Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ratti vatkaa uudella rengaspaketilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #16
    Noh, kerronpa kaljopäissäni joutessani marssijärjestyksen omalta osaltani kun onkelma oli se ratin väpätys rengas-vannesetin vaihdon jälkeen.

    Eli, alunperin alla oli BMW:n peltivanteet 15" varustettuna joillain Pirellin 205 leveillä renkailla. Tuolla setillä ajo oli täysin ok. Autolla ajettu n. 180 tkm.

    Ostin BMW:n style 31 (muistaakseni) käytetyt aluvanteet joilla oli päällä kuluneet 16" 225-55 Continental Eco Contact -kumit, ja yksi kumeista oli vielä reunalta kulunut enemmän kuin muualta. Kevyen jarrutuksen vapina ratissa oli ensimäiset huomiot tämän jälkeen, myöhemmin huomasin myös tuota vapinaa n. 80-100 nopeuksissa.

    Sattumoisin sitten auto oli muista syistä pajalla, josta raportoivat että reaktiotangon puslat ois haprastuneet eli ehkä lopuillansa. Päätin vaihtaa puslat (toiset sanoo helat) ennen kuin lähden tuohon tasapainotus/pystyheitto -rumbaan, josta olen lukenut ihan riittävästi.

    Vaihdoin sitten ne puslat ja ongelmat poistui. Edelleenkään en ole vienyt mittauksiin tuota käytettyä rengas/vannesettiä, takana jotain 6 tkm noilla ja kulkee kuin uusi.

    Noin siis k.o. seikka meikäläisen osalta
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2324
      • Uusimaa

      #17
      Mietintää...

      Otin ja analysoin tuota vapinaa oikein ajatuksen kanssa, ja alan uskomaan, ettei pystyheitolla voi olla kovinkaan suurta vaikutusta, koska vehjes kulkee 75 km/h saakka kuin sukkasillaan, eli todella nätisti. Luulisi tuon pystyheiton jo jotenkin näyttävän oireensa alemmillakin nopeuksilla. Ja kun vapina alkaa melko terävästi ja tarkalleen kun 80 pamahtaa tauluun.

      Mielenkiintoista on sekin, että kun ajelee sitä tasalukuista kahreksaakymppiä mutkaisella tiellä, niin tarpeeksi monta samaan suuntaan kääntyvää mutkaa kun on ajanut, vaimenee vapina puoleen, ja satasessa häviää miltei kokonaan. Kun taas tulee tarpeeksi monta mutkaa vastakkaiseen suuntaan, voimistuu vapina. Eli meinaan että kun vasen ja oikea eturengas hakeutuvat mutkissa tiettyyn "vaiheeseen" toisiinsa nähden erisuuruisen pyörimisnopeuden saattelemana, tapahtuu jonkinlainen toinen toistaan voimistava/vaimentava ilmiö. Eli epätasapainoa on silloin oltava molemmissa pyörissä. Ja kun molemmissa pyörissä painopisteet osuvat samaan vaiheeseen, vaimenee ratin vapina minimiinsä, ja tietysti päinvastoin. Olenko jäljillä? Mielenkiintoista tämä rengasfilosofia.

