Mites jos ottaa lasiluukun auki ja koittaa sitte pyyhkijää päälle? Että pyöriikö se "kehä" siinä luukussa. Taitaa vissii vaatia luukun huijaamisen kiinni, että toimii? Eli pitää ronkkia ne klipsut "kiinni" asentoon.
Kuinka sen huijauksen voi toteuttaa? Ei mitään hajua tommosista asioista..
Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Tänään avasin lasiluukun ja koitin pyyhkijää kääntää niin kyllähän se kääntyy, eli ei nyt ainakaan kiinni ole jämähtäny. Laitoin luukun kiinni ja koitin pyyhkijää niin taas kuulu se sama naksahdus yhden kerran mutta mitään muuta ei tapahtunut..
Kyllähän se voi käsin kääntyä, mutta se moottori ei ole kovin riski kääntelemään sitä pyyhkijää. Itsellä teki juuri tuota naksumista kun ei moottori enää vaan jaksanut kääntää sitä vartta.
Pura vaan suosiolla se pyykijän mekanismi irti ja yritä irroittaa se akseli. Se on vaan todennäköisesti niin jäykkä ettei se moottori sitä jaksa käännellä.
Kyllähän se voi käsin kääntyä, mutta se moottori ei ole kovin riski kääntelemään sitä pyyhkijää. Itsellä teki juuri tuota naksumista kun ei moottori enää vaan jaksanut kääntää sitä vartta.
Pura vaan suosiolla se pyykijän mekanismi irti ja yritä irroittaa se akseli. Se on vaan todennäköisesti niin jäykkä ettei se moottori sitä jaksa käännellä.
Oli se pyyhkijän varsi kieltämättä aika jäykäs kunnos..:think
Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Oli se pyyhkijän varsi kieltämättä aika jäykäs kunnos..:think
No itse tänään testasin juuri tuota uusittua pyyhkijää niin aivan kevyesti pystyi vaikka pikkurillillä sitä siirtelemään edestakaisin (Kun lasi on ylhäällä). Eli jos oikeasti tarvitsee voimaa käsin veivaamiseen niin ei se moottori sitä jaksa liikutella.
No itse tänään testasin juuri tuota uusittua pyyhkijää niin aivan kevyesti pystyi vaikka pikkurillillä sitä siirtelemään edestakaisin (Kun lasi on ylhäällä). Eli jos oikeasti tarvitsee voimaa käsin veivaamiseen niin ei se moottori sitä jaksa liikutella.
Hehee joo ei mitään saumaa liikutella pikkurillillä kyllä piti ottaa oikeen kunnolla kiinni ja kääntää niin liikkui.. Joo ei se auta ku ootella lämpimiä kelejä niin sais purettua..
Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Hehee joo ei mitään saumaa liikutella pikkurillillä kyllä piti ottaa oikeen kunnolla kiinni ja kääntää niin liikkui.. Joo ei se auta ku ootella lämpimiä kelejä niin sais purettua..
Jos et jaksa askarrella sitä akselia irti niin tuosta koko paketti uusiksi:
Oma vanha osa oli alkuperäinen niin eiköhän tuolla uudella osalla pääse taas seuraavat 12 vuotta (itsehän ostin tuon osan KL-varaosasta niin liekkö sitten ns. OEM-osa).
Oma vanha osa oli alkuperäinen niin eiköhän tuolla uudella osalla pääse taas seuraavat 12 vuotta (itsehän ostin tuon osan KL-varaosasta niin liekkö sitten ns. OEM-osa).
Joo katoinki tota jo eilen ku valmistelin vähä tilusta, taitaa mennä kyllä seki tilaukseen kun ei ton enempää maksa..
Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Joo katoinki tota jo eilen ku valmistelin vähä tilusta, taitaa mennä kyllä seki tilaukseen kun ei ton enempää maksa..
Kannattaa tilata samalla se mikrokytkin (61 31 8 363 631 ja suojakansi 61 31 8 372 074), josta avataan tuo takalasi. Tai ainakin varautua siihen, että myös ne pitää tilata. Sen ruuvi voi olla niin jumissa, että pitää mikrokytkin kuorineen purkaa osissa pois.
Muutaman vuoden tuo pyyhkimen akseli kesti sitten viime vaihdon. Nyt on taas ollut jumissa ja uudet osat on hyllyssä odottamassa vaihtoa. Viimeksi sain laitettua saman kytkimen vielä takaisin, mutta nyt kun kokeilin, niin ole mitään jakoa kytkimen saamisessa ehjänä pois. Se piti sitten tilata jäkikäteen ja jäi ensimmäisellä yrityksellä pyyhkimen akselin vaihto tekemättä.
Edit: ongelma on siinä, että se mikrokytkimen ruuvin vastakappaleen kierreholkki on puristusliitoksella sen suojakuoren muovissa. Kun ruuvi jumittaa, niin se puristusliitos antaa periksi. Siitä sitten vain purkamaan, kun ruuvi pyörii tyhjää. Hyvällä tuurilla tarvitset vain uuden suojakuoren, huonolla myös tuon mikrokytkimen, jos et saa sitä ruuvia millään irti holkista, koska holkki ei mahdu tulemaan sen ruuvin reiän läpi. Viimeksi taisin porata sen ruuvin irti ja en muista millä patentilla se isompi ruuvi nyt pitää tuota kansiosaa kiinni.
Kannattaa tilata samalla se mikrokytkin (61 31 8 363 631 ja suojakansi 61 31 8 372 074), josta avataan tuo takalasi. Tai ainakin varautua siihen, että myös ne pitää tilata. Sen ruuvi voi olla niin jumissa, että pitää mikrokytkin kuorineen purkaa osissa pois.
Joo, tämä on hyvä pointti. Minäkin jouduin tilaamaan nuo osat, koska se prkeleen ruuvi oli jumissa ja tuo suojakansi meni paskaksi. Tuli sen verran pahat jäljet siihen mikrokytkimeen että vaihdoin sen myös.
Niin, ja pyyhintä herkistellessä meni myös se pyyhkijän varsi vaihtoon, koska jäi puolikas varresta käteen
Kannattaa tilata samalla se mikrokytkin (61 31 8 363 631 ja suojakansi 61 31 8 372 074), josta avataan tuo takalasi. Tai ainakin varautua siihen, että myös ne pitää tilata. Sen ruuvi voi olla niin jumissa, että pitää mikrokytkin kuorineen purkaa osissa pois..
Kiitti tuosta!
Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Ei varsinaisesti liity pyyhkijään,mutta melkein. Tuossa pari viikkoa sitten vaihdoin sen ikkunan mikrokytkimen. Piti olla ihan pikku homma, mutta kyllä siihen 3tuntia meni. Ei lähteny irti muuten kuin paineilma surralla paloittelemalla. Oli se mikrokytkimen holkki hapettunu oikein huolelle kiinni siihen pyyhkijän akseliin. Piti sahailla ihan paloiksi ja samalla otti sitten kierteet vähän osumaa. Pitää vielä vaihtaa se pyyhkijän akseli härpäkkeineen kunhan ehtii.
Perinteisesti
Kattelin jo siitä saranan kohdalta sitä johtomyttyä, miten helevatassa siihen nyt siististi vaihdat johtoja?
Ota oikeanpuoleinen kattokaiutin pois niin luukun johtosarja tulee sinne kohdille. Sieltä johdot poikki ja luukun kohdalta kanssa. Siihen väliin sitten uudet piuhat....
Näin ilmeisesti ainakin toimii nuo jotkut ebayssä myynnissä olevat johtojen korjaussarjat.
Comment