530d E39 kone ei lämpiä, termostaatti vaihdettu jo !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magic530dAT
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 119
    • Porvoo

    530d E39 kone ei lämpiä, termostaatti vaihdettu jo !

    Luin tuossa tuota threadiä jossa kone lämpiää mutta sisään ei tule lämmintä.

    Minulla ongelma on ollut jo jonkun aikaa että kone ei lämpiä. Aikaisemmin viisari nousi rivakasti tasan puoleenväliin ja jökötti siinä, nyt ei nouse koskaan yli ensimmäisen viivan, ja jos ajaa vähänkin maantienopeutta laskee sinne juuri sinisen kentän yläpuolelle. Ja sisälle ei tietenkään tule lämmintä melkein lainkaan.

    Maanantaina kävin vaihdattamassa termostaatin mutta mikään ei muuttunut (muuta kuin pankkitilin saldo -250 euroa :-(

    Mikä neuvoksi ?
    E93 330d -09
    F11 M550d Touring -12
    E61 LCI 530xDA Touring -07
    E39 LCI 530DA Touring -01
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3120
    • Välisuomi

    #2
    Jos 530d:si on uudempi kuin 9/2000, niin vika voisi olla EGR:n termostaatissa, joka ohittaa päätermostaatin omalla linjallaan.
    ---

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Originally posted by Magic530dAT View Post
      Luin tuossa tuota threadiä jossa kone lämpiää mutta sisään ei tule lämmintä.

      Minulla ongelma on ollut jo jonkun aikaa että kone ei lämpiä. Aikaisemmin viisari nousi rivakasti tasan puoleenväliin ja jökötti siinä, nyt ei nouse koskaan yli ensimmäisen viivan, ja jos ajaa vähänkin maantienopeutta laskee sinne juuri sinisen kentän yläpuolelle. Ja sisälle ei tietenkään tule lämmintä melkein lainkaan.

      Maanantaina kävin vaihdattamassa termostaatin mutta mikään ei muuttunut (muuta kuin pankkitilin saldo -250 euroa :-(

      Mikä neuvoksi ?
      Sama vika rahikaisella eli termari jo vaihdettu, mutta lämmöt ei nouse. Auttoi vähäksi aikaa, mutta taas vuoden kuluttua ollaan samassa.

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        #4
        Oletteko käyttäneet alkuperäisiä BMW varaosia?
        Toimiiko Webasto?
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Ide
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 74
          • Ii

          #5
          Mullakin on nyt talven tullen jäänyt 530dA:n lämpömittarin neula alla puolenvälin, joskus jopa lähellä sitä neljännesviivaa. Ilmeisesti pitäisi ruveta tsekkaamaan termostaattia.
          E39 530dAt 9/98
          www.ilkansivu.net

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by Spetke View Post
            Oletteko käyttäneet alkuperäisiä BMW varaosia?
            Toimiiko Webasto?
            Kyllä ja käsittääkseni kyllä, ainakin se hurisee siihen malliin, kun auton sammuttaa.

            Comment

            • Luxi
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 82
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Jos 530d:si on uudempi kuin 9/2000, niin vika voisi olla EGR:n termostaatissa, joka ohittaa päätermostaatin omalla linjallaan.
              Moi, kulkeeko molemmissa linjoissa nesteet, vaiko toisessa saastekaasu? Myös vaimon 530dA:ssa on neula klo 10.30 huitteilla, joka ei varmaan ole hyvä asia pidemmän päälle.

              Mitä muuta on tehtävissä termostaatin vaihdon jälkeen?
              Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
              G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3120
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by Luxi View Post
                Moi, kulkeeko molemmissa linjoissa nesteet, vaiko toisessa saastekaasu?
                Siis jäähdytysnesteelle on kaksi kulkureittiä, termostaatti sekä toinen, EGR:n jäähdytykseen tehty linja. Siellä EGR:n jäähdyttimen yläpuolella on putken sisällä sellainen monimutkaisen näköinen kötöstys, joka toimii termostaattina sille "ohituspiirille". Jos se jää auki, saa päätermostaatti olla kiinni mutta vesi pääsee silti kiertämään.

