Ostin tätä 2 purkkia Jyväskylän Fixukselta, taisi olla 12-14 euroa / pullo. Motonetissä kävin varmaan 2 kertaa kattomassa sitä Topranin pulloa, mutta halusin Febin. Ja joo, 1 pullon niistä sekoittamalla vaihdoin jo. Vanhat nesteet eivät olleet kovin pahan näköset, mutta hieman siistimmin käy pumppu käännellessä rattia paikallaan. Ennen vaihtoa saattoi hieman ääntää kuormittuessa, nyt on aika hiljanen. Ensi kesänä sitten koko säiliö vaihtoon ja toinen pullollinen.
Kuinkas teillä ohjaustehostimen voima jakautuu... tarkoita, että kuuluukos ohjauksen olla e39 hieman kankea? Eikä niin kun jossain toyotassa että yhdellä sormella pyörittää paikallaan rattia kevyesti? En vain muista millasia ovat olleet parissa muussa kokeilemassani e39:ssä.:think
Kuinkas teillä ohjaustehostimen voima jakautuu... tarkoita, että kuuluukos ohjauksen olla e39 hieman kankea? Eikä niin kun jossain toyotassa että yhdellä sormella pyörittää paikallaan rattia kevyesti? En vain muista millasia ovat olleet parissa muussa kokeilemassani e39:ssä.:think
On se vakio ohjaus aika kankea, servotronicilla parempi.
"Kankea" se on mullakin, mutta tykkään siitä juuri semmoisena. Saa paremmin tuntuman siihen, mitä siellä renkaiden päässä tapahtuu. Eli erottaa ajaako oikeata autoa vai videopeliä.
"Kankea" se on mullakin, mutta tykkään siitä juuri semmoisena. Saa paremmin tuntuman siihen, mitä siellä renkaiden päässä tapahtuu. Eli erottaa ajaako oikeata autoa vai videopeliä.
Joo, ilmanmuuta minäkin pidän tuosta kankean puoleisesta ohjauksesta, vaikka tällähetkellä ohjaus on ihan paska, kun kulmat on päin V... ja auto hyökkii mihin sattuu.
Ratin kääntelyä paikallaan kannattaa muuten vältellä, oli tehostus kuinka kevyt hyvänsä. Siis jos haluaa optimoida pallonivelien ja raidertangon päiden elinikää. Ainakin pitävällä pinnalla. Lumella asialla ei liene suurtakaan merkitystä.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Jep, ite oon tähdännyt siihen ylimmälle rinkulalle nestetason. Tosin onko kellään siitä tietoa, pitäisikö tuo tarkistaa korkki kierrettynä kiinni vai käyttämällä vaan siinä huulilla? Oon pyöritellyt sen yleensä kiinni tasoa tarkistaessa.
Samalla osanumerolla Motonet myy myös Topran öljyä, sitä olen käyttänyt ja hyvin toimii.
Kaverille hain perjantaina tuota 6161 ja hylly oli täynnä Febin vihreää purkkia. Oulussa siis ainakin Febiä saatavissa jos joku miettii motonetistä ostamista.
Jep, ite oon tähdännyt siihen ylimmälle rinkulalle nestetason. Tosin onko kellään siitä tietoa, pitäisikö tuo tarkistaa korkki kierrettynä kiinni vai käyttämällä vaan siinä huulilla? Oon pyöritellyt sen yleensä kiinni tasoa tarkistaessa.
Siinä korkissa olevassa mittatikussa on kaksi olaketta. Ohjeet öljytason tarkistukseen Haynesin oppaan mukaan:
1. Tarkista taso moottori sammutettuna ja auto tasaiselle alustalle pysäköitynä.
2. Irroita korkki ja puhdista mittatikku.
3. Laita korkki 'huulille', siis ei kierretä lainkaan kiinnipäin.
4. öljynpinta on oikea kun se on mittatikun olakkeiden välissä
Suomen oloissa öljyn pitäisi aina olla CHF 11S. Ja se ohjetarra on vain tarra, joka on jo monesta vanhemmasta yksilöstä ajan saatossa irronnut. Näin jäljelle on jäänyt vain korkkiin stanssattu 'ATF Only' teksti, joka on yleispätevä lämpimissä maissa eikä Suomen oloon tarkoitettu.
Eli siis CHF:ää vaan säiliöön. Jos siellä on jostain syystä ruvettu käyttämään ATF:ää, kannattaa harkita samaa kuin minä, eli uusii öljyt CHF-tyyppiisiin, ja samalla ehdottomasti uusii säiliön, niin vaihtuu samalla se suodatinkin.
P.S.
Sanottakoon vielä se, etten kyllä tiedä kuinka haitallista ATF:n käyttö tuossa tilanteessa on, mutta tuskin ne laiteet ihan hetkessä räjähtää hajalle niistäkään.
Itse vaihdoin kanssa huuhtelemalla tuon febin 6161:sen.Mutta sinänsä outo ja mikä jäi silloin aikoinaan askarruttamaan oli että hyllyssä oli vieressä valkoinen purkki febi 6162 (motonet) ja siinä vain luki BMW steering oil.Enkä muuta eroa niistä löytänyt kuin että tuo 62 on mineraali ton synteettisen 61:sen sijaan.
Febi M6162 = Pentosin CHF7.1, jota käytetty vanhemmissa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Voisiko joku normaalin värinäön omaava kertoa, onko nenäliinaan imeytetty ohjaustehostimen neste punaista (ATF) vai vihreää (CHF)? Itse en osaa sanoa juuta enkä jaata ja 7-v poikani mukaan se on ruskeaa.
Hieman on pinta vajaa ja täyttäisin normaaliksi, jos tietäisin mitä laittaisin. Pitää kolmen sekunnin urinan liikkeelle lähtiessä ja lopettaa sitten.
Auto tuotu Saksasta ensimmäiseltä omistajalta 2012, enkä usko että järjestelmässä olisi kylmään tarkoitettuja CHF-öljyjä heidän vaihtamanaan, mutta mistä sitä tietää. Auto on E39 530da vm. 2002 servotronicilla.
Comment