Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ohjaustehostin vinoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daah
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 17
    • Lempäälä

    #31
    Sen verran vielä tuosta "tapahtumasta" , että ensin tuo huoltovalon nollaus ei tuottanut tulosta... hyppylanka ei yhdistänyt, tai paikat oli väärin..jotain tais hetken raksuttaa, toisella yrityksel paremmas valaistukses onnistui... eli, mitä siellä olis voinu kärähtää ? Tuo GM ?

    Comment

    • djs^
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1177
      • Mikkeli

      #32
      Nostetaa vähän ylös. Mitä netstettä tuonne pumpulle voi laittaa? Ja mistä mahdollinen ilmaus tapahtuu? Ollu minun aikana tosi jäykkä tuo ohjaus, verrattuna entiseen e39 523:seen. Nykynen siis 530da -99!
      EX :
      -E36 316
      -E36 325
      -E39 523
      -E39 530dA M-Sportx2
      -E60 525dA M-Sport x2
      -E60 545i Matte white
      -E53 x5
      -E91 3xx

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #33
        Originally posted by djs^ View Post
        Nostetaa vähän ylös. Mitä netstettä tuonne pumpulle voi laittaa? Ja mistä mahdollinen ilmaus tapahtuu? Ollu minun aikana tosi jäykkä tuo ohjaus, verrattuna entiseen e39 523:seen. Nykynen siis 530da -99!
        Onkos siellä sitten liian vähän nestettä? :think (Mulla ainakin lukee korkissa ATF only)
        Onko servotronic?
        Itellä kanssa takerteli ohjaus, sitte hävis kuin itsestään... Ristinivel voi myös olla aika finaalissa, vaikkei vielä klappia oliskaan. Mutta todennäköisesti rasvat on lähteneet kävelee jo aikoja sitten ja ruoste on tilalla.

        Ja tosiaan, hävis vika kun pesin vaan kaikki ohjauksen nivelet keväällä, vähä aikaa kangerteli ja sitte oli taas notkea. Veikkaan että oli tuo ristinivel jumissa, mutta se on jo vaihdettu uuteen. Nyt tuntuu että ois vähä kangistunu, mutta ei ainakaan samalla tavalla kuin mitä oli. Tai sitten vaan korvien välissä se kangistuminen
        Last edited by Bmw Dreamer; 26-07-2012, 13:05.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • djs^
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 1177
          • Mikkeli

          #34
          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Onkos siellä sitten liian vähän nestettä? :think (Mulla ainakin lukee korkissa ATF only)
          Onko servotronic?
          Itellä kanssa takerteli ohjaus, sitte hävis kuin itsestään... Ristinivel voi myös olla aika finaalissa, vaikkei vielä klappia oliskaan. Mutta todennäköisesti rasvat on lähteneet kävelee jo aikoja sitten ja ruoste on tilalla.

          Ja tosiaan, hävis vika kun pesin vaan kaikki ohjauksen nivelet keväällä, vähä aikaa kangerteli ja sitte oli taas notkea. Veikkaan että oli tuo ristinivel jumissa, mutta se on jo vaihdettu uuteen. Nyt tuntuu että ois vähä kangistunu, mutta ei ainakaan samalla tavalla kuin mitä oli. Tai sitten vaan korvien välissä se kangistuminen
          Mulla lukkoo tossa korkissa kans joku litku, mut ei ollu ATF. Vuosmalli -99 niin ei ainakaa varustelistassa lue servoa! Mukavempi ajella tolla emännän rellulla ku pikkurillillä pystyy ohjailemaa. Jopa firman FH volvossaki on herkempi Voiskohan se pumppu olla kans sit finaalissa?
          EX :
          -E36 316
          -E36 325
          -E39 523
          -E39 530dA M-Sportx2
          -E60 525dA M-Sport x2
          -E60 545i Matte white
          -E53 x5
          -E91 3xx

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by djs^ View Post
            Mulla lukkoo tossa korkissa kans joku litku, mut ei ollu ATF. Vuosmalli -99 niin ei ainakaa varustelistassa lue servoa! Mukavempi ajella tolla emännän rellulla ku pikkurillillä pystyy ohjailemaa. Jopa firman FH volvossaki on herkempi Voiskohan se pumppu olla kans sit finaalissa?
            E39:ssähän on jäykkä (ja hidas) ohjaus, varsinkin ilman Servotronicia. Oliko sinun edellisessä Servotronic? Se on lisävaruste eikä liity vuosimalliin.
            E39 528iA

