Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 d tyhjäkäynnin 'rynkytys'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • surface
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 257

    #31
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Eikös tuo suuttimien korjausarvot mitata siten, että siinä verrataan kahta eri suutinta eli jos 3. suuttimessa arvot korkealla niin ei se välttämättä ole juuri tuo suutin! Näin ainakin mersulla ja sitikalla...
    Kyllä ainakin itselläni oli juuri siinä suuttimessa vika mitä se näyttikin, mitä järkeä siinä muuten olis, lähteä arvailemalla vaihtamaan jokainen suutin erikseenkö. Mersulla ja citikalla ei ole niin fiksuja syysteemeitä jos noin on, mikä tuntuu vähän oudolta.
    E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1597
      • Vähäkyrö

      #32
      Tuon 2T öljyn käytöstä commonrail koneissa on aika monta mielipidettä, mutta ainakin tähän "ongelmaan" se tuntui auttavan. Ja tyhjäkäynnissäkin huomaa ihan selkeän eron korvallakin, nyt on paljon tasaisempi.
      Mitä haittaa siitä öljystä muuten voi olla Commonrail koneessa sen kummemmin ku muissakaan diiseleissä?

      Tyhjäkäynnin tasasuuteen eräs paikallinen diiselijermu kerto syyks sen, että seos syttyy erilailla ku on öljyä seassa ja vähentää nakutusta.

      Kyllä ainakin itselläni oli juuri siinä suuttimessa vika mitä se näyttikin, mitä järkeä siinä muuten olis, lähteä arvailemalla vaihtamaan jokainen suutin erikseenkö. Mersulla ja citikalla ei ole niin fiksuja syysteemeitä jos noin on, mikä tuntuu vähän oudolta.
      Typeräähän se todella olis, jos ne arvot ei näyttäis viallista suutinta. Sen verran kai ne voi heittää, että jos yks suutin on huono nii saattaa säätää useampaa muuta, että sais arvot suht linjaan. Näin ainakinmuistan lukeneeni.

      Comment

      • tonttu81
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 37
        • Joensuu

        #33
        Kysymys tuosta suuttimen vaihdosta. Tarviiko uusi suutin ohjelmoida vaihdon jälkeen vai pelittääkö ilman että käyttää piuhan päässä? Ja jos tarviaa ohjelmoinnin niin miksi, mitä arvoja siellä muutetaan tai nollataan? Koneena M47N -02.

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1597
          • Vähäkyrö

          #34
          Itse en kyllä koodaillu mitään, mutta eipä ne suuttimen arvotkaan muuttunu vaihdon jälkeen. Yritin Inpalla jotain injector values resettiä, mutta ei se mitään auttanu.

          Viisaammat siis kertokaa!

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3311
            • Kajjjaani

            #35
            Originally posted by tonttu81 View Post
            Kysymys tuosta suuttimen vaihdosta. Tarviiko uusi suutin ohjelmoida vaihdon jälkeen vai pelittääkö ilman että käyttää piuhan päässä? Ja jos tarviaa ohjelmoinnin niin miksi, mitä arvoja siellä muutetaan tai nollataan? Koneena M47N -02.
            Jos yksi suutin vaihdetaan niin ei tarvitse ohjelmoida.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              #36
              Originally posted by Samppae39 View Post
              Itse en kyllä koodaillu mitään, mutta eipä ne suuttimen arvotkaan muuttunu vaihdon jälkeen. Yritin Inpalla jotain injector values resettiä, mutta ei se mitään auttanu.

              Viisaammat siis kertokaa!
              Siis vaihdoit viallisen uuteen ja edelleen "rytkyttää"?
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Samppae39
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 1597
                • Vähäkyrö

                #37
                Originally posted by 540iAV8 View Post
                Siis vaihdoit viallisen uuteen ja edelleen "rytkyttää"?
                Vaihdoin viallisen toimivaksi kerrottuun käytettyyn. Rynkytys on hävinnyt, mutta korjausarvot ei muuttunu mikskään.

                Comment

                • rasanttu
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 530
                  • Tuusula

                  #38
                  Jos lisäätte 2T-öljyä kannattaa laittaa vain täyssynteettistä jota löytyy mm. Nesteen purkeissa. Nuo muut aiheuttavat nokea ja karstaa. Pari desiä tankilliseen on varmaan sopiva annostus.

                  Kokeilin itsekin huvikseen joku pari tuhatta kilometriä sitten lisätä öljyä ja moottorin tyhjäkäynti muuttui sievemmäksi ja on myös pysynyt samanlaisena.

                  En lähtis jatkuvasti lisäämään kuitenkaan.
                  Freude am Fahren

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1597
                    • Vähäkyrö

                    #39
                    Ite laitoin jotain liiteristä löytynyttä Esson perämoottoriöljyä. Kolmeen tankilliseen oon laittanu. Nyt pidän taukoa.

                    Laitoikko Santtu öljyä tähän sun entiseen (mun nykyiseen) jo, vai sun nykyiseen?
                    Last edited by Samppae39; 14-09-2009, 13:23.

                    Comment

                    • rasanttu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 530
                      • Tuusula

                      #40
                      Nykyiseen oon tuikannu öljyä. Forte Diesel Fuel cleaner käsittelyn tein tähän nykyiseenkin.
                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • TsKo
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 127
                        • Loppi

                        #41
                        Jaahas jatketaan tätä täällä.

                        Eli 530d -00 rynkyttää tyhjäkäynnillä yleensä puolilämpimällä moottorilla ihan niin kuin ei kävisi kaikilla.
                        Suutinvikaan tuo vissiin viittaa ja niinpä tänään testailin paluuvuotoja suuttimilta ja ne oli aika tasaiset. Suuttimien korjausarvot keskimäärin alle yhden ja kutos sylinterin korjausarvo alkaa loikkimaan 2.8 paikkeilla kun vika on päällä.