      Voihan se olla, että tuo alustan uusiminen, ja niiden reaktiotankojen puslien uusiminen saattaa auttaa ainakin hieman? Mukava haaste sinällään, ja kaiken lisäksi ihanan kallis...
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by JKK
        Mikähän mahtaisi olla tällainen rengasliike PK-seudulla? Kotikaupungissani Järvenpäässä on ainakin sellainen maineikas paja nimeltänsä "Amrif", mutta ovatkohan sitten erikoistuneet pelkästään vanteiden oikaisutöihin? Onko jollakin kokemusta tästä paikasta? Meinaan että ovatkohan muissakin rengastöissä guruja?
        Tuleppa käymään meillä sitten niin eiköhän löydetä ratkaisu ongelmiisi. www.autotek.fi ja löytyy Vantaan Petikosta
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #19
          ensinnäkin, jos autollasi on ajettu 190 tkm niin enivei, reaktiotangon puslat on luultavasti finaalissa. toisekseen, epäilemättä, kun jollakin on täydellisesti renkaat ja vanteet tasapainottava härveli niin vapinat poistuu vaikka alustassa jotain väljää olisikin. Aaatteleppa ite, niinkuin Jope sanoo...
          Mutta kerroit että sulla on jo valmiiksi hankitut reaktiotangot puslineen, joten eittämättä ne heität paikoilleen ja jatketaan spekulointia sen jälkeen. Tai whatever..
          Edit; "ihanan kallis" kommenttiin viitaten, alkuperäiset BMW reaktiotangon puslat oli baut 80 € pari.
          Last edited by Kentsu; 31-07-2006, 00:17.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • exodus
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 774
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Kentsu
            ensinnäkin, jos autollasi on ajettu 190 tkm niin enivei, reaktiotangon puslat on luultavasti finaalissa. toisekseen, epäilemättä, kun jollakin on täydellisesti renkaat ja vanteet tasapainottava härveli niin vapinat poistuu vaikka alustassa jotain väljää olisikin. Aaatteleppa ite, niinkuin Jope sanoo...
            Mutta kerroit että sulla on jo valmiiksi hankitut reaktiotangot puslineen, joten eittämättä ne heität paikoilleen ja jatketaan spekulointia sen jälkeen. Tai whatever.. kaljat loppu.. viru valge + energy drink
            Edit; "ihanan kallis" kommenttiin viitaten, alkuperäiset BMW reaktiotangon puslat oli baut 80 € pari.
            mulla on nyt vaihdettuna jo puslat sekä alatukivarret ja vatkaa hieman siltikin. Myös renkaat(Michelin 235/45x17) ja jarrut on uusittu ja pyöraänkulmat säädetty. Samaten vatkaa satkun kieppeillä kevyessä jarrutuksessa. Tuo ajonaikainen vatkaaminen on sen verran kevyttä, ettei sitä edes juuri huomaa muuta kuin kun kädet ottaa pois ratista. Mutta täydellinen siitä pitäisi saada, keinolla millä hyvänsä. Jenkkien bimmerforumisilta huomasin että samaa vikaahan ne bemarit sielläkin potevat, joillakin vika oli poistunut vasta raidetangonpäät uusimalla. Eli se on varmaan sitten se seuraava homma mullakin, vai onko parempia ehdotuksia?
            Se tuossa vapinassa on kummaa, että vaikka ajaa cruisella 110 km/h, niin välillä vapisee, välillä ei. Ja asfaltin laatukin pysyy samana, tien kallistukset saattaa muuttua.

            Comment

            • exodus
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 774
              • Oulu

              #21
              kyllä tämän kanssa järki lähtee. Eilen tuli ajettua noin 500km, ei tosin yhtä soittoa. Viimeisen noin 200km:n aikana ei ollut minkäänlaista vapinaa, ei myöskään jarrutettaessa. Tänään taas testaamaan ja vapinat ovat palanneet. Vapinaton ajo oli myöhään ja lämpöä oli vain reilut 10 astetta, voiskohan sillä olla tekemistä tämän kanssa?
              Tänään testasin vielä eri ilmanpaineita edessä, 2.2(tehtaan suositus)-2.8. Ei mitään eroa jarrututinan suhteen.
              Täytyykö tällä ajaan kauppareissutkin 200km:n lenkin kautta, yöllä ja viileässä, vai mikä piru se oikein riivaa?
              Tietäjälle pullakahvit tai vaikka kahdetkin.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7431
                • Oulu

                #22
                Originally posted by exodus
                Se tuossa vapinassa on kummaa, että vaikka ajaa cruisella 110 km/h, niin välillä vapisee, välillä ei. Ja asfaltin laatukin pysyy samana, tien kallistukset saattaa muuttua.
                Luulisin että on kiinni siitä miten pyörien asennot sattuu toisiinsa nähden, eli pienikin epätasapaino on välillä samassa vaiheessa ja välillä eri vaiheessa eri pyörissä.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • E38
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 269
                  • HKI,TKU

