Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d OBD tuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    #16
    Tuosta tuuningista vielä sen verran onko jengillä kokemusta Upsoluten tuotteista. 460e saisi ohjelmallisen päivityksen jossa lupailevat 221hp/480Nm.

    Comment

    • hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

      #17
      Originally posted by tuikku
      .
      Elä boxia laita.
      Laitata lastu sellaisesta paikasta, jossa myös pakokaasujen kierrätykselle tehdään jotain, mieluimmin mahdollisimman radikaalia, eli pois päältä.
      Muuten se kierrätyspaskan tulo pakosarjasta vaan kiihtyy.

      Mites muuten jos tuon EGR laittaa kokonaan asentoon jossa paskan pyöritys loppuu niin tuleekos siitä vikakoodi tai pahimmassa tapauksessa syttyykö joku valo kojelaudassa muistuttamaan asiasta?

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #18
        Originally posted by tuikku
        .

        Omatoiminen kierrätyksen poisto ei uudemmissa järjestelmissä onnistu siksi, koska järjestelmä huomaa sen ja menee vikatilaan, tai rupeaa herjaamaan.
        Tämä voi tapahtua viikkojenkin jälkeen.

        En tunne bemareiden moottoreita oikeastaan ollenkaan.
        Mutta arvailisin, että mikäli autossa on jo uudempi ilmamassamittari (maf- anturi), joka mittaa sillä kuumalankaperiaatteella moottoriin menevän ilman määrää, niin silloin ei omatoiminen poisto onnistu enää.
        Se maffi kun on jo niin tarkka, että se huomaa muutoksen moottorin imemässä ilmassa, jos kierrätys tukitaan.
        Tai moottorin ohjainboxi on jo mallia edc-15, tai uudempi.

        .
        kts. edellinen sivu
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          #19
          Tarkoitin tilannetta jos tuon EGR saa pois pelistä softalla?

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #20
            Originally posted by hurtta
            Mites muuten jos tuon EGR laittaa kokonaan asentoon jossa paskan pyöritys loppuu niin tuleekos siitä vikakoodi tai pahimmassa tapauksessa syttyykö joku valo kojelaudassa muistuttamaan asiasta?
            Jos EGR:n sulku tehdään ohjelmallisesti, ECU tietää, että näillä mennään eikä ECU näe tilanteessa mitään ongelmaa. Ristiriita syntyy, jos ECU kuvittelee EGR:n toimivan ohjelmansa mukaisesti, mutta pakokaasut eivät virtaakaan, vaan korvautuvat MAF:in kautta tulevalla ilmalla.
            Tosin haluaisin itsekin tietää, miksi jokainen lastuntekijä ei jo oletuksena jätä EGR:ää pois pelistä? Miksi jatkaa noen kierrättämistä, jos raitistakin ilmaa on saatavilla?
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #21
              Originally posted by hurtta
              Tuosta tuuningista vielä sen verran onko jengillä kokemusta Upsoluten tuotteista. 460e saisi ohjelmallisen päivityksen jossa lupailevat 221hp/480Nm.
              Mulla oli ex-autossa upsoluten softa ,pelasi ok ei moittimista.
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #22
                Originally posted by Clavurion
                Jos EGR:n sulku tehdään ohjelmallisesti, ECU tietää, että näillä mennään eikä ECU näe tilanteessa mitään ongelmaa. Ristiriita syntyy, jos ECU kuvittelee EGR:n toimivan ohjelmansa mukaisesti, mutta pakokaasut eivät virtaakaan, vaan korvautuvat MAF:in kautta tulevalla ilmalla.
                Tosin haluaisin itsekin tietää, miksi jokainen lastuntekijä ei jo oletuksena jätä EGR:ää pois pelistä? Miksi jatkaa noen kierrättämistä, jos raitistakin ilmaa on saatavilla?

                Juu, juuri näin.
                Ohjelman muutoksen jälkeen ei mitään ristiriitaa ole, mistä voisi herjaa ilmestyä
                Kun ei ole ristiriitaa, eikä vikakoodia, niin testeritkään ei hoksaa mitään.
                Kun egr-ventiili suljetaan ohjelmasta, niin se pysyy silloin aina kiinni, eikä mitään muuta fyysillistä muutosta tarvi tehdä. Helppo, eikä jää "jälkiä" ulospäin juoruamaan.


