Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 nokan asentoanturin vika ei poistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemas
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 16

    E39 nokan asentoanturin vika ei poistu

    Omalla diagnostiikalla luettuna autoon ilmestyi yhtenäpäivänä virheilmoitus "65 camshaft pulse generator fault". Tehoja tuntuu myös olevan hukassa ainakin noin perstuntumal. Kävin tilaamassa paikallisesta merkkiliikkeestä anturin ja vaihdoin sen(imu nokan asentotunnistin), mutta mikään oire ei poistunut ja vikakoodi 65 edelleen aktiivisena. Luetutin myös koodit merkkiliikkeessä ja samaa herjaa sielläkin, eivätkä osanneet tunnin tutkimisen jälkeen sanoa mikä voisi olla vikana, jos anturin vaihto ei auta. Uusi anturi näyttää samoja lukuja ohmisesti kuin vanhakin, että sen perusteellä se vanhakin oli ehjä. Anturin ohmit olen mitannut myös ohjausboksin liittimiltä ja tulevat sinne ihan ongelmitta. Tämän ongelman alkaessa diagnostiikan live datakin alkoi näyttämään nokan asento kulmaksi 60 astetta, ennen oli muutama aste. Olen myös anturin reijästä katsellut sinne sisään ja näyttäisi se puoliympyrä kiekko olevan paikoillaan, mistä se saa pulssinsa.

    Samaan aikaan kun vikakoodi tuli alkoi auto myös nakuttamaan. Tämä nakuttava ääni on peräisin ruiskutukista joka tärisee nakutuksen tahtiin niinkuin bensaletkutkin. Taitaa kuitenkin tämä nakutus ongelma olla taas eri vikaa kuin nokan anturi. Epäilisin jotakin ruiskusuutinta.

    Näin ensiksi jos joku osaisi kertoa, mikä voi aiheuttaa sen, että toi nokan anturi vika ei poistu.

    Auto on -96 528 eli mottina m52b28
    Last edited by kemas; 26-07-2006, 22:55.
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Vieläku paljastat meille mikä moottorisi malliltaan, niin apua löytynee täältä suht näpsäkästi.
    Itse vaihdatutin IMUnokan tunnistimen ja taas vetää niin kivasti kiesini, joka diagnosoitiin merkkiliikkeessä. Mikälie tilanne sulla, IMU vai PAKO; se ei selviä viestistäsi.
    Mite lie vikamuistin nollaus vaikuttanee, viisaammat saavat tästä sitte jatkaa...
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • kemas
      Newbiemmer
      • May 2004
      • 16

      #3
      Sen vian nollaaminen ei anturin vaihdon jälkeenkään onnistunut, kun väittää edelleen että vika on aktiivinen kokoajan ja kyseinen toimenpide yritettiin tehdä merkkihuollossa.

      Comment

      • boxer33
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 47
        • Espoo

        #4
        Jaahas, kuulostaa varsin tutulta. Ensinnäkin se nakuttava ääni, tehojen häviö ja vikakoodi ainakin omassa tapauksessani liityivät toisiinsa. Ensin vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja seuraavaksi sen nokka-akselin vastaavan anturin. Kaikki viat hävisivät kertaheitolla, eikä vaatinut mitään vikakoodien nollauksia tai vastaavia. Ja koneenahan mulla M52B25, mutta oireet olivat täsmälleen samat. Lisäoireena oli myös auton sammuminen rullattaessa, mutta sekin korjaantui!
        E46 320i Touring -02
        Ex: E36 323ti M-Tech -98

