Jo pari-kolme kertaa tehnyt moisen tempun, eli pukkaa nesteet paisarin korkista (ainakin) pihalle, eli ilmeisesti painetta järjestelmässä. Tämän tapahtumasarjan huomaa yleensä siitä että alkaa tulla matkustajan puoleisista suuttimista ensimmäisenä kylmää, tässävaiheessa kun sammuttaa auton ei lämmöt ehdi juuri yli puolenvälin nousta.
Kummallista tässä on se, että kun ilmailee järjestelmän auto toimii pari-kolmekin viikkoa ilman ongelmia ja sitten taas sama juttu.
Saksanpään kuiteista toukokuulta:
1EIN60 Wasserpumpe erneuern 69,50e (Vesipumppu vai joku pesurin pumppu?)
BH2190 Thermostat BMW 22,54e
Eli jokin ilmeisesti aiheuttaa paineen järjestelmään, mutta mikä?
Voiko vajaa nesteinen kone käydä takapäästään vaarallisen kuumana vaikka lämpömittari on suurinpiirtein puolessa välissä?
Eipä ole vielä selvinnyt, näyttää siltä että pikkuhiljaa ainakin tuosta korkin ympäriltä tihkuu kun katsoo heti tuoreeltaan ajon jälkeen ettei ehdi haihtua.
Uusi korkki lähtee vielä varmuuden vuoksi tilaukseen kun ei niitä täältä (yllätys) mistään saanut. Eikä pysty tekemään neste/pakokaasu testejäkään, eli vissiin oulun reissu sitten tiedossa.
Perkeleen sitkeä ilmalukko, voiko tehdä tuollaisen paineen?
Vesiventtiili? ?
Korkki..
On kyllä niin vittumainen vika että
BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand
Ex. BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz
No nyt on uusi kolhiintumaton jäähdytin paikallaan. Oli mennyt se liitinputki kokonaan poikki (n.500e jääh. + 140e tilberhöörit ja työt). Samalla uusittiin vesipumppu ja termari (osat ja työt n. 300e). Lisäksi Raision ME-auto palveli kuin viiden tähden hotellissa. Pyysin väliajalla pesemään nahkapenkit (olivat saksan omistajalta jäänyt pesemättä) ja he pesivät, mutta sanoivat "ei sun tästä tartte mitään maksaa". Loistavaa. Vähän unelma ajella ko. autolla ja tomaatilla Sitten vaan toiseen topikkiin kertoon saksan BMW-liikkeen täysin ehjästä ja kaikki toimivasta autosta. Tsemppiä snoub:lle!
mulla oli samaa ogelmaa e39 523ssa kun vaihdoin siihen termarin ja termostaattikotelon, ku ei se saksan termari oikee jaksannu pitää konetta lämpösenä ja kun vaihdoin 92C termarin ni veden lämmöt nousee sen verran paljo että tulee painetta enemmän järjestelmää ja termarin korkki pikku hiljaa
vuodattaa nesteet pihalle, joten uus korkki tilalle jossa vähän eri arvot hinta 15€ kl-varaosassa ja taas pelaa, on toi syylärin korkki toimivan järjestelmän kannalta tärkein osa.. luulen et sulla toi sama vika.. vai tuleeko pakoputkesta
vesi höyryä?
olen ittekkin tuonnut autoni saksasta noin vuos sitten. Auto oli autoscoutin
halvimmasta päästä ei mitää huolto historaa kävin auton paikan päällä huolella läpi ja auto vaikutti kuin uudelta eikä tähän mennessä viellä mitään vikaa..
meinaa noita huoltokirjoja voi printata jokainen himassa niin paljo ku haluaa
oikeen kunnon voi päätellä parhaiten itse autosta..
....meinaa noita huoltokirjoja voi printata jokainen himassa niin paljo ku haluaa
oikeen kunnon voi päätellä parhaiten itse autosta..
Tuo on kyllä aivan pelkkää "romantiikkaa" jos joku todellakin kuvittelee pystyvänsä toteamaan auton kunnon jossain Saksalaisen häkkikaupan sepelipihassa? Jos tällainen "kaivonkatsoja"/meedio oikeasti jostain päin maailmaa löytyy, on hänelle tiedossa todella rahakas tulevaisuus jossain suuressa vaihtoautoja myyvässä liikkeessä...
