Liukuvan keskikyynärnojan kahvan kuluminen kuuluu oikeastaan myös tähän aiheeseen, vaikkei se rikki menekään:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 muoviosien heikko laatu
Collapse
X
-
Originally posted by SledgeHammer82Sen parikymppiä maksaa virallisilla jälleenmyyjillä kaikki napit, napit on paneelissa johon on tehtaalla tehty kaksi keltaista viirua, jotta sitä ei voisi käyttää ja ihmiset nyppisivät uudesta napit irti ja asentaisivat vanhaan. Mikäköhän kuningasidea Baijerin pojilla on tässä ollut takana?
Vaihdon hankaluudesta juttua loppuviikosta, kun tulee aikaa ihmetellä asiaa. Paneeli pitäisi lähteä ihan kampeamalla pois, mutta tuossa esimerkkitapauksessa on sen verran tiukassa, että ei muovilastalla lähde ja pelkään, että mettalilastalla jää jäljet. Pitää ilmeisesti perjantaina purkaa siitä alhaalta ensin mukitelineet ja alapaneeli ja sen jälkeen työntää takakautta paneeli ulos.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Muistaako joku tarkemmin sen säilytysrasian hintaa?ex E60 530iA -07 M-Sport
ex E39 528iA -99
Comment
-
-
Automaatti-ilmastoinnin nappuloiden ja muovipaneeli vaihto
Nyt on paneeli onnistuneesti vaihdettu. Kameraa ei valitettavasti saatu asennushetkelle käyttöön.
Paneeli irtosi sivuilta vuorotellen kampeamalla. Paneelin etuosa irtoaa käsin "rungosta". Sitten paneeli pöydälle ja muovinen etuosa ruuvarilla kampeamalla irti. Vanha paneeli oli siis kulunut nappula-aukkojen alareunasta siten, ettei uudetkaan nappulat pysyneet paikalla. Tämä paneeli korvataan nappulasetin (Nro. 64118375645) mukana tulevalla paneelilla, johon on tehtaalla tehty kaksi viirua käytön estämiseksi. Nämä viirut saa kyllä sopivilla aineilla ja hankaamalla pois.
Kuten Vee-eit sanoi, sähkökytkennän suorittava elin tosiaan on pieni ja pomppaa helposti pois paikoiltaan. Muutaman epäonnistuneen asennuskokeilun jälkeen, homma saatiin onnistumaan asettelemalla ensin muovipaneeliin nämä "elimet" paikoilleen varoen painamasta nappuloita. Sitten muovipaneeli kiinni ruuvipenkkiin (luonnollisesti pehmusteiden kanssa) ja tämän jälkeen varovasti painamalla - välttäen kolauttamista - piirilevy metallikehikkoineen painettiin kiinni muovipaneeliin.
Sitten vain painetaan paneeli takaisin ohjausyksikön runkoon ja työnnetään koko paneeli paikoilleen molemmilta puolilta yhtäaikaa. Ennen tätä kannattaa tosiaan puhdistaa se sensorituuletin. Oli kerännyt todella rankasti pölyä.
Tulos: Nappulat pysyvät tukevasti paikoillaan, näppäinvaste on laadukkaan tuntuinen, kaikki nappulat toimivat moitteetta, paneelin takaata saatu pölyt puhdistettua, kojelautaan ei ilmestynyt ylimääräisiä jälkiä.
Työn tekoon kannattaa hankkia/varata:
-uusi paneeli ja nappulat (BMW osanumero 64118375645)
-pöytä, jossa hyvä valaistus
-pinsetit
-teräväkärkinen ruuviväännin
-ruuvipenkki
-muutama tunti aikaa, asennus ei välttämättä ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla mene putkeen..
Sen jälkeen vaan nauttimaan uudesta paneelista ja hyvinansaituista asennuskaljoista.
Comment
-
-
Nyt vihdoin kuvaa. Mielestäni tässä ei ole mistään muusta kyse kun heikkolaatuisesta muovista. Autolla on ajettu alle 150tkm (historia täysin tiedossa, huollettu uudesta asti maahantuojalla) ja ilmastoinninpaneelissa ei pysy nappulat kiinni, koska nappula-aukon alareunasta muovi on kulunut pois. Muutenkin tuntuu, että esimerkiksi e34:seen verrattuna kaikki muoviosat ovat hieman heppoisempia.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82Nyt vihdoin kuvaa. Mielestäni tässä ei ole mistään muusta kyse kun heikkolaatuisesta muovista. Autolla on ajettu alle 150tkm (historia täysin tiedossa, huollettu uudesta asti maahantuojalla) ja ilmastoinninpaneelissa ei pysy nappulat kiinni, koska nappula-aukon alareunasta muovi on kulunut pois. Muutenkin tuntuu, että esimerkiksi e34:seen verrattuna kaikki muoviosat ovat hieman heppoisempia.
Comment
-
-
Originally posted by TJJEi tuo normaalilta kulumiselta näytä vaan ihan kuin joku olisi ruuvimeisselillä/linkkuveitsellä kaivanut napit irti...
