e39, mikä narisee takana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    e39, mikä narisee takana

    Elikkä takaa kuskinpuolelta on alkanut kuulumaan narinaa esim istuttaessa autoon, narinahelako on kyseessä?
    Saiskos osanumeron sille ja onko paha homma vaihtaa?
    Last edited by superb; 26-02-2006, 12:16.
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Sepä se...on kuulemma hiukan hankala vaihtaa ilman oikeita välineitä.

    osanumero 33 32 1 090 504 lisäksi tarvitsee lukkorenkaan 33 32 1 091 687

    Tossa vielä kuva
    Attached Files
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • olaus
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 685
      • jyväskylä

      #3
      Sori kun hyökkään tähän topicciin asian kanssa mutta en viiti omaa tehdä eli

      e36 coupe narisee natisee ja vähän kalkattaa möykyissä vasemmasta takakulmasta, onko tässäkin tuollaiset "narinahelat" vai olisko kyseessä
      perinteiset takakelkan puslat? Ääntä ei kuulu kun autoon hyppää

      edit: ainakin takakelkan puslat on myös vaihtokunnossa sillä kiihdyttäessä auto "kynkkää"
      hieman perää sivulle (ei siis revittely kyseess&#228

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by olaus
        Sori kun hyökkään tähän topicciin asian kanssa mutta en viiti omaa tehdä eli

        e36 coupe narisee natisee ja vähän kalkattaa möykyissä vasemmasta takakulmasta, onko tässäkin tuollaiset "narinahelat" vai olisko kyseessä
        perinteiset takakelkan puslat? Ääntä ei kuulu kun autoon hyppää
        Taitaa olla se takakelkan etummainen pusla loppu.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          jees tollanen osa siis... mahtaakohan olla kalliskin?`vaihto varmaan onnistuu esim tapiolan essolla..

          Comment

          • lousku
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 38
            • Kangasala

            #6
            Ittellä rupes toi E39 -00 kans nariseen todella voimakkaasti ja molemmilta puolin ja melkeen yhtäaikaa.

            No tänään sitten poikkesin hätäseen nosturilla ja ruutattiin rasvaa ja vaseliinia koko narinahelan suojakumin sisusta täyteen ja molemmille puolin.

            Heti kun nosturilta laski niin molempien puolien narinat oli tipotiessään, eikä nyt heti 100km ajon jälkeenkään tuntunut narisevan, noh katotaan ny sitten kauanko kestää ennenkuin ilmaantuu uudelleen, nyt vaan on pienet reiät suojakumeissä joten voipi olla että helat menee kohta vahtoon...
            Nykyinen harrastepeli: E46 325ci -03
            Ex: -00 E39 530da ja -96 Z3 1.8 Roadster

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Originally posted by Robi View Post
              Sepä se...on kuulemma hiukan hankala vaihtaa ilman oikeita välineitä.

              osanumero 33 32 1 090 504 lisäksi tarvitsee lukkorenkaan 33 32 1 091 687

              Tossa vielä kuva
              Niin siis mikä numero kuvassa on tuo hela josta narina tulee?
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Nro 2.

                Comment

                • lousku
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 38
                  • Kangasala

                  #9
                  Originally posted by lousku View Post
                  Ittellä rupes toi E39 -00 kans nariseen todella voimakkaasti ja molemmilta puolin ja melkeen yhtäaikaa.

                  No tänään sitten poikkesin hätäseen nosturilla ja ruutattiin rasvaa ja vaseliinia koko narinahelan suojakumin sisusta täyteen ja molemmille puolin.

                  Heti kun nosturilta laski niin molempien puolien narinat oli tipotiessään, eikä nyt heti 100km ajon jälkeenkään tuntunut narisevan, noh katotaan ny sitten kauanko kestää ennenkuin ilmaantuu uudelleen, nyt vaan on pienet reiät suojakumeissä joten voipi olla että helat menee kohta vahtoon...

                  Jaahas rasvaus kesti sitten kevääseen asti, katsastuksessa oli jo havaittavissa pientä klappia toisessa takasessa.

                  Narinat olivat ennen tuota alkaneet uudelleen mutta poistuivat sitten hetkenpäästä itsestään -> nivelet jo niin väljät että ei enään paljoa narise.

