Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d e39 ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    530d e39 ei starttaa

    Ennen kuin huudetaan että "käytä searchia" niin tutustutaan ongelmaan.

    Eli muutaman kerran on 530d jättänyt käynnistymättä, viimeksi pari viikkoa sitten ja nyt uudestaan. Useampi kuukausi sitten oireili sillä tavalla että starttasi vasta pitkän sahauksen jälkeen. Näitten ongelmien jälkeen olen käyttänyt testerissä ja luetuttanut vikakoodit, joista ei ole koskaan löytynyt yhtään mitään. Tosin kertaakaan en ole käyttänyt merkkihuollon testerissä, mutta eri testereillä on kuitenkin luettu samoin tuloksin. Eli ei vikailmoituksia. Toisella kertaa löytyi pieni naftavuoto suodattimen ja korkeapaineopumpun välisestä putkesta jota epäiltiin alustavasti syyksi.

    Siirtopumppu skulaa mainiosti. Otin suodattimelle menevän letkun irti, virrat päälle ja dieseliä lensi kaaressa mahtavalla tuotolla. Hienoa. Eli ei ole siirtopummpu. Se ei myöskään pidä ääntä, ei ole koskaan pitänyt. Auto on huollettu vastikään ja pa-suodatin vaihdettu. Nyt kun näki miten se siirtopumppu tuottaa löpöä, niin se aikaisemmin havaittu vuoto ei kaiken järjen mukaan voi olla käynnistysongelman aiheuttaja, niin pieni oli vuoto pa-pumpun tuottoon nähden. Ilmakuplia ei näy siinä kirkkaassa putkessa. Käytin myös akun kenkää pois paikoilta. Lopputulos ei muuttunut.

    Kolmanneksi kone toimii oikeinkin mainiosti jahka se on käynnissä. Vedot on tallella, mitään nykymisiä tai hyytymisiä ei ole koskaan esiintynyt. Lisäksi kone käy todella sievästi dieseliksi.

    Aina kun näitä ongelmia on esiintynyt, niin kyse on ollut ekasta starttauksesta yön jälkeen, lämpimänä ei ole ollut ongelmia. Nokka-akselin asentotunnistinhan on aiheuttanut ongelmaa kun lämpö on ns. puolessa välissä, eli ei aivan kylmäkäynnistysessä tai täysin käyntilämpöisenä. Edelleenkin testereissä ei ole vikailmoituksia näkynyt.

    Korkeapainepumppu kaiketi voisi ollakkin, mutta luulisi että se oireilisi muutenkin ja/tai toisaalta menisi rikki sitten ns. kertalaakista. Eli miksi auto on parin ongelma-starttauksen jälkeen taas pelannut kuin unelma.

    Elikkä jos jollakin on ollut M57:n kanssa samoja ongelmia, niin vinkkejä otettaisiin vastaan. Vien auton kuitenkin nyt talliin lämpiämään ja lataan akun ja kokeilen aamulla uudestaan. Mitä Raati sanoo?
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    #2
    Vien auton kuitenkin nyt talliin lämpiämään ja lataan akun ja kokeilen aamulla uudestaan.

    Kato se jännite akulta ensin ennen kuin lataat akkua mitä se näyttää. Koska ilmoitit että se on aina se ensimmäinen starttaus "pidemmän" yön yli seisonnan jäljiltä. Jos olis niin yksinkertainen asia kuin akku? Itsellä oli se ilmastoinnin "siili" menossa paskaks ja se jäi muuten iteksiin puhkumaan aluksi hiljalleen (kiitos nimim.RAHU joka asian huomasi jo ennen mua) ja loppuksi aivan täysillä ja akku sippas ja nopeasti.

    Comment

    • jeppis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 165
      • Laihia

      #3
      voisiko olla nokka-akselin asento tunnistin? vaikuttaa ainakin puolilämpimänä käynnistymiseen:think
      BMW M535i 1986

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #4
        No se auto oli nyt yön yli lämpimässä ja akku latauksessa ja lähti käyntiin kuin palmun alta. Ei mitään hätää. Sinänsä akku tuntuisi olevan kunnossa, sillä konetta pystyy pyörittämään tosi pitkään. Luulisi että tuollaisen ison dieselin pyörittäminen startilla vaatisi akulta tehoja ja jos se olisi elinkaarensa päässä, niin hyytyisi suht nopeasti.