                Helponta olisi sanoa, ettei kaikki osaa, mutta se ei taida olla ihan koko totuus.
                Suomessahan taitaa olla vaan yksi heppu, joka tekee kaiken ohjelmoinnin itse.
                Kaikki muut lastut tulee sähköpostilla keski- euroopasta.
                Siellähän tilanne ohjelmointien suhteen on erinlainen, kuin Suomessa.
                Jos ja kun lastuntekijä hommaa lastulleen sen Saksalaisen luokituslaitoksen hyväksynnän (sorry, en löydä saksal. y-tä näppiksestä), niin siitä tulee "laillinen".
                Luultavasti tästä seikasta johtuen, siis siitä luokituksesta, niin kierrätys säädetään vaan uutta tilannetta vastaavaksi, ei kokonaan pois, jotta lastu varmasti täyttää sen luokituksen ja saastutuksen vaatimukset.
                Ja olisi siis laillinen.
                Kun lähes kaikki suomessakin myytävät ja asennettavat lastut siis tulevat muualta, jossa on hiukan eri käytäntö, niin kierrätystäkään ei oletusarvoisesti ole otettu pois.

                Karalan Mika ainakin osaa laittaa sen kierrätyksen miten päin halutaan.
                Ja omin kokemuksiin perustuen laatuasiatkin on kunnossa.
                Varmaan onnistuu muillakin lastufirmoilla, jos vaan vaatii, kannattaa kysellä.
                Minun mielestäni tärkeä juttu ja tulee vieläpä hoidettua kuntoon siinä samalla ja ilman eri maksua.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by tuikku
                  kts. edellinen sivu
                  Mistäs tuon ohjainboxin sarjanumeron/tyyppikoodin näkee?

                  Siis kun itsellä on EGR tulpattu letkusta niin vaikuttaako se eculle mitenkään...?

                  Comment

                  • hurtta
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 444

                    #24
                    Onko tuo sama kumpaan tuon 530d kuskaa softatuunattavaksi, eli vaihtoehdot olisi Karala Turbotec ja Harinen Tuning? Hinnoissa ei juuri eroa ole mutta onkos työn jäljessä? Molemmissa pajoissa hoituu EGR eliminointi samalla?

                    Comment

                    • MakeJ
                      BTCF Member
                      • Jun 2005
                      • 324
                      • Hml

                      #25
                      Originally posted by hurtta
                      Onko tuo sama kumpaan tuon 530d kuskaa softatuunattavaksi, eli vaihtoehdot olisi Karala Turbotec ja Harinen Tuning? Hinnoissa ei juuri eroa ole mutta onkos työn jäljessä? Molemmissa pajoissa hoituu EGR eliminointi samalla?
                      Tätä samaa olen kans tässä miettinyt. Harinen olis vähän lähempänä, mutta ei Karalakaan kaukana olis. Sama auto olis tosiaan kyseessä ja EGR pitää saada pois pelistä kokonaan.
                      E60 535dA LCI -07 M-sport
                      E39 530dAT -99 "M-sport"

                      Comment

                      • hurtta
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 444

                        #26
                        Originally posted by MakeJ
                        Tätä samaa olen kans tässä miettinyt. Harinen olis vähän lähempänä, mutta ei Karalakaan kaukana olis. Sama auto olis tosiaan kyseessä ja EGR pitää saada pois pelistä kokonaan.
                        Jeps, olis tosiaan vähän lähempänä ja kun tuossa männä viikolla kyselin niin pari viikkoa lyhyempi jono olisi Hariselle.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #27
                          Originally posted by Rubu
                          Mistäs tuon ohjainboxin sarjanumeron/tyyppikoodin näkee?

                          Siis kun itsellä on EGR tulpattu letkusta niin vaikuttaako se eculle mitenkään...?
                          Aika hyvä kysymys. En olekkaan nyt ollenkaan varma.

                          Mielestäni boxissa on tyyppi(tarra). Pitääkin tarkistaa.

                          Mersussa menee niin, että edc-15 vaihtuu -> edc-16 siinä kohden mallistossa, kun ruiskutuspaine muuttuu 1350bar -> 1600bar.
                          Kait se tyyppi on vaan tiedettävä.


                          Siitä tulppaamisesta vielä.
                          Mesessä menee niin, että mikäli se egr- venttiili toimii alipaineella, voi sitä tulppaamista kokeilla itsekkin. Saattaa onnistua.
                          Jos ei muutaman viikon päästäkään tule mitään herjaa, tai "moottorivalo" syty, tai rupea tiputtelemaan vika, tai häiriötilaan, kummin vaan haluaa sanoa, niin homma on onnistunut.
                          Ei se kokeilu mitään ota, jos ei annakkaan.
                          Vanhemissa varmaan onnistuu, mutta jossain vaiheessa moottorin toimintaa on "uudistettu" ja tämä on estetty.

                          Mutta mikäli se venttiili toimii sähköllä, niin ei kannata itse edes yrittää.
                          Näin siis mesessä.

