Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 uusi akku? - hinnat nousseet rajusti!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhape
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 321
    • Pieksämäki

    #16
    Originally posted by Vanquish View Post
    Minkäs verran akut maksimissaan kestää? 15v?
    Tuo on ihan akkumerkistä ja käytöstä kiinni. Mulla on v.-90 ostettu Stiga ajoleikkuri jossa on vielä ALKUPERÄINEN akku...siis 16 vuotta ikää. Viime kesän sillä vielä pärjäsi mutta alkaa se kyllä olemaan ehtoopuolella. On joku Japanilainen akku. Tuossa Zetorissa on myös yli 10 vuotta vanha akku, muistaaksen Hankook, se on kyllä vielä ihan tolkussaan.
    Pari tärkeää seikkaa akun kestoon on se että siellä on aina tarpeeksi vettä ja että latauspuoli on kunnossa. Jos akku pääsee kuivamaan niin huonoa tekee samoin jatkuva vajaalataus ei tee akulle hyvää.
    -BMW 530d Touring -14 LCI
    -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
    -Zetor 6245-89
    -David Brown 996 -76
    -MF 35 -58
    -Tunturi Super Sport -85
    -Tunturi Super Sport -77

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by suffeli View Post
      Äsken kattelin Prismassa tota Ctek:iä, mut siis mihin olet sen asentanut ja miten se toimii?
      Ctek (7A malli) on asennettu apukuskin jalkatilaan, siihen hanskalokeron alla olevaan muovilevyyn. Latausjohto menee hanskalokeron takana olevalle sulaketaululle, laitoin sinne Ctek:ille oman sulakkeen. Sähköt se ottaa sisälämmittimen pistokkeesta, siinä on jakorasia jotta lämmitinkin toimii. Joten aina kun autoa lämmittää, akku latautuu samalla. Mitään nappeja tms. ei tarvitse painella eikä tuo ylilataa akkua.
      E39 528iA

      Comment

      • suffeli
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 559
        • JKL

        #18
        Originally posted by suffeli View Post
        Täytyy huomenna käydä tosiaan hakemassa uusi akku, mutta mitä jos akku hyytyy, niin voiko autoa työntää käyntiin? Muistelisin, että se olis jostain syystä kiellettyä?
        Ohjekirjasta löytyi seuraava pätkä:
        "Tow-start the vehicle only when the engine is cold, since unburned fuel may otherwise reach the catalytic converter. It is better to start the vehicle with an outside starting aid"

        Eli kylmänä saa työntää käyntiin, mutta sitä tulisi siltä välttää.
        ------
        G31 530d

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #19
          Ohan noi akkujen hinnat nousseet. Ainakin 2 vuotta sitten 74Ah (jotain sinnepäin kuitenki) exide makso asennettuna reilu 80euroa. Nyt maksaa 85Ah exide 105 euroa asennettuna med apuvirta (eli ei nollaa ajotietokonetta ym). En tiedä mikä exiden malli, mutta ei kuulemma isompi (Ah) mahu takapenkin alle e32:ssa. Perjantaina meen ostoksille ja tämä siis Tampereella.
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #20
            Suosittelen Ctekiä!

            Mulla on XS 3600 versio lataamassa 95Ah:n akkua. Ylläpitolataukseen tuo riittää. Jos joutuu isoja (>100Ah) TYHJIÄ akkuja alvariinsa latailemaan, niin XS 7000 on parempi valinta.

            Olen kytkenyt laturin suoraan akun napoihin (Akku touringin peräkontissa) ilman lisä sulakkeita (laitteessa itsessään virhekytkentä ja oikosulku suojaus). Virran laite saa Defan lämppärijohdon kautta, minkä olen asentanut takapuskuriin (parkkipaikallani pistorasia löytyy auton takaa). Kesäksi siirrän laturin veneeseen, joten olen tehnyt asennuksen niin, että laite on helppo irroitaa. Paljon asentavat myös moottoritilaan, missä kytkennän voi tehdä apuvirranantoliittimeen (+) ja tietenkin runkoon (-). Konehuoneessa verkkovirta voidaan "varastaa" asianmukaisilla haaroittimilla esim lohkolämppäristä.