                        Eli voiko tuo nyt olla niin että vaikka noi paluupuolen vuodot on suht tasaiset ja muutenkin vuotomäärä pieni niin suutin vuotaakin palotilaan?
                        Käyntiin lähtee hyvin lämpötilasta riippumatta ja railpaine tyhjäkäynnillä 348baria. Silloin kun vika on päällä ja ilmastointikompuran mangneettikytkin napsahtaa kiinni oireet pahenee. Suuttimien johtosarja on vaihdettu ja ei vaikutusta. Myöskin tuli kokeiltua nyppästä jokainen suuttimen piuha vuorollaan irti ja se ainakin muutti joka suuttimen kohdalla käyntiä.

                        Ilmamassalukema menee yli viidensadan huutomerkin kera jo puolella kaasulla ja välillä veto on aaltoilevaa. Mutta voiko rikkinäinen maf vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntirynkytykseen?
                        e70 X5 40d -11
                        ex e39 530D touring -00
                        ex e39 TDSa touring -99

                        Comment

                        • jones\\
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2009
                          • 90
                          • Lahti

                          #42
                          Originally posted by TsKo View Post
                          Jaahas jatketaan tätä täällä.

                          Eli 530d -00 rynkyttää tyhjäkäynnillä yleensä puolilämpimällä moottorilla ihan niin kuin ei kävisi kaikilla.
                          Suutinvikaan tuo vissiin viittaa ja niinpä tänään testailin paluuvuotoja suuttimilta ja ne oli aika tasaiset. Suuttimien korjausarvot keskimäärin alle yhden ja kutos sylinterin korjausarvo alkaa loikkimaan 2.8 paikkeilla kun vika on päällä.

                          Eli voiko tuo nyt olla niin että vaikka noi paluupuolen vuodot on suht tasaiset ja muutenkin vuotomäärä pieni niin suutin vuotaakin palotilaan?
                          Käyntiin lähtee hyvin lämpötilasta riippumatta ja railpaine tyhjäkäynnillä 348baria. Silloin kun vika on päällä ja ilmastointikompuran mangneettikytkin napsahtaa kiinni oireet pahenee. Suuttimien johtosarja on vaihdettu ja ei vaikutusta. Myöskin tuli kokeiltua nyppästä jokainen suuttimen piuha vuorollaan irti ja se ainakin muutti joka suuttimen kohdalla käyntiä.

                          Ilmamassalukema menee yli viidensadan huutomerkin kera jo puolella kaasulla ja välillä veto on aaltoilevaa. Mutta voiko rikkinäinen maf vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntirynkytykseen?
                          Käy motonetistä diesel threatmenttiä tahi 2-t öljyä tiisulin sekaan.Helepottaa nuilla tuommonen lievä käyntihärö.Itellä ainaki autto samanmoisen vehkeen kans.On tuo nyky nafta niin kuivaa ettei voitele kunnolla.Pienikin vesimäärä riittää tuhoamaan commonrail suuttimet.Vika yleensä alkaa tuommosena käyntihäiriönä ennenkä alkaa kunnolla tulee ohivuotoa suuttimista.
                          Last edited by jones\\; 20-10-2012, 22:25.
                          e91 320da

                          Comment

                          • TsKo
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 127
                            • Loppi

                            #43
                            No tuota 2t öljyä meinasin kans kokeilla, että vaikuttaako mitään ku ei siitä varmaankaan haittaakaan ole.
                            e70 X5 40d -11
                            ex e39 530D touring -00
                            ex e39 TDSa touring -99

                            Comment

                            • BreeZi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 2371
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by TsKo View Post
                              No tuota 2t öljyä meinasin kans kokeilla, että vaikuttaako mitään ku ei siitä varmaankaan haittaakaan ole.
                              Tätä vain http://www.roadmachine.fi/redline/RL2.html
                              Itse olen käyttänyt tätä nyt pitkän aikaa jokaisen tankkauksen yhteydessä.
                              Tämän seurauksena suuttimien korjausarvot ovat pienentyneet, ja käynti on tasautunut.
                              Last edited by BreeZi; 21-10-2012, 13:13. Reason: Linkki oli rikki.
                              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                              - E- ja F- sarjan avaimet.
                              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                              .

                              Finmodi oy
                              050-3063926
                              [email protected]

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #45
                                Ite oon laitellu "perämoottori" 2T öljyä (laatuluokitus tc-w3, ei nokea. Tärkeä jos on DPF) esim onkos Teboilin oma Special Outboard...

                                Eipä ole oireita tullut, ja ei ainakaan ole käynti huonontunut.
                                Ja kulutuskin yleensä snadisti pienenee, kun ensimmäisen kerran laittaa öljyä tankkiin.
                                Tosi pieniä määriä olen kaadellut, en siis edes kahta desiä... Liekö suurempaa vaikutusta sitten, kait ilmeisesti ainakin vähän. Tosin en ole täyteen tankkiin siis laitellukkaan, vaan joitakin litroja, siis luokkaa 10-30l ja puolesta desistä max 2dl tuota 2T öljyä sekaan...

                                Nii, ja onhan noita kilsoja tosiaan aika kivasti takana. Mut on mulla lappu, että ois muka nahkahousu vaihtanu tuohon suuttimet ja kannen, tiedä sitten... Mut on noilla silti työnnetty se liki 300tkm samoilla kamoilla senkin jälkeen, jos vaikka onkin vaihtanu...
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