            Comment

            • djs^
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 1177
              • Mikkeli

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              E39:ssähän on jäykkä (ja hidas) ohjaus, varsinkin ilman Servotronicia. Oliko sinun edellisessä Servotronic? Se on lisävaruste eikä liity vuosimalliin.
              Ei ollut edellisessäkään! Se oli vuosmallia 96 vaiko 97. Täysin karvalakki malli, ei ollut mitään muuta kuin edessä sähköikkunat ja peilit, eli en usko että siihen on kukaan raaskinut servoa ottaa.. Siinä oli TODELLA herkkä ohjaus, varmasti paras auto millä koskaan ajanut! Voiko tuonne järjestelmään päästä jostain ilmaa?
              EX :
              -E36 316
              -E36 325
              -E39 523
              -E39 530dA M-Sportx2
              -E60 525dA M-Sport x2
              -E60 545i Matte white
              -E53 x5
              -E91 3xx

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #37
                Myös omassa -96 523i E39:ssa ohjaustehostin ääntelee. Kuuluu kun pitää ikkunaa auki. Vähänkin kun kääntää ohjausta, kuuluu surinaa, ja kun ohjauksen vie tappiin saakka, surina muuttuu ronklatukseksi.

                Samalla joskus liikkeellelähdettäessä pienillä kierroksilla ohjaus hiukan tavallista jäykempi.

                Myös moottorin käynnistyksen yhteydessä usein kuuluu muutaman sekunnin ajan hidastuva vihellys (fiiiiiiiiuuuuuuuuuuuuuu.......). Pumpun laakeri taitaa vedellä viimeisiään.

                Nestepinta normaali, ei vuotoja näkyvissä.

                Kuittien mukaan pumppu on edellisen kerran vaihdettu -03 km lukemalla 180000 km. Nyt taulussa 390000km.

                Tästä päätellen pumpun keskimääräinen elinikä on 8 vuotta ja 200000 km.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #38
                  Originally posted by Havis View Post
                  Kuittien mukaan pumppu on edellisen kerran vaihdettu -03 km lukemalla 180000 km. Nyt taulussa 390000km.

                  Tästä päätellen pumpun keskimääräinen elinikä on 8 vuotta ja 200000 km.
                  Hmm, jaa, liekö mulla koskaan edes vaihdettu, vasta 421 mittarissa...
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #39
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Hmm, jaa, liekö mulla koskaan edes vaihdettu, vasta 421 mittarissa...
                    530d:ssä varmaan aivan eri pumppu kun M52 moottorilla varustetuissa alkusarjan bensamalleissa.

                    Jospa tämä versio on hiukan alimitoitettu tms.

                    En sitten tiedä onko noi kuinka arkoja sille käyttääkö CHF:ää vaiko AFT:ää tai molempia sekaisin. Alkuperäisesti varmaan tarkoitettu CHF:lle, mutta ainakin minun aikana lisäykset tehty ATF:llä.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #40
                      Kylmissä maissa öljyiksi aina CHF pentosin tai vastaava. Säiliö kuuluu uusia öljyn vaihdon yhteydessä ja kaikissa uusissa korkeissa lukee chf only. Jos haluaa käyttää atf pitää erikseen tilata atf only tarra korkkiin

                      Alunperin ATF only korkeissa on ollut vihreä CHF tarra, tuo tarra on voinut konehuoneen pesussa lähteä ja sitten onkin lisätty väärää öljyä.

                      Öljyjä ei saa sotkea keskenään. Kuinka vaarallista se on, en tiedä.

                      Comment

                      • Playboy69
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 4
                        • Valkeakoski

                        #41
                        Onko Ohjauskulma-anturilla mitään tekemistä ohjaustehostimen kanssa???

