Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lämmöt kävi punaisella, kansi paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #31
    Originally posted by Spatsi View Post

    Nyt herääkin kysymys mistä on kysymys? Auto on 528i e39 vm 96. Ajettu vähän alle 200tkm ja vesipumppu vaihettu vajaa 6 tkm sitten.

    Oliko tarvikepumppu?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Spatsi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 59

      #32
      Originally posted by Thuppu View Post
      Oliko tarvikepumppu?
      Huollossa vaihettu mutta ei merkkiliikkeessä, mistä lie hommattu. Tod. näkösesti tarvike.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #33
        Originally posted by Spatsi View Post
        Liikkeessä vaihettu, mistä lie hommattu. Tod. näkösesti tarvike.
        No on hyvinki saattanut sitten sanoa sopparit irti. Itellä joskus korkkas Audin tarvikepumppu 2000 km jälkeen.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Geijjo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 406
          • Hell Sinki

          #34
          suosittelisin kuitenkin kunnollista ilmausta ku oireethan passaa että ilmaa seassa,aika tempukkaita ilmattavia ovat ja pärnäsen korjaamot ei oikeen oo osannu sitäkään hommaa kunnolla yleensä.
          Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
          e39 ///M5 ZzZ
          e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
          F11 530da M-Sport
          Hurley-Durley x2
          Koliseva connection
          Itä-helsingin koiraverkko connection

          Comment

          • toperi
            Bimmer Rookie
            • Sep 2007
            • 105

            #35
            äläkää hyvät ihimiset laittako tarvikespumppuja. toki mulla kesti huimat 40 tkm... :think
            hintaeroa ei ole kuin muutama kymppi. alkuperäinen maksoi tingittynä 183 euroa ja siinä on mukana termostaatti. edellinen tarvikepumppu maksoi satasen ja siihen päälle orkkis termari 50 euroa. tarvikkeella on takuuta puoli vuotta ja alkuperäisellä 2 vuotta. lisäksi vaihtotyö alkuperäisessä kuuluu takuun piiriin. näin minulle paikallisessa merkkihuollossa kerrottiin.
            ja toki alkuperäisen ostin jos se kestäisi hieman enemmän...
            ja auto 530dat

            Comment

            • Spatsi
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 59

              #36
              Vika selvisi

              No eihän se vesipumppu ollut sitten kuitenkaan niinkuin aluksi epäilty vaan osa nro 2.



              Tuosta ilmausruuvista se heitti vettä silloinkin kun keitti ja pistin sen piikkiin, että keittämisestä olisi murtunut mutta ilm ollut aikaisemminkin paskana. Korjaamon setä oli ottanut vesipumpun irti ja kaikki siellä ok. Oli lisännyt vettä reilusti ja sai veden kiertämään mutta juurikin tuosta ilmauruuuvista työnsi vettä pihalle. Eli jonkin näköisen ilmalukon oli tehnyt sillon ajossa tuosta kohti ja vesi jäänyt seisomaan. Katsoi vielä paineet koneesta ja päästömittaukset ja sanoi, että ei tässä kansiremontteja tarvitse ruveta tekemään. Olisihan se ollut omastakin mielestä aika kohtuutonta jos tuolla keittämisellä olisi saatu koneremonttia aikaseksi!

              Ai ai sitä vitutuksen määrää jos tapahtuma olisi tapahtunu 15min aikaisemmin kun vaimoke oli autolla reisullaan. Näin olisi saatu 3$ osalle aika suolainen hinta.

              Comment

              • arpuC
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 1377

                #37
                Mulla oli kanssa tehnyt vähän vastaavalla tavalla, mutta itse vesihöyryä en ollut nähnyt. Auto normaalisti parkkiin lauantaina päivällä ja sunnuntaina iltapäivällä käyttöön 12km töihin, auto yön yli parkissa ja maanantaina taas töihin. Sunnuntaina jo ihmettelin valkoisia läikkiä konepellillä sekä puskureissa, ja sama toistui maanantainakin. Kotiiin lähtiessäni otin konepellin auki, niin sehän oli ampunu vedet ympäri konehuonetta ja korkin moottorin muovien päälle, mutta lämmöt oli aina puolessa välissä :think Alavesiletkussa ei mitään eloa ja ylävesiletkussa hirveä paine, eikä paisarinkorkkia uskaltanut avata.

                Syy tähän: Paisuntasäiliönkorkin alempi o-rengas oli lähtenyt omille teilleen
                Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                En löydä enää sun luo
                Teitkö sä tän tahallaan?
                Nyt kaikki palaa.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #38
                  Originally posted by Spatsi View Post
                  No eihän se vesipumppu ollut sitten kuitenkaan niinkuin aluksi epäilty vaan osa nro 2.



