan tosiaan tuli aikoinaan Defa:n pannu öljypohjan kupeeseen ja toinen lohkoon. Muuten ei olisi ympärivuotisessa käytössä uskaltanut käyttää. Mallinumeroita en enää valitettavasti muista,kun on jo vuosia vierähtänyt.- BMW E46 M3 Cabrio '02
- BMW E39 M5 '99
Comment
-
-
Originally posted by Gunfiyld View PostVarmistelen, että tämä oli siis M5, jonka öljypohjaan joku lämmitin joskus sovitettiin? Muistatko mistä sait aikanaan tiedon, että tämä lämmitin x sinne sopii? Yritän siis saada jotain suuntaa mistä lähteä metsästämään oikeaa lämmitintä :think Sokkona aika vaikea löytää, kun Defan ei osaa suositella koko autoon mitään.
Oliko sitten ollut samat kuin entisessä E39 540:ssä??? :think
Comment
-
-
Originally posted by Gunfiyld View PostEikös ketjussa aiemmin puhuttu, ettei letkulämmitin oikein sovi, kun saattaa sekottaa elektroniikkaa käynnistyksen yhteydessä?
Itsellä ainakin todella hyvät kokemukset 1000w kiertovesipumpulla olevasta lämmitin tuossa 540:ssä (ei ole tt-thermo kun tuon sai alle 100€ tarjouksessa). Tuo S62 on jatkojalostettu tuosta M62:sta, joka tuossa 540:ssä on. Laittaa sen niihin kennon letkuihin, niin moottori sekä lämppärin kenno lämpenee, joten tule heti sisällekkin lämmintä. Jos oikein haluaa hifistellä, niin laittaa sinne öljypohjaan yhden 300w säteilylämmittimen, niin on öljytkin lämpimät. Itselläkin on tuossa yksi 300w säteilijä inspiraatiota odottamassa, mutta ei ole tullut laitettua kun tuolla lämpenee hyvin moottori. Nyt jos olisin ostamassa laittaisin sen 1500w mallin, niin paljon lämmitettävää kasissa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostMitä elektroniikkaa se lämmittäminen sekoittaa?
Tuo S62 on jatkojalostettu tuosta M62:sta, joka tuossa 540:ssä on.
itse en kehtais tässä vetää m62 tähän, ku niin vähiin jää ne yhtäläisyydet kansanmallin kanssa.
s62 o öljypumpullaki pari omaa solenoidii, et se kyl kaipaa niitä notkeita öljyjä enemmän ku lämmintä vettä.Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Originally posted by aae30 View Postsammuisko kenties ne älä-polje-kylmää-ledit kiekkamittarist väärin tms.?
itse en kehtais tässä vetää m62 tähän, ku niin vähiin jää ne yhtäläisyydet kansanmallin kanssa.
s62 o öljypumpullaki pari omaa solenoidii, et se kyl kaipaa niitä notkeita öljyjä enemmän ku lämmintä vettä.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Jos en väärin muista, niin aikoinaan mulle asennettiin Defan lämmittimet tuohon S62 mosaan, mitkä oli tarkoitettu 540 malliin. Ihan hyvin pelitti melkein 10 vuotta, mitä auto mulla oli ja sillä ajettiin ympäri vuoden. Öljynä käytin 5W-50 ja kk-laakerit oli ihan ok, kun ne siihen ennakoivasti vaihdeltiin. Kylläpä se tuo HTK12:n ratkaisu melkein paras on, jos oikeasti lämpöä haluaa.E61 ///M5 -07
F15 X5 40e ///M-Sport -16
Ex. E39 ///M5 -01
-Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostKyllä vm.1999 mallin ehta M5 oli kyseessä. Yhtään en enää kyllä muista Defojen numeroita. Mutta olisiko niin,että jossain vastaavassa ketjussa täällä foorumilla (?) oli juttua ja siitä topiikista bongasin ne numerot.
Oliko sitten ollut samat kuin entisessä E39 540:ssä??? :think
Originally posted by HTK12 View PostMitä elektroniikkaa se lämmittäminen sekoittaa? Perinteinen ilman pumppua oleva letkulämmitin väärässä kohdassa voi lämmittää vedenlämpöanturin ja moottorinohjaus luulee koneen olevan lämmin kun se ei todellisuudessa ole (vain anturi ja sen lähellä oleva vesi on lämmin). Tätä onglemaa ei ole tuollaisella TT-thermo tyyppisellä lämmittimellä kun siinä on integroitu vesipumppu, jolloin vesi kiertää koneessa ja anturi näkee moottorin todellisen lämpötilan, joten käynnistyksen rikastus on oikein ja moottori käynnistyy kuten kuuluu.
En tiedä millä logiikalla jengamittarin ledit sammuvat, mutta kokemukset sekä E39:n että E46:sen ämmän perusteella, että jos niitä seuraa, niin alhaisilla öljyn lämmöilla antaa kyllä polkea. Itse seurailen mielummin öljyn lämpömittaria.Last edited by Gunfiyld; 08-12-2021, 12:54.- BMW E46 M3 Cabrio '02
- BMW E39 M5 '99
Comment
-
-
TT-Thermo tai vastaava kiertovesipumpullinen letkulämppäri on kyllä todella tehokas ja kustannustehokas. Lämmittää nesteet tasaisesti eikä pistemäisesti kuten lohkolämmitin tai perinteinen letkulämmitin. Noilla lohkon kylkeen asennettavilla silitysraudoilla ei tee edelleenkään mitään. Paras combo varmasti olisi tuollainen TT-thermo ja öljypohjaan vastus.Last edited by Esko; 08-12-2021, 13:01.
Comment
-
-
Originally posted by Gunfiyld View PostItsellä ei ole omaa tietoa mitä se sekoittaa ja miten, viittasin siis lähinnä aiempiin kommentteihin ketjussa. Niissä puhuttiin nimenomaan käynnistymisongelmista, kun moottori tulkitsee lämpötilaa väärin. Sinänsä tuo pumppu varmasti helpottaa sitä. Kiitos kommenteista.
En tiedä millä logiikalla jengamittarin ledit sammuvat, mutta kokemukset sekä E39:n että E46:sen ämmän perusteella, että jos niitä seuraa, niin alhaisilla öljyn lämmöilla antaa kyllä polkea. Itse seurailen mielummin öljyn lämpömittaria.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostTT-Thermo tai vastaava kiertovesipumpullinen letkulämppäri on kyllä todella tehokas ja kustannustehokas. Lämmittää nesteet tasaisesti eikä pistemäisesti kuten lohkolämmitin tai perinteinen letkulämmitin. Noilla lohkon kylkeen asennettavilla silitysraudoilla ei tee edelleenkään mitään. Paras combo varmasti olisi tuollainen TT-thermo ja öljypohjaan vastus.
Ainakin yhdessä ex 540 tuplasäteilijät huomas kun kone kävi lämmityksen jälkeen erilailailla kuin raakana käyntiin polkasten vaikka 5w-30 öljyt oli sisällä.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostAinakin yhdessä ex 540 tuplasäteilijät huomas kun kone kävi lämmityksen jälkeen erilailailla kuin raakana käyntiin polkasten vaikka 5w-30 öljyt oli sisällä.
Comment
-
Comment