Sen verran vielä tuosta "tapahtumasta" , että ensin tuo huoltovalon nollaus ei tuottanut tulosta... hyppylanka ei yhdistänyt, tai paikat oli väärin..jotain tais hetken raksuttaa, toisella yrityksel paremmas valaistukses onnistui... eli, mitä siellä olis voinu kärähtää ? Tuo GM ?
E39 ohjaustehostin vinoilee
Collapse
X
-
Nostetaa vähän ylös. Mitä netstettä tuonne pumpulle voi laittaa? Ja mistä mahdollinen ilmaus tapahtuu? Ollu minun aikana tosi jäykkä tuo ohjaus, verrattuna entiseen e39 523:seen. Nykynen siis 530da -99!EX :
-E36 316
-E36 325
-E39 523
-E39 530dA M-Sportx2
-E60 525dA M-Sport x2
-E60 545i Matte white
-E53 x5
-E91 3xx
Comment
-
Onkos siellä sitten liian vähän nestettä? :think (Mulla ainakin lukee korkissa ATF only)Originally posted by djs^ View PostNostetaa vähän ylös. Mitä netstettä tuonne pumpulle voi laittaa? Ja mistä mahdollinen ilmaus tapahtuu? Ollu minun aikana tosi jäykkä tuo ohjaus, verrattuna entiseen e39 523:seen. Nykynen siis 530da -99!
Onko servotronic?
Itellä kanssa takerteli ohjaus, sitte hävis kuin itsestään... Ristinivel voi myös olla aika finaalissa, vaikkei vielä klappia oliskaan. Mutta todennäköisesti rasvat on lähteneet kävelee jo aikoja sitten ja ruoste on tilalla.
Ja tosiaan, hävis vika kun pesin vaan kaikki ohjauksen nivelet keväällä, vähä aikaa kangerteli ja sitte oli taas notkea. Veikkaan että oli tuo ristinivel jumissa, mutta se on jo vaihdettu uuteen. Nyt tuntuu että ois vähä kangistunu, mutta ei ainakaan samalla tavalla kuin mitä oli. Tai sitten vaan korvien välissä se kangistuminen
Last edited by Bmw Dreamer; 26-07-2012, 14:05.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Mulla lukkoo tossa korkissa kans joku litku, mut ei ollu ATF. Vuosmalli -99 niin ei ainakaa varustelistassa lue servoa! Mukavempi ajella tolla emännän rellulla ku pikkurillillä pystyy ohjailemaa. Jopa firman FH volvossaki on herkempiOriginally posted by Bmw Dreamer View PostOnkos siellä sitten liian vähän nestettä? :think (Mulla ainakin lukee korkissa ATF only)
Onko servotronic?
Itellä kanssa takerteli ohjaus, sitte hävis kuin itsestään... Ristinivel voi myös olla aika finaalissa, vaikkei vielä klappia oliskaan. Mutta todennäköisesti rasvat on lähteneet kävelee jo aikoja sitten ja ruoste on tilalla.
Ja tosiaan, hävis vika kun pesin vaan kaikki ohjauksen nivelet keväällä, vähä aikaa kangerteli ja sitte oli taas notkea. Veikkaan että oli tuo ristinivel jumissa, mutta se on jo vaihdettu uuteen. Nyt tuntuu että ois vähä kangistunu, mutta ei ainakaan samalla tavalla kuin mitä oli. Tai sitten vaan korvien välissä se kangistuminen
Voiskohan se pumppu olla kans sit finaalissa?
EX :
-E36 316
-E36 325
-E39 523
-E39 530dA M-Sportx2
-E60 525dA M-Sport x2
-E60 545i Matte white
-E53 x5
-E91 3xx
Comment
-
E39:ssähän on jäykkä (ja hidas) ohjaus, varsinkin ilman Servotronicia. Oliko sinun edellisessä Servotronic? Se on lisävaruste eikä liity vuosimalliin.Originally posted by djs^ View PostMulla lukkoo tossa korkissa kans joku litku, mut ei ollu ATF. Vuosmalli -99 niin ei ainakaa varustelistassa lue servoa! Mukavempi ajella tolla emännän rellulla ku pikkurillillä pystyy ohjailemaa. Jopa firman FH volvossaki on herkempi
Voiskohan se pumppu olla kans sit finaalissa?
