Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 automaatti-ilmastointi talvella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    e39 automaatti-ilmastointi talvella

    eli oon miettiny ku pitää ilmastointia auto asennos talvella ja asteet vaikka +22, niin eka kapiini lämpiää ihan v***un kuumaksi ja hetken päästä lämpö tasaantuu ja on sopiva ja sitte aikasa ku on ajellu, niin rupee lykkäämään kylmää ja tuntuu, että paleltuu. siispä nyt oon aikani käyttäny lämppäriä manuaalisesti asteet +26 ja puhallusvoimaa säätelemällä pitäny lämmön sopivana, mutta nyt ku taas ajelin pitemmästi, niin rupes puskeen viileetä, sitten nostin asteet +28 ja edelleen tuli viileetä, sit laitoin asteet tappiin +32 niin rupesi tulemaan taas lämmintä ja hetken päästä tiputin asteen +26 ja sitten taas oli sopiva lämpö autossa....

    eli onko tuossa automaatti-ilmastoinnissa jotain vikaa, vai onko se talvella vaan niin per***stä? oon jo monesti sen kironnu, ku saa koko ajan olla säätelemässä sitä, että tarkenee...
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Originally posted by tero_v View Post
    eli oon miettiny ku pitää ilmastointia auto asennos talvella ja asteet vaikka +22, niin eka kapiini lämpiää ihan v***un kuumaksi ja hetken päästä lämpö tasaantuu ja on sopiva ja sitte aikasa ku on ajellu, niin rupee lykkäämään kylmää ja tuntuu, että paleltuu. siispä nyt oon aikani käyttäny lämppäriä manuaalisesti asteet +26 ja puhallusvoimaa säätelemällä pitäny lämmön sopivana, mutta nyt ku taas ajelin pitemmästi, niin rupes puskeen viileetä, sitten nostin asteet +28 ja edelleen tuli viileetä, sit laitoin asteet tappiin +32 niin rupesi tulemaan taas lämmintä ja hetken päästä tiputin asteen +26 ja sitten taas oli sopiva lämpö autossa....

    eli onko tuossa automaatti-ilmastoinnissa jotain vikaa, vai onko se talvella vaan niin per***stä? oon jo monesti sen kironnu, ku saa koko ajan olla säätelemässä sitä, että tarkenee...
    Taitaa olla "siili" vaihtokunnossa -->http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=e39+siili

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3449
      • Janakkala

      #3
      -Pysyykö moottorin lämmöt missä asteluvuissa tarkista vaikka mittaristo testillä, (lämpömittari ei kerro koko totuutta).
      -Onko jäähdytys nesteen taso oikea, eli tarpeeksi nestettä koneessa?
      -Termostaatti ja vesipumppu kunnossa?
      -Ja jotta automaatti ilmastointi toimisi oikein niin kaikki puhallinsuuttimien venttiilit/läpät kuuluu pitää auki.
      -Ja kannattaa myös putsata paineilmalla se automati ilmastoinnin paneelin ritilöity aukko missä on se pieni lämpöanturi, monesti on pölyn peitossa.

      Noilla eväillä jos jotain selviäisi
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1835
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by tero_v View Post
        eli oon miettiny ku pitää ilmastointia auto asennos talvella ja asteet vaikka +22, niin eka kapiini lämpiää ihan v***un kuumaksi ja hetken päästä lämpö tasaantuu ja on sopiva ja sitte aikasa ku on ajellu, niin rupee lykkäämään kylmää ja tuntuu, että paleltuu. siispä nyt oon aikani käyttäny lämppäriä manuaalisesti asteet +26 ja puhallusvoimaa säätelemällä pitäny lämmön sopivana, mutta nyt ku taas ajelin pitemmästi, niin rupes puskeen viileetä, sitten nostin asteet +28 ja edelleen tuli viileetä, sit laitoin asteet tappiin +32 niin rupesi tulemaan taas lämmintä ja hetken päästä tiputin asteen +26 ja sitten taas oli sopiva lämpö autossa....

        eli onko tuossa automaatti-ilmastoinnissa jotain vikaa, vai onko se talvella vaan niin per***stä? oon jo monesti sen kironnu, ku saa koko ajan olla säätelemässä sitä, että tarkenee...
        Missä asennossa on keskisuuttimen lämmönsäätörulla, ja onko suuttimet pidetty auki vai kiinni?