            Verkkovirtaa annan autolle yleensä vain lataukseen, kun lämmittämisen hoitaa Webasto. Latausta kylmillä keleillä kerta viikkoon (12-15h) niin akun napajännitteeet pysyy kohdallaan. Ctek ei ylilataa, eikä näinollen pilaa akkua, päin vastoin. Kun akku on kunnolla ladattu, se kestää paljon pidempään.

            TM testasi jokin aika sitten juuri Ctek XS 3600 version ja totesi sen olevan juuri niin hyvä kuin sen speksit lupaa
            Last edited by Aksa P; 23-01-2007, 22:18.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • suffeli
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 559
              • JKL

              #21
              Jeps, kävin tänään sit hakemassa uuden akun. Loppujen lopuksi päädyin JKLn varaosahalliin, jos löytyi 75Ah Freedom hintaan 69e. Lukaisin ensin tuon TM:n testin josta Petri.Kokkonenkin puhui ja siinä Freedom sai 7,8 ja ***. En jaksa uskoa, että tuplasti kalliimpi Exide olisi tuplasti parempi! Onhan tuossakin 2v takuu, joten ainakin sen aikaa saa olla ihan rauhassa. Vakio akkuhan oli 70Ah, joten uskoisin, että tuolla 75Ah:lla pärjää. Uudella akulla OBC näytti auto sammutettuna 12,5V.

              Sen jälkeen vein auton huoltoon/korjaukseen ja perjantaina haen kilvet
              ------
              G31 530d

              Comment

              • AkiV
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 329

                #22
                heh..kävi sama kun tuonti V70:sen kanssa tänään... Biimerin akku sano "MIE EN JAKSA"

                ..ja taas eukon duunin pihaan jäi..

                no siitä sitten keravan autosalpaa kyseleen uutta akkua...hihiii... 160€

                noh..pakkohan se sijoittaa kun ei autoa vantalle uskalla yäksi jättää

                ...kerran se vaan kirpasee

                EDIT: paras oli että samalla parkkisella oli E39 sedan kanssa samoissa puuhissa
                EDIT: vaikka tiuhaan on akku ollut ctekissä kiinni niin kuoli se... ei ilmeisesti enää täyteen ollenkaan tullut, RIP
                Last edited by AkiV; 06-02-2007, 21:48.
                E39 530dA Touring -00

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #23
                  Ctekin apuun luottaminen olikin näköjään vähän turhan optimistista.. Koko yön latauksessa ja jännite aamulla 14,4 V. Startti sanoi vaan että naks naks ja siihen jäi. Ei taida ampeerit enää riittää 2,5 v vanhassa BMW-akussa tai sitten se ei enää ota virtaa vastaan.

                  Perheen toinen baijerilainen jaksoi lämmitellä webastolla mutta sekin hyytyi startatessa..

                  Pakkasta 37 astetta.

                  Onneksi työkaveri, jonka kuljetusapuun jouduin turvautumaan, tuli pemarilla hakemaan. En olisi kestänyt tojotamiesten kuitteja..
                  ---

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7459
                    • Oulu

                    #24
                    Mun orggisakku on kai melko hyvässä terässä vielä, koska tänäänkin lähti nätisti käymään (-34,2°c) enkä ole Ctekkiä vieläkään jaksanut edes kokeilla.

                    EDIT: Tai siis enpä nyt voi väittää etteikö akkua olisi joku aiempi omistaja vaihtanut, mutta BMW-akku kuitenkin on.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 07-02-2007, 08:31.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Laxa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1363
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Ctekin apuun luottaminen olikin näköjään vähän turhan optimistista.. Koko yön latauksessa ja jännite aamulla 14,4 V. Startti sanoi vaan että naks naks ja siihen jäi. Ei taida ampeerit enää riittää 2,5 v vanhassa BMW-akussa tai sitten se ei enää ota virtaa vastaan.

                      Perheen toinen baijerilainen jaksoi lämmitellä webastolla mutta sekin hyytyi startatessa..

                      Pakkasta 37 astetta.

                      Onneksi työkaveri, jonka kuljetusapuun jouduin turvautumaan, tuli pemarilla hakemaan. En olisi kestänyt tojotamiesten kuitteja..
                      Ai jai, akku kaupoille nähtävästi mentävä.

