Mielenkiintoinen tämä Webaston -20 asteen raja. Siitä on legendaa puoleen ja toiseen, eikä kellään tunnu olevan tietoa miten se oikeasti toimii. Yksi asia on nyt kuitenkin varma, Webasto lähtee kyllä alle -20 lämpötilassa päälle, niin kuin tässäkin keskustelussa on tullut ilmi. Olen myös itsekin todistetusti saanut weban käyntiin -27 asteen lämpötilassa viime talvena. Tänä talvena vekottimessa on tosin jotain häikkään kun välillä lähtee käyntiin ja välillä ei. Pitännee käydä lukemassa vikakoodit.
Yksi selitys voisi tosiaan olla tuo jänniteraja. Webaston (Thermo Top Z 5.0 kW) oma jännitehaarukka on 10.5V - 15V. Laakkosen "asiantuntijat" kerran kertoivat minulle jänniterajan olevan 11.7V, jonka jälkeen se sammuu. Eli voisi kuvitella, että jos Webaston käynnistää auton ollessa laturissa (mahdollisesti yön yli tehdyn latauksen jälkeen), sen pitäisi käynnistyä, jos siinä ei mitään pakkasrajaa ole.
Sellaisen olen havainnut myös, että jos Webasto ei käynnisty, eli tulee pelkkä tuuletus (kylmää ilmaa), niin uudelleen yritys ei tee mitään (edes tuuletusta) ennen kuin virtoja on pitänyt päällä n minuuttia ja tämän jälkeen yrittää uudelleen. Se ei lähde tuolloin myöskään apulämmittimeksi. Tai sitten tämäkin johtuu jostain viasta.
Yksi selitys voisi tosiaan olla tuo jänniteraja. Webaston (Thermo Top Z 5.0 kW) oma jännitehaarukka on 10.5V - 15V. Laakkosen "asiantuntijat" kerran kertoivat minulle jänniterajan olevan 11.7V, jonka jälkeen se sammuu. Eli voisi kuvitella, että jos Webaston käynnistää auton ollessa laturissa (mahdollisesti yön yli tehdyn latauksen jälkeen), sen pitäisi käynnistyä, jos siinä ei mitään pakkasrajaa ole.
Sellaisen olen havainnut myös, että jos Webasto ei käynnisty, eli tulee pelkkä tuuletus (kylmää ilmaa), niin uudelleen yritys ei tee mitään (edes tuuletusta) ennen kuin virtoja on pitänyt päällä n minuuttia ja tämän jälkeen yrittää uudelleen. Se ei lähde tuolloin myöskään apulämmittimeksi. Tai sitten tämäkin johtuu jostain viasta.
Comment