Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5:seen lämmitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    #46
    Originally posted by ritariässä View Post
    Kyl noilla silitysraudoilla jotain tekee kun sen 2-3 tuntia lämmittää varsinkin jos koneessa 10w60 tervaa.

    Ainakin yhdessä ex 540 tuplasäteilijät huomas kun kone kävi lämmityksen jälkeen erilailailla kuin raakana käyntiin polkasten vaikka 5w-30 öljyt oli sisällä.
    Luitko tuon minun kirjoituksen. Sanoin ettei noilla lohkon kylkeen asennettavilla silitysraudoilla tee mitään ja tuo on tosiasia. Useammassa autossa ollut noita ja vaikka lämmität 3h, niin moottori kuulostaa juurikin siltä, että teit juuri täyden kylmäkäynnistyksen. Vastuksen teho on korkeintaan puolet, yleensä kolmasosa perinteisen lohkolämmittimen tehosta. Öljypohjaan sijoitettavasta on jo hyötyä, kun lämmittää yhdessä tilassa olevaa öljyä ja tuohon lisäksi pumpullinen letkulämmitin, niin nesteetkin on reilusti plussalla.

    Omassa Minissä oli kanssa jo ostettaessa säteilylämmitin lohkon kyljessä. Meni totaalisen hermot siihen, kun kovempien pakkasien alettua viime talvena alkoi jo sytyttämään moottorin häiriövaloa käynnistettäessä autoa. Paikallisesta kaupasta pieni 500w kiertopumpullinen letkulämmitin sisälämppärin paluuletkuun ja nyt riittää 0,5-1h lämmitys riippuen pakkasesta ja nesteiden lämmöt nousee +20 astetta plussalle. Lämmöt myös jää siihen moottorin käynnistyttyä toisin kuin perinteisellä lohkolämmittimellä, jossa mittari painuu takaisin nollaan koneen käynnistyttyä.

    Comment

    • Gunfiyld
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 40
      • Vantaa

      #47
      Kiitos kaikille kommenteista. Varmaan päädyn tuohon tt-thermon 1500w lämmittimeen ja mahdollisesti säteilylämmitin sitten öljyille. Tutkin vielä potentiaalista asennuspaikkaa ennen kuin laitan tilaukseen. Ei tuolla ainakaan liikaa tilaa ole.

      Mihin letkuihin @HTK21 olit siis laittanut 540:sessä kiinni?
      - BMW E46 M3 Cabrio '02
      - BMW E39 M5 '99

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1832
        • Karjaa

        #48
        Aika teoreettiseksi se öljypohjasäteilijän hyöty jää tuollaisen kunnollisen kiertopumpullisen letkulämppärin kanssa, ellet sitten ajatellut talvellakin ajella jollain 10W60-tervalla.
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3516
          • Raisio

          #49
          Vois heittää seuraavanlaisen ajatuksen eli jos kesällä +15-25 astetta ok lämpötila käynnistyshetkellä, on jo liioittelua jos pitää talvella lämmittää +60 asteeseen.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9995
            • KVLA

            #50
            Originally posted by Wespa View Post
            Aika teoreettiseksi se öljypohjasäteilijän hyöty jää tuollaisen kunnollisen kiertopumpullisen letkulämppärin kanssa, ellet sitten ajatellut talvellakin ajella jollain 10W60-tervalla.
            Jos se öljylämpötila nousee esim. -15c +20c säteilijällä lämmittäsessä,niin ero on mielestäni jo aika merkittävä. Ja paksuilla öljyillä tuo lämmittämisen hyöty korostuu. Jo pakkaslukemista öljyn saamiseksi vähänkin plussalukemiin vaikuttaa viskositeettiin paljon.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #51
              Originally posted by Gunfiyld View Post
              Kiitos kaikille kommenteista. Varmaan päädyn tuohon tt-thermon 1500w lämmittimeen ja mahdollisesti säteilylämmitin sitten öljyille. Tutkin vielä potentiaalista asennuspaikkaa ennen kuin laitan tilaukseen. Ei tuolla ainakaan liikaa tilaa ole.

