Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 -> savut sisälle (ilmastointi?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw81
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 11

    E39 -> savut sisälle (ilmastointi?)

    Tommottisen lykkäs. Auto on E39 520d ja siinä on automaatti-ilmastointi. Maantienopeudella ajaessa alkoi ohjaamoon tulla savua (jostain vänkärin jalkotilasta/hanskalokeron alta) ja ajoin tien reunaan. Sammutin ilmastoinnin ja tuulettelin autoa, tarkastin ettei mikään ole tulessa, eikä savua enää, ja sitten lähdin ajamaan. Parin kilometrin päästä savua alkoi taas tulemaan. Sammutin ilmastoinnin ja ajelin ikkunat auki kotiin. Kotona huomasin, ettei auton tuuletin/tuulettimet suostu sammumaan, vaikka auto ei ole käynnissä ja virta on pois. Otin akusta maajohdon irti, niin sitten sammui. Kokeilin vielä johtoa paikoilleen, ja tuuletin alkoi heti pyöriä. Tuuletin tuntuu olevan täysin tunteeton ilmastoinnin säätämiselle, eli se pyörii koko ajan täysillä. Savu haisee todella kitkerälle.

    Eli paloiko tuolta nyt jokin säädin/rele rikki, ja se antaa täyttä virtaa tuulettimen moottorille? Mistä johtuu sitten, että savua alkoi tulla uudelleen, kun ilmastoinnin ohjaus oli päällä, muttei silloin, kun se oli kiinni? Mistä kannattaa vianselvittäminen aloittaa, ja mitä luulette, paljonko korjaaminen maksaa
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9139
    • Oulu

    #2
    Hakuun: E39 ilmastoinnin/puhaltimen siili. Johan alkaa ongelma selvitä. Eli puhaltimen pääteaste suurella todennäköisyydellä kärähtänyt.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • bmw81
      Newbiemmer
      • Feb 2007
      • 11

      #3
      Eipä ollut noilla savua tullut kuitenkaan, eli onkohan eri vika? Ilmeisesti tuo olis todella nätti itsekkin korjata.

      Comment

      • hoge
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 172
        • Helsinki

        #4
        Vanissa aikoinaan teki saman tempun tuli kipinöitä ja kaikkee sisään. Lämppärin moottori leikkas kiinni silloin, oireet vaan kuulostaa samanlaisilta.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9139
          • Oulu

          #5
          Puhaltimen omapäinen toimiminen virtojen katkaisun jälkeen ei oikein selity millään muulla kuin viallisella puhaltimen pääteasteella. Pääteaste löytyy apukuskin jalkatilasta keskikonsolista (liite). Vaihtoehtoisesti voit testata pääteasteen osuutta kärytykseen irrottamalla sulakkeen F76(40A) hanskalokeron takaa.
          Last edited by Clavurion; 26-06-2007, 14:38.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • bmw81
            Newbiemmer
            • Feb 2007
            • 11

            #6
            Siis tuo siili on yhtäkuin pääteaste(kko)?

            Motonetistä tämä osa:

            Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori (ei siipiä). Puhaltimessa
            myös siivet mukana.
            E39 Esivastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-8656 79.90 ???
            Last edited by bmw81; 16-02-2007, 23:28.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9139
              • Oulu

              #7
              Originally posted by bmw81 View Post
              Siis tuo siili on yhtäkuin pääteaste(kko)?
              Pääteaste/etuvastus/siili = sama kikkare. Rakkaalla lapsella monta nimeä.

              Originaalin osanumero löytyy tuosta (nro 3). Tuo Motonetin osa lienee vastaava.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • bmw81
                Newbiemmer
                • Feb 2007
                • 11

                #8
                Saako sen jotenkin mitattua yleismittarilla, ettei tilais turhaan uutta? Voihan se tieten olla meikäläisellä melko kärynneen hajuinen

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9139
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by bmw81 View Post
                  Saako sen jotenkin mitattua yleismittarilla, ettei tilais turhaan uutta? Voihan se tieten olla meikäläisellä melko kärynneen hajuinen
                  Niistä aiemmista keskusteluista voit tuota tutkailla. En nyt jaksa muistaa, oliko se kuinka mitattavissa. Epäily siilin poikimisesta on erittäin vahva, eikä irrotus ole mahdoton urakka. Jos se ulkoisestikin näyttää kärähtäneeltä, niin vaihtoonhan se joka tapauksessa menee. Aika lailla kulutusosahan tämä siili tuntuu olevan.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • bmw81
                    Newbiemmer
                    • Feb 2007
                    • 11

                    #10
                    No eipä tarvi enää arvuutella. Osa oli sulanut tosi pahasti siitä johtosarjan kiinnityksen vierestä. Olis varmaan saattanut koko auto palaa, jos en olis sammuttanut ilmastointilaitetta.

                    Ei varmaan tähän hätään saa tollasta osaa mistään, joten voiko tuolla nyt ajella, saako sisälle ollenkaan lämpöä jne. (autossa on webasto tajuaakohan tuo nyt käyttää sitä ajon aikana)? Mistä kannattaa tilata uusi?

                    Comment

                    • bmw81
                      Newbiemmer
                      • Feb 2007
                      • 11

                      #11
                      Tuossa vielä kuva.
                      Attached Files

                      Comment

                      • bmw e34
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2002
                        • 633
                        • raahe

                        #12
                        Originally posted by bmw81 View Post
                        Tuossa vielä kuva.
                        et sattunut pistämään merkille ennenkuin tuo siili laukesi että humppasiko puhaltimen nopeus edestakaisin pienillä pyörintänopeuksilla, mikä on tyypillisesti ensimmäinen merkki siilen hajoamisesta. vai hajosiko se kerta laakista ?.

                        Comment

                        • bmw81
                          Newbiemmer
                          • Feb 2007
                          • 11

                          #13
                          Mun mielestä se on hyvin vähän seilannut se tuulettimen nopeus, tai en ainakaan ole siihen huomiota kiinnittänyt. Miten niin? Kyllä tämä melko selvästi on mennyt rikki Vai meinaatko, että sen rikkoutumiselle on syy jossain muualla?

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by bmw81 View Post
                            Mistä kannattaa tilata uusi?
                            KL:ssä taitaa olla halvin.


                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • bmw e34
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 633
                              • raahe

                              #15
                              Originally posted by bmw81 View Post
                              Mun mielestä se on hyvin vähän seilannut se tuulettimen nopeus, tai en ainakaan ole siihen huomiota kiinnittänyt. Miten niin? Kyllä tämä melko selvästi on mennyt rikki Vai meinaatko, että sen rikkoutumiselle on syy jossain muualla?
                              ei, en meinaa etteikö vika tuosa olisi. senhän nyt näkee se kuuluisa sokea pappikin sielä saaressa että tuossa se vika on. vaan sillä kysyin kun tuossa toissapäivänä kun joutui työn vuoksi kelkkoon paljon autolla keskustassa niin pistin merkille että pienillä nopeuksilla (ei AUTO-asennossa) puhaltimen nopeus seilasi aika raakastikkin laidasta laitaan ja sehän alkaa ~9-10 v. ikäisissä siili olemaan finaalissa ja oireilee juurikin noin. saattaa pian joutua hommaan sen itsekkin .

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