Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 + Ctek + Webasto (mittauksia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 + Ctek + Webasto (mittauksia)

    Meni käpy tuon 530d-01:sen kanssa kun uudella akullakaan se ei jaksanut käyttää aamulla webastoa -36 asteen lämpötilassa vaikka 7A Ctek oli kiinni koko yön. Siispä tutkin akkujännitettä kahtena pakkasyönä "tieteellisemmin". Paljastui jotakin ja jäi jotakin paljastumattakin.

    1. Ctekin ollessa 14,7 V-tilassa, on täydellä akulla oikeastaan sama käyttääkö Ctekiä vaiko ei. Se ei ylläpidä akkujännitettä ennenkuin se laskee riittävästi (liikaa mielestäni). Apu tulee vasta kun Webasto käynnistyy ja jännite pyrkii laskemaan. Ongelma on vaan ettei 