        Vettä polttoainejärjestelmässä epäiltiin kanssa. Mutta se pa-suodatin on kyllä vaihdettu pari viikkoa sitten.

        Comment

        • Mikazu
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 266
          • -

          #5
          suutin vuotaa..

          käynnistymisen jälkeen auto toimii kyllä moitteettomasti
          jos käynistäessä suutintukin paine on alle 100bar niin auto ei ees pörähdä

          sen voi testata:

          purat muovit koneen päältä pois..kun suuttimet näkyy, niin irroitat joka suuttimesta sen sokan pois..sen jälkeen lähtee ne paluuletkut nostamalla pois..ostat kirkasta muoviletkua, katkot 6 kpl 15cm pätkiä ja tökit joka suuttimeen yhden letkun pystöön...sitte lukkopihdeillä pitää tukkia sieltä koneen etupäästä paluuletku (diiseliä lentää startatessa jos unohtuu)...sen jälkeen startataan ja tarkkaillaan kirkkaita letkuja..jos suutin vuotaa niin kirkkaaseen letkuun alkaa tulla diiseliä (eli suutin vuotaa silloin paluu puolelle) siihen ei ole muuta lääkettä kuin vaihtaa uusi suutin :( yli 300e kpl

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Ok. Kiitos tiedosta, tuo koe pitänee suorittaa ohjeen mukaan. Sinänsä ihan varteenotettava juttu, vaikka toisaalta ongelman satunnaisuus viittaisi ehkä johonkin muuhun. Suutinongelmia on ollut juttujen mukaan enempi lämpimänä, mutta mikäänhän ei estä sitä etteikö vuotaisi kylmänä!

            Eilen illalla mittaristoon iski sitten teksit "fuel injection" että jotain häiriötä tietokone nyt on oikeastikkin havainnut. Eikä teksti hävinnyt mihinkään, vaikka auto tuntuisi toimivan oikeinkin mainiosti. Pitänee varata aika oikealle merkkikorjaamolle. Toisaalta häiriöhän voi olla vaikka madaltunut akun jännite tms. Mutta ei toi oikein mukavaa ole, kun aina joutuu miettimään että starttaako tämä vai ei. Vaikka kyllähän sama dilemma on oikeasti kaikkien autojen kanssa...

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Laitetaanpa päivitystä ongelmaan, elikkä joulunpyhien aikana ongelmaa oli kertaalleen ja yllättäen lämpimänä ja lyhyen seisomisen jälkeen. Auto starttasi sitten parin tunnin odottelun jälkeen. Nyt sitten eilen päivällä auto oli käytännössä täysin virraton, vaikka se oli koko päivän toiminut ihan ok. Tässä kohtaa käytin logiikkaa että yksinkertaisin ratkaisu on eniten oikea, joten nyt on akku vaihdettu . Veikkaisin että vika oli juuri väsyneessä akussa.

              En tiedä varmuudella, mutta voisi helposti päätellä että noissa käynnistysongelmissa akun jännite on ollut sen verta matala, että startti ei ole jaksanut pyörittää tarpeeksi säpäkästi. Korkeapainepumppu ei varmaankaan ole matalalla startin pyörimisnopeudella jaksanut nostaa painetta tarpeeksi. Virtaa niinkin akussa on ollut, mutta jännite vaan turhan matala.

              Comment

              • pmv
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2032
                • tornio

                #8
                Laitetaan tähän joskus aloitettuun topikkiin mitä sittemmin on tapahtunut. Elikkä akun vaihdon jälkeen talvikuukaudet menivät oikein mainosti. Sitten maaliskuussa auto purkasi akun pitkän ajon jälkeen. Akku ladattiin ja taas meni muutama viikko mainiosti. kelien lämmettyä tulivat käynnistysongelmat takaisin. Eli startti vain pyöritti mutta mikä tärkeintä, vika jäi päälle...

                Suutinhan siellä oli mennyt, kakkospytyn suutin vuosi. Samalla löytyi vikakoodi kampiakselin asentotunnistimisesta. Suutin remontoitiin ja asentotunnistin vaihdettiin. Hehkujakin oli palanut useampia. Auto toimi jollainlailla reilun vuorokauden ja sitten kämähti startti. Mittarissa on n. 210 tkm, jossa määrässä muillakin on näemmä startteja mennyt.

