memebuy23buy

E39 535 painetta jäähdytysjärjestelmässä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ROne
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 468
    • 90850

    #16
    Originally posted by kooma View Post
    Kaipa semmoisiakin koneita on olemassa, ei kyllä mun tallissa. Kaksipyöräisessäni on digitaalimittari ja kesällä kaupungissa normaalilämpö toista sataa. Flekti menee päälle 104 ja varoitusvalo 122 asteen kohdalla.
    -01 R1 Yamahassa 108 astetta kunnes flekti päälle ja varoitusvaloa en koskaan nähnytkään.
    sigpic
    e24 635csi

    Ex e39 530i touring
    Ex e36 325i coupe ratalelu
    Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
    Ex e39 528i
    Ex e36 320i
    Ex e36 "328i" cab Individual
    Ex e46 330xi

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1022
      • Pikis

      #17
      Originally posted by Behemoth View Post
      Neste kuin neste on lähes kokoonpuristumatonta eli oli paine mikä tahansa, ei nesteen tilavuus muutu. Lämpötilan muutoksissa sitten tulee se seinä vastaan, että missä lämpötilassa neste lopulta höyrystyy sitä vauhtia, että sen on päästävä myös laajenemaan, koska järjestelmä ei painetta enää kestä.
      Nyt meni pari asiaa sekaisin. Siis nesteen tilavuus kasvaa kun se lämpiää, ja tästä seuraa että se paisuntasäiliössä (tai vanhanaikaisessa syylärissä) oleva ilma puristuu kasaan. Tästä siis johtuu paineen kasvu lämmön noustessa, vesipumppu on sitten vielä asia erikseen. Korkissa taas on ylipaineventtiili joka on mitoitettu niin että sen pitäisi antaa periksi ennen kuin letkut ja paisarit. Jos joku paikka ratkeaa niin joko se ratkennut osa oli heikentynyt, korkin venttiili jumissa tai järjestelmässä liikaa nestettä. Se neste kun ei puristu kasaan, kuten ihan oikein totesit. Jos neste höyrystyy niin se kiehuu ja peli on menetetty jo ihan sitä myötä.
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1022
        • Pikis

        #18
        Originally posted by ROne View Post
        -01 R1 Yamahassa 108 astetta kunnes flekti päälle ja varoitusvaloa en koskaan nähnytkään.
        Joo mäkin luin tuon 122 manuskasta, ei se sentään ole enää ihan normaalia
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • Behemoth
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 561

          #19
          Noissa auton syylärin lämpötiloissa glykoli-vesi-liuos jo osittain höyrystyy. Glykoli-vesi-liuos kuten muutkin nesteet höyrystyvät jo huoneenlämmössä ja normaali ilmanpaineessa (vesi lasista katoaa). Höyrystyminen ei meinaa suoraan kiehumista. Paine järjestelmässä johtuu osittain siitä, että nestemolekyylit liikkuvat nopeampaa kun lämpötila nousee ja neste laajenee. Mutta järjestelmässä korkeissa lämpötiloissa on myös kaasumaisessa muodossa olevaa jäähdytysnestettä. Nämä yhdessä aiheuttavat paineen kasvamisen järjestelmässä. Voit olla satavarma, että kun ylipainevettiili avautuu niin haistat sieltä glykoli-vesi-liuoksen tuoksun (höyrystynyttä jäähdytysnestettä). No se siitä fysikaalisesta kemiasta.
          Last edited by Behemoth; 23-01-2007, 23:25.
          E66 730Ld LCI

          ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1022
            • Pikis

            #20
            Originally posted by Behemoth View Post
            Noissa auton syylärin lämpötiloissa glykoli-vesi-liuos jo osittain höyrystyy. Glykoli-vesi-liuos kuten muutkin nesteet höyrystyvät jo huoneenlämmössä ja normaali ilmanpaineessa (vesi lasista katoaa). Höyrystyminen ei meinaa suoraan kiehumista. Paine järjestelmässä johtuu osittain siitä, että nestemolekyylit liikkuvat nopeampaa kun lämpötila nousee ja neste laajenee. Mutta järjestelmässä korkeissa lämpötiloissa on myös kaasumaisessa muodossa olevaa jäähdytysnestettä. Nämä yhdessä aiheuttavat paineen kasvamisen järjestelmässä. Voit olla satavarma, että kun ylipainevettiili avautuu niin haistat sieltä glykoli-vesi-liuoksen tuoksun (höyrystynyttä jäähdytysnestettä). No se siitä fysikaalisesta kemiasta.
            Arvasin että tuohon vielä joku tarttuu