                  #23
                  Originally posted by JKK
                  No tuota...kun katselin sitä viimeisintä tasapainotusta vierestä, niin jo omilla silmillä tehdyn analyysin perusteella kaikissa renkaissa oli useita millejä pystyheittoa. Kysyin asiasta, mutta asentaja sanoi, ettei sellaista rengasta olekaan jossa ei pystyheittoa hieman uutena olisi, että kyllä ne siitä ajossa mankeloituu... Onkohan noin?
                  Mulla oli aikoinaan Chryslerissä 16" GoodYearin Eagle F1:t jotka tärräsivät uutena 80-110km/h vauhdissa niin perkeleesti. Renkaita laitettiin vanteille neljään eri kertaan, rengasliike koeajoi autoa useaan otteeseen ja lopulta sain saman kommentin kuin sinulla. Ei näitä saa paremmaksi, kyllä se siitä ajolla tasottuu! No minun ja liikeen välit olivat siinä vaiheessa jo niin perseestä, että annoin olla (oli muitakin harrastuksia)...

                  KUITENKIN (kovalla teini)ajolla ne renkaat sitten tasottuivat ja n 3000tkm:n jälkeen vapinat olivat gone.
                  Autotalli:
                  -07 Lexus GS300
                  -96 Mercedes-Benz SL320
                  -79 Wartburg 353W Tourist
                  -66 Cadillac Coupe De Ville


                  Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                  Comment

                  • Mr. Z
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 943
                    • Manse

                    #24
                    Originally posted by exodus
                    Se tuossa vapinassa on kummaa, että vaikka ajaa cruisella 110 km/h, niin välillä vapisee, välillä ei. Ja asfaltin laatukin pysyy samana, tien kallistukset saattaa muuttua.
                    Olen huomannut että asfalttien pinnoissakin on eroa. Kulunut (ja en tarkoita semmoista missä on reikiä) asfalttipinta antaa mukavia herätteitä alustaan esim. Tampere-Hki motari Tampereen päässä ennen pinnoitteen uusimista oikeanpuoleiselle kaistalle, eron huomasi kun vaihteli kaistaa.
                    E38 740ia
                    E39 530 dAT
                    ex. E34 520i sedan
                    ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                    ex. E36 325i sedan
                    ex. E36 328i touring
                    ex. E36 318 iS qp
                    ex. E36 325i qp -R.I.P-
                    ex. E21 320i sedan
                    ex. E30 318i sedan
                    ex. E3 2500 sedan

                    Comment

                    • Splitter
                      Newbiemmer
                      • Aug 2005
                      • 21
                      • Itä-Suomi

                      #25
                      Originally posted by exodus
                      kyllä tämän kanssa järki lähtee. Eilen tuli ajettua noin 500km, ei tosin yhtä soittoa. Viimeisen noin 200km:n aikana ei ollut minkäänlaista vapinaa, ei myöskään jarrutettaessa. Tänään taas testaamaan ja vapinat ovat palanneet. Vapinaton ajo oli myöhään ja lämpöä oli vain reilut 10 astetta, voiskohan sillä olla tekemistä tämän kanssa?
                      Tänään testasin vielä eri ilmanpaineita edessä, 2.2(tehtaan suositus)-2.8. Ei mitään eroa jarrututinan suhteen.
                      Täytyykö tällä ajaan kauppareissutkin 200km:n lenkin kautta, yöllä ja viileässä, vai mikä piru se oikein riivaa?
                      Tietäjälle pullakahvit tai vaikka kahdetkin.
                      Oletko varma, ettei vanteet tarvitse soviterengasta?? Oma E34 540 Touring ravisti mielettömästi 17" M5 replica-vanteilla. Välillä ravistus katosi ja välillä tuntui, että hampaista tippuu paikat. Nämä vanteet "piti" olla sellaiset joihin ei tarvitse soviterengasta keskiöön, mutta kyllä niihin ne piti laittaa ja ravistus katosi sen jälkeen. E34 ja E39 keskiöt ovat samankokoiset, mutta E60/61 keskireikä on suurempi. Siksi replicoihin on tehty suuremmat reiät, että käyvät myös uusiin 5-satkuihin. Rengasliikkeen kaveri ei meinannut uskoa että tarvitsee soviterenkaan, kun sanoin. Mieli muuttuui kun avasi pultit ja kokeili, että onko se vanne napakka keskireikään vai ei?
                      Oli jo tiedossa yksi ennakkotapaus vuotta aiemmin E34 525 ja 17" M5 Replicat
                      E39 530 DA Touring M-sport