                  Tuosta ilmausruuvista se heitti vettä silloinkin kun keitti ja pistin sen piikkiin, että keittämisestä olisi murtunut mutta ilm ollut aikaisemminkin paskana. Korjaamon setä oli ottanut vesipumpun irti ja kaikki siellä ok. Oli lisännyt vettä reilusti ja sai veden kiertämään mutta juurikin tuosta ilmauruuuvista työnsi vettä pihalle. Eli jonkin näköisen ilmalukon oli tehnyt sillon ajossa tuosta kohti ja vesi jäänyt seisomaan. Katsoi vielä paineet koneesta ja päästömittaukset ja sanoi, että ei tässä kansiremontteja tarvitse ruveta tekemään. Olisihan se ollut omastakin mielestä aika kohtuutonta jos tuolla keittämisellä olisi saatu koneremonttia aikaseksi!

                  Ai ai sitä vitutuksen määrää jos tapahtuma olisi tapahtunu 15min aikaisemmin kun vaimoke oli autolla reisullaan. Näin olisi saatu 3$ osalle aika suolainen hinta.
                  Minun omaan E39 523i -96:een on vuoden sisällä vaihdettu kaksi termarikoteloa. Ihan siihen alkuperäiseen tuli selvä hiusmurtuma kotelon yläputkeen. Ja se ensimmäinen uusi osa taas vaihdettiin, koska se vuoti heti uudesta asti juurikin tuon ilmausruuvin ja kotelon välistä, ja se ruuvi pyöri ihan sormivoimin ympäri, aivan kuin kierteet olis korkanneet.

                  Vaihdettiin sitten uusi kotelo ja tietty uusi ruuvi, nyt ei pyöri sormivoimin ympäri, mutta mutta... ruuvin ympärille tulee edelleen valkeita vuotojälkiä.

                  Sain tuon tihkumisen loppumaan vain laittamalla pikkuruisen lemmarin sen ruuvin ulokkeen ympärille, eli tavallaan tiukentamalla tuota ruuviliitosta. Varsinaista ilmausruuvia kun ei kuulemma saa kiristää hirveen kireelle, varsinkaan kuumana, sano asentaja...

                  Nyt alkaa epäilyttämään, että noissa koteloissa olisi systemaattinen valmistusvika, eli mittavirhe, ja tuo ilmausruuvin kierre on hitusen liian suuri.

                  Tähän olisi tosi hyvä jos sais enemmänkin havaintoja, niin vois antaa palautetta ja saada osan mitoituksen kohdilleen.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • väiski525
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2010
                    • 2572
                    • Vantaa

                    #39
                    fuuuuuuuuuuuck

                    laitetaas viestiä tännekkin. eli ostin tossa puoltoista viikkoa sitten 525i manuaali lootalla vm. 2001, ajettu 130t koneena siis tuo M54B25. huoltovihkoa selailin ja jarrunesteet oli vaihdon tarpeessa. jäähdytin-nesteiden vaihdosta ei ollut merkintää joten vaihdatin nekin sitten samalla kertaa. käytin siis autoa ihan korjaamolla kun ei ole himassa oikeen vehkeitä millä tehdä eikä intoa sen enempää torstaina oli huollossa ja tänään sitten motarilla 130 vauhdissa lämmöt hyppäs punaiselle ja heitti uudet nesteet pihalle mukavan höyrypilven saattelemana soitin korjaamolle jossa homma tehtiin ja sieltä sanottii että hommaa auto tänne. no hinattiin sitten auto sinne ja lisättiin aluks nestettä nii syyläri vuotaa kuskinpuolen alanurkasta. mikä tämän mahtoi aiheuttaa?!? ilmauksesta en tiedä miten tehty olisiko siinä mennyt jotai vikaa vai tarvitseeko nämä uudemmat perusteellista ilmausta? auto jäi korjaamon pihalle ja maanantaina ne ottaa sen käsittelyyn.
                    - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                    - MB s205 220cdi -15
                    - Volvo s80 2.5t -07
                    - mb s211 280cdi -08
                    - e46 320i -03
                    - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                    - e46 320d Individual "m-sport" -04
                    - e39 525i -01

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by väiski525 View Post
                      nestettä nii syyläri vuotaa kuskinpuolen alanurkasta. mikä tämän mahtoi aiheuttaa?!? ilmauksesta en tiedä miten tehty olisiko siinä mennyt jotai vikaa vai tarvitseeko nämä uudemmat perusteellista ilmausta? auto jäi korjaamon pihalle ja maanantaina ne ottaa sen käsittelyyn.
                      Ihan alanurkassahan on jäähdyttimen tyhjennysproppu. Onkohan se avattu korjaamolla ja jätetty löysälle/hajotettu/hajotettu kiinnikkeet jäähdyttimestä...?