Comment
-
-
Tässä kuva saman auton kasettilokerosta, mikäs näihin halkeamiin on syynä? Yksi kolo taitaa toimia siten kuin kuuluu, eli ei tarvitse painaa miljoonaa kertaa, että suostuu pysymään alhaalla.
Takamukitelineista en viitsi edes mainita, rakenne on tosiaan, kuten joku tässä aikaisemmin totesi, kuin Kinder-munan yllätyksestä.
Comment
-
-
Siis mitä, eikö merkkiliikkeestä saatavaa nappisatsia voi suoraan käyttää vanhaan, ja siinä jotain viiruja? Millä ne viirut saa veke?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by stiguE39 View PostOnko tietoa tuleeko ilmastoinnin nappisarjassa niitä pieniä jousia millä saadaan yhteys piirilevyyn mukaan. Kysyin itse sitä paikallisesta merkkiliikkeest mutta eivät tienneet. hintä olis napeilla ollut 76€.
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostSiis mitä, eikö merkkiliikkeestä saatavaa nappisatsia voi suoraan käyttää vanhaan, ja siinä jotain viiruja? Millä ne viirut saa veke?
Tero
Paneelissa on kaksi "maalitussilla" vedettyä viivaa yli kehyksen. Maalin saa toki pois liuottimella, kunhan ei liottele paneelin mustaa pohjaa vaaleammaksi. Tosin tästä ei ole mitään hyötyä, koska siinä paneelissa on sellainen vika, ettei lämmönsäätönapit toimi. Joko kasausvika, tai valuvika paneelissa. Eli siitä tarkoitettu käytettäväksi vain napit.
Olisiko niin, että koska pneeli on "susi" myydään se ainoastaan nappisatsina ja siksi se on merkitty noilla ylivedetyillä viivoilla.
530 DA/99.
Comment
-
-
Originally posted by KATKU View PostPaneelista voi käyttää ainoastaan noi napit, jotka saa vaihdettua etukautta. Eli sitä vanhaa paneelia ei tarvitse purkaa irti. Painaa varovasti nappia keskeltä tevävällä piikillä "lyttyyn", niin nappi mahtuu tulemaan kolastaan pois.
Paneelissa on kaksi "maalitussilla" vedettyä viivaa yli kehyksen. Maalin saa toki pois liuottimella, kunhan ei liottele paneelin mustaa pohjaa vaaleammaksi. Tosin tästä ei ole mitään hyötyä, koska siinä paneelissa on sellainen vika, ettei lämmönsäätönapit toimi. Joko kasausvika, tai valuvika paneelissa. Eli siitä tarkoitettu käytettäväksi vain napit.
Olisiko niin, että koska pneeli on "susi" myydään se ainoastaan nappisatsina ja siksi se on merkitty noilla ylivedetyillä viivoilla.
530 DA/99.
Voi toki olla, että noissa paneeleissa on eroja, mutta siis ainakin omalla kohdalla näin.
Comment
-
-
Originally posted by stiguE39 View PostOnko tietoa tuleeko ilmastoinnin nappisarjassa niitä pieniä jousia millä saadaan yhteys piirilevyyn mukaan. Kysyin itse sitä paikallisesta merkkiliikkeest mutta eivät tienneet. hintä olis napeilla ollut 76€.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostEi pidä paikkaansa. Kyllä ainakin minä sain tuossa tussatussa paneelissa kaikki nappulat toimimaan. Oli kyllä välillä hermo mennä kun joku nappula aina hyppäsi paikoiltaan kiinnitysvaiheessa, mutta lopulta sitkeys voitti ja nyt autossa on uusi paneeli ja uudet nappulat.
Voi toki olla, että noissa paneeleissa on eroja, mutta siis ainakin omalla kohdalla näin.
Aloin sitte kokeileen noita nappeja eikä noi lämmönsäädöt sitte toimineet kaikki muut napit kyllä. No otin sen sitten uudestaan irti ja rupesin vertaamaan noita paneeleja ja näytti siltä, että noi lämmönsäätönapit oli kasattu niin ettei ne voikkaan toimia kunnolla.
Vein paneelin takasi marmoritiskille. Hetken ihmeteltiin myyjän kanssa sitä paneelia, kunnes se tokaisi että tilataan uusi ja katsotaan onko siinä noi maali viivat ja toimiiko lämmönsäätönappulat.
Uusi paneeli tuli maalattujen viivojen kanssa eikä siinä liioin toiminut lämmönsäätö. Purin sitte taas ton vanhan irti kokonaan atomeiksi enkä tiennyt, että noi napit saa vaihdettua etupuolelta purkamatta. Mulla oli vain muutama nappi halki.
Siinä kyllä sai käytää hikinauhaa, ku sitä paneelia kasas atomeista kasaan.
Että näin täällä kahden paneelin kanssa.Last edited by KATKU; 24-10-2007, 21:05.
Comment
-
Comment