Originally posted by kooma
View Post
E39 535 painetta jäähdytysjärjestelmässä.
Collapse
X
-
Originally posted by Behemoth View PostNeste kuin neste on lähes kokoonpuristumatonta eli oli paine mikä tahansa, ei nesteen tilavuus muutu. Lämpötilan muutoksissa sitten tulee se seinä vastaan, että missä lämpötilassa neste lopulta höyrystyy sitä vauhtia, että sen on päästävä myös laajenemaan, koska järjestelmä ei painetta enää kestä.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Noissa auton syylärin lämpötiloissa glykoli-vesi-liuos jo osittain höyrystyy. Glykoli-vesi-liuos kuten muutkin nesteet höyrystyvät jo huoneenlämmössä ja normaali ilmanpaineessa (vesi lasista katoaa). Höyrystyminen ei meinaa suoraan kiehumista. Paine järjestelmässä johtuu osittain siitä, että nestemolekyylit liikkuvat nopeampaa kun lämpötila nousee ja neste laajenee. Mutta järjestelmässä korkeissa lämpötiloissa on myös kaasumaisessa muodossa olevaa jäähdytysnestettä. Nämä yhdessä aiheuttavat paineen kasvamisen järjestelmässä. Voit olla satavarma, että kun ylipainevettiili avautuu niin haistat sieltä glykoli-vesi-liuoksen tuoksun (höyrystynyttä jäähdytysnestettä). No se siitä fysikaalisesta kemiasta.Last edited by Behemoth; 23-01-2007, 23:25.E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Originally posted by Behemoth View PostNoissa auton syylärin lämpötiloissa glykoli-vesi-liuos jo osittain höyrystyy. Glykoli-vesi-liuos kuten muutkin nesteet höyrystyvät jo huoneenlämmössä ja normaali ilmanpaineessa (vesi lasista katoaa). Höyrystyminen ei meinaa suoraan kiehumista. Paine järjestelmässä johtuu osittain siitä, että nestemolekyylit liikkuvat nopeampaa kun lämpötila nousee ja neste laajenee. Mutta järjestelmässä korkeissa lämpötiloissa on myös kaasumaisessa muodossa olevaa jäähdytysnestettä. Nämä yhdessä aiheuttavat paineen kasvamisen järjestelmässä. Voit olla satavarma, että kun ylipainevettiili avautuu niin haistat sieltä glykoli-vesi-liuoksen tuoksun (höyrystynyttä jäähdytysnestettä). No se siitä fysikaalisesta kemiasta.
Höyrystyminen ennen kiehumispistettä tapahtuu vain haihtumalla nesteen pinnalta (siis ilman ja nesteen rajapinnassa) eikä sillä ole tässä tapauksessa juuri mitään osuutta siihen millainen paine järjestelmään syntyy.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by juu-das View Postmullakin turpoaa se ylävesiletku lähes kaksinkertaiseksi, autona 535 vm.00
liekkö sitten se letku tiensä päässä?
Joten käyn nyt itse vaihdattaan sen vesipumpun,kun sattuu olemaan vähä ylimääräista rahaa..Niin eipähän sitte laukee sekään ihan heti.Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
-
Originally posted by Jesper View PostNostetaas ylös kun itsellä olisi samat oireet...
Eli korjaantuiko vesipumpun vaihdolla?Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
-
Joo juuri nuo oireet: ylävesiletku paisuu, flekti irtoamispisteessä pumpun akselilta, painetta järjestelmässä ym ym. Kesällä vaihdoin E39 535:een vesipumpun, moniurahihnat ja ylävesiletkun. Pari vuotta aikaisemmin oli uusittu paisariastia ja jäähdytin - ja hyvin rokkaa taas 100 000 kilsaa.E66 730Ld LCI
ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
Comment
-
-
Eiköhän se vika ole sitten termarissa tai vesipumpussa.
Kummatkin on nyt tilattu ja toivottavasti jossain vaiheessa saa tarpeeksi intoa alkaa vaihtamaan...
Kävin huvikseni kysymässä hessumobiilista termostaattia, niin sanoivat hinnaksi 149€!!!Laakkoselta sen saa sitten 77€.
Harvoin se noin päin menee!:think
Comment
-
Comment