                  Hetki taannoin alkoi kiihdytyksessä ja jarrutuksessa molemmat takapyörät pamahtelemaan silloin tällöin joten nyt menee auto nivelien vaihtoon.

                  Eli hetken tuolla rasvauksella pärjää, tässätapauksessa noin 40 tuhatta kilometriä.
                  Nykyinen harrastepeli: E46 325ci -03
                  Ex: -00 E39 530da ja -96 Z3 1.8 Roadster

                  Comment

                  • biiemdabljuu
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 156

                    #10
                    Narinahelasta

                    Sellasen vinkin annan, että Motonetista saa "narinahelaa" kahtena eri osana 6,40 euron hinnanerolla. Kalliimmassa tulee tuo lukitusrinkula mukana. Eli osat ovat nimeltään:

                    E38 Taka-akselin helanivel (ulompi/napaan). . . . . . . . . 18-2495 33.50 ???

                    ja

                    E38 Takatukivarren ulompi hela linkkiin (Ø16/52-57x67mm). . 18-2769 39.90 ???

                    Ja kyseessä on siis täysin samat osat, vain nimi on eri ja kalliimmassa tulee se niin tärkeä lukitusrinkula mukana. Itse en sellaista ainakaan mistään muualta enshätään löytänyt.

                    Ja vinkki asennukseen, laita pakastimeen edellisenä iltana, menee heittäen paikalleen oikeanlaisella ulosvetimellä. Irtisaaminen onkin vaikeampaa, voin antaa hyviä vinkkejä jos tarvitset. Vaihdan helat autoosi hintaan 100e/hela, asennusaika n. 3 tuntia.
                    "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                    Comment

                    • Matula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1706

                      #11
                      Originally posted by biiemdabljuu View Post
                      Sellasen vinkin annan, että Motonetista saa "narinahelaa" kahtena eri osana 6,40 euron hinnanerolla. Kalliimmassa tulee tuo lukitusrinkula mukana. Eli osat ovat nimeltään:

                      E38 Taka-akselin helanivel (ulompi/napaan). . . . . . . . . 18-2495 33.50 ???

                      ja

                      E38 Takatukivarren ulompi hela linkkiin (Ø16/52-57x67mm). . 18-2769 39.90 ???

                      Ja kyseessä on siis täysin samat osat, vain nimi on eri ja kalliimmassa tulee se niin tärkeä lukitusrinkula mukana. Itse en sellaista ainakaan mistään muualta enshätään löytänyt.
                      Ennen maksua suosittelen tarkastamaan Motonetin helan valmistajan, KL-Varaosista saa tuon narinahelan lukitusrenkaineen hintaan 36,50 ja valmistajana on Bilstein.

                      Originally posted by biiemdabljuu View Post
                      Ja vinkki asennukseen, laita pakastimeen edellisenä iltana, menee heittäen paikalleen oikeanlaisella ulosvetimellä. Irtisaaminen onkin vaikeampaa, voin antaa hyviä vinkkejä jos tarvitset. Vaihdan helat autoosi hintaan 100e/hela, asennusaika n. 3 tuntia.
                      Helan irrotukseen lukisin mielelläni vinkkejä, helat odottavat vaihtoa mutta koska tiedän tuon operaation vievän samalla hermoni en ole siihen vielä ryhtynyt.
                      Tuo pakastin on todettu hyväksi, kylmäspraylläkin on palloniveliä helpotettu.

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Matula View Post
                        Helan irrotukseen lukisin mielelläni vinkkejä, helat odottavat vaihtoa mutta koska tiedän tuon operaation vievän samalla hermoni en ole siihen vielä ryhtynyt.
                        Tuo pakastin on todettu hyväksi, kylmäspraylläkin on palloniveliä helpotettu.
                        Tuossa nuo aiemminkin postatut Beisanin ohjeet. KLIK
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • biiemdabljuu
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 156

                          #13
                          Irrottamisesta

                          Lueskelin Beisanin ohjeet läpi ja ihan samoilla linjoilla liikutaan osan irrottamisen suhteen, vaikka itse helat vaihdoinkin ekalla kertaa täysin ilman ohjeita ja tietoa ongelman yleisyydestä.