Ajoneuvon jokaisella osalla on sisäänrakennettuna tietyt ikä/ajokilometrisuoritteet joiden täyttymistä ei mitenkään voida ennakoida ilman oikeita=todennettavia huolto ja ajokilometritietoja.
Huoltokirjan oikeellisuus ja tätä kautta ajetut kilometrit on kuitenkin tarkistettavissa siitä löytyvästä huolto-organisaatiosta.
Ajoneuvon jokaisella osalla on sisäänrakennettuna tietyt ikä/ajokilometrisuoritteet joiden täyttymistä ei mitenkään voida ennakoida ilman oikeita=todennettavia huolto ja ajokilometritietoja.
Huoltokirjan oikeellisuus ja tätä kautta ajetut kilometrit on kuitenkin tarkistettavissa siitä löytyvästä huolto-organisaatiosta.
Tämä oli suurin kriteeri kun nykyistä autoani katselin. Löysin sen BMW -jälleenmyynti liikkeestä. Se oli sieltä 9v sitten myyty uutena ja huollettu siellä kahden omistajan toimesta sekä tuotu sinne uudelleen 9 vuoden jälkeen vaihtoautoksi. Näin oli kilometrit, 161tkm, tiedossa ja siten jotain juttuja voi olla tietoisesti odotettavissa/ennustettavissa kuten Hemi kertoi. Vai kuinka? Ja kokemuksen kautta rupiaa sitten ymmärtämään ja huomaan jotain tiettyjä juttuja tietyista automerkeistä ja niiden malleista...
Eli nyt on uusittua mm. jäähdytin, vesipumppu, termostaatti ja muut hilppeet ja ilmattu kunnolla. Koho oli ilmauksen jälkeen ihan toleranssien sisällä hieman säiliön reunan yläpuolella. Nyt useamman viikon jälkeen tarkastin piruuttani nesteen tason, niin säiliön koho oli pudonnut tyystin alas. Nestettä näytti olevan siihen säiliön sisällä näkyvään tasoon asti jossa myös tuo kohon reikä on. Lisäsin nestettä hieman, mutta pinta nousi melkeinpä heti säiliön puoleenväliin, mutta koho pysyi edelleen samassa missä aiemminkin. Lämmöt pysyny koko ajan puolivälissä ja check coolant level-merkkivalo ei ole kertaakaan syttynyt.
Hieman ihmetyttää.... Miksihän hans on laittanut bemareihin tuollaiset typerät mustat säiliöt :think
Vaihdoin tossa omaan E39 (M54) termarin ja vesipumpun viikonloppuna. Tänään katsastuskonttorilta jälkitarkastuksesta tullessa löi ensin kaikki valot tauluun päälle ja hetken päästä katos, kunnes auto meni nilkutusmoodiin. Pääsin parkkiin niin ylävesiletku oli pamahtanut irti. Vissiin laturi sai niin kovan nestekylvyn että ei hetkeen ladannu.
1. Voiko paine pamauttaa tuon irti?
2. Onko todennäkösempää että vanha letku ei oo niin nafti uuteen termostaattikoteloon mitä vanhaan, joka on saattanu olla vuosia jo kiinni?
3. Kansipahvi menny? (tähän vielä lisäyksenä että autosta ei oo ajettu vikaa ulos ennen remonttia, vaan vesipumppu vaihettiin sen takia kun ei ollu tietoa milloin se on viimeks vaihettu. Huono termari oli koko homman syy)
Asennusmoka tuskin on, koska varmistin että letku on syvällä termarikotelossa ja sokka kiinni. Järjestelmän myös omasta mielestä ilmasin kunnolla.
Ihmettelin usvaa takapäässä aamulla töihin mennessä mutta ajattelin ensin että se olis ollu vaan pöllyävää lunta. No, sehän on ollu höyryävää nestettä mutta en usko että se on pakoputkesta tullut, koska kun sain letkun takasin kiinni ja uudet nesteet sisään, takana ei ollu enää samanlaista usvaa.
