Announcement

Collapse
No announcement yet.

528 e39 ja ohjaustehostimen pumpun ääntäminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by jms-btcf
    Ohjaustehostimen pumppu sitten kiekas vimosen virren... Oireet alkoi pikkuhiljaa kovenevalla kohinalla/surinalla, tätä kesti noin 200-300 kilsaa. Seuraavaksi kohina hävisi ja jäljelle jäi satunnainen vikinä/kirskunta, tätä kesti noin 20km.
    Lopuksi tuli ulinat yms.

    Seuraavaksi ohjelmassa on siis tuon pumpun vaihto (530d), josta jartsa02 jo antoikin ohjeet.
    Vielä tarkennus hihnan poisotosta, tarvitsenko jotain erikoistyökalua kiristimen löysäämiseen vai miten toi hihna lähtee?
    Äähh, toi ohje oli kylläkin bensiinimoottorisen pumpun vaihtoon, jossa se on siellä laturin alapuolella. Tossa dieselissä se pumppu taitaa olla siinä koneen oikeella etuylänurkalla ja aivan tarjottimella otettavaksi poijjes; hihna pois, joku koneen päällä oleva muovikoppa tjsp. pois, siimapyörä irti, letku ja paineputki irti, pari kiinnityspulttia etupuolelta ja parit pumpun takapuolelta pois ja pumppu pois paikaltaan. Toi näyttää tossa diisselissä olevan paljon helpommassa paikassa kuin bensamalleissa.

    Tossa hihnankiristimessä taitaa olla iso mutterikanta siinä rullan keskellä ja siihen laitetaan sopiva avain paikalleen ja käännetään vastapäivään avaimella, niin se löystyy siitä. Ennen tuota pitää ottaa kait se viskoropellin suojamuovikehys pois ja ilmastoinninhihna kanssa (siinä taitaa kans olla tollanen samanlainen kiristyssysteemi).
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • jms-btcf
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 696
      • Tampere

      #17
      No joo kyllähän toi aika selkee oli kun ensin vähän ihmetteli. Viskon suojaa kuitenkaan en saanut pois kun en tajunnut kuinka se keskiosa - jossa propelli on kiinni - saa pois. Propelli lähti, jolloin mahtui jo löysäämään remmiä.

      Lopuksi kun täytin uudet litkut niin ne näytti pienen koekäytön jälkeen ihan harmaalta ja samealta? Uusi öljy on Motonetin bmwhen tarkoitettua keltaista, jossa on vähän parempi lämpöalue kuin vihreässä. Taisi jäädä systeemiin vielä vanhaa öljyä joka oli erilaista kun tää uusi? Vanhan pumpun korkissa luki jotain CIF 11 tms. Uuden (käytetyn) pumpun valutin niin tyhjäksi kuin se valumalla lähti.

      Taidan vielä vaihtaa noi öljyt, mitenhän noi ohjaustehostimen öljyt saa parhaiten ulos?

      Kiitos avusta...
      e61 535d

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #18
        Uppista keikkaa. Vikinä alkoi kuulua tehostimesta aina välillä. Tuota... mites jos ne ruskean kuraiset öljyt vaihtaisi ensi vain meneekö öljyt hukkaan jos pumppu onkin paskana? Tehostin kyllä toimii, mutta se kirskuttavan vikisevä ääni kuuluu välillä tyhjäkäynnillä:think
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10043
          • KVLA

          #19
          Originally posted by janke View Post
          Uppista keikkaa. Vikinä alkoi kuulua tehostimesta aina välillä. Tuota... mites jos ne ruskean kuraiset öljyt vaihtaisi ensi vain meneekö öljyt hukkaan jos pumppu onkin paskana? Tehostin kyllä toimii, mutta se kirskuttavan vikisevä ääni kuuluu välillä tyhjäkäynnillä:think
          No ei siinä montaa desiä "häviä",vaikka operaatio ei auttaisikaan.Joten tuskin henkilökohtainen konkurssi vielä tuosta seuraisi.Hommanakin vielä helppo.Kannattaa toki kokeilla.

          Onko varmasti itse pumppu?Eli mites se hihnankiristimen (laakerin) kunto?

          Comment

          • MGUarto
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 192
            • Vantaa-Nissas

            #20
            Itselläkin pitää jurinaa aina käännettäessä, ennen häiritsi aika paljon, noh, vanhat öljyt oli kaikkee muuta kuin punaiset, vaihoin ne, laitoin sisään m aft 220, hyvin on pelannut, edelleenkin pitää jurinaa mutta eipä nyt enään kovin pahasti, ei tuu välitettyä enään. Kuitenkin auto pelannu näin pari vuotta ja en ole ainoa kellä tuota esiintyy, varsinkin pakkasella.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by MGUarto View Post
              Itselläkin pitää jurinaa aina käännettäessä, ennen häiritsi aika paljon, noh, vanhat öljyt oli kaikkee muuta kuin punaiset, vaihoin ne, laitoin sisään m aft 220, hyvin on pelannut, edelleenkin pitää jurinaa mutta eipä nyt enään kovin pahasti, ei tuu välitettyä enään. Kuitenkin auto pelannu näin pari vuotta ja en ole ainoa kellä tuota esiintyy, varsinkin pakkasella.
              Paitsi että periaatteessa Suomen oloissa BMW suosittelee että E39:ssä olisi käytettävä ainoastaan kirkkaan vihreää CHF 11S öljyä, jolla tietääkseni on parempi pakkasen kestokyky.