                          Käsittääksen Karalalla ja Harisella on jotain yhteistyötäkin.

                          Harisen kotisivuilla olevien esimerkkien perusteella, he näyttävät mielellään lipsauttavan syötöt alusta alkaen "ihan tappiin".
                          Henkilökohtaisesti toivoisin tuonne vääntökäyrän alkupäähän hiukan loivennusta.
                          Mutta varmaan Harinenkin osaa tehdä toisenlaisenkin, jos vaan asiakas edes joskus sitä toivoisi.
                          Ihmiset vaan mieltää sen paremmaksi, mikä antaa kaikea enemmän.
                          Osat on kuitenkin jollekkin tasolle mitoitettu.
                          Kaikissa nykyisissä suorasuihkareissa, siis aivan kaikissa.
                          Saadaan helposti ulosmitattua enemmän vääntöjä, kun mitä tekniikka kestää.
                          Johtuu toimintaperiaatteesta.
                          En selvitä sitä tässä, kun tulee pitkä juttu ja nämä minun kirjoitukseni ovat muutenkin vähän liian pitkiä.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • hurtta
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 444

                            #28
                            Originally posted by tuikku
                            Harisen kotisivuilla olevien esimerkkien perusteella, he näyttävät mielellään lipsauttavan syötöt alusta alkaen "ihan tappiin".
                            Henkilökohtaisesti toivoisin tuonne vääntökäyrän alkupäähän hiukan loivennusta.
                            Mutta varmaan Harinenkin osaa tehdä toisenlaisenkin, jos vaan asiakas edes joskus sitä toivoisi.

                            Viittaat varmaan 530d kohdalla tuohon sivuilla olleeseen käppyrään jossa koneesta on revitty 575Nm vääntöä n. 2600 rpm kohdalla mikä ei käsittääkseni ole ihan välttämätöntä eikä ilmeisesti järkevääkään. Eli itse en ainakaan tuollaista määrää halua ja jos valita saapi niin mieluusti hieman loivempaa vääntökäyrää joka ei heti lopu kuin kananlento ja jossa ei tule sitä "potku perseelle" efektiä

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #29
                              .
                              Joo, juuri noin.
                              Itseasiassa tehoa mitatessa taidetaankin mitata vääntöjä.
                              Teho tulee sitten laskemalla kierrosten ja vääntöjen avulla.
                              Kun väännöt päästetään nuin valtoimenaan kasvamaan, tulee tehokäyrästäkin kumman näköinen.

                              Ihan esimerkkinä omasta autostani, jossa on ~sama teho, ~samalla kierrosluvulla, toteutettuna siten, että vielä bemaria paljon hentoisempikin voimansiirto sen kestää. Käyrät on erinomaiset, vaikka sen itse kehunkin.
                              Lisäksi vääntökäyrässä on edelleenkin vielä "tehonlisäysvaraakin" ilman voimansiirron nöyrtymisvaaraa.
                              Hyvä tehokäyrä pullistuu heman purjeeksi, mutta nousee tasaisesti max tehoon asti.
                              Tällöin moottorin käytös seuraa loogisesti nousevia kierroksia, helppo ajaa "äkkinäisenkin".
                              Samoin moottorille tuleva rasituskin on "looginen". Samoin voimansiirrolle.
                              Valtavat alaväännöt houkuttelee ajamaan ja kiihdyttelemään tekniikan kestävyyden kannalta liian pienillä kierroksilla.
                              Heh, kuten nyt huomaatte, aletaankin jo lähestyä kiinnostavia aiheita.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • Clavurion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 9159
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by tuikku
                                Kaikissa nykyisissä suorasuihkareissa, siis aivan kaikissa.
                                Saadaan helposti ulosmitattua enemmän vääntöjä, kun mitä tekniikka kestää.
                                Johtuu toimintaperiaatteesta.
                                En selvitä sitä tässä, kun tulee pitkä juttu ja nämä minun kirjoitukseni ovat muutenkin vähän liian pitkiä.
                                Onhan siinä vaarana, että joku saattaisi vaikka viisastua, mutta se riski on vaan otettava.

                                Tuo mainittu Harisen käyrä on kyllä markkinointia silmällä pitäen tehty. Pelkkiä numeroita katsovalle aivan mahtava peli, mutta käytännön ajettavuus ja järkevyys on toinen juttu. Mielestäni ehdottoman tärkeää on myös se, että käytettävissä oleva kierrosalue ei ainakaan kapene. Yläkierroksilla taitaa vastaan tulla ilman riittävyys. Syöttöä voidaan kyllä lisätä, mutta pienellä väännön lisäyksellä saadaan aikaan mahtava savutus.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