        Itellä samanlainen laite (E39 + aut. ilm.). Laite tuntuu hoitavan lämmön noston pääosin alasuuttimien kautta, varsinkin alkuvaiheessa, ennenkuin lämpö tasaantuu. Sen jälkeen tuntuu siltä, että tämän laitteen tarkempi lämmönsäätely on tarkoitus tehdä noilla keskisäätimillä.

        Tappelin itekkin viime talven jotta olisin saanut sopivan lämmön sisälle, kunnes hokasin kokeilla niin, että ilmastointilaite +21 asteeseen, ilmanohjaus AUTO asentoon, ja sitten hienosäätö keskisuuttimien lämmönsäädöllä; jos tuntuu kuumalta, keskisuuttimiin enemmän sinisiä palleroita näkymään, ja lämpimämpää halutessa säädintä punaisia palleroita päin.

        Ja jos huurtuminen vaivaa, niin hetkeksi ilmansuuntaus AUTO asennosta vain tuulilasille- asentoon. Ja kun huurre pois, takaisin AUTO asentoon. Sen lumihuitaleen päällä pito pakkaskelissä taitaa olla turhaa, ei se kompura pyöri kuitenkaan.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7398
          • Oulu

          #5
          Ei oo ollut mitään palelemisongelmaa mulla E39:ssä. Suuntauksen pidän talvella manuaalisesti kaikki suunnat valittuna ja puhaltimen hoidan myös itse. Siis ainoastaan tuo lämmönsäätö jää automaatin huoleksi. Koskaan en ole yli +23 asteita nostanu. Edestä keskeltä suuttimet on aina kiinni jotta puhallusta riittää ikkunoille, ja taitaa olla takaakin kiinni keskeltä.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • KATKU
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 230
            • Vaasa

            #6
            Oliskohan tuo ilmastointipaneelin sisällä oleva tuuletin rikki. Sen tehtävä
            on ilmeisesti kierrättää kabiinin ilmaa anturille jotta se pystyisi säätämään haluttuun lämpötilaan kabiinin sisälämpötilan. Anturi on panelin sisällä.
            Eli jos se ei pyöri anturi "lukee" panelin sisällä olevan lämpötilan, eikä kabiinin todellista lämpötilaa. Antaa aluksi kokoajan max kuumaa, kunnes
            panelin sisälämpötila nousee ja tiputtaa sen jälkeen puhallusilman kylmemmäksi. Eli sekoilee täysin koska ei näe kabiinin todellista lämpötilaa.

            Comment

            • nappe74
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 2845
              • South Carelia

              #7
              Originally posted by KATKU View Post
              Oliskohan tuo ilmastointipaneelin sisällä oleva tuuletin rikki. Sen tehtävä
              on ilmeisesti kierrättää kabiinin ilmaa anturille jotta se pystyisi säätämään haluttuun lämpötilaan kabiinin sisälämpötilan. Anturi on panelin sisällä.
              Eli jos se ei pyöri anturi "lukee" panelin sisällä olevan lämpötilan, eikä kabiinin todellista lämpötilaa. Antaa aluksi kokoajan max kuumaa, kunnes
              panelin sisälämpötila nousee ja tiputtaa sen jälkeen puhallusilman kylmemmäksi. Eli sekoilee täysin koska ei näe kabiinin todellista lämpötilaa.
              Itsellä täysin sama ongelma omassa autossa (528iA-96) ja olen lukenut että tuo "imutuuletin" vois olla se syypää jos se ei pyöri!!
              Itse tutkailin pää kenossa lampun kanssa tänään sinne ritilän sisään ja jotain sähköhärpäkettä siellä näkyi mutta silmä ei ainakaan erottanut että mikään siellä olis pyöriny... koetin myös pitkän havunneulan kanssa sorkkia eikä siellä mikään kyllä hakannut vastaan...
              Elikkä mikä avuksi?? auttaako paineilman puhaltaminen?? suoraan ritilän läpi jonkun voiteluaineen ruiskiminen?? vai saako sen panelin/ritilän miten helposti irti että pääsis näkemään tarkemmin onko mitään selvää syytä?? onko sille ropelille sulaketta mikä vois olla palanut??
              Kiva olis saada kuntoon kun tosiaan saa alkumetreillä saunoa autossa ja kohta jo tuoda piirakoita pakastumaan...
              G30 530e xDrive A M-Sport -20

