Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d webasto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sand
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 155
    • palokka

    #16
    Mielenkiintoinen tämä Webaston -20 asteen raja. Siitä on legendaa puoleen ja toiseen, eikä kellään tunnu olevan tietoa miten se oikeasti toimii. Yksi asia on nyt kuitenkin varma, Webasto lähtee kyllä alle -20 lämpötilassa päälle, niin kuin tässäkin keskustelussa on tullut ilmi. Olen myös itsekin todistetusti saanut weban käyntiin -27 asteen lämpötilassa viime talvena. Tänä talvena vekottimessa on tosin jotain häikkään kun välillä lähtee käyntiin ja välillä ei. Pitännee käydä lukemassa vikakoodit.

    Yksi selitys voisi tosiaan olla tuo jänniteraja. Webaston (Thermo Top Z 5.0 kW) oma jännitehaarukka on 10.5V - 15V. Laakkosen "asiantuntijat" kerran kertoivat minulle jänniterajan olevan 11.7V, jonka jälkeen se sammuu. Eli voisi kuvitella, että jos Webaston käynnistää auton ollessa laturissa (mahdollisesti yön yli tehdyn latauksen jälkeen), sen pitäisi käynnistyä, jos siinä ei mitään pakkasrajaa ole.

    Sellaisen olen havainnut myös, että jos Webasto ei käynnisty, eli tulee pelkkä tuuletus (kylmää ilmaa), niin uudelleen yritys ei tee mitään (edes tuuletusta) ennen kuin virtoja on pitänyt päällä n minuuttia ja tämän jälkeen yrittää uudelleen. Se ei lähde tuolloin myöskään apulämmittimeksi. Tai sitten tämäkin johtuu jostain viasta.

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6327
      • P-Pohjanmaa

      #17
      Täältä taas yksi kommentti

      Autolla ei eilen ajettu kun ei lähtenyt käyntiin..webasto pelas mutta akku liika tyhjä,perinteinen vou vou ja naks.
      Akku välittömästi laturiin ja nyt on 18h latausta takana,laitoin webaston ajastuksella(mid) lämmittämään 9.30 nyt aamulla,mielenkiinnosta menin viereen kuunteleen,ok puhallus lähti päälle jonka jälkeen sammui.
      Toinen yritys uudella ajalla sama juttu..kolmannen kerran laitoin webaston
      manuaalisesti sen päälle ja kas se lähti päälle,nafta pumpusta(kuskin lattian alta) rupesi vaimeasti kuuluun naks naks naks ja sitten se lähti normaalisti mukaan.

      En tiedä onko syynä kova pakkanen ,nyt -30c vai mikä että webasto ei eka kerralla lähtenyt ajastuksella toimimaan,vai nafta pumppu vetelee viimeisiä topivottavasti ei !
      Tankissa on 50l löpöä joten ainakaan sitä ei sovi moittia,mutta pakko kuitenkin kehitellä varareititys tuolle webastolle..kiva kun on pohjosessa reissussa ja pakkasta -35 ja webasto ei lähde päälle..tulee vähän olo

      Seuraavat hankinnat on 100% varmasti akkulaturi ja sen jälleen asennutan sen ja säteilylämmittimen jotta tuon saa käyntiin vaikka webasto kettuilisikin,ainakin teoreettiset mahdollisuudet on paremmat.

      Toinen mikä ketuttaa ,en saa puhaltaa lämmintä tonne kapiiniin vaikka ruuvaan manualisesti puhalluksen 3\4 sekä lämpötilan +25..olisi kiva että sisätilatkin olisi lämpimät eikä pelkkä kone
      Last edited by veku; 21-01-2006, 09:26.
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Ainakaan BMW:n dokumenteissa ei puhuta mitään Webaston pakkasrajasta, siellä on mainittu vain: jänniteraja, ylikuumeneminen ja polttoaineen vähyys. Jos polttoainetta on liian vähän, yrittää Webasto käynnistyä kolme kertaa ja asettuu sitten lukitus/vikatilaan eikä käynnisty ennen kuin vikamuisti on tyhjennetty. Mutta en tiedä vaatiiko tuo tosiaan huollossa käynnin vai tyhjeneekö vikamuisti auton sammuttamalla.
        E39 528iA

        Comment

        • cvd
          Newbiemmer
          • Aug 2005
          • 15

          #19
          Mulla jälkiasennus webasto, ja lähtee -32 käyntiin jos on akussa paukkua. laitoin c tech laturin akun kylkeen kiinni ja peräkontin välistä tolppaan roikalla. yhdesti ei auennut tolppa ja ajattelin että lähtee, mutta akku oli loppunut. koppa väkisin auki tolpasta ja laturiin oli joku 4 tuntia niin ilman lämmitystä useita kertoja starttaillen lähti. Ja lämmöt nousee 10min jälkeen puoleen väliin webaston auttamana. eli termari vikaa vois olla jos ei nouse.

