Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA -00 Webasto ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 530dA -00 Webasto ei starttaa

    Moro,

    Mitkäs asiat voi olla syynä (joko asiaankuuluvia asioita, jotka kuuluukin estää startti, tai todennäköisimpiä vikapisteitä), kun Saksantuonti 530dA touringin -00 Webasto ei lähde käyntiin kun laittaa Zeitilla MID:ltä ajan? Puhallus lähtee kyllä käyntiin, mutta itse Webasto ei starttaa.

    Kun moottorin käynnistää ja auto on kylmä, niin silloin Webasto kyllä käynnistyy, mutta auton ollessa sammuksissa niin tuolla ajastimella lähtee vain puhallus päälle.

    Voiko olla akunjännitteestä kiinni, jos auto kuitenkin starttaa mukisematta? Entäs muut itse Webaston vikapisteet tässä tilanteessa?

    Kiitos avusta jälleen kerran!

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Onko siinä esilämmitystä edes ohjelmoituna vai pelkkä taukotuuletus? Webastossa ei liene mitään vikaa, jos todistetusti auto käynnissä toimii. Mitä jos lämmityksen yrittää laittaa suoraan päälle? Virrat 1-asennossa paina kellosta, pitäisi näkyä HEIZ EIN. Akkujännitteen osuuden voi tietysti testata kokeilemalla suoraa lämmityksen käynnistystä akkulaturi kytkettynä. Jännitteen raja-arvo taisi olla 12,2 V.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Ahaa...

      Oliko nyt niin, että juuri tuo esilämmitys on se, joka pitää erikseen ohjelmoida?

      Luulin, että jos Zeit näyttämät löytyy MID:ltä, niin silloin se esilämmitys on kyllä olemassa _moottorille_ (eli moottorin lämmityksen webastolla voisi ajastaa), mutta sitten jos haluaa myös sisätilaan lämmintä ilmaa, että se pitäisi sitten ohjelmoida.

      Mikäli myös tuo (pelkästään moottorinkin) esilämmitys pitää erikseen ohjelmoida, niin sittenhän mitä luultavimmin ongelma on siinä.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        En osaa sanoa tarkemmin noista tarjolla olevista MID-optioista, jos ajastus kuitenkin näkyy. Omassa kun asetukset tehdään navin näytöltä ja siinä voi olla ajastus pelkästään taukotuuletukselle mutta ei välttämättä esilämmitykselle. Tietääkseni sekä moottori että sisätilat lämpenevät aina, jos esilämmitys on ylipäätään ajotietokoneelta valittavissa. Tarkistakaa nyt kuitenkin, onko tuota suoraa esilämmityksen kytkentää MID:in valikossa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • KaKaRa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 130
          • Turku/Kuopio

          #5
          Webastoa koskevia topicceja on jo niin paljon, että lainaan tätä hieman…

          Auto on siis 530d -02 ja tuontiauto. Ostin auton kesällä ja silloin ei päässyt testaamaan webastoa. Webasto ohjelmoitiin BMW:llä käytettäväksi navin kautta elokuussa.

          Nyt olen kokeillut webastoa muutaman kerran eikä se ole käynnistynyt. Sisäpuhallin puhaltaa mutta itse webasto ei pidä pientäkään pihahdusta. Muutamana aamuna on myös tullut ajotietokoneeseen ”pre-heating” teksti, mutta ei webasto silloinkaan lähde käyntiin.

          Tänään kävin lukemassa vikakoodit webastosta ja sieltä löytyi ainoastaan yksi: ”lisävesipumppu lisä-/seisontalämm. Oikosulku (plusjänn.)”

          Ensimmäinen kysymys kuuluu: Jos webaston vesipumppu on rikki, eihän sen kuitenkaan pitäisi estää webaston käynnistys yritystä?

          Toinen kysymys: Jos webasto olisi vikatilassa, eihän silloin pitäisi sisäpuhalluksen toimia?

          Kolmas kysymys: Pitääkö webastoon ajaa uusi softa, kun se ohjelmoidaan käytettäväksi myös kellolaitteella?
          E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
          E90 330d -06
          E36 328iT -96, "M-sport"
          VW junakeula -64

          Comment

          • Dohc 4x4
            Newbiemmer
            • Aug 2004
            • 6

            #6
            Moi.
            vaihda se webaston vesipumppu, webasto ylikuumenee kun vesi ei kierrä ja menee vika tilaan.Kun auto käy ja moottorin vesipumppu kierrättää vettä ja webasto toimii normaalisti.
            530xd m-sport touring F11
            ex.530d touring e39

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by KaKaRa View Post
              Nyt olen kokeillut webastoa muutaman kerran eikä se ole käynnistynyt. Sisäpuhallin puhaltaa mutta itse webasto ei pidä pientäkään pihahdusta. Muutamana aamuna on myös tullut ajotietokoneeseen ”pre-heating” teksti, mutta ei webasto silloinkaan lähde käyntiin.