                Itse tuli syksyllä vaihdettua termostaatti turhaan kun vika olikin tuossa pikkutermarissa.
                ---

                Comment

                • TROCK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 435
                  • Tampere

                  #9
                  En halua väittelyä Spetken kanssa, mutta sanon kaiken uhallakin, että tuosta webasta se ei ole kiinni. Lämmöt nousevat ilman sitäkin niin, että ainakin lämpömittari näyttää kohti taivasta. Minulla rauhallisessa työmatka-ajossa se vaatii tällä kelillä noin 10km. Juuri tänä aamuna testattu viimeksi, lohkolämppärin johto ei ollut kiinni, ulkona 9 astetta pakkasta, auto käyntiin ja 10km päästä lämpömittarin viisari pystyssä.

                  ESIT: niin ja tarkennettakoon nyt vielä, että se webasto ei tosiaan auttanut moottorin lämpiämistä tänä(kään) aamuna yhtään, edes ajona aikaisena lämmittimenä, koska sulake on irti.
                  - - - - - - -
                  F10 520dA
                  ex E61 530dA, ex E39 530dA

                  Comment

                  • sand
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 155
                    • palokka

                    #10
                    Originally posted by TROCK View Post
                    En halua väittelyä Spetken kanssa, mutta sanon kaiken uhallakin, että tuosta webasta se ei ole kiinni.
                    Samaa kokeilu. -25 asteessa lämmöt ei meinaa nousta yli 70 asteen, mutta jo -15 asteessa normaali 90 astetta saavutetaan. Moottorin lämpötilat katsottu mittariston valikoiden kautta ja esilämmitys letkulämppärillä.

                    Comment

                    • anttij
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 56

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Siis jäähdytysnesteelle on kaksi kulkureittiä, termostaatti sekä toinen, EGR:n jäähdytykseen tehty linja. Siellä EGR:n jäähdyttimen yläpuolella on putken sisällä sellainen monimutkaisen näköinen kötöstys, joka toimii termostaattina sille "ohituspiirille". Jos se jää auki, saa päätermostaatti olla kiinni mutta vesi pääsee silti kiertämään.

                      Itse tuli syksyllä vaihdettua termostaatti turhaan kun vika olikin tuossa pikkutermarissa.
                      Onko haittaa/kokemusta siitä, jos EGR on tulpattu lätkällä EGR-venttiilin ja siihen tulevan takaisinkierrätysputken välistä ja tulppaa sitten
                      EGR:n jäähdytykseen tehdyn linjan. Tarviiko EGR jäähdytin nestekierron, jos EGR on tulpattu yllämainitusta paikasta. EGR-termostaatin hinta?
                      - E70 X5 3.0d Sport 2009
                      - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                      - ex. E60 530dA 2004 -
                      - ex. E46 318i 2002 -
                      - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                      - ex. E39 525dA 2002 -

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3120
                        • Välisuomi

                        #12
                        Jos EGR ei ole toiminnassa, se ei tarvitse minkäänlaista jäähdytystä.
                        ---

                        Comment

                        • anttij
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 56

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Jos EGR ei ole toiminnassa, se ei tarvitse minkäänlaista jäähdytystä.
                          Vaikka putki on tulpattu vasta EGR jäähdyttimen jälkeen imusarjaan päin mentäessä? Periaattessa putkessahan ei kyllä ole isommin virtausta, koska se on loppupäästä tulpattu... Tuleeko lisää kommentteja tai onko joku kokeillut tehdä ko. operaation?
                          - E70 X5 3.0d Sport 2009
                          - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                          - ex. E60 530dA 2004 -
                          - ex. E46 318i 2002 -
                          - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                          - ex. E39 525dA 2002 -

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3120
                            • Välisuomi

                            #14
                            No esim minulla on EGR pois käytöstä ja olen tulpannut tuon EGR:n vesikierronkin.

                            Kun ei siinä putkessa virtaa pakokaasua niin eihän se jäähdytin myöskään voi jäähdyttää mitään. Tarkoitushan olisi jäähdyttää kuuma pakokaasu ennen kun se joutuu imusarjaan.
                            ---

                            Comment

                            • anttij
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 56

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              No esim minulla on EGR pois käytöstä ja olen tulpannut tuon EGR:n vesikierronkin.

                              Kun ei siinä putkessa virtaa pakokaasua niin eihän se jäähdytin myöskään voi jäähdyttää mitään. Tarkoitushan olisi jäähdyttää kuuma pakokaasu ennen kun se joutuu imusarjaan.
                              Miten teit tulppauksen?
                              - E70 X5 3.0d Sport 2009
                              - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                              - ex. E60 530dA 2004 -
                              - ex. E46 318i 2002 -
                              - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                              - ex. E39 525dA 2002 -

                              Comment

                              Working...
                              X