          Comment

          • pt.
            Bimmer Rookie
            • Dec 2004
            • 122
            • Kouvola

            #20
            Originally posted by veku
            vai nafta pumppu vetelee viimeisiä topivottavasti ei !
            Tämän kohdalla puhutaan ns 1€:n viasta. Helppo vaihtaa (tosin pakkasella ulkona voi käydä korpeemaan..) ja ei osa maksa juuri mitään Siis verrattuna vaikka jo hehkunvaihtoon, niin puhutaan todella halvasta viasta.

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #21
              Joo ei kai mitään lämpötilatarkistusta tehdä kun webasto käynnistyy ajastettuna. Jostain 50:n pakkasellakin jännitteen pitävä akku kiesiin ja kerosiinia tankkiin niin kuuluu vaan wuh kun webasto herää
              e61 535d

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by jms-btcf
                Joo ei kai mitään lämpötilatarkistusta tehdä kun webasto käynnistyy ajastettuna. Jostain 50:n pakkasellakin jännitteen pitävä akku kiesiin ja kerosiinia tankkiin niin kuuluu vaan wuh kun webasto herää
                eipä tuota kerosiiniä kannata pelkiltään käyttää jos halajaa mootorilta pitkää ikää..
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Don Padre
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 106
                  • Helsinki

                  #23
                  Laitetaan jotain positiivisia kokemuksiakin webastosta. Aina en ole mittaria huomannut katsoa, mutta yli 20 asteen pakkasessa on ajastimella lähtenyt käyntiin. Liekkö sillä vaikutusta, että webasto on pari viikkoa vanha Nautinto on ollut valtaisa lähteä pakkasella liikkeelle.
                  _______________________
                  E46 330xd touring -03
                  Honda TRX500FA -05

                  BMW - mikä ihana tekosyy

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6327
                    • P-Pohjanmaa

                    #24
                    Originally posted by pt.
                    Tämän kohdalla puhutaan ns 1€:n viasta. Helppo vaihtaa (tosin pakkasella ulkona voi käydä korpeemaan..) ja ei osa maksa juuri mitään Siis verrattuna vaikka jo hehkunvaihtoon, niin puhutaan todella halvasta viasta.
                    Siis onko autossani joku euron vika vai mitä tällä tarkoitat ?
                    Kävin juuri ajelemassa bemulla ja hyvin tuolla tarkenee vrt astraan.

                    Kävinkin kattelemassa noita akkulatureira ctek hinnat lähti 49e seuraava malli 69e jne defalla hinnat lähti 149e.
                    Hinta puoltaa ctekin suuntaan onko kokemuksia ja miten onnistuu kytkentä defan haaroitukseen ??

                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • vexu524tdic
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 779
                      • Gallia = Kinnula

                      #25
                      Originally posted by veku
                      Sama mielessä,mulla on jo säteilylämmitin sekä m5 puskuri jossa defan minipistoke.
                      Enään tavitaan se akkulaturi,piuhaa pari metriä a´la defa sekä haaroituskappale.
                      Mites ajattelit tuon haaroitus systeemin ratkaista..lähinnä akkulaturilta haaroitukselle ?
                      Pitää kyllä rakentaa bemuun sellainen systeemi että tuo jatkossa lähtee käyntiin..ettei tarvi opelilla munat huurussa ajaa.
                      Tosin ajattelin että laitan vasta keväällä ton m5 puskimen paikoille..mutta olishan tuolla mukava liikkua talvellakin jos sen käyntiin vaan saisi
                      Defalla taitaa olla sellainen laturi joka käy haaroitukseen vai onko ?
                      Mihin nuo kytketään konetilassa vai onko ainut paikka laturille tavaratilassa ?
                      Siis sisätilan pistorasia konehuoneeseen ja siihen ihan tavallinen sisäkäyttöön tarkoitettu laturi töpselillä kiinni. Auton sisälle ei vedetä johtoja.
                      Etupuskurista haaroittimelle - toinen vastukselle ja toinen laturille.
                      Laturin johdot esim. imusarjassa sijaitsevaan apuvirtaliitokseen tai starttimoottorin johtoihin.