                      Comment

                      • hurtta
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 444

                        #26
                        Originally posted by Splitter
                        E34 ja E39 keskiöt ovat samankokoiset, mutta E60/61 keskireikä on suurempi. Siksi replicoihin on tehty suuremmat reiät, että käyvät myös uusiin 5-satkuihin. Rengasliikkeen kaveri ei meinannut uskoa että tarvitsee soviterenkaan, kun sanoin. Mieli muuttuui kun avasi pultit ja kokeili, että onko se vanne napakka keskireikään vai ei?
                        Oli jo tiedossa yksi ennakkotapaus vuotta aiemmin E34 525 ja 17" M5 Replicat

                        Tuota noin, en tiedä mitä sekavaa yllä tarkoitit mutta ihan vaan tiedoksi että E39 vanteen keskireikä on suurempi kuin näissä muissa 5-sarjan vempeleissä eli 74,1mm. E34 ja E60 malleissa keskreikä on 72,6mm.

                        Comment

                        • exodus
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 774
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Splitter
                          Oletko varma, ettei vanteet tarvitse soviterengasta?? Oma E34 540 Touring ravisti mielettömästi 17" M5 replica-vanteilla. Välillä ravistus katosi ja välillä tuntui, että hampaista tippuu paikat. Nämä vanteet "piti" olla sellaiset joihin ei tarvitse soviterengasta keskiöön, mutta kyllä niihin ne piti laittaa ja ravistus katosi sen jälkeen. E34 ja E39 keskiöt ovat samankokoiset, mutta E60/61 keskireikä on suurempi. Siksi replicoihin on tehty suuremmat reiät, että käyvät myös uusiin 5-satkuihin. Rengasliikkeen kaveri ei meinannut uskoa että tarvitsee soviterenkaan, kun sanoin. Mieli muuttuui kun avasi pultit ja kokeili, että onko se vanne napakka keskireikään vai ei?
                          Oli jo tiedossa yksi ennakkotapaus vuotta aiemmin E34 525 ja 17" M5 Replicat
                          vanteet on E39:n keskireiällä. Homma selvisikin jo osittain, tärinät häipyi kun vaihdoin eturenkaat taakse. Kumit oli soikeat/eivät olleet nousseet kunnolla vanteelle. Homma on nyt korjattu rengasliikkessä. Testaillaan lisää.

                          Comment

                          • tmikki
                            Newbiemmer
                            • Apr 2006
                            • 18

                            #28
                            Ainakin e60:ssä on sitten orggis tai replica vanne niin 18" ja 19" renkailla kylmänä vatkaa muutaman kilometrin sitten tasoittuu.17" tai pienemmät niin ei tätä tee olettaen että pyörät on tasapainossa.Itsellä oli 18" replica ja nyt orggis 19" ja molemmissa sama juttu renkaina Michelin ja Goodyear.17" talvipyörissä ei tutinaa esiinny.Eli tuon tutinan laitan matalan ja jäykän renkaan piikkiin kylmänä,joka lämmetessään tasoittuu.
                            e114 1602 -75 -> e21 320 -76 -> e21 320 -79 -> e30 320i -85 -> e23 728i -82 -> e34 520i -88 -> e30 316i -88 -> e36 316i -91 -> e34 535i -88 -> e34 525i -91 -> e39 523i -96 -> e46 320i -99 -> e39 520i -00 -> e39 525d -01 -> e39 530da m-sport -01 -> e60 530da -03 -> e60 535da -05 -> e60 535da m-sport -05 ->e90 320da -05 ->e60 535da m-sport -05 ->f10 530da -10

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by JKK
                              Olisi pitänyt uskoa, ettei kannata lähteä Replica-vanteisiin. Hommasin alle uudet 17" M5-replicat, ja niiden päälle uudet GoodYear Excellencet. Auto kulkee hienosti aina 70km/h nopeuteen saakka, mutta sitten kahdeksankympin kynnyksellä ratti alkaa raivostuttavasti vatkaamaan. Ei niinkään tärisemään, vaan nimenimaan vatkaamaan, joka hieman lievenee taas 100kmh kohdalla, muttei lakkaa kokonaan. Nyt paketti on tasapainotettu kertaalleen uusiksi, mutta vatkaaminen vain jatkuu. Vanteet ovat sellaiset, ettei sovitteita tarvita. Edellisella 16" orig.kesärengaspaketilla ei ongelmaa ollut.

