Announcement

Collapse
No announcement yet.

528 e39 ja ohjaustehostimen pumpun ääntäminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Z
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 943
    • Manse

    528 e39 ja ohjaustehostimen pumpun ääntäminen?

    Pitääkö muilla ao. vekotin ääntä?
    Itsellä ääntää melkoisesti.
    Auto on muuten todella hiljainen, mutta kyseinen värkki pitää ääntä.
    Onko siihen saatavissa korjaus-/huoltosarjaa vai onko fiksumpaa hankkia uusi pumppu?
    E38 740ia
    E39 530 dAT
    ex. E34 520i sedan
    ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
    ex. E36 325i sedan
    ex. E36 328i touring
    ex. E36 318 iS qp
    ex. E36 325i qp -R.I.P-
    ex. E21 320i sedan
    ex. E30 318i sedan
    ex. E3 2500 sedan
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Onko nestettä varmasti tarpeeksi?

    Comment

    • Mr. Z
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 943
      • Manse

      #3
      Originally posted by Hemi
      Onko nestettä varmasti tarpeeksi?
      Juu on. Voisiko öljyt vaan olla jotain kurapaskaa/vanhat jolloin niissä ei riitä enää ominaisuudet pumppukäyttöön?
      E38 740ia
      E39 530 dAT
      ex. E34 520i sedan
      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
      ex. E36 325i sedan
      ex. E36 328i touring
      ex. E36 318 iS qp
      ex. E36 325i qp -R.I.P-
      ex. E21 320i sedan
      ex. E30 318i sedan
      ex. E3 2500 sedan

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Se on se seuraava vaihtoehto. Vanhat ulos ja sitikan hydraulit sisälle. Pientä ylitäyttöä voi kokeilla samalla.

        Comment

        • Mr. Z
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 943
          • Manse

          #5
          Originally posted by Hemi
          Se on se seuraava vaihtoehto. Vanhat ulos ja sitikan hydraulit sisälle. Pientä ylitäyttöä voi kokeilla samalla.
          Mitä öljyä sinne kannattaa laittaa? Merkki yms. speksit olisi hyvä tietää kun menee ao. tököttiö ostamaan..
          E38 740ia
          E39 530 dAT
          ex. E34 520i sedan
          ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
          ex. E36 325i sedan
          ex. E36 328i touring
          ex. E36 318 iS qp
          ex. E36 325i qp -R.I.P-
          ex. E21 320i sedan
          ex. E30 318i sedan
          ex. E3 2500 sedan

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #6
            Originally posted by Mr. Z
            Originally posted by Hemi
            Se on se seuraava vaihtoehto. Vanhat ulos ja sitikan hydraulit sisälle. Pientä ylitäyttöä voi kokeilla samalla.
            Mitä öljyä sinne kannattaa laittaa? Merkki yms. speksit olisi hyvä tietää kun menee ao. tököttiö ostamaan..
            About vuos sitten kun itellä vuosi bilikassa hammastanko, niin ostin merkkihuollosta litran pänikän heidän suosittelemaansa hydrauliikkaöljyä - olisiko ollut Pentozine tjsp. Pitää tarkistaa kun pääsen töistä kotio.

            [edit]
            Vihreä metallipänikkä, Pentosin CHF 11S. Näytti olevan BMW:n varaosanumerokin kyljessä 81...jotain ei muista ulkoa.
            [/edit]

            Comment

            • Apinamies
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 118

              #7
              Niin, tai sitten se pumppu on paskana ja pitää vaihtaa. Itse jouduin juuri vaihtamaan pumpun omassa autossani.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Laita sinne sitikan vihreät hydrauliöljyt. Paljon halvempi kuin bemun oma öljy, mutta väittäisin että parempi. Fustilla on ainakin yksi 528:sta nypätty e39:n takuu tehostinpumppu josta on myyty siivapyörä. Sinähän et sitä tarvitse kun otat sen vanhasta.

