Ennen kuin huudetaan että "käytä searchia" niin tutustutaan ongelmaan.
Eli muutaman kerran on 530d jättänyt käynnistymättä, viimeksi pari viikkoa sitten ja nyt uudestaan. Useampi kuukausi sitten oireili sillä tavalla että starttasi vasta pitkän sahauksen jälkeen. Näitten ongelmien jälkeen olen käyttänyt testerissä ja luetuttanut vikakoodit, joista ei ole koskaan löytynyt yhtään mitään. Tosin kertaakaan en ole käyttänyt merkkihuollon testerissä, mutta eri testereillä on kuitenkin luettu samoin tuloksin. Eli ei vikailmoituksia. Toisella kertaa löytyi pieni naftavuoto suodattimen ja korkeapaineopumpun välisestä putkesta jota epäiltiin alustavasti syyksi.
Siirtopumppu skulaa mainiosti. Otin suodattimelle menevän letkun irti, virrat päälle ja dieseliä lensi kaaressa mahtavalla tuotolla. Hienoa. Eli ei ole siirtopummpu. Se ei myöskään pidä ääntä, ei ole koskaan pitänyt. Auto on huollettu vastikään ja pa-suodatin vaihdettu. Nyt kun näki miten se siirtopumppu tuottaa löpöä, niin se aikaisemmin havaittu vuoto ei kaiken järjen mukaan voi olla käynnistysongelman aiheuttaja, niin pieni oli vuoto pa-pumpun tuottoon nähden. Ilmakuplia ei näy siinä kirkkaassa putkessa. Käytin myös akun kenkää pois paikoilta. Lopputulos ei muuttunut.
Kolmanneksi kone toimii oikeinkin mainiosti jahka se on käynnissä. Vedot on tallella, mitään nykymisiä tai hyytymisiä ei ole koskaan esiintynyt. Lisäksi kone käy todella sievästi dieseliksi.
Aina kun näitä ongelmia on esiintynyt, niin kyse on ollut ekasta starttauksesta yön jälkeen, lämpimänä ei ole ollut ongelmia. Nokka-akselin asentotunnistinhan on aiheuttanut ongelmaa kun lämpö on ns. puolessa välissä, eli ei aivan kylmäkäynnistysessä tai täysin käyntilämpöisenä. Edelleenkin testereissä ei ole vikailmoituksia näkynyt.
Korkeapainepumppu kaiketi voisi ollakkin, mutta luulisi että se oireilisi muutenkin ja/tai toisaalta menisi rikki sitten ns. kertalaakista. Eli miksi auto on parin ongelma-starttauksen jälkeen taas pelannut kuin unelma.
Elikkä jos jollakin on ollut M57:n kanssa samoja ongelmia, niin vinkkejä otettaisiin vastaan. Vien auton kuitenkin nyt talliin lämpiämään ja lataan akun ja kokeilen aamulla uudestaan. Mitä Raati sanoo?
Eli muutaman kerran on 530d jättänyt käynnistymättä, viimeksi pari viikkoa sitten ja nyt uudestaan. Useampi kuukausi sitten oireili sillä tavalla että starttasi vasta pitkän sahauksen jälkeen. Näitten ongelmien jälkeen olen käyttänyt testerissä ja luetuttanut vikakoodit, joista ei ole koskaan löytynyt yhtään mitään. Tosin kertaakaan en ole käyttänyt merkkihuollon testerissä, mutta eri testereillä on kuitenkin luettu samoin tuloksin. Eli ei vikailmoituksia. Toisella kertaa löytyi pieni naftavuoto suodattimen ja korkeapaineopumpun välisestä putkesta jota epäiltiin alustavasti syyksi.
Siirtopumppu skulaa mainiosti. Otin suodattimelle menevän letkun irti, virrat päälle ja dieseliä lensi kaaressa mahtavalla tuotolla. Hienoa. Eli ei ole siirtopummpu. Se ei myöskään pidä ääntä, ei ole koskaan pitänyt. Auto on huollettu vastikään ja pa-suodatin vaihdettu. Nyt kun näki miten se siirtopumppu tuottaa löpöä, niin se aikaisemmin havaittu vuoto ei kaiken järjen mukaan voi olla käynnistysongelman aiheuttaja, niin pieni oli vuoto pa-pumpun tuottoon nähden. Ilmakuplia ei näy siinä kirkkaassa putkessa. Käytin myös akun kenkää pois paikoilta. Lopputulos ei muuttunut.
Kolmanneksi kone toimii oikeinkin mainiosti jahka se on käynnissä. Vedot on tallella, mitään nykymisiä tai hyytymisiä ei ole koskaan esiintynyt. Lisäksi kone käy todella sievästi dieseliksi.
Aina kun näitä ongelmia on esiintynyt, niin kyse on ollut ekasta starttauksesta yön jälkeen, lämpimänä ei ole ollut ongelmia. Nokka-akselin asentotunnistinhan on aiheuttanut ongelmaa kun lämpö on ns. puolessa välissä, eli ei aivan kylmäkäynnistysessä tai täysin käyntilämpöisenä. Edelleenkin testereissä ei ole vikailmoituksia näkynyt.
Korkeapainepumppu kaiketi voisi ollakkin, mutta luulisi että se oireilisi muutenkin ja/tai toisaalta menisi rikki sitten ns. kertalaakista. Eli miksi auto on parin ongelma-starttauksen jälkeen taas pelannut kuin unelma.
Elikkä jos jollakin on ollut M57:n kanssa samoja ongelmia, niin vinkkejä otettaisiin vastaan. Vien auton kuitenkin nyt talliin lämpiämään ja lataan akun ja kokeilen aamulla uudestaan. Mitä Raati sanoo?
Comment