                              Millä keinoin olette päässeet eroon näistä tasapaino-ongelmista, vai onko tilanne täysin toivoton? Tasapainotuspatteristo näyttää olevan melkoinen jokaisessa kiekossa, joten osasin jo pelätäkin tuota ilmiötä. Pystyheitosta tuollainen ei varmaankaan voi johtua, koska auto tosiaankin kulkee 70km/h saakka todella tasaisesti. Seuraavana alle on tulossa uudet alustan osat jousineen, iskareineen, tukivarsineen ja suuntauksineen, mutta se ei varmaan tilannetta helpota, jos ei pahennakaan. Onko tuo vapinasta eroon taisteleminen yleensä ollut täysin epätoivoista puuhaa?
                              mistä oot ostanu vanteet?
                              Last edited by Marko.K; 11-08-2006, 01:47.
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2324
                                • Uusimaa

                                #30
                                Ratkaisuja

                                Täytyy nyt vastata tähän threadiin, kun tämän alulle taannoin laitoin...

                                Nyt näyttää siltä, että lähdin koko hommassa kiipeämään perä edeltä puuhun, kun sokeana syytin renkaita ja vanteita. Vapinaahan esiintyi niin edessä kuin takana. Ensivaiheessa autoon uusittiin kaikki jouset ja iskarit, etupään reaktiotangot, etupään ylätukilaakerit. Taakse tuli yksi uusi tukivarsi, joka oli väljä. Samalla myös eturenkaat lensivät taakse, ja päinvastoin. Näillä päästiin likimain eroon ratin vatkaamisesta, mutta koko autoa vaivaava tutina jäi. Seuraavassa vaiheessa hommasin alkuperäiset 17" BMW-vanteet Nokian renkailla. Vaikutus: Ei juuri mitään. Alkoi myös jarrut ravistamaan niin peeveliisti --> uudet levyt ja palat. Jarruravistus loppui.

                                Tässä vaiheessa päätin, että nyt pelataan varman päälle, ja tilasin autoon uudet Michelin Pilot Primacyt, jotka on Michelinin maahantuojan mukaan kuulemma suunniteltu erityisesti BMW:n kanssa yhteistyössä tähtäimenä 500-sarjalainen. En tiedä koskeeko tämä kaikkia PilotPrimacy-malleja, vai onko jokin tietty erä tällainen? Vai oliko kusetusta sitten. Joka tapauksessa yksi tällainen 4kpl erikoissatsi löytyi ruotsista, ja se tilattiin minulle. Lisäksi ostin uudet narinapuslat taakse, ja niiden vaihdon yhteydessä purettiin vetoakseleiden sisämurrokset, jotka olivat aivan totaalisen jumissa, siis korostan että totaalisen!!! Purettiin ne osiin, pestiin ja voideltiin+kasattiin. Herkistyivät huomattavasti, ja heitettiin ne vastakkaisille puolille kiinni. Eli kokonaisuutena duunattiin narinahelat, murrokset, uudet Michelinit ja apur.puslien tarkistus (uutta vastaavat), ja lisäksi putsasin kiiltäväksi kaikki navat ja vanteiden kiinnityspinnat. Ja sitten koeajolle....ja surprise, auto kulkee kuin silkillä ajaisi!!! Aamulla vielä heti 300km ajomatka, eikä kertaakaan tuntunut minkäänlaista tutinaa tai vapinaa missään kohdassa. Oikein piti nautiskella takapenkillä 100km ja kyyti oli yhtä luksusta. Villi veikkaukseni tässä vaiheessa on, että pääsyyllinen kaikkeen oli ne jumittavat vetarien murrokset. Eli syyllinen ei välttämättä ole näköjään renkaissa tai vanteissa, vaikka perstuntuma näin sanoisi.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