                Comment

                • jartsa02
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 1131
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Apinamies
                  Niin, tai sitten se pumppu on paskana ja pitää vaihtaa. Itse jouduin juuri vaihtamaan pumpun omassa autossani.
                  Joo, mä jouduin kans tossa viime syksynä vaihtamaan sen pumpun, piti aivan järkyttävää surisevaa ääntä :arrow: pumppu oli leikannut kiinni ja pumpun pesä aivan p***ana, korjausosia ei saanut ja uus pumppu makso about 300€. Noh BemuOsasta sain satkulla käytetyn pumpun ja se nyt on pelannut hyvin. Toi öljynvaihto kyllä kannattaa tehdä, samalla näkee jos öljyn seassa on kiiltäviä metallihileitä (niinku mulla oli) joka kyllä kertoo jonkinasteisesta pumppuvammasta :|
                  BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Laita sinne sitikan vihreät hydrauliöljyt. Paljon halvempi kuin bemun oma öljy, mutta väittäisin että parempi. Fustilla on ainakin yksi 528:sta nypätty e39:n takuu tehostinpumppu josta on myyty siivapyörä. Sinähän et sitä tarvitse kun otat sen vanhasta.
                    Kannattaa sitten tarkistaa, että pumppu on kans sopiva, mulla meinaan kävi niin, että sekä uusi että vanha pumppu olivat täsmälleen samalla varaosanumerolla merkattu, vain valmistus kuukausi ja vuosi olivat eri, muuten pumput aivan samanlaisia mutta imuletkun juntturi sojottaa 90-astetta väärään suuntaan :arrow: aih. sen että säiliöltä tuleva letku ei enään ylettynyt paikalleen :shock: Meinas pikkasen ruveta menee herne nenään kun joutu keskellä yötä rupee tekee virityksiä että saa "sopivan" pumppua paikalleen
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    • jms-btcf
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 696
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by jartsa02
                      Joo, mä jouduin kans tossa viime syksynä vaihtamaan sen pumpun, piti aivan järkyttävää surisevaa ääntä :arrow: pumppu oli leikannut kiinni ja pumpun pesä aivan p***ana, korjausosia ei saanut ja uus pumppu makso about 300€. Noh BemuOsasta sain satkulla käytetyn pumpun ja se nyt on pelannut hyvin. Toi öljynvaihto kyllä kannattaa tehdä, samalla näkee jos öljyn seassa on kiiltäviä metallihileitä (niinku mulla oli) joka kyllä kertoo jonkinasteisesta pumppuvammasta :|
                      Alkoi sitten täälläkin luultavasti toi pumppu ääntelehtimään. Tehostin sinällään toimii ok ja öljyä on riittävästi. Korvakuulolla yritin konehuoneesta kyseistä epämääräistä meteliä paikallistaa, ja pakko sen aiheuttajan on melkein toi ohjaustehostimen pumppu tai laturin laakeri olla... Toisen pumpun saisin 150ekeen (ilman siivaa), onkohan asennuksessa mitään erityistä huomioonotettavaa?
                      e61 535d

                      Comment

                      • Wessu
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 88
                        • Vantaa

                        #12
                        Minkälaista ääntä alkoi pitämään?
                        Omassakin kuuluu aika-ajoin veemäinen vikinä joka loppuu siinä 1500 kierroksen yläpuolella.

                        Comment

                        • jms-btcf
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 696
                          • Tampere

                          #13
                          Vaikea kuvailla ääntä... ehkä "kohina" olisi sopiva kuvaus. Ei kuitenkaan vikinää tai kirskuntaa. Parhaiten äänen erottaa tyhjäkäynnillä, pienellä vaihteella pienillä kierroksilla sekä moottorijarrutuksissa pienellä vaihteella.
                          Minkähänlaista ääntä vesipumppu pitää kun alkaa olla loppu käsillä?
                          e61 535d

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #14
                            Tommonen vikinä kierroksilla viittais mun mielestä ennemminkin hihnavikoihin .. toi kohina taas jms-btcf:llä vois kyllä kanssa viittaa vesipumppuun, niistä on kans joskus lähtenyt tollasta ääntä , kun ne alkaa olee loppu. Mulla toi pumppu piti lähinnä sellasta kimeetä surisevaa älämölöö.

                            Toi pumpun vaihto on aika simppeli homma: hihna pois, siimapyörä irti, sitten mä otin alta sen etummaisen pohjamuovin irti, sieltä alapuolelta pääsee paremmin näkee sen pumpun. Sitten paineputki ja letku irti (sen letkun klemmari on orkkiksena joku kertakäyttönen puristettava lemmari, jota ei saa auki kuin rikkomalla, joten kannattaa etukäteen hakee n. 18mm kokonen ruuvattava letkuklemmari valmiiks), tukitelineen pultit sitten vaan auki ja se pumppu putoo sieltä alas. Se pumpun tukiteline oli sitten kiinni muutamalla pultilla kiinni pumpussa, jotka oli muistaakseni T40 torx-kannalla, joten sellanenkin avain kannattaa olla valmiina kanssa ..
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              #15
                              Ohjaustehostimen pumppu sitten kiekas vimosen virren... Oireet alkoi pikkuhiljaa kovenevalla kohinalla/surinalla, tätä kesti noin 200-300 kilsaa. Seuraavaksi kohina hävisi ja jäljelle jäi satunnainen vikinä/kirskunta, tätä kesti noin 20km.
                              Lopuksi tuli ulinat yms.

                              Seuraavaksi ohjelmassa on siis tuon pumpun vaihto (530d), josta jartsa02 jo antoikin ohjeet.
                              Vielä tarkennus hihnan poisotosta, tarvitsenko jotain erikoistyökalua kiristimen löysäämiseen vai miten toi hihna lähtee?
                              e61 535d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