                        Eli autona on e39 540 -99. Abs ongelmaa tarkoessa eteen tuli yllättäen myös vikakoodi - steering angle sensor- (61) 97 . Absi ongelma on edelleen ratkaisematta mutta samalla autossa on ollut nyt ohjaustehostimessa sanomista. Se on TODELLA jäykkä ja vaikka iso ukko olenkin tuntuu että parkkeerauksesta ei tuu mittää ja nahkat ratista menee rullalle

                        Kun käsittääkseni tuo sensori lukee ohjauspyörän liikkeitä niin antaako se sitten samalla käskyä nostaa moottorista hieman kierroksia nimittäin nyt kierrokset eivät hievahdakkaan vaikka kuinka yritän tempoa. Emännän on aivan turha lähtee ton kaa mihinkään. Ja käsittääkseni tuo sensori nyt ei ole ihan yleisimmistä vaivoista kun aikoinaan näitä samoja sivuja lueskelin kylläkin eri nimellä..

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #42
                          Originally posted by TJJ View Post
                          E39:ssähän on jäykkä (ja hidas) ohjaus, varsinkin ilman Servotronicia. Oliko sinun edellisessä Servotronic? Se on lisävaruste eikä liity vuosimalliin.
                          Jotenkin alkanut mietityttämään tuo tehostuksen voima. En ole koskaan ajanut mitään muuta e39:ä, joten hankala sanoa miten sen pitäisi toimia. Ilmeisesti ilman servotroniccia on, hieman jäykähkö, mutta tykkään muuten tuntumasta. Pumppu äänsi aivan vähän vanhoilla öljyillä, mutta lakkasi kun vaihdoin uusiin. Mietityttää vain se, että miten hanakasti tuon perustehostuksen pitäisi palauttaa ratti keskelle ajossa? Mielestäni mun autossa ei ole semmoista selkeää "tehostettua ratin keskikohtaa" lainkaan, vaan sama tehostusvoima tuntuu aika lineaarisesti läpi ratin liikkeen. Eli mutkista käännyttäessä kääntelen ratin takaisin suoraksi. Kyllä se vähän lähtee viemään keskellepäin, mutta esim. suoraan ajaessa se pitää pitää siinä keskellä, muuten auto kiertää jonnekin. Ajelin tuossa serkun 330dA nelivedolla. En tiedä onko siinä servotronic, mutta siinä ohjaus oli selkeästi kevyempi ja ratissa oli mielestäni "tehostettu keskikohta", mihin ratti pyrki hakeutumaan. Renkaat mulla 235, serkun autossa 225, eli vakiot molemmissa. Mun ohjaustehostajan pumpun akselilla oli selkeä välys, kun sitä ihmettelin moniurahihnaa vaihtaessa. Pitäisiköhän se vaihtaa? Mittarissa 153tkm. Tehostajan säiliön jo ostin pari vuotta sitte, mutta en oo jaksanu vaihtaa. Vähän hikoilee liitokset, pitää kuitenki nesteet aika hyvin.
                          Last edited by Bomb5; 16-05-2014, 20:33.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #43
                            E39 ohjaus ei keskitä.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Mietityttää vain se, että miten hanakasti tuon perustehostuksen pitäisi palauttaa ratti keskelle ajossa? Mielestäni mun autossa ei ole semmoista selkeää "tehostettua ratin keskikohtaa" lainkaan, vaan sama tehostusvoima tuntuu aika lineaarisesti läpi ratin liikkeen.
                              Ei se ajossa mitenkään tarkasti keskitä (oli servotronic tai ei), täysin erilainen kuin joku etuveto joka on kuin jousella siinä keskellä. Pysäköidessä veivatessa ja siitä ajoon lähtiessä kyllä keskittää. Powerflexit reaktiotangoissa heikentää ohjauksen luonnollista keskitystä/keskiasennon voimakkuutta (ainakin maantieajossa). Etupyörät toki niillä reagoi rattiin terävämmin, mutta vastaavasti renkaat ei itsestään asetu suoraan yhtä herkästi vaan ne pitää aina "kääntää".

                              Etupyörien kulmat vaikuttaa keskitykseen, mutta en tiedä mihin niitä pitäisi säätää ja paljon voi säätää ennen kuin tulee muita ongelmia. Taannoin kun vaihdoin raidetangot ja aurauskulmat oli sen jälkeen hiukan pielessä, niin sattumalta ohjaus keskitti selvästi voimakkaammin. Sitten kun kulmat säädettiin kohdalleen, oli ohjaus taas samanlainen kuin aina. Tarttis etsiä se säätölappu..
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #45
                                Ok, eli kuulostaa siltä että ei tartte alkaa pumppua vaihtelemaan, onneksi!
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