              Mihin letkuihin @HTK21 olit siis laittanut 540:sessä kiinni?
              Lämppärin kennolle menevään letkuun laitoin. Eli neste kiertää lämppärin kennossa & koneessa. Jatkot laitoin niin helpompi oli asentaa. M5 toki hieman vielä ahtaampi konehuone, koska tupla ilmansuodattimet, plenumi jne., mutta samoin jatkot laittamalla onnistuu siihenkin.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #52
                Originally posted by Wespa View Post
                Aika teoreettiseksi se öljypohjasäteilijän hyöty jää tuollaisen kunnollisen kiertopumpullisen letkulämppärin kanssa, ellet sitten ajatellut talvellakin ajella jollain 10W60-tervalla.
                Öljyn lämpö on kyllä paljon tärkeämpi kuin veden/kannen lämmittäminen. Jossain dieselissä kannen lämmittäminen auttaa starttia kyllä mutta lämmin öljy nousee myös nopeammin voitelemaan venttiilikoneistoa ja säästää öljypumppuakin melko varmasti.
                Ja todella hyvin toimii säteilylämppäri ainakin E6x m57 dieseleissä, sisätilat saa lämpimäksi defalla ja kun auton paiskaa käyntiin alkaa kanavista tulla lämmintä heti vastuksien kautta.
                Last edited by BMW525Xda; 10-12-2021, 06:12.

                Comment

                • mmie
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 502
                  • Kouvola

                  #53
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Öljyn lämpö on kyllä paljon tärkeämpi kuin veden/kannen lämmittäminen. Jossain dieselissä kannen lämmittäminen auttaa starttia kyllä mutta lämmin öljy nousee myös nopeammin voitelemaan venttiilikoneistoa ja säästää öljypumppuakin melko varmasti.
                  Ja todella hyvin toimii säteilylämppäri ainakin E6x m57 dieseleissä, sisätilat saa lämpimäksi defalla ja kun auton paiskaa käyntiin alkaa kanavista tulla lämmintä heti vastuksien kautta.
                  Olen seuraillut muutaman vuoden oman N54 padan öljynlämpöjä jb4:lla (defan säteilijä). Laite oli tällä viikolla illan, yön ja aamun -24 pakkasessa. Sitten 2,5 - 3h piuha kiinni. Startissa öljyt +23 josta lähtevät sitten hiljalleen nousemaan. Eli mulla jaksaa kovillakin pakkasilla järkevässä ajassa nousta lämmöt plussan puolelle, tämä todettu useamman kerran. Säteilijöiden asennushan on tosi tarkka lähinnä kontaktipintojen osalta, eli siitä tulenee aika paljon käytännön eroja kun lämpö ei siirry kunnolla kohteeseen.
                  Last edited by mmie; 10-12-2021, 08:00.
                  ex e36 325
                  ex e46 328
                  e92 335i FBO
                  Ducati 900S ie
                  KTM 640
                  Suzuki GT550
                  Honda CBR600

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9995
                    • KVLA

                    #54
                    Originally posted by mmie View Post
                    . Säteilijöiden asennushan on tosi tarkka lähinnä kontaktipintojen osalta, eli siitä tulenee aika paljon käytännön eroja kun lämpö ei siirry kunnolla kohteeseen.
                    Näin. Oikean mallin säteilijä on oikean muotoinen asennuspintaan. Ja tiivistys/lämpöjohde pasta huolella väliin,niin homma toimii.

                    Comment

                    • duuk
                      Moderator
                      • Dec 2006
                      • 10501
                      • Saaressa

                      #55
                      Itse ajoin pari talvea 5w50 mobileilla ja tt-thermolla kone lämpimäksi.

                      Hyvä talviauto ja lämmin tietty. Mukava nippailla alavääntöluisua ei lopu pati kesken.

                      Niin ja ei sotke mitään. Mukava laitella +20c nesteet kiertoon kun laittaa auton käymään.


                      duke's garage:
                      Suzuki R50
                      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                      S38 S54 S62

                      instagram: _duuk

                      Comment

                      • jaskap
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 526
                        • Finland Rovaniemi

                        #56
                        .Tuossa rahvaan kansanmallissa olen ollut kyllä todella tyytyväinen öljypohjan 250w lämpölätkään. Toiminut hienosti alle -35 lämpötiloissa. Webasto oli kytketty läppärin kennon kautta ja lämmitti kyllä nesteen, mutta jostain syystä käyntiinlähtö oli sen kanssa kankeampaa, jopa työlästä. Mielestäni öljypohjan lämmitin toimii hyvin autoissa, jossa on alumiininen öljypohjan ja lämmitin on oikein asennettu. Teräspohjissa se ei toimi hyvin.
                        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                        e32 750 iA -88 DoubleSex.
                        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                        e32 735 1/18
                        e34 M5 1/18
                        e24 635 Csi 1/18
                        e9 3.0 CSi 1/18
                        e31 850 Csi

                        Comment

                        • Gunfiyld
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 40
                          • Vantaa

                          #57
                          Originally posted by duuk View Post
                          Itse ajoin pari talvea 5w50 mobileilla ja tt-thermolla kone lämpimäksi.