        Comment

        • kemas
          Newbiemmer
          • May 2004
          • 16

          #5
          Nyt on vaihdettu ne molemmat anturit eli kampi- sek&#228; nokka-akselin. Nakutukset jatkuu ja vikakoodi on edelleenkin 65 camshaft pulse generator. T&#228;ss&#228; yhten&#228; p&#228;iv&#228;n&#228; kuin salamaniskusta nakutukset h&#228;visiv&#228;t ja tehotkin tuntuivat palanneen. Heti menin lukemaan vikakoodit ja nokka-anturi vika nollaantui pois eik&#228; tullut uudelleen. T&#228;st&#228; voi siis p&#228;&#228;tell&#228; ett&#228; nakutus, tehoh&#228;vi&#246;t ja vikakoodi 65 ovat kaikki sama vika. Jottei asia olisi kuitenkaan niin ruusuinen niin vika palasi taas kaikkinensa takaisin eik&#228; poistu. Nokka-anturin v&#228;list&#228; auton k&#228;ydess&#228; olen mitannut oskilloskoopilla ja siell&#228; signaali heittelee 1V ja 0,7V v&#228;lill&#228; kierrosten mukaan. Merkkiliikkeess&#228; sanoivat ett&#228; jos anturilta tulee signaali mutta silti v&#228;itt&#228;&#228; ett&#228; anturi rikki niin ei voi muuta kuin vaihtaa uusi ruiskunohjausboxi :( (boxin hinta noin 1000€ + ty&#246;t + ohjelmointi) T&#228;ss&#228; olen nyt hankkimassa samalla BMW numerolla olevaa boxia saksasta (hinta 100€), mutta ongelmana on varmaankin saada se toimimaan oman auton ajoneston kanssa. Carsoftissahan on joku vaihtoehto "sync EWS <-> Motor control unit" tekisik&#246;h&#228;n t&#228;m&#228; uudesta boxista k&#228;yv&#228;n minun autoon? (uusiboxi=samanlaisesta k&#228;ytetyst&#228; autosta)

          Comment

          • ihu412
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 263
            • Tampere/Rovaniemi

            #6
            moro!

            Käsittääkseni tuo kone ei edes suostu käynnistymään,jos ei saa tietoa kampiakselin asentoanturilta.Onko se nokka-akseli pään pyörijä kunnossa,joka antaa asentoanturille tiedon? Onko se nokka-akselin asento anturi kiristetty oikeaan momenttiin uudelleen asennettaessa. Kyllä mää ite vielä yrittäisin värkätä ton nokka anturin kanssa tuntuu niin ihmeelliseltä et vika tulee ja häipyy.Mites johtoliitokset? Nakutus anturit? Kyllähän merkkiliike mielellään koittaa myydä sulle ruiskuboksin,mut vanhemmissa malleissa e32 ja e34 bentleyn manuaaleissa mainitaan et ruiskuboksit ovat varsin luotettavia.e39 mallista en osaa tarkemmin sanoa.

            Comment

            • kemas
              Newbiemmer
              • May 2004
              • 16

              #7
              Nokka-anturia on rassattu auki ja kiinni useita kertoja ja sen johtoliitokset on mitattu anturilta ruiskuboxille asti. Ohmisesti anturi-ruiskuboxi väli n. 0 Ohmia eli liitokset ja johdot kunnossa. Oskilloskoopilla mitattuna antaa samanlaista pulssia on anturi sitten koneessa kiinni tai irrallaan ja näyttämällä rautaa sille (esim. ruuvitalttaa viemallä anturin edestä edestakaisin). Sitähän en voi tietää avaamatta konetta että onko vastakappale siellä oikein. Siitä anturin reijästä katsottuna, näyttää siellä sellainen puoliympyrän muotoinen metallikiekko pyörivän(käsin konetta pyöritettäessä).

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by kemas View Post
                Omalla diagnostiikalla luettuna autoon ilmestyi yhtenäpäivänä virheilmoitus "65 camshaft pulse generator fault". Tehoja tuntuu myös olevan hukassa ainakin noin perstuntumal. Kävin tilaamassa paikallisesta merkkiliikkeestä anturin ja vaihdoin sen(imu nokan asentotunnistin), mutta mikään oire ei poistunut ja vikakoodi 65 edelleen aktiivisena. ...
                Täysin sama vika rahikaisella. Nollauksen jälkeen iskee saman koodin vaikka uusi anturi paikoillaan. Asiaan kuuluva säksätys ruiskutukista on myös läsnä. Saattoi olla että toisen starttauksen jälkeen kävi hetken ilman ongelmia mutta vika on jälleen päällä, käyntiin lähtee kyllä hyvin. Ei kai tässä nyt ruiskuboksikaupoille tarvitse lähteä :think Vaihdan varmaankin kampiakselin tunnistimen jossain vaiheessa myös mutta kuumia vinkkejä otetaan vastaan.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Täysin sama vika rahikaisella. Nollauksen jälkeen iskee saman koodin vaikka uusi anturi paikoillaan. Asiaan kuuluva säksätys ruiskutukista on myös läsnä. Saattoi olla että toisen starttauksen jälkeen kävi hetken ilman ongelmia mutta vika on jälleen päällä, käyntiin lähtee kyllä hyvin. Ei kai tässä nyt ruiskuboksikaupoille tarvitse lähteä :think Vaihdan varmaankin kampiakselin tunnistimen jossain vaiheessa myös mutta kuumia vinkkejä otetaan vastaan.