                Toivottavasti nyt tuolla startin vaiholla päästäisiin muutama kuukausi ilman ongelmia. Voisi tehdä mielenlaadulle hyvää...

                Comment

                • jms-btcf
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 696
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by pmv View Post
                  Suutinhan siellä oli mennyt, kakkospytyn suutin vuosi. Samalla löytyi vikakoodi kampiakselin asentotunnistimisesta. Suutin remontoitiin ja asentotunnistin vaihdettiin. Hehkujakin oli palanut useampia. Auto toimi jollainlailla reilun vuorokauden ja sitten kämähti startti. Mittarissa on n. 210 tkm, jossa määrässä muillakin on näemmä startteja mennyt.
                  Näyttää olevan kakkospytyn suutin jostain syystä näissä kovilla - muistaakseni useampi tälläkin foorumilla ja vielä useampi sakemannin palstoilla... Eli suutin korjattiin, onko tietoa miten?
                  e61 535d

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #10
                    Suuttimeen vaihdettiin nokka-osa ja pari o-rengasta(metallisia ja kumisia). Oululainen firma on tehnyt itselleen testipenkin millä ne testailee näitä ja kykenevät jopa korjaamaan. Jahka saa tuon uuden startin paikalleen niin pääsee testailemaan korjauksen onnistumista.

                    Mikähän tuossa kakkospytyn suuttimessa on kun saman havainnon tehnyt itsekkin että se on kaikkein useimmin rikki.

                    Comment

                    • Anska
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 31
                      • Etelä-Pohjanmaa

                      #11
                      Mikähän tuon Oululaisen firman nimi on, olis varmaan minunkin auton suuttimissa korjaamista

                      Comment

                      • MakeJ
                        BTCF Member
                        • Jun 2005
                        • 323
                        • Hml

                        #12
                        Originally posted by pmv View Post
                        Suuttimeen vaihdettiin nokka-osa ja pari o-rengasta(metallisia ja kumisia). Oululainen firma on tehnyt itselleen testipenkin millä ne testailee näitä ja kykenevät jopa korjaamaan. Jahka saa tuon uuden startin paikalleen niin pääsee testailemaan korjauksen onnistumista.

                        Mikähän tuossa kakkospytyn suuttimessa on kun saman havainnon tehnyt itsekkin että se on kaikkein useimmin rikki.
                        Mulla myös 2. mukin suutin reistailee. Syy saattaa olla siinä, että 2. pytyn suuttimen polttoaine linja lähtee ensimmäisenä jakotukin päästä. Ehkä paska kerrääntyy jakotukin päätyyn ja sitä kautta 2. suuttimeen. Suuttimien polttoaine putket lähtee jakotukilta näin 2,1,4,3,6,5.
                        E60 535dA LCI -07 M-sport
                        E39 530dAT -99 "M-sport"

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9143
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Anska View Post
                          Mikähän tuon Oululaisen firman nimi on, olis varmaan minunkin auton suuttimissa korjaamista
                          Tähän toivoisin itsekin varmistuksen ihan varalta. Veikkauksena Diesel-Turunen.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

                            #14
                            Joo, Turunen oli nimi jonka Keminmaan Bosch-huollossa mainitsivat.

                            Jonkinlaista "pajatso-teoriaa" minäkin sovittelisin tuohon kakkospytyn suuttimen ongelmaan. Eli se on se suutin mihin paska kaikkein todennäköisimmin menee....

                            Comment

                            • pete74
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 63
                              • Kemi

                              #15
                              suutimet voidaan korjata myös Kemin Dieselissä Karjalahdella. siellä on todella hyväpalvelu ja asiantunteva henkilökunta.

                              ps. ainakin omasta autostani saivat kuntoon todella nopeasti. irroittelet vain suuttimet ja kiikutat pajalle, siellä on testipenkit ja muut tarpeelliset vermeet (älä missään nimessä yritä itse puhdistaa suuttimia voivat kuulemma mennä helposti "rikki" siinä operaatiossa)
                              530da touring -00 (E39)
                              ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