                      Eilen illalla rääkkäsin taas webastoa CTEK:n turvin ja päädyin siirtymään siihen Supply -tilaan. Itsellä kun ei ole mitään millä mitata tai vahtia jännitettä niin jää spekulointien varaan noiden muiden lataustilojen käyttö. No onneksi on se 2 tuntia ainoastaan lämmitys aikaa tolpassa, eipähän pitäisi kiehua akku. Tänä aamuna oli ½ tuntia webasto päällä ja starttasikin hyvin. Asiaan vaikuttanee varmastikin suhteellisen tuore akku. Huomenaamuna meinasin extremeurheilla ja huudattaa webastoa testimielessä sen tunnin putkeen. Saa nähdä miten käy.
                      Last edited by Laxa; 07-02-2007, 08:44.
                      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                      EX: E61 530xdAT -07
                      EX: E60 520dA Sedan -08
                      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                      EX: E39 530dAT -02
                      EX: E36 320iA -91
                      EX: R1150RT -03

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Originally posted by Laxa View Post
                        Ai jai, akku kaupoille nähtävästi mentävä.
                        Jep. Yleensä tulee vilattua hintoja pitkään ja hartaasti mutta nyt alistuin kylmissäni exiden Extreme 2 100 Ah akkuun vaikka hinta saikin aikaan huonoa oloa: 155 €. Josko se huomenna näyttäisi kyntensä.
                        ---

                        Comment

                        • Z3BMW3
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 159
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by mikron View Post
                          523:ssa vakioakku on jotain 70Ah. Itse vaihdoin juuri eilen omaan rassiin akun ja ei tarvinnut antaa apuvirtaa, vanha akku pois ja uusi tilalle. Ostin Hessumobiilista jonkun reilu 60Ah Zapp -merkkisen akun 45e, pitäisi riittää vaikka onkin hiukan pienempi, kuin vakioakku (eipähän rasita laturia niin paljon... ).
                          Taitaa olla itseasiassa toisinpäin? Eli kun kuormittaa pienempää akkua samalla kuormalla, kuin isompaa, tyhjenee pienempi suhteessa enemmän. Eli 100Ah 10A kuormalla n. 10h ja 20Ah akku samalla kuormalla n.1h.

                          Laturilla joudutaan lataamaan siis suhteessa enemmän pienempää akkua, kuin mitä otetaa tehoa taas siitä pihalle. Tuon 70Ah ja 60Ah erot tosin käytännössä olemattomat.

                          Lyijyakku tuhoutuu, jos sen päästää tyhjäksi. Jossain oli akun käyttö/latauskerrat ja myös ne pienenivät, kun akusta otetaan kapasiteettiin nähden paljon virtaa ulos. Suhteessa isompi akku siis parempi, vaikka lisää painoa.

                          Akku latautuessaan yleensä ottaa kaiken virran tiettyyn (suureen) rajaan saakka, mitä laturi sille antaa. Kylmä akku ei ota varausta vastaan, siksi tyhjenee lyhyessä kaupunkiajossa nopeasti.

                          Jos laturi on esim. 80A, niin vasta kunnon kierroksilla noita arvoja voi odottaa ja kuitenkin valot, abs, sytkä, peilin, pissapojansuuttimien ja takalasinlämmitin, sisätuuletin vievät paljon eli n. 30-40A jatkuvasti. Siksi akku pitää ladata välillä oikeasti täyteen.

                          Ja kun puhutaan akusta, pitäisi muistaa, että näitä on monenlaisia nykyisin liikkeellä;

                          We specialise in solar power systems for residential and commercial clients, both on and off the grid. We install throughout Northern NSW and ship our pre-wired off grid systems Australia wide and into the Pacific region.


                          Esim. Bilteman huoltovapaata auton kalsium/kalsium (CACA) -akkua pitäisi tuon speksin mukaan ladata 16.25V jännitteellä, että sen saisi täyteen.
                          Jos latailaan 14.4V jännitteillä tai pikkaisen alle, ei akku ole aina, kuin puolillaan...
                          Z3BMW3

                          Comment

                          • Ide
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 74
                            • Ii

                            #28
                            Nyt meinaa ahistaa. Reilu vuosi sitten hommasin Exiden 100Ah akun ja viime talvi meni näppärästi. Kertaalleen tosin jäi starttaamatta töistä lähdettäessä webaston ansiosta. Mutta kun käytin sen jälkeen jotain akkulaturia, niin lopputalvi meni hienosti.