              ex-Bimmerit:
              F10 525dA xDrive M-Sport -13
              E21 316 -80
              E91 330xdA M-Sport -06
              E53 X5 3.0iA Sport -04
              E91 335xiA M-Sport -08
              E60 530iA M-Sport -06
              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
              E91 320d -06
              E39 530iAT M-Sport -01
              E36 328iA -96
              E39 528iA -96
              E36 325i -92

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                #8
                Originally posted by nappe74 View Post
                Itsellä täysin sama ongelma omassa autossa (528iA-96) ja olen lukenut että tuo "imutuuletin" vois olla se syypää jos se ei pyöri!!
                Itse tutkailin pää kenossa lampun kanssa tänään sinne ritilän sisään ja jotain sähköhärpäkettä siellä näkyi mutta silmä ei ainakaan erottanut että mikään siellä olis pyöriny... koetin myös pitkän havunneulan kanssa sorkkia eikä siellä mikään kyllä hakannut vastaan...
                Elikkä mikä avuksi?? auttaako paineilman puhaltaminen?? suoraan ritilän läpi jonkun voiteluaineen ruiskiminen?? vai saako sen panelin/ritilän miten helposti irti että pääsis näkemään tarkemmin onko mitään selvää syytä?? onko sille ropelille sulaketta mikä vois olla palanut??
                Kiva olis saada kuntoon kun tosiaan saa alkumetreillä saunoa autossa ja kohta jo tuoda piirakoita pakastumaan...
                Tuolta http://bmwe32.masscom.net/ löytyy sen säätöpaneelin purkuohjeet kun menet kohtaan http://bmwe32.masscom.net/johan//IHK...KA_lights.html
                jos autaa yhtään.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • JonasG
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 2160
                  • Porvoo/Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Missä asennossa on keskisuuttimen lämmönsäätörulla, ja onko suuttimet pidetty auki vai kiinni?

                  Itellä samanlainen laite (E39 + aut. ilm.). Laite tuntuu hoitavan lämmön noston pääosin alasuuttimien kautta, varsinkin alkuvaiheessa, ennenkuin lämpö tasaantuu. Sen jälkeen tuntuu siltä, että tämän laitteen tarkempi lämmönsäätely on tarkoitus tehdä noilla keskisäätimillä.

                  Tappelin itekkin viime talven jotta olisin saanut sopivan lämmön sisälle, kunnes hokasin kokeilla niin, että ilmastointilaite +21 asteeseen, ilmanohjaus AUTO asentoon, ja sitten hienosäätö keskisuuttimien lämmönsäädöllä; jos tuntuu kuumalta, keskisuuttimiin enemmän sinisiä palleroita näkymään, ja lämpimämpää halutessa säädintä punaisia palleroita päin.

                  Ja jos huurtuminen vaivaa, niin hetkeksi ilmansuuntaus AUTO asennosta vain tuulilasille- asentoon. Ja kun huurre pois, takaisin AUTO asentoon. Sen lumihuitaleen päällä pito pakkaskelissä taitaa olla turhaa, ei se kompura pyöri kuitenkaan.
                  Jep,pitää paikkansa,tarkista keskirulla kojelaudalla!

