Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5:seen lämmitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gunfiyld
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 40
    • Vantaa

    #61
    Originally posted by aae30 View Post
    sanoisin, että tässä ETK-kuvassa on väärä moottori, mutta se lienee sivuseikka, ja lähinnä letkujen kierrot se pointti.



    helppohan se on ottaa tosta 5:sesta, mutta sitten lämmität pumpun ja solenoidien kautta lämppärin kennoa ennen moottoria.
    toiseen suuntaan 12 ja 15 oli nimetty samoin, eli lienevät samaa letkua eri pätkissä, ja tämän letkun varrelle itse laittaisin.

    mihin jäähdytykseen viittasit? normi vedenkeittimessä yleens reilu 2kW, et jos ny 1,5kW letkulämppäri on,
    niin uskon ettei kaks metriäkään letkua vielä riittäis sitä kiertävää vettä "jäähdyttämään".
    Tutkin noita autosta alkuviikosta ja toi kuva on hyvin hämäävä. Letkujen pituudet ja kulkusuunnat tulevat tosta aika heikosti ilmi. Kaikki letkut kulkevat suoraan moottorin takaosaa kohti ja se potentiaalisin numero 12/15 letku sisäkennolta moottoriin on varmaan max 20cm cm pitkä. Yhteenkään noista letkuista ei tunnu olevan tilaa laittaa mitään väliin.

    Lähinnä pointti siis tossa jäähdyttämisessä oli se, että jos auton jäähdytysletkuihin laitetaan noin metrin verran lisää letkua plus uusia ylä- ja alamäkiä tt-thermon takia, niin onhan se jäähdytysnesteen kierrättäminen moottorissa hieman tehottomampaa ja sillä logiikalla jäähdytys kärsii. Pidennetyt letkut on siellä kuitenkin myös kesällä. Tosin tarkemmin ajateltuna nämä letkut liittyy lähinnä kabiinin lämmittämiseen ja niiden merkityn moottorin jäähdytykselle lienee olematon. Silti haluaisin kyllä pyrkiä siihen, ettei tt-thermon takia minkään jäähdytysletkun pituus oleellisesti pitene.
    - BMW E46 M3 Cabrio '02
    - BMW E39 M5 '99

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #62
      Originally posted by Gunfiyld View Post
      Tutkin noita autosta alkuviikosta ja toi kuva on hyvin hämäävä. Letkujen pituudet ja kulkusuunnat tulevat tosta aika heikosti ilmi. Kaikki letkut kulkevat suoraan moottorin takaosaa kohti ja se potentiaalisin numero 12/15 letku sisäkennolta moottoriin on varmaan max 20cm cm pitkä. Yhteenkään noista letkuista ei tunnu olevan tilaa laittaa mitään väliin.

      Lähinnä pointti siis tossa jäähdyttämisessä oli se, että jos auton jäähdytysletkuihin laitetaan noin metrin verran lisää letkua plus uusia ylä- ja alamäkiä tt-thermon takia, niin onhan se jäähdytysnesteen kierrättäminen moottorissa hieman tehottomampaa ja sillä logiikalla jäähdytys kärsii. Pidennetyt letkut on siellä kuitenkin myös kesällä. Tosin tarkemmin ajateltuna nämä letkut liittyy lähinnä kabiinin lämmittämiseen ja niiden merkityn moottorin jäähdytykselle lienee olematon. Silti haluaisin kyllä pyrkiä siihen, ettei tt-thermon takia minkään jäähdytysletkun pituus oleellisesti pitene.
      Kyseessä on tosiaan vain sisäkennon kierto ja kesällä lämpimillä keleillä sillä ei ole mitään merkitystä moottorin jäähdytykseen. Kun sisälle ei haluta lämmintä vesiventtiilit on kiinni eli neste ei kierrä ollenkaan noissa letkuissa. Moottorinjäähdytys tapahtuu syylärin kautta & öljyn jäähdyttimen kautta. Jos lämmöt meinaa nousta, niin syyläri/öljynjäähdytin on liian pieni.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