                          Hyvä talviauto ja lämmin tietty. Mukava nippailla alavääntöluisua ei lopu pati kesken.

                          Niin ja ei sotke mitään. Mukava laitella +20c nesteet kiertoon kun laittaa auton käymään.

                          Tää kuva on ilmeisesti vasemman etupyörän edestä? Mistä nää letkun on johdettu? Sinänsähän tuo on hyvä paikka tolle lämmittimelle kun on tilaa, mutta en löytänyt sieltä mitään fiksuja jäähdytysletkuja, jonka väliin tuon voisi laittaa. Lähimmät letkut mitä löysin oli sähkösen kiertovesipumpun luona, mutta ne ovat oikeesti aika kaukana tuosta paikasta ja tarkoittaisi lähemmäs metrin verran lisää letkua. Sillä alkaa olemaan jo vaikutusta jäähdytykseen... Oonko mä missannut jotain?
                          - BMW E46 M3 Cabrio '02
                          - BMW E39 M5 '99

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10501
                            • Saaressa

                            #58
                            Originally posted by Gunfiyld View Post
                            Tää kuva on ilmeisesti vasemman etupyörän edestä? Mistä nää letkun on johdettu? Sinänsähän tuo on hyvä paikka tolle lämmittimelle kun on tilaa, mutta en löytänyt sieltä mitään fiksuja jäähdytysletkuja, jonka väliin tuon voisi laittaa. Lähimmät letkut mitä löysin oli sähkösen kiertovesipumpun luona, mutta ne ovat oikeesti aika kaukana tuosta paikasta ja tarkoittaisi lähemmäs metrin verran lisää letkua. Sillä alkaa olemaan jo vaikutusta jäähdytykseen... Oonko mä missannut jotain?
                            Juu vasemman eturenkaan edestä kuva. Nykyäänhän TT-Thermon sijoittelussa on ilmeisesti enemmän valinnanvaraa kuin 2016 jolloin se piti asentaa about pystyyn ettei käy kuivana. Asennustyön hoiti ammattitaidolla VKV-Service peräseinäjoelta samalla kun tehtiin hieman enempi remonttia S62:een, joten itsellä ei ole letkusta/asennuksesta sen enempää tietoa.

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • aae30
                              BTCF Member
                              • May 2010
                              • 2694
                              • .fi

                              #59
                              Originally posted by Gunfiyld View Post
                              Tää kuva on ilmeisesti vasemman etupyörän edestä? Mistä nää letkun on johdettu? Sinänsähän tuo on hyvä paikka tolle lämmittimelle kun on tilaa, mutta en löytänyt sieltä mitään fiksuja jäähdytysletkuja, jonka väliin tuon voisi laittaa. Lähimmät letkut mitä löysin oli sähkösen kiertovesipumpun luona, mutta ne ovat oikeesti aika kaukana tuosta paikasta ja tarkoittaisi lähemmäs metrin verran lisää letkua. Sillä alkaa olemaan jo vaikutusta jäähdytykseen... Oonko mä missannut jotain?
                              sanoisin, että tässä ETK-kuvassa on väärä moottori, mutta se lienee sivuseikka, ja lähinnä letkujen kierrot se pointti.



                              helppohan se on ottaa tosta 5:sesta, mutta sitten lämmität pumpun ja solenoidien kautta lämppärin kennoa ennen moottoria.
                              toiseen suuntaan 12 ja 15 oli nimetty samoin, eli lienevät samaa letkua eri pätkissä, ja tämän letkun varrelle itse laittaisin.

                              mihin jäähdytykseen viittasit? normi vedenkeittimessä yleens reilu 2kW, et jos ny 1,5kW letkulämppäri on,
                              niin uskon ettei kaks metriäkään letkua vielä riittäis sitä kiertävää vettä "jäähdyttämään".
                              Sorry I'm Not Sorry
                              E34 540iA 93 sedan
                              E34 540iA 93 sedan
                              E39 530iA 00 touring

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #60
                                Jos haluaa helppoa asennettavuutta, niin alla olevan linkin mukainen lämppäri suorilla lähdöillä (ei siis L-mallinen) on helppo laittaa. Myös koon puolesta on kompaktimpi. Itellä on Minissä vastaava, mutta 500W tehoisena. Yleensä asennusohje kehottaa asentamaan lämppärin kennon paluuletkun väliin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