              Ei minulla tosin vastaavasti ole mitään todistetta siitä, että ATF:n käyttö itsessään noita vehkeitä varsinaisesti rikkoisi. Saattaa vaan kovilla pakkasilla olla jäykempi. Mitä se sitten tarkoittaa esim. tiivisteiden yms. kestoiässä, on osaa sanoa. Omaan E39:iin oli näköjään aikoinaan käytetty juuri noita ATF öljyjä, ja nyt pumpun vaihdon yhteydessä päätettiin huoltopaikan kanssa siirtyä CHF:ään. Vaihtoa helpotti öljysäiliön uusiminen yhdessä pumpun kanssa.

              Ja uusi pumppu (Schmiedmanista, n. 160,-) vaihdettiin kun se vanha oli jo jonkun aikaa äännellyt varsinkin käännettäessä. Tämä uusi pumppu on jo kolmas, ja molemmat 2 edellistä kestivät sen n. 200000 km. 1. pumppu oli tietty tehtaan asentama, ja 2. ReManufactured, siis kunnostettu. About sama kestoikä molemmissa kuitenkin.
              Last edited by Havis; 04-02-2013, 09:36.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #22
                Jep, ja näitä ei kannata sekoittaa. Sekin voi itsessään aiheuttaa jo vinkunaa hyvässä lykyssä.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • MGUarto
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 192
                  • Vantaa-Nissas

                  #23
                  Kyllä varmastikkin on näin. Suomiauto ja ei koskaan muuta käytetty kuin atf öljyä. Toki olisin kaatanut muuta sisään, mutta kun tuo uusimisoperaatio mentiin niin, että vanhat ulos, uudet sisään ja 6x sama operaatio. Eli säilöistä pumpattiin. Kun ei ole paikkaa missä tehdä, saatikka tietämystä. Pumppua kun vaihtelen niin sitten toki suositusten mukaan.

                  Jos matikka ei petä niin autollasi on ajettu yli 400tkm?
                  Originally posted by Havis View Post
                  quote.zip
                  Last edited by MGUarto; 04-02-2013, 09:59.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #24
                    Originally posted by MGUarto View Post
                    Kyllä varmastikkin on näin. Suomiauto ja ei koskaan muuta käytetty kuin atf öljyä. Toki olisin kaatanut muuta sisään, mutta kun tuo uusimisoperaatio mentiin niin, että vanhat ulos, uudet sisään ja 6x sama operaatio. Eli säilöistä pumpattiin. Kun ei ole paikkaa missä tehdä, saatikka tietämystä. Pumppua kun vaihtelen niin sitten toki suositusten mukaan.

                    Jos matikka ei petä niin autollasi on ajettu yli 400tkm?
                    Melkein, tarkalleen 395000 km.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      No ei siinä montaa desiä "häviä",vaikka operaatio ei auttaisikaan.Joten tuskin henkilökohtainen konkurssi vielä tuosta seuraisi.Hommanakin vielä helppo.Kannattaa toki kokeilla.

                      Onko varmasti itse pumppu?Eli mites se hihnankiristimen (laakerin) kunto?
                      Luulin aluksi, että kuului kiristimestä ja vaihdoinkin sen ja siinä oli selvä välys! Kävin kaikki sitten läpi ja pumppua pyöritin käsin siivasta ja jotain outoa kilkatusta se piti.:think pientä välystäkin tuntui olevan sivusuunnassa! Meneekö noista pumpuista laakereita yleensä?
                      En sitten tiedä, kun laitoin korvan kiinni ohjaustehostimen säiliöön, niin sitä kautta se kitinä tuli selvästi korvaan.

                      No, koitetaan vaihtaa öljyt sekä säiliö ja katsoa mitä tapahtuu.

                      Ps: Toinen tehostimen letku on vuotanut jo kauan!
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • kauko-63
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 143
                        • vantaa

                        #26
                        mullakin toi pumppu ääntäny niin kauan ku auto mulla on ollut,edellinen omistaja sano että joskus ollu vähillä öljyillä ja sen jälkeen ääntäny ja tehostaa tyhjäkäynnillä aika huonosti,jäi leimakin saamatta ton tehostimen takii,nyt siellä kyllä on öljyy mutta eipä toi enää toimi,onkohan tossa enää mitään tehtävissä vai pitääkö hommaa uus tehostin? ja mitähän maksaa?

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14446
                          • Oulu

                          #27
                          Noita korjattuja pumppuja saa alle 200e, uusi alkuperäinen maksaa hieman enempi. Itse tosin 528:iin bongasin aikanaan ebaystä reilu 100tkm ajetun pumpun alle 40eurolla. Vaihtoehtoja siis on.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • kauko-63
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 143
                            • vantaa

                            #28
                            mistähän noita kannattas etsii? ja onko paha vaihtaa,ahdas paikka?

                            Comment

                            • tetapi
                              Newbiemmer
                              • Jan 2011
                              • 27
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by kauko-63 View Post
                              mistähän noita kannattas etsii? ja onko paha vaihtaa,ahdas paikka?
                              Zenerin ehdottama Ebay on aika hyvä vaihtoehto tai sitten esim. Oili Jaloselta (itse otin aikanaan sieltä). Ilmastoinnin kompuran hankin ebaysta(purkuosa luonnollisesti) ja hintalaatusuhde paikallaan.

                              Iste otin viskon sekä apulaitehihnat pois ja tämän jälkeen oli suhteellisen mukava purkaa. Samalla kannattaa kattoa letkut huolella ja vaihtaa tarpeen vaatiessa (eivät ole kalliita). Itsellä syy löytyi letkusta.
                              Last edited by tetapi; 23-11-2013, 15:42.

                              Comment

                              • kauko-63
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 143
                                • vantaa

                                #30
                                kiitos! sieltähän noita näyttää löytyvän,kaikissa e39:ssä sama pumppu? itselläni -97 528 mutta mikä tahansa e39:n pumppu sopii?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