                      Uudemmat ei vaadi mitään erikoisuuksia ilmaukseen, toki BMW:n ohjeiden mukaan se silti pitää tehdä.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #41
                        Kuvailemasi E39 mallin jäähdyttäjät eivät ole ikuisia, samoin paisuntasäiliöt rikkoontuvat usein. Voihan sieltä olla jompi kumpi antautunut ja tarvitset uuden syylärin tai paisarin. :think
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • väiski525
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2010
                          • 2572
                          • Vantaa

                          #42
                          no tuskin 130t ajetussa pitäisi vielä jäähdytin paskana olla vaikka eihän mikään tietenkää ikuista ole. aiemmat omistamani autot ollu mitsu, ooppeli ja fordi 90 luvun alusta ja 300t mittarissa ja orkkis syylarit ollu kaikissa mielestäni. mene ja tiedä tietenkin. ketuttaa vaan nii sikana ku ajattelin että ku ostaa pikkase uudemman ja vähän ajetun nii ei tarvis olla kokoajan korjaamassa mutta ei. helvetin huonoa tuuria taitaa vaa olla mun autokaupoissa kuluttajasuojavirastoon pitäis vissii ottaa yhteyttä ja kysyä kuka olis vastuussa korjauskuluista, auton ostin 9 päivää sitten autoliikkeestä ja huollossa oli toissapäivänä jossa siis ne syylarinesteet vaihdettiin. pelkkä jäähdytin olis jo 250e (motonet) ja jos sit termaria tai muuta vastaavaa pitäis samal vaihtaa nii hinta se vaa nousee plus työt päälle.
                          - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                          - MB s205 220cdi -15
                          - Volvo s80 2.5t -07
                          - mb s211 280cdi -08
                          - e46 320i -03
                          - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                          - e46 320d Individual "m-sport" -04
                          - e39 525i -01

                          Comment

                          • Jakuza
                            BTCF Member
                            • Nov 2006
                            • 516
                            • Brisbane

                            #43
                            Originally posted by väiski525 View Post
                            no tuskin 130t ajetussa pitäisi vielä jäähdytin paskana olla vaikka eihän mikään tietenkää ikuista ole. aiemmat omistamani autot ollu mitsu, ooppeli ja fordi 90 luvun alusta ja 300t mittarissa ja orkkis syylarit ollu kaikissa mielestäni. mene ja tiedä tietenkin. ketuttaa vaan nii sikana ku ajattelin että ku ostaa pikkase uudemman ja vähän ajetun nii ei tarvis olla kokoajan korjaamassa mutta ei. helvetin huonoa tuuria taitaa vaa olla mun autokaupoissa kuluttajasuojavirastoon pitäis vissii ottaa yhteyttä ja kysyä kuka olis vastuussa korjauskuluista, auton ostin 9 päivää sitten autoliikkeestä ja huollossa oli toissapäivänä jossa siis ne syylarinesteet vaihdettiin. pelkkä jäähdytin olis jo 250e (motonet) ja jos sit termaria tai muuta vastaavaa pitäis samal vaihtaa nii hinta se vaa nousee plus työt päälle.
                            Itse uusin juuri 190t ajettuun 530i:hin syylärin, oli murtunut ylävesiletkun liitoksen kohdalta. Tilasin genuine parts gmbh:lta orkkissyylärin hintaan 266e. Schmiedmannilla tarvike (mukamas OE laatua) syyläri 170e.

                            Vanha syyläri oli muutenkin aika entisen oloinen kun siitä oli alimmat vesikanavat taipuneet puolikaaren muotoon?? Eli siis alareuna oli puolikaaren muotoinen eikä suora niin kuin pitäisi, onko tämä yleistäkin??
                            Last edited by Jakuza; 12-06-2010, 17:45.

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #44
                              Kyllä se jäähdytin tai paisuntasäiliö voi olla rikki myös 130tkm ajetussa. Onhan auto jo lähes kymmenen vuotta vanha, muoviosien ominaisuudet huononevat iän myötä, ei pelkkä ajomäärä vaikuta! Myös vesipumpun kunto kannattaa tarkistaa.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • väiski525
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2010
                                • 2572
                                • Vantaa

                                #45
                                joo totta kyllä että ikää jo 9v. No kuhan ensin saa tietää mikä rikki ja mistä ja kuka maksaa nii palataan sitten aiheeseen tarkemmin.
                                - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                                - MB s205 220cdi -15
                                - Volvo s80 2.5t -07
                                - mb s211 280cdi -08
                                - e46 320i -03
                                - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                                - e46 320d Individual "m-sport" -04
                                - e39 525i -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