                  bensatukin "tärinä" ja naputus johtuu siitä että moottorinohjaus pudottaa segventaalisen ruiskutuksen pois pelistä kun moottorinohjaus ei tiedä missä asennossa nokat ovat ja näin ollen syöttää polttoainetta kaikilla/kolmella suuttimella yhtäaikaa ja painevaihtelut sitten todennäköisimmin aiheuttaavat tuon tärinän

                  itse painiskelin kaikenlaisten sähköisten häiriöiden kanssa asennellessani megasquirttia samaiseen koneeseen.. Ja kaiken a ja o oli kunnossa olevat maadoitukset joten tarkistakaapas koneen maadoitus..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    mulla on myös -96 autossa (528) satunnaista nakutusta muistuttavaa ääntä koneesta, jolloin myös tehoja tuntuisi olevan hukassa. Mitään en ole asialle tehnyt, kun vikakoodeja ei tule?!

                    missäs tämän anturiongelman kannalta kriittinen koneen maadoitus sitten on, että sitä voisi tarkastella? auton alta/päältä tarkasteltuna mitään maapiuhaa ei ainakaan osunut silmään...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #11
                      toisesta koneenkorvasta menee runkoaisaan maajohto
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Niin ja tuli muuten tuossamieleen että nokkien ja alakerran ajoituksen ollessa pielessä tuo camshaft position sensor error tulee myös näkyviin..
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Kiitos fraatti vinkeistä tähän asti, täytyy tutkia kun ehtii...
                          Tämä kaikki alkoi kun huomasin työmatkalla että tehot (vääntö) ei täysin ole ennallaan. Selkeimmin huomaa tuossa n. 2200 rpm vedätettäessä jossa on ikään kuin kuoppa, muuten autolla pystyy kyllä ihan ok ajelemaan ja eukko ei varmaan hoksaisi mitään ongelmaa. Testasin piruuttaan sitten kännykällä nollasta sataan aikaa ja se oli venynyt n. 3 sek. aiemin mitatusta. Sitten tuo säksätys kun pelti on auki on kyllä kans selvä merkki että "not okei"...
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Kentsu View Post
                            ......ja eukko ei varmaan hoksaisi mitään ongelmaa. Testasin piruuttaan sitten kännykällä nollasta sataan aikaa ja se oli venynyt n. 3 sek. aiemin mitatusta.....
                            ....ja useasti ollaan valmiita uhraamaan mm.tuhansia euroja "viripalikoihin"
                            0.2-0.5sek parannuksiin 0-100kmh...
                            Toisaalta, "perstuntumaltahan" ne rattimiehet huomaa renkaissakin tuollaisia sekunnin eroja +60sek ratakierroksella....

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by fraatti View Post
                              toisesta koneenkorvasta menee runkoaisaan maajohto
                              Eipä vika ollut ainakaan noissa kontakteissa, näki kyllä jo päälle että aika turha irroittaa, oli nääs niin puhtaan näköiset mutta irroitin kuitenkin.

                              Kuinkas totean tuon vanhan anturin kunnon (yleismittarilla)? Siinä on 3 pinniä ja pikaisesti mittasin vain vastuksia ja jokaisen niiden välillä on kontaktit, vastus 1 tai 14 Ohmia pinniparista riippuen. Magneettia kun heilautti anturin ohi niin vähän vastusarvot muuttui.

                              Live data antoi ennen mottorin käynnistystä nokan asentokulmaksi -29 tjsp, ja moottori tyhjäkäynnillä koko ajan 59, kertookohan tuo mitään? Entäs akun heikkous? Diagnoosin aikana virrat päällä jännite oli 11,8 V, käynnissä 13,8 V, mielestäni ihan normi-arvot.

                              Nyt on "ryssänresetti" käynnissä eli akkukaapeli irti.... Edelleen ideoita mielellään kuuntelen.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