            Höyrystyminen ennen kiehumispistettä tapahtuu vain haihtumalla nesteen pinnalta (siis ilman ja nesteen rajapinnassa) eikä sillä ole tässä tapauksessa juuri mitään osuutta siihen millainen paine järjestelmään syntyy.
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • juu-das
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 756
              • Kuopio

              #21
              mullakin turpoaa se ylävesiletku lähes kaksinkertaiseksi, autona 535 vm.00

              liekkö sitten se letku tiensä päässä?

              Comment

              • Vehkis
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1441
                • Turku

                #22
                Originally posted by juu-das View Post
                mullakin turpoaa se ylävesiletku lähes kaksinkertaiseksi, autona 535 vm.00

                liekkö sitten se letku tiensä päässä?
                Kaverilla teki samaa 735 vm.98 ja siinä vesipumppu rikki.
                Joten käyn nyt itse vaihdattaan sen vesipumpun,kun sattuu olemaan vähä ylimääräista rahaa..Niin eipähän sitte laukee sekään ihan heti.
                Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                ex E39 535iA -97
                sekä x määrä riisikippoja


                Kesäautona toimii vw kupla -65

                Comment

                • Jesper
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1447

                  #23
                  Nostetaas ylös kun itsellä olisi samat oireet...
                  Eli korjaantuiko vesipumpun vaihdolla?

                  Comment

                  • Vehkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 1441
                    • Turku

                    #24
                    Originally posted by Jesper View Post
                    Nostetaas ylös kun itsellä olisi samat oireet...
                    Eli korjaantuiko vesipumpun vaihdolla?
                    Kyllä korjaantu.Ja ylävesiletku kyllä piti myöhemmin vaihtaa,kun siitä oli ne kudokset menneet vituralleen..
                    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                    ex E39 535iA -97
                    sekä x määrä riisikippoja


                    Kesäautona toimii vw kupla -65

                    Comment

                    • Behemoth
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 561

                      #25
                      Joo juuri nuo oireet: ylävesiletku paisuu, flekti irtoamispisteessä pumpun akselilta, painetta järjestelmässä ym ym. Kesällä vaihdoin E39 535:een vesipumpun, moniurahihnat ja ylävesiletkun. Pari vuotta aikaisemmin oli uusittu paisariastia ja jäähdytin - ja hyvin rokkaa taas 100 000 kilsaa.
                      E66 730Ld LCI

                      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                      Comment

                      • armageddon
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 443
                        • Kokkola

                        #26
                        onko joskus jurakaudella ollut muovinen vesipumppu?jos näin niin TÄYDELLINEN putsaus järjestelmälle. jonka jälkeen ilmaus ja sir kovaaa ajoa... vara-osakeskukset ei enää myy muita ku muovisiiipisiä?!?
                        ei ne tehot vaan se kuski...

                        Comment

                        • Valkman
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 712
                          • Helsinki

                          #27
                          Ja joku kehuskeli jo aikasemmin samassa threadissa, ettei pumppu varmasti ole vikana ... tosin jos termari meni samalla vaihtoon, niin vaikea sanoa todellista syytä.

                          Itsellä sama TU-koneisena ja vesipumpun laakeri naputteli kovaäänisesti... meni vaihtoon ennen totaalista täystuhoa.

                          Comment

                          • Jesper
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1447

                            #28
                            Eiköhän se vika ole sitten termarissa tai vesipumpussa.
                            Kummatkin on nyt tilattu ja toivottavasti jossain vaiheessa saa tarpeeksi intoa alkaa vaihtamaan...
                            Kävin huvikseni kysymässä hessumobiilista termostaattia, niin sanoivat hinnaksi 149€!!! Laakkoselta sen saa sitten 77€.
                            Harvoin se noin päin menee!:think

                            Comment

                            • Xander
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2005
                              • 122
                              • Home

                              #29
                              Mites vesipumppu, lähinnä onko siinä muoviset siivet?

                              Comment

                              • Jesper
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1447

                                #30
                                Originally posted by Käyrä View Post
                                Mites vesipumppu, lähinnä onko siinä muoviset siivet?
                                Sitä en tiedä. En ole vielä hakenut...

                                Comment

                                Working...
                                X