memebuy23buy

E39 huolto- ja käyttöohjetopikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 290

    E39 huolto- ja käyttöohjetopikki

    Aloitetaas tämmönen ketju, kun on kaikki tieto ihan levällään täällä foorumissa, enkä onnistunut searchillä juuri mitään selvittämään. Tänne vois keräillä vaikka linkkejä huolto- ja korjausohjeisiin (myös tämän foorumin aiempiin topikeihin). Itseä tietysti kiinnostaa eniten 520d, mutta eiköhän monet ohjeet hyödytä vähän kaikkia.

    Tuo Juhiksen mulle tuoma auto on lähes tulkoon täydellisessä kunnossa (moottori, voimansiirto, kori, sisätilat ja alusta), mutta takaiskarit meni katsastuksessa vaihtoon. Onko tuo kovin mahdoton homma itse tehdä? Autossa pitäis olla m-sport alusta, mutta se tuskin asiaa hankaloittaa.

    Lisälaitteista parkkitutka ei toimi, vaan piippaa pitkään aluksi ja hiljenee, sekä sadetunnistin ei sano mitään, vaikka heitän vettä lasille...siis ämpäristä, en kuse Mitään hajua, mistä näitä vois alkaa selvittelemään?

    Konepellin alla on tarra webastosta, mutta sitä tuskin autossa on, kun siitä ei ollut myynti-ilmoituksessa mainintaa, eikä sisällä ole mitään ohjausyksikköä. Minkä näköinen tuo webasto on? Paljonko muuten maksaa suomessa?

    Saako tuon ajotietokoneen kielen vaihdettua (näyttö mittaristolla)? Muutenkin tietokoneen näytöt poikkeaa manuaaliin verrattuna, eli mulla tulee aluksi kaksi keskikulutusta Verb1&2, jäljellä oleva matka, jotain ajastimia?, keskinopeus jne. Tuo ulkolämpötila näkyy mittarissa kokoajan.

    Sattuuko joku tietämään onko tuota alkuperäistä ohjekirjaa (englannin tai suomenkielisenä) netissä?
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Ajotietokoneen kielen saa vaihdettua englanniksi joko huollon vehkeillä taikka sitten läppärillä, sopivalla softalla ja piuhalla . Samaten parkkitutkasta näkee myös vikakoodina et mikä sillä on hätänä, luultavasti joku anturi on pimeenä. Parkkitutkaa voi myös ihan helposti tutkailla muutenkin: pakki päälle ja sormella koittaa antureita, ehjät anturit sillee naputtaa ja rikkinäinen ei.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • wasq
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 31
      • Tampere

      #3
      Originally posted by duunari76
      Konepellin alla on tarra webastosta, mutta sitä tuskin autossa on, kun siitä ei ollut myynti-ilmoituksessa mainintaa, eikä sisällä ole mitään ohjausyksikköä. Minkä näköinen tuo webasto on? Paljonko muuten maksaa suomessa?

      Saako tuon ajotietokoneen kielen vaihdettua (näyttö mittaristolla)? Muutenkin tietokoneen näytöt poikkeaa manuaaliin verrattuna, eli mulla tulee aluksi kaksi keskikulutusta Verb1&2, jäljellä oleva matka, jotain ajastimia?, keskinopeus jne. Tuo ulkolämpötila näkyy mittarissa kokoajan.
      Webasto sulla melko varmasti siinä on, käsittääkseni noissa kaikissa dieseleissä nykyään semmoinen on ainakin "lisälämmittimenä". Jos ajotietokoneesta löytyy kellon kohdalta "Zeit1" ja "Zeit2", niin ne ovat tuon webaston ajastimia. Webasto pitäisi myös pystyä käynnistämään laittamalla avain ykkösasentoon ja sitten ajotietokoneesta kellokohdasta "Heiz ein".

      Comment

      • duunari76
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 290

        #4
        Ehkä olen vähän tollo, mutten kyllä onnistu noihin mitään aikoja säätämään Mittaristossa on kaksi "trippipainiketta", joista oikeanpuoleista kun pitää pohjassa, tulee joku "CHECK CONTROL OK", ja jos sitä pitää kauemmin tulee Test1, Test2 jne. Kummankaan pyörittäminen ei tee mitään ja ratin nappeja kokeilin tottakai.