                  Comment

                  • nappe74
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 2845
                    • South Carelia

                    #10
                    Originally posted by 540iAV8 View Post
                    Tuolta http://bmwe32.masscom.net/ löytyy sen säätöpaneelin purkuohjeet kun menet kohtaan http://bmwe32.masscom.net/johan//IHK...KA_lights.html
                    jos autaa yhtään.
                    Nuo ohjeethan on ihan erilaiselle paneelille, mistä sitä tietää mikä nappula tuolta omasta pitää ekana ottaa irti...

                    Paineilmaa sinne varmaan voi kyllä suhuttaa huoletta mutta uskaltaakohan sinne sumuttaa suoraan ritilän välistä jotain sähkö seeärseetä tai vastaavaa ja auttaako se mitään???

                    Ja tarkennuksena, KAIKKI puhaltimen suuttimet ovat auki niinkuin ilmeisesti kannattaa ollakkin, keskisuutin on 3 punaisella pallolla... Mutta tosiaan auto lämpenee aluksi hyvin lämpimäksi mutta alkaa sitten työntämään viileää vaikka lämpötila olis säädetty esim. 24 asteeseen, siinä vaiheessa pakko lyödä lisää lukemia paneeliin että alkais taas lämmintä työntämään!!
                    G30 530e xDrive A M-Sport -20

                    ex-Bimmerit:
                    F10 525dA xDrive M-Sport -13
                    E21 316 -80
                    E91 330xdA M-Sport -06
                    E53 X5 3.0iA Sport -04
                    E91 335xiA M-Sport -08
                    E60 530iA M-Sport -06
                    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                    E91 320d -06
                    E39 530iAT M-Sport -01
                    E36 328iA -96
                    E39 528iA -96
                    E36 325i -92

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      #11
                      Muistaakseni ratio pitää irroittaa ensin ja sieltä takakautta jotain klipsejä muljaillen.. joku voi tarkentaa. Edit: siis ilmastointipanelin irroitus.
                      Ei tuon laitteen kans tuollaista säätöä pitäisi olla, "se ja se räppänä auki" jne... Auto-asennossa toimii kesät ihan hyvin, itse ajan suurimman osan talvesta valittuna suuntaus ylös ja alas, keskiräppänille siis ei mitään ja puhallusnopeus automaatilla, lämpö 20,5 C. Jos joskus huurtuu niin valitaan suuntaus jaloilta pois jne...
                      Last edited by Kentsu; 20-12-2006, 13:26.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • hoge
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 172
                        • Helsinki

                        #12
                        Lisätään nyt tähän topicciin. Mites e39 kun laittaa AUTO asentoon niin häviää siitä puhallinnopeus palkista kaik "palkit" , e46 ei hävinny joten kuuluuko tehdä näin? Ei oo joo turhan lämpöstä täälläkään, nyt oli pari astetta pakkasta ja jos sama meno jatkuu kun on kylmempää niin ei tarkene.

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Vanhemmissa E39:issä palkit häviää, uudemmissa ei. Luulisin, että ero on tullut joko 9/98 faceliftissä taikka sitten 9/00.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • AkiV
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 329

                            #14
                            hmm... mulla on 11/99 niin siinä näkyy sen verran palkkeja kun automaaginen asento näkee kai parhaaksi puhaltaa...yleensä kolmesta kuuteen palkkia

                            -a-
                            E39 530dA Touring -00

                            Comment

                            • Aksu|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 1063

                              #15
                              Originally posted by AkiV View Post
                              hmm... mulla on 11/99 niin siinä näkyy sen verran palkkeja kun automaaginen asento näkee kai parhaaksi puhaltaa...yleensä kolmesta kuuteen palkkia

                              -a-
                              Sama mulla 9/97 valmistetussa.
                              EX:
                              328CiA -99
                              525tdsA -98
                              525i -93
                              316i -95
                              Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