Meni käpy tuon 530d-01:sen kanssa kun uudella akullakaan se ei jaksanut käyttää aamulla webastoa -36 asteen lämpötilassa vaikka 7A Ctek oli kiinni koko yön. Siispä tutkin akkujännitettä kahtena pakkasyönä "tieteellisemmin". Paljastui jotakin ja jäi jotakin paljastumattakin.
1. Ctekin ollessa 14,7 V-tilassa, on täydellä akulla oikeastaan sama käyttääkö Ctekiä vaiko ei. Se ei ylläpidä akkujännitettä ennenkuin se laskee riittävästi (liikaa mielestäni). Apu tulee vasta kun Webasto käynnistyy ja jännite pyrkii laskemaan. Ongelma on vaan ettei 7A Ctek (5A max lataus tuossa 14,7 -tilassa) jaksa pitää pakkasella akkujännitettä riittävän korkealla kovin pitkään.
Oheisessa käppyrässä 20.2 klo 21:00 alkanut mittaus, jolloin Ctek oli kytkettynä koko yön. Alkutilanne oli siis melko täysi akku. Käytin aamulla Webastoa 20 min ja sen jälkeen käynnistin auton. Käyrästä näkee että akun jännite laskee yöllä hitaasti ja Ctek tekee n. 10 minuutin välein n. 14,5 V jännitepiikin, jolla se "herättelee akkua". Webaston päälläollessa jännite laskee Ctekistä huolimatta koko ajan. Startatessa jännite tipahtaa hetkeksi n. 7,5 V tasoon, mikä on ihan normaalia. starttaukseen riittää hyvin virtaa.
Tarkempi kuva Webaston päälläolosta ja starttauksesta:
Seuraavassa on sama aikajakso seuraavalta yöltä, pakkasta pari astetta enemmän, akku melko täynnä ja ILMAN Ctekiä. Kuvaajasta näkee, että akkujännite laskee suunnilleen samaa tahtia kuten Ctekin kanssakin, mutta nyt Webaston päällelähtö sai jännitteen niin alas, että se ei käynyt kuin pari minuuttia. Startissa käydään n. 6,5 V:ssa, hehkutkin ovat jo mukana. Startti kuitenkin pyöritti moitteetta.
Ja kuten edellisessäkin, sama tarkemmin webaston käyntiajalta ja starttaukselta:
Näyttää siis siltä että akun kapasiteetin suhteen tuo auto ei tajua ollenkaan minkä verran webastoa saisi käyttää. Webaston hyöty katoaa kokonaan jos aina pitäisi olla piuha mukana ja sähköä tarjolla laturia varten. Sekään ei riitä kovalla pakkasella.
Mikäköhän laskutoimitus autossa tapahtuu kun ulkolämpötilaa suhteutetaan akkujännitteeseen. Näyttää siltä että minun on pakko huijata jotakin muuttujaa kyseisessä laskutoimituksessa, jotta saisin Webaston käymään yli 20 asteen pakkasillakin ilman akkulaturia.
Jos jättäisin Ctekin 16 V /Boost-asetukseen, jolla saa 7 V, onkohan siitä akulle haittaa? Eikä se itseasiassa ongelmaa edes poistaisi, kun ei tuota sähköä ole aina saatavilla.
edit: Ja akkuhan oli 2 viikkoa vanha Exide X-treme. Sekin tuli vaihdettua turhaan kun vika ei ollutkaan siinä.
1. Ctekin ollessa 14,7 V-tilassa, on täydellä akulla oikeastaan sama käyttääkö Ctekiä vaiko ei. Se ei ylläpidä akkujännitettä ennenkuin se laskee riittävästi (liikaa mielestäni). Apu tulee vasta kun Webasto käynnistyy ja jännite pyrkii laskemaan. Ongelma on vaan ettei 7A Ctek (5A max lataus tuossa 14,7 -tilassa) jaksa pitää pakkasella akkujännitettä riittävän korkealla kovin pitkään.
Oheisessa käppyrässä 20.2 klo 21:00 alkanut mittaus, jolloin Ctek oli kytkettynä koko yön. Alkutilanne oli siis melko täysi akku. Käytin aamulla Webastoa 20 min ja sen jälkeen käynnistin auton. Käyrästä näkee että akun jännite laskee yöllä hitaasti ja Ctek tekee n. 10 minuutin välein n. 14,5 V jännitepiikin, jolla se "herättelee akkua". Webaston päälläollessa jännite laskee Ctekistä huolimatta koko ajan. Startatessa jännite tipahtaa hetkeksi n. 7,5 V tasoon, mikä on ihan normaalia. starttaukseen riittää hyvin virtaa.
Tarkempi kuva Webaston päälläolosta ja starttauksesta:
Seuraavassa on sama aikajakso seuraavalta yöltä, pakkasta pari astetta enemmän, akku melko täynnä ja ILMAN Ctekiä. Kuvaajasta näkee, että akkujännite laskee suunnilleen samaa tahtia kuten Ctekin kanssakin, mutta nyt Webaston päällelähtö sai jännitteen niin alas, että se ei käynyt kuin pari minuuttia. Startissa käydään n. 6,5 V:ssa, hehkutkin ovat jo mukana. Startti kuitenkin pyöritti moitteetta.
Ja kuten edellisessäkin, sama tarkemmin webaston käyntiajalta ja starttaukselta:
Näyttää siis siltä että akun kapasiteetin suhteen tuo auto ei tajua ollenkaan minkä verran webastoa saisi käyttää. Webaston hyöty katoaa kokonaan jos aina pitäisi olla piuha mukana ja sähköä tarjolla laturia varten. Sekään ei riitä kovalla pakkasella.
Mikäköhän laskutoimitus autossa tapahtuu kun ulkolämpötilaa suhteutetaan akkujännitteeseen. Näyttää siltä että minun on pakko huijata jotakin muuttujaa kyseisessä laskutoimituksessa, jotta saisin Webaston käymään yli 20 asteen pakkasillakin ilman akkulaturia.
Jos jättäisin Ctekin 16 V /Boost-asetukseen, jolla saa 7 V, onkohan siitä akulle haittaa? Eikä se itseasiassa ongelmaa edes poistaisi, kun ei tuota sähköä ole aina saatavilla.
edit: Ja akkuhan oli 2 viikkoa vanha Exide X-treme. Sekin tuli vaihdettua turhaan kun vika ei ollutkaan siinä.
Comment