              Tänään kävin lukemassa vikakoodit webastosta ja sieltä löytyi ainoastaan yksi: ”lisävesipumppu lisä-/seisontalämm. Oikosulku (plusjänn.)”

              Ensimmäinen kysymys kuuluu: Jos webaston vesipumppu on rikki, eihän sen kuitenkaan pitäisi estää webaston käynnistys yritystä?

              Toinen kysymys: Jos webasto olisi vikatilassa, eihän silloin pitäisi sisäpuhalluksen toimia?

              Kolmas kysymys: Pitääkö webastoon ajaa uusi softa, kun se ohjelmoidaan käytettäväksi myös kellolaitteella?
              Pre-heating = hehkutus, ei mitään tekemistä Webaston kanssa.

              Tuosta koodinluvusta ei kuitenkaan selvinnyt, oliko vika Webaston kyljessä olevassa pumpussa (ohjaus suoraan Webastolta) vai mahdollisesti vesiventtiilien alta löytyvässä kiertovesipumpussa (ohjaus ilmastointiyksiköltä).
              Pumpun rikkoutumisen ei kuitenkaan pitäisi estää polttimen syttymistä. Se sammuu vasta, kun ilman vesikiertoa lämpötilarajoitus ylitetään.

              Sisäpuhallus voi toimia, vaikka Webasto olisi pimeänä (vrt. taukotuuletus).

              Itse Webastoon ei tarvi tehdä mitään muutoksia esilämmityskäytössä.

              Kokeile nyt alkuun Webaston vikatilan nollausta: Takapaksista sulake F47 irti vähintään 10 sek ajaksi auto käynnissä tai viimeistään 60 sek sammuttamisen jälkeen.
              Mikäli ei eloa, pura Webasto esiin ja 1-nastaan ohjausjännite esim. suoraan akulta. Jos tuollakaan ei mitään elon merkkejä (paloilmapuhallin ja/tai Pa-pumpun naksutus), ohjainkortti lienee simahtanut.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • KaKaRa
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 130
                • Turku/Kuopio

                #8
                Kiitoksia neuvoista!

                Taidan aloittaa siitä webaston nollaamisesta ja sen jälkeen jos/kun mikään ei muutu, kaivan webaston esiin ja syötän sinne hieman poweria...

                Kyselen taas lisää, kun ilmenee uusia kysymyksiä!
                E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
                E90 330d -06
                E36 328iT -96, "M-sport"
                VW junakeula -64

                Comment

                • KaKaRa
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 130
                  • Turku/Kuopio

                  #9
                  No niin, nyt on webasto nollattu! Aikaisemmin ei webasto sanonut mitään, mutta nollauksen jälkeen sain eloa siihen härveliin. Eli nyt vasemman etupyörän takaa kuuluu jo webaston hurina! Mutta silti mieltäni vaivaa yksi kysymys: Etuoven kohdalta kuuluu noin puolen minuutin välein ”napsunaa”, eli ihan kuin rele vetäisi. Onko normaalia? En ehtinyt käyttämään kuin muutaman minuutin joten en osaa sanoa sammuuko webasto itsekseen lyhyen käynnin jälkeen.
                  E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
                  E90 330d -06
                  E36 328iT -96, "M-sport"
                  VW junakeula -64

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by KaKaRa View Post
                    Mutta silti mieltäni vaivaa yksi kysymys: Etuoven kohdalta kuuluu noin puolen minuutin välein ”napsunaa”, eli ihan kuin rele vetäisi. Onko normaalia?
                    Se Webasto PA-pumppu siellä naksuttelee pohjassa kuskin penkin alla. Alkuun naksuttaa harvakseltaan ja syttymisen jälkeen tihenee.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Okkim328touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 288
                      • Porvoo

                      #11
                      webasto vikaa täälläkin...

                      Voe helevetti täytyy kyllä sanoa, sunnuntaina kun oltiin kauppaan lähdössä laitoin webaston pöhisemään manuaalisesti (siis ilman ajastusta) ja hyvin toimi. No maanantai aamuna se ei sitten ollut ajastimella lämmittänyt lainkaan, kun menin autolle niin lasit jäässä! Ja emäntä raportoi että sama homma oli toistunut eilen aamuna, ajastus navilta ja auto oli aamulla kylmä.

                      Lisäksi huomasin toissa iltana kotiin tullessani että auton lämmöt eivät nouse kun ekaan pykälään, ei siis lähellekkään normaalia, vaikka ajoin ensin kaupungissa ja sitten länsiväylää n. 90 km/h. Ja ulkolämpö oli tuolloin n. +2 C, eli eikös noissa maantienopeuksissa ton koneen kuuluis kuitenki olla normaalilämpöinen??