        Tällaset tekstit on sitten tuossa ajotietokoneessa (vilkkuviiksen päässä nappi):

        TYHJÄ
        UHR --:--
        VERB1 6.0 L/100KM
        VERB2 (sama)
        REICHW 936 KM
        LIMIT XXX KM/H
        DISTANZ ---- KM
        ANKUNFT --:--
        GESCHW 73.8 KM/H
        DATUM --.--.2003
        ZEIT1 --:--
        ZEIT2 --:--

        Comment

        • wasq
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 31
          • Tampere

          #5
          Itselläni nuo säädöt pitää tehdä sieltä keskinäytöstä, BC-napin takaa nuo kulutukset ym, ja kellonapin takaa ajastukset ja lämmittimet. Keskinäytössä kun on tuo kellomoodi päällä ja painaa "Zeit1" ja sitten "Set" niin pitäisi päästä asettamaan tuota webaston starttiaikaa.

          Jos olen ymmärtänyt tämän homman oikein niin sillä mittariston näytöllä (+viiksellä) vain katsellaan noita arvoja, ei aseteta.

          Comment

          • duunari76
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 290

            #6
            Ei ole keskinäyttöä Tuossa on asennettu Becker TP 7820 CD+navi sellaisella sovitelevyllä.

            Comment

            • wasq
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 31
              • Tampere

              #7
              No sitten menee jo hankalaksi... Itse en ole ainakaan keksinyt millä noita voisi asetella ilman sitä keskinäyttöä. Varmaan onnistuu, mutta ei se kyllä helppoa ole.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by duunari76
                Ei ole keskinäyttöä Tuossa on asennettu Becker TP 7820 CD+navi sellaisella sovitelevyllä.
                Sinun pitäisi ostaa käytetty MID (siis se keskinäyttö) ja laitat sen vaikka hanskalokeroon. Luultavasti sen johto ja liitin kuitenkin löytyy nykyisen radion takaa ellen sitten asentaja ole ollut ääliö ja katkaissut johtoa. Kun ostat MID:in niin varmista, että siinä on BC-nappi, MID:istä kun on versio myös pienelle ajotietokoneelle.
                E39 528iA

                Comment

                • duunari76
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 290

                  #9
                  No kukahan siitä sitten haluaa muka luopua? Mitä tollasesta kannattaa maksaa?

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7468
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by jartsa02
                    Parkkitutkaa voi myös ihan helposti tutkailla muutenkin: pakki päälle ja sormella koittaa antureita, ehjät anturit sillee naputtaa ja rikkinäinen ei.
                    Ja anturien vaihto oli ainakin M-puskimeen 5 minuutin juttu, hinta vain aika suolainen merkkiliikkeessä.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • duunari76
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 290

                      #11
                      Kuskin puoleinen anturi ei "surise/naputa", mutta muut toimii. Tuo anturi täytynee irroittaa puskurin takaa?

                      Comment

                      • peeämvee
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 283
                        • Taivalkoski

                        #12
                        parkkitutka ei toimi, vaan piippaa pitkään aluksi ja hiljenee

                        Luultavasti tutkan antureista joku rikki, mulla käyttäyty juuri noin ku yks anturi oli rikki. Oili jaloselta löyty uus anturi ja makso muistaaksen huikeat 20€. Nuo zeit1 ja 2 on juuri niitä webaston ajastuspaikkkoja mutta ei taia onnistua käyttö ilman midiä.

                        Comment

                        • snoub
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 220
                          • Oulu

                          #13
                          Mites kun itseltä löytyy 528i:stä myös nuo zeit hommelit ajotietokoneesta, webasto tms. lämmitin?? lämmittää ilmeisesti vain sisätilaa eikä lohkoa moinen?
                          BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
                          BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
                          BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

                          Ex.
                          BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
                          BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

                          Comment

                          • duunari76
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 290

                            #14
                            Tuota on jotkut sanoneet. Onko sulla siellä konepellin alla tarra? Mulla tuo tarra kertoo 4.5kW joten ei tuo varmaan pelkän sisätilan lämmittämiseen ole Olisko bensa ja diesel-malleissa, sekä eri vuosimalleissa eroa?

                            Comment

                            • duunari76
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 290

                              #15
                              Tällä ilmeisesti tuo webastoasia hoituu. Onko näitä olemassa kuin montaa eri sorttia?
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X