Comment
-
Ei ollut edellisessäkään! Se oli vuosmallia 96 vaiko 97. Täysin karvalakki malli, ei ollut mitään muuta kuin edessä sähköikkunat ja peilit, eli en usko että siihen on kukaan raaskinut servoa ottaa.. Siinä oli TODELLA herkkä ohjaus, varmasti paras auto millä koskaan ajanut! Voiko tuonne järjestelmään päästä jostain ilmaa?Originally posted by TJJ View PostE39:ssähän on jäykkä (ja hidas) ohjaus, varsinkin ilman Servotronicia. Oliko sinun edellisessä Servotronic? Se on lisävaruste eikä liity vuosimalliin.EX :
-E36 316
-E36 325
-E39 523
-E39 530dA M-Sportx2
-E60 525dA M-Sport x2
-E60 545i Matte white
-E53 x5
-E91 3xx
Comment
-
Myös omassa -96 523i E39:ssa ohjaustehostin ääntelee. Kuuluu kun pitää ikkunaa auki. Vähänkin kun kääntää ohjausta, kuuluu surinaa, ja kun ohjauksen vie tappiin saakka, surina muuttuu ronklatukseksi.
Samalla joskus liikkeellelähdettäessä pienillä kierroksilla ohjaus hiukan tavallista jäykempi.
Myös moottorin käynnistyksen yhteydessä usein kuuluu muutaman sekunnin ajan hidastuva vihellys (fiiiiiiiiuuuuuuuuuuuuuu.......). Pumpun laakeri taitaa vedellä viimeisiään.
Nestepinta normaali, ei vuotoja näkyvissä.
Kuittien mukaan pumppu on edellisen kerran vaihdettu -03 km lukemalla 180000 km. Nyt taulussa 390000km.
Tästä päätellen pumpun keskimääräinen elinikä on 8 vuotta ja 200000 km."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Hmm, jaa, liekö mulla koskaan edes vaihdettu, vasta 421 mittarissa...Originally posted by Havis View PostKuittien mukaan pumppu on edellisen kerran vaihdettu -03 km lukemalla 180000 km. Nyt taulussa 390000km.
Tästä päätellen pumpun keskimääräinen elinikä on 8 vuotta ja 200000 km.
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
530d:ssä varmaan aivan eri pumppu kun M52 moottorilla varustetuissa alkusarjan bensamalleissa.Originally posted by Bmw Dreamer View PostHmm, jaa, liekö mulla koskaan edes vaihdettu, vasta 421 mittarissa...
Jospa tämä versio on hiukan alimitoitettu tms.
En sitten tiedä onko noi kuinka arkoja sille käyttääkö CHF:ää vaiko AFT:ää tai molempia sekaisin. Alkuperäisesti varmaan tarkoitettu CHF:lle, mutta ainakin minun aikana lisäykset tehty ATF:llä."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Kylmissä maissa öljyiksi aina CHF pentosin tai vastaava. Säiliö kuuluu uusia öljyn vaihdon yhteydessä ja kaikissa uusissa korkeissa lukee chf only. Jos haluaa käyttää atf pitää erikseen tilata atf only tarra korkkiin
Alunperin ATF only korkeissa on ollut vihreä CHF tarra, tuo tarra on voinut konehuoneen pesussa lähteä ja sitten onkin lisätty väärää öljyä.
Öljyjä ei saa sotkea keskenään. Kuinka vaarallista se on, en tiedä.
Comment
-
Onko Ohjauskulma-anturilla mitään tekemistä ohjaustehostimen kanssa???
Eli autona on e39 540 -99. Abs ongelmaa tarkoessa eteen tuli yllättäen myös vikakoodi - steering angle sensor- (61) 97 . Absi ongelma on edelleen ratkaisematta mutta samalla autossa on ollut nyt ohjaustehostimessa sanomista. Se on TODELLA jäykkä ja vaikka iso ukko olenkin tuntuu että parkkeerauksesta ei tuu mittää ja nahkat ratista menee rullalle
Kun käsittääkseni tuo sensori lukee ohjauspyörän liikkeitä niin antaako se sitten samalla käskyä nostaa moottorista hieman kierroksia nimittäin nyt kierrokset eivät hievahdakkaan vaikka kuinka yritän tempoa. Emännän on aivan turha lähtee ton kaa mihinkään. Ja käsittääkseni tuo sensori nyt ei ole ihan yleisimmistä vaivoista kun aikoinaan näitä samoja sivuja lueskelin kylläkin eri nimellä..