                      Eli mistäs alkais vikaa metsästää?

                      Ja autona siis tuo sigun 530dAt automaatti-ilmastoinnilla.
                      at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                      ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Okkim328touring View Post
                        Voe helevetti täytyy kyllä sanoa, sunnuntaina kun oltiin kauppaan lähdössä laitoin webaston pöhisemään manuaalisesti (siis ilman ajastusta) ja hyvin toimi. No maanantai aamuna se ei sitten ollut ajastimella lämmittänyt lainkaan, kun menin autolle niin lasit jäässä! Ja emäntä raportoi että sama homma oli toistunut eilen aamuna, ajastus navilta ja auto oli aamulla kylmä.

                        Lisäksi huomasin toissa iltana kotiin tullessani että auton lämmöt eivät nouse kun ekaan pykälään, ei siis lähellekkään normaalia, vaikka ajoin ensin kaupungissa ja sitten länsiväylää n. 90 km/h. Ja ulkolämpö oli tuolloin n. +2 C, eli eikös noissa maantienopeuksissa ton koneen kuuluis kuitenki olla normaalilämpöinen??
                        En nyt yhtäkkiä näe suoraa yhteyttä tuolla moottorin lämpöongelmalla ja Webaston toiminnalla. Kertomasi perusteella oletetulla ajolla moottorin lämpöjen pitäisi kyllä nousta normaaliksi ilman Webastoakin. Tarkista mittariston salavalikosta todellinen käyntilämpötila. Mahdollisia aiheuttajia esim. auki jumiutuneet termostaatit (moottori ja EGR), kiinni hirttänyt visko (huminan pitäisi olla huomattava), viallinen lämpötila-anturi.

                        Kokeile käynnistää Webasto suoraan. Tapahtuuko mitään, mitä? Tämän jälkeen keskustelussa pari pykälää taaksepäin ja mietitään lisää.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Okkim328touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 288
                          • Porvoo

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          En nyt yhtäkkiä näe suoraa yhteyttä tuolla moottorin lämpöongelmalla ja Webaston toiminnalla. Kertomasi perusteella oletetulla ajolla moottorin lämpöjen pitäisi kyllä nousta normaaliksi ilman Webastoakin. Tarkista mittariston salavalikosta todellinen käyntilämpötila. Mahdollisia aiheuttajia esim. auki jumiutuneet termostaatit (moottori ja EGR), kiinni hirttänyt visko (huminan pitäisi olla huomattava), viallinen lämpötila-anturi.

                          Kokeile käynnistää Webasto suoraan. Tapahtuuko mitään, mitä? Tämän jälkeen keskustelussa pari pykälää taaksepäin ja mietitään lisää.
                          Joo, nyt on kokeiltu käynnistää webastoa suoraan, mutta se on ihan hiljaa. Punainen valo alkaa vilkkua näytön oikeanpuoleisen napin vieressä, kuten kaiketi kuuluukin, mutta mitään ei tapahdu, ei pienintäkään ääntä...

                          Sulakerasiaa täytyis sitten ruveta seuraavaks metsästämään, en vaan eilen illalla viittiny pimeessä ja vesisateessa alkaa sitä ettiä. Ehkä tänään jos emäntä tois auton hiukan aikasemmin kotiin...
                          at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                          ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                          Comment

                          • KaKaRa
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 130
                            • Turku/Kuopio

                            #14
                            Minun ongelmat ratkesivat webaston nollauksella!

                            Kävin ajamassa autolla pienen pätkän (3km), matkan aikana kone lämpeni normilämpöihin ja kun sammutin, niin webasto jäi hetkeksi hurisemaan.

                            Mutta silti webaston vesipumppu voi olla rikki... Ajossahan tuota ei niinkään tarvita. Tämä asia selviää vasta huomenna, kun ajastan aamuksi webaston päälle.

                            Saako webaston jostain kytkettyä siten, ettei se joka käynnistyksen yhteydessä lähde käyntiin? Ketuttaa ajaa noita kilometrin siirtymiä päivittäin, kun aina webasto hörähtää käyntiin. Ei se akkukaan kaikkea kestä!!!
                            E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
                            E90 330d -06
                            E36 328iT -96, "M-sport"
                            VW junakeula -64

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by KaKaRa View Post
                              Saako webaston jostain kytkettyä siten, ettei se joka käynnistyksen yhteydessä lähde käyntiin? Ketuttaa ajaa noita kilometrin siirtymiä päivittäin, kun aina webasto hörähtää käyntiin. Ei se akkukaan kaikkea kestä!!!
                              Ei onnistu muuten kuin irrottamalla piuhat Webastolta. Jos harrastuneisuutta riittää, ilmastointiyksiköltä Webastolle lähtevään piuhaan voi toki väkertää kytkimen.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