Semisti ärsyttävää kun koko konehuone ihan glykolissa
Vaihdoin tossa omaan E39 (M54) termarin ja vesipumpun viikonloppuna. Tänään katsastuskonttorilta jälkitarkastuksesta tullessa löi ensin kaikki valot tauluun päälle ja hetken päästä katos, kunnes auto meni nilkutusmoodiin. Pääsin parkkiin niin ylävesiletku oli pamahtanut irti. Vissiin laturi sai niin kovan nestekylvyn että ei hetkeen ladannu.
1. Voiko paine pamauttaa tuon irti?
2. Onko todennäkösempää että vanha letku ei oo niin nafti uuteen termostaattikoteloon mitä vanhaan, joka on saattanu olla vuosia jo kiinni?
3. Kansipahvi menny? (tähän vielä lisäyksenä että autosta ei oo ajettu vikaa ulos ennen remonttia, vaan vesipumppu vaihettiin sen takia kun ei ollu tietoa milloin se on viimeks vaihettu. Huono termari oli koko homman syy)
Asennusmoka tuskin on, koska varmistin että letku on syvällä termarikotelossa ja sokka kiinni. Järjestelmän myös omasta mielestä ilmasin kunnolla.
Ihmettelin usvaa takapäässä aamulla töihin mennessä mutta ajattelin ensin että se olis ollu vaan pöllyävää lunta. No, sehän on ollu höyryävää nestettä mutta en usko että se on pakoputkesta tullut, koska kun sain letkun takasin kiinni ja uudet nesteet sisään, takana ei ollu enää samanlaista usvaa.
Semisti ärsyttävää kun koko konehuone ihan glykolissa
Jos letku on kunnossa ja termarissa kunnon vastakappale, niin ei kyllä pitäisi irrota letkun. Paisarin korkki pitää paineen 2bar, joten ei sinne mitään ihan mahdotonta painetta tule, ellei pahvi ole palanut ihan kunnolla. Veikkaisin, että ei ollut kunnolla letku kiinni. Konehuone kannattaisi pestä, niin jatkossa löytää mahdolliset vuodot helpommin.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Jos letku on kunnossa ja termarissa kunnon vastakappale, niin ei kyllä pitäisi irrota letkun. Paisarin korkki pitää paineen 2bar, joten ei sinne mitään ihan mahdotonta painetta tule, ellei pahvi ole palanut ihan kunnolla. Veikkaisin, että ei ollut kunnolla letku kiinni. Konehuone kannattaisi pestä, niin jatkossa löytää mahdolliset vuodot helpommin.
Kävin tossa vielä ilmaamassa sen kunnolla ja lämmöt pysyy 91-94 välissä tyhjäkäynnillä ja ajossa.
Korkki päästää paineita kai ihan miten pitää, koska sieltä tulee pieni sihaus kun avaa ajon jälkeen. 30km takana nyt eikä toistaseks oo uusiutunu.
Euroopasta ei tunnu löytyvän mistään :/ Jenkkilästä postikulut 25-50 dollaria kahden dollarin osalle. Viittis koko syyläriä uusia ton nipan takia. Onko näillä suomessa jotain maahantuojaa jolta vois kysellä?
Euroopasta ei tunnu löytyvän mistään :/ Jenkkilästä postikulut 25-50 dollaria kahden dollarin osalle. Viittis koko syyläriä uusia ton nipan takia. Onko näillä suomessa jotain maahantuojaa jolta vois kysellä?
Löytyy paremmin tällä osanumerolla: 8MY 376 743-321
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Euroopasta ei tunnu löytyvän mistään :/ Jenkkilästä postikulut 25-50 dollaria kahden dollarin osalle. Viittis koko syyläriä uusia ton nipan takia. Onko näillä suomessa jotain maahantuojaa jolta vois kysellä?
Mersun tiskiltä käyt hakemassa. Itse kävin kun kun omassa meni tuo vaihtoon. Alle 5€ muistaakseni maksoi.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Mersun tiskiltä käyt hakemassa. Itse kävin kun kun omassa meni tuo vaihtoon. Alle 5€ muistaakseni maksoi.
Muistatko millä autolla löyty? Katoin netistä että jossain isoissa mersuissa on sama syyläri mutta ei ollu tiedoissa noita mersun korimalleja, vaan E320, 420 jne.
Comment