Comment
-
Jotenkin alkanut mietityttämään tuo tehostuksen voima. En ole koskaan ajanut mitään muuta e39:ä, joten hankala sanoa miten sen pitäisi toimia. Ilmeisesti ilman servotroniccia on, hieman jäykähkö, mutta tykkään muuten tuntumasta. Pumppu äänsi aivan vähän vanhoilla öljyillä, mutta lakkasi kun vaihdoin uusiin. Mietityttää vain se, että miten hanakasti tuon perustehostuksen pitäisi palauttaa ratti keskelle ajossa? Mielestäni mun autossa ei ole semmoista selkeää "tehostettua ratin keskikohtaa" lainkaan, vaan sama tehostusvoima tuntuu aika lineaarisesti läpi ratin liikkeen. Eli mutkista käännyttäessä kääntelen ratin takaisin suoraksi. Kyllä se vähän lähtee viemään keskellepäin, mutta esim. suoraan ajaessa se pitää pitää siinä keskellä, muuten auto kiertää jonnekin. Ajelin tuossa serkun 330dA nelivedolla. En tiedä onko siinä servotronic, mutta siinä ohjaus oli selkeästi kevyempi ja ratissa oli mielestäni "tehostettu keskikohta", mihin ratti pyrki hakeutumaan. Renkaat mulla 235, serkun autossa 225, eli vakiot molemmissa. Mun ohjaustehostajan pumpun akselilla oli selkeä välys, kun sitä ihmettelin moniurahihnaa vaihtaessa. Pitäisiköhän se vaihtaa? Mittarissa 153tkm. Tehostajan säiliön jo ostin pari vuotta sitte, mutta en oo jaksanu vaihtaa. Vähän hikoilee liitokset, pitää kuitenki nesteet aika hyvin.Originally posted by TJJ View PostE39:ssähän on jäykkä (ja hidas) ohjaus, varsinkin ilman Servotronicia. Oliko sinun edellisessä Servotronic? Se on lisävaruste eikä liity vuosimalliin.Last edited by Bomb5; 16-05-2014, 21:33.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Ei se ajossa mitenkään tarkasti keskitä (oli servotronic tai ei), täysin erilainen kuin joku etuveto joka on kuin jousella siinä keskellä. Pysäköidessä veivatessa ja siitä ajoon lähtiessä kyllä keskittää. Powerflexit reaktiotangoissa heikentää ohjauksen luonnollista keskitystä/keskiasennon voimakkuutta (ainakin maantieajossa). Etupyörät toki niillä reagoi rattiin terävämmin, mutta vastaavasti renkaat ei itsestään asetu suoraan yhtä herkästi vaan ne pitää aina "kääntää".Originally posted by Bomb5 View PostMietityttää vain se, että miten hanakasti tuon perustehostuksen pitäisi palauttaa ratti keskelle ajossa? Mielestäni mun autossa ei ole semmoista selkeää "tehostettua ratin keskikohtaa" lainkaan, vaan sama tehostusvoima tuntuu aika lineaarisesti läpi ratin liikkeen.
Etupyörien kulmat vaikuttaa keskitykseen, mutta en tiedä mihin niitä pitäisi säätää ja paljon voi säätää ennen kuin tulee muita ongelmia. Taannoin kun vaihdoin raidetangot ja aurauskulmat oli sen jälkeen hiukan pielessä, niin sattumalta ohjaus keskitti selvästi voimakkaammin. Sitten kun kulmat säädettiin kohdalleen, oli ohjaus taas samanlainen kuin aina. Tarttis etsiä se säätölappu..
Comment
-
Ok, eli kuulostaa siltä että ei tartte alkaa pumppua vaihtelemaan, onneksi!E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
Comment