Melko varmasti ATF.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 ohjaustehostimen neste
Collapse
X
-
Kiitos näistä. Vaimo tuli juuri töistä ja totesi että keltaruskeaa. Meneekö tuo ATF sitten iän myötä ruskeaksi?
Ehkä olisi varminta vaihtaa huuhtelemalla kaikki neste? Onko tällöin parempi Fenin 6161 vai 6162?
Ja oliko niin, että säiliön pohjalla on kiinteästi asennettuna suodatin jota ei voi erikseen vaihtaa, vaan koko säiliö menisi uusiksi?
Comment
-
-
vanha atf menee rusehtavaksi, tuo on ATF.ääE34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostKiitos näistä. Vaimo tuli juuri töistä ja totesi että keltaruskeaa. Meneekö tuo ATF sitten iän myötä ruskeaksi?
Ehkä olisi varminta vaihtaa huuhtelemalla kaikki neste? Onko tällöin parempi Fenin 6161 vai 6162?
Ja oliko niin, että säiliön pohjalla on kiinteästi asennettuna suodatin jota ei voi erikseen vaihtaa, vaan koko säiliö menisi uusiksi?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Ok, näinpä huomasinkin kun juuri katsoin realoemista. Näkyy olevan 525d ja 530d erilaisella pumpulla kuin bensamallit, joissa on erillinen öljysäiliö.
Kysyn vielä tyhmiä liittyen tuohon suodattimeen. Eikai siihen voi jäädä vanhaa ATF-öljyä sellaista määrää, että se aiheuttaisi ongelmia jos huuhtelen tuon Febin sisään? Koska järjetöntähän olisi lähteä vaihtamaan toimivaa pumppua uuteen vain siksi, että laittaisi hieman notkeammat nesteet.
Olen ajanut nyt kolme vuotta tuolla autolla ja tänään avasin ohjaustehostimen säiliön korkin ensimmäistä kertaa. Ei ole pumppu ääntänyt ja ohjaus on toiminut hyvin, niin ei ole tullut moinen mieleen. Saatan tyytyä siihenkin, että imen vain säiliön tyhjäksi ja laitan jotain laadukasta synteettistä ATF:ää sisään. Ei sekään huonompi tilanne olisi kuin nykyinen.
Comment
-
-
Ei mitään pakottavaa tarvetta säiliötä vaihtaa, jos huuhtelemalla laitat uudet nesteet sisään. Itse vaihdoin vuosia sitten nuo Febin synteettiset nesteet omaan E39:iin. Hyvin on toiminut.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
CHF.n olen itse törmännyt tarvittavan vain tossa e34 ohjaustehostimessa mikä toimii myös peräntason nesteenä samalla ja vastaavissa. Jos haluaa vaihtaa niin säiliöllisen vaihtaa 3 kertaa ajellen välissä hetken niin vaihtuu riittävästi.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Tänään tein tuon vaihdon, aikaa meni noin tunti.
Imaisin Motonetin halpispumpulla säiliön tyhjäksi ja irrotin paluuletkun. Annoin valua loputkin säiliöstä, mitä ei ylttynyt pumpulla imemään.
Paluuletkun sisähalkaisija taisi olla 8 mm. Työnsin kirkasta 8 mm letkua sisään noin 5 cm matkalta ja teippasin letkun toisen pään tyhjään lasinpesunestetonkkaan.
Tässä vaiheessa kaadoin säiliön täyteen Febin 86161:stä. Vaimo starttaamaan ja kääntämään ohjausta hitaasti laidasta laitaan. Itse kaadoin samaan aikaan lisää Febiä säiliöön. Tätä jatkettiin siten, että ohjaus käännettiin laidasta laitaan kolme kertaa, nestettä meni hieman alle kolme litraa. Kirkkaassa letkussa virtasi puhtaan vihreää nestettä.
Moottori seis ja paluuletku kiinni. Kone käyntiin ja täytin korkin merkkiin. Annoin käydä korkki auki joitakin minuutteja, muutamia pieniä ilmakuplia nousi nesteen pintaan ja vaahtoaminen lakkasi. Vielä piti lisätä hieman nestettä, ehkä desi. Kaikkiaan nestettä meni aika tasan kolme litraa, viimeiseen pulloon jäi helmi pohjalle.
Onneksi olitte kirjoittaneet, että kaikki pullot valmiiksi auki käden ulottuville. Pumppu horasi tavaraa aika tahtia, meinasi tulla hoppu!
Ymmärtääkseni homma onnistui. Pumppu ei käynyt kuivana, nesteet muuttuivat vihreiksi ja pumppu on hiljainen eikä letkut vuoda.
Motonetin hinta Febi 86161:lle oli 12,90 euroa / litra.
Comment
-
Comment