                          Tarvittavat työkalut ovat tietysti suunnilleen Beisanin ohjeistamat, samoja muttereitahan siellä kierretää. Ulosvedin/ prässi on myös tarpeen, itselläni se on mallia omavalmiste. Periaate aikalailla sama kuin beisanilla, valmistettu itse kierretangosta ja 2" rautapalkista. Beisanin ohjeista poiketen olen itse lämmittänyt alumiinikehää ulosvedon aikana, tulee hela ulos suht helposti. Punaiseksi en suosittele kuumentamaan, alumiini ei kestä. Lyödä ei tarvitse jos on sopiva ulosvedin ja kaasupillit. Uudn helan asennus tapahtuu käänteisesti samaa ulosvedintä käyttäen, nyt tietysti toiselta puolelta alumiinikehää.

                          Kiitos KL-Varaosavinkistä, pistetään mieleen. Motonetissa myytävät on saksalaisia Topraneja, laadukkailta vaikuttavat niitä useampaan autoon laitettuani.
                          "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                          Comment

                          • creative 22
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 560
                            • Alavus

                            #14
                            Originally posted by biiemdabljuu View Post
                            Lueskelin Beisanin ohjeet läpi ja ihan samoilla linjoilla liikutaan osan irrottamisen suhteen, vaikka itse helat vaihdoinkin ekalla kertaa täysin ilman ohjeita ja tietoa ongelman yleisyydestä.

                            Tarvittavat työkalut ovat tietysti suunnilleen Beisanin ohjeistamat, samoja muttereitahan siellä kierretää. Ulosvedin/ prässi on myös tarpeen, itselläni se on mallia omavalmiste. Periaate aikalailla sama kuin beisanilla, valmistettu itse kierretangosta ja 2" rautapalkista. Beisanin ohjeista poiketen olen itse lämmittänyt alumiinikehää ulosvedon aikana, tulee hela ulos suht helposti. Punaiseksi en suosittele kuumentamaan, alumiini ei kestä. Lyödä ei tarvitse jos on sopiva ulosvedin ja kaasupillit. Uudn helan asennus tapahtuu käänteisesti samaa ulosvedintä käyttäen, nyt tietysti toiselta puolelta alumiinikehää.

                            Kiitos KL-Varaosavinkistä, pistetään mieleen. Motonetissa myytävät on saksalaisia Topraneja, laadukkailta vaikuttavat niitä useampaan autoon laitettuani.
                            Niin siis olikos tuo Beisanin vekotin Bmw:n oma työkalu tähän hommaan vaiko jokin tarvike?Kuvia omavalmisteista tänne vaan, varmaan moni muukin alustaremonttia suunnitteleva olisi kiinnostunut..Mitä muuta tuo väljä hela voi aiheuttaa kun tuota narinaa?Voiko olla vaikutusta esim e39:ssä kovin yleiseen tärinään/tutinaan?
                            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                            BMW Freude Am Fahren

                            Comment

                            • antsajtp
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 107
                              • Lahti

                              #15
                              Vaihdatin omaan e39 sedaniin molemmat narinahelat alkukesästä merkkiliikkeessä (Mega-Auto, Lahti) ja työlle tuli hintaa muistaakseni n.180e. Mielestäni ei paha hinta sillä kysyinpä Espoosta Laakkoselta samaa toimenpidettä ja hintaa olisi ollut >400e!
                              Ajattelin säästää ja vein omat (motonetistä ostetut) osat, mutta pajalta soitettiin kesken laiton että heidän ulosvetäjä ei sovellu tarvikenivelille. Näyttivät vielä hajotettua tarvikeniveltä, sekä orkkisosaa; kyllä niissä kumiosien paksuuksissa eroa oli. :think
                              Noh, alkuperäiser helat maksoivat 2x 55e, ja lukkorenkaat muutaman euron päälle. Joten kaikenkaikkiaan selvisin reilulla 300e:lla. Sainpahan orkkislaatua, työlle takuun sekä hyvän mielen
                              Ai niin...ja oireena oli narinan lisäksi melko epämääräinen ajettavuus. Täyteen kuormattuna tuntui että kiemurtelee maantiellä kuin käärme konsanaan.
                              Myynnissä E39/E36-osia
                              ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                              Comment

                              Working...
                              X