                      Defalta saa valmiita latureita mutta hintaa on ja tehoa ei...
                      Last edited by vexu524tdic; 21-01-2006, 15:39.
                      e70 X5 3.0sd -08
                      f30 320i xdrive -16
                      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                      e30 316 -88 2,2TIC M10
                      e21 323i -81 ruostekasa...

                      Comment

                      • HassisenKone
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 146

                        #26
                        Troubleshooting Guide

                        Näyttää siltä, että pakkanen on tehnyt temppuja monen Webastoon ---> Sitten on onnistuttu lukitsemaan webasto. Resetointi voi auttaa.

                        Tuosta troubleshooting ohje (En tiedä päteekö, mutta jotain valoa kuitenkin)

                        Last edited by HassisenKone; 22-01-2006, 09:19.
                        X5 M-sport 40e
                        Kupla -74-
                        530 dAT -03-
                        911 carrera cabriolet -99-
                        E93 335iA cab -07-
                        ________________
                        Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00

                        Comment

                        • ana100
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2005
                          • 72

                          #27
                          Ei (vielä) ongelmia Weban kanssa

                          Viime päivinä on ollut alle -20C jatkuvasti. Mun 530DAT weba joka aamu n. 20min päällä, ja joka toinen yö ollut CTEKin 3600 seinässä. Hyvin on lähtenyt sekä weba että bimmero.

                          Laitoin CTEKin sen kiinteän piuhan akkuun kiinni ja nysän näkyviin takakontissa. Sitten tarvittaessa vaan luukun välistä se 12V piuha ja laturi töpseliin. Ei sen vaikeempaa kuin lohkolämmittimen piuhan kiinnityskään.

                          Se mikä hieman arveluuttaa on. että kun autoa siirtää 5m pihalla niin weba lähtee ja huutaa minuutin vielä. Mahtaako tykkää tollasista ettei kunnolla ehdi syttyä kun jo sammutetaan.

                          Comment

                          • HassisenKone
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 146

                            #28
                            Originally posted by ana100
                            Viime päivinä on ollut alle -20C jatkuvasti...

                            Se mikä hieman arveluuttaa on. että kun autoa siirtää 5m pihalla niin weba lähtee ja huutaa minuutin vielä. Mahtaako tykkää tollasista ettei kunnolla ehdi syttyä kun jo sammutetaan.
                            No tykkää ihan varmasti!
                            Kyttyrää!!
                            X5 M-sport 40e
                            Kupla -74-
                            530 dAT -03-
                            911 carrera cabriolet -99-
                            E93 335iA cab -07-
                            ________________
                            Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6327
                              • P-Pohjanmaa

                              #29
                              Originally posted by vexu524tdic
                              Siis sisätilan pistorasia konehuoneeseen ja siihen ihan tavallinen sisäkäyttöön tarkoitettu laturi töpselillä kiinni. Auton sisälle ei vedetä johtoja.
                              Etupuskurista haaroittimelle - toinen vastukselle ja toinen laturille.
                              Laturin johdot esim. imusarjassa sijaitsevaan apuvirtaliitokseen tai starttimoottorin johtoihin.

                              Defalta saa valmiita latureita mutta hintaa on ja tehoa ei...
                              Eli haaran ja ctekin hakuun lähiaikoina..oletteko mihin laittaneet tuon "paketin" konehuoneessa,ettei kovin pahasti pistä silmään..

                              Tai no taidan tehdä tänä talvena samoin kuin ana100 eli ctek tavaratilaan ja tarvittaessa pistoke sieltä esiin,ensi talvena ctek konetilaan ja m5 puskin onkin jo silloin paikoilla jossa on se defan pistoke valmiina..
                              Mikä malli ctekistä ana100:lla on ?
                              Last edited by veku; 21-01-2006, 18:03.
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              • GTO
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2006
                                • 50

                                #30
                                Originally posted by TJJ
                                Ainakaan BMW:n dokumenteissa ei puhuta mitään Webaston pakkasrajasta, siellä on mainittu vain: jänniteraja, ylikuumeneminen ja polttoaineen vähyys. Jos polttoainetta on liian vähän, yrittää Webasto käynnistyä kolme kertaa ja asettuu sitten lukitus/vikatilaan eikä käynnisty ennen kuin vikamuisti on tyhjennetty. Mutta en tiedä vaatiiko tuo tosiaan huollossa käynnin vai tyhjeneekö vikamuisti auton sammuttamalla.
                                Kun lämmitin tekee 3 vai oliko se nyt 5 epäonnistunutta käynnistysyritystä, niin webasto menee vikatilaan (malfunction lock). Lähtee ainakin merkkihuollossa, jos sattuu olemaan se kuuluisa bmw asiantuntija paikalla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