Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kiertovesipumpusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1194
    • Espoo

    #31
    Avasin E39:n kiertovesipumpulla varustetun vesiventtiilin, venttiileissä on tiivisteinä haitarikumit joiden sisällä mäntä liikkuu.
    Reilussa kymmenessä vuodessa se näköjään saa hakattua kumit hajalle:


    Kun kumi hajoaa pääsee vesi männän juuresta solenoidien sisään ja varmaan vähitellen uloskin kun siellä on enää vain metalli metallia vasten ilman tiivisteitä.
    => tässä eräs vaihtoehto myös mystiseen veden katoamiseen.

    Kumien kunto saatta näkyä ihan letkulähdöistä sisään katsomalla, ei ehkä tarvitse purkaa koko laitetta pelkän tarkistuksen vuoksi.

    Minulla oli kolmella kympillä ostettu melko tuoreen E39:n 100tkm ajettu vesiventtiili, epäonneksi se vain oli mallia jossa ei ole kiertovesipumppua. Vaan eipä hätää, ostin E34:ssä käytettävän uuden irtopumpun ja yhdistin sen tähän vesiventtiiliin. Vain pumpun liittimen jouduin vaihtamaan jotta sopi auton johtosarjaan, mutta lopputuloksena tuli lähes samankokoinen paketti kuin alkuperäinenkin.
    Tässä lähtötilanne:


    Toimii ja säästyi muutama satanen.
    Last edited by JD; 16-02-2010, 11:15.
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #32
      Originally posted by JD View Post
      Avasin E39:n kiertovesipumpulla varustetun vesiventtiilin, venttiileissä on tiivisteinä haitarikumit joiden sisällä mäntä liikkuu.
      Reilussa kymmenessä vuodessa se näköjään saa hakattua kumit hajalle:
      http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobject...362205orig.jpg
      Lähtikö helposti irti vanhasta pumpusta moottorin hiilipääty ja saitko sen ehjänä irti?
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1194
        • Espoo

        #33
        Originally posted by Dunky View Post
        Lähtikö helposti irti vanhasta pumpusta moottorin hiilipääty ja saitko sen ehjänä irti?
        Aika helposti, tasaisesti eripuolilta kampeamalla. Päätylaakeri jää kiinni akseliin ja se on vähän isompi kuin hiilien kontaktipinta akselissa joten hiilet osuvat siihen ulos vedettäessä.
        Toisesta hiilestä murtui pieni pala kulmasta, muuten kaikki tuli ehjänä, mutta olisi jotakin voinut murtuakin koska kynnystä hiilille on ehkä vajaa milli.

        Kuvassa on jo irrotettu siitä päätykappaleesta liitin jonka juotin uuden pumpun johtoon, siksi ei ehkä enää näytä ehjältä.
        Last edited by JD; 15-02-2010, 18:10.
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #34
          E39 Kiertovesipumppu

          Moi. Onkohan kenelläkään tietoa kun, omassa 523-97 ei ole tuota kiertovesipumppua ja nytte hommasin sellasen magneettiventtiilineen. Kysymys kuuluukin että, mihin johtoihin toi kiertovesipumppu pitäisi kytkeä että se toimii oikein? Vai pitäisikö viedä suoraan merkkikorjaamoon kytkettäväksi?:think
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