                            Tänä talvena sitten rupesi tulemaan häikkää ja tuntuu, että virrat on aina hukassa. Luulin, että se akku otti itseensä, kun webastolla sen syväpurkasin. Akkulaturi oli vähän pienehkö, jota joka yö pidin päällä. Kävin sitten akkuliikkeessä ja kaveri teki sille kuormitustestin. Sanoi akun olevan kunnossa, ja että pakkasella auton latausjännite ei riitä lataamaan akkua täyteen. Suositteli kunnon laturia ja ostinkin sitten CTekin XS 7000:n. No, vähän meni niin ja näin. CTekki kesti viikon ja sain takuusta uuden. Mutta virtaongelmat vaan jatkuu, vaikka 14,7 voltilla latailen ja eilen piti töistä lähtiessä boosterilla startata. Kun akku oli tyhjä, niin laitoin CTekin recon-tilaan ja aamulla sitten normaalille lumihiutaleelle (14,7V). Kävin nappaamassa webaston päälle ja kun oli aika lähteä liikkeelle, niin eihän siellä webasto enää huutanut. Ei ollut sulattanut edes silmänreikiä tuulilasiin. Sekunnin, kaksi jaksoi startata.

                            Laitoin boosterin lataustilaan ja webaston uudelleen päälle. 10 min päästä laitoin boosterin apuvirta-asentoon ja kokeilin käynnistää. Ei jaksanut, pari sekuntia vaan vaivaisesti starttasi. Siellä se nyt boosteri lataa ja webasto tohisee sen avustuksella. Ennen webaston käynnistystä latausvirta oli n. 7A ja webaston käydessä jotain vajaa 20A. Ei muuten jaksa purkautuneella akulla hetkeen startata toisen auton apuvirrallakaan. Niin, tässä puhdistin ja rasvasin akun navat ja kengät, kuten maadoituspisteenkin.

                            Viime talvena uudella akulla starttausääni ja tahti oli virkeä, mutta nyt ei sellaista virkeyttä ole ollut koko talvena. Onko akku sittenkin kökkö, vai pitäiskö tässä vikaa alkaa etsiä jostain muualta?

                            Jahas, pitää lähteä koettamaan starttausta. Josko sitä pääsisi liikenteeseen, tai sitten on jäätävä kotiin odottamaan kevättä. Täällä siis nyt -30C.
                            E39 530dAt 9/98
                            www.ilkansivu.net

                            Comment

                            • Trout Mask Replica
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 123
                              • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

                              #29
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Voit ottaa irti, ajotietokoneen kulutuslukemat nollaantuu ja myös valinnat mitä BC-napista painettaessa näkyy. Radion muistit säilyy, mutta se taisi mennä eri tilaan. Siis siihen tilaan jossa ei ole käytössä muistipaikat, yhdellä napinpainalluksella sekin korjaantuu.

                              Suosittelen kiinteän akkulaturin ostamista, Ctek:in asennuksen jälkeen ei ole tarvinnut akun kanssa ihmetellä. Ongelmia siis oli pätkäajossa, vaikka autossa olikin uusi Exide 100Ah akku.
                              Varmaankin toimii samalla periaatteella toi homma E46 320 D -02.
                              Eli radioon ei tarvi syöttää mitään koodeja?
                              yhdellä napinpainalluksella sekin korjaantuu
                              Mikäs se nappi on?
                              Jokatapauksessa aika huoletta akun vaihdon yhteydessä auto voi olla ilman virtaa hetken...?
                              428i Gran Coupé
                              “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
                              ― Abraham Lincoln

                              Comment

                              • tuomkiti81
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2005
                                • 1162
                                • Seinäjoki

                                #30
                                varsinki webaston käyttäjien kannattaa hakea boschin hi tech-akku.on kuulemma jotain uutta tekniikkaa eli latautuu nopeasti mutta purkaa hitaasti.viime keväänä tollasen omaan autoon laitoin ja hienosti on pelittäny tänä talvena webaston kanssa.95ah ovh oli muistaakseni jotain 170€.toki eilen kyllä hain kans ctekin ihan vaan varmuuden välttämiseksi
                                Mercedes Benz Cls 350cdi W218
                                Opel Insignia 2.0 Cdti
                                Scania R560 8x4

                                Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
                                Ex. E60 530dA -05
                                Ex. E39 530dA -01
                                Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
                                Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
                                Ex. Opel Vectra 1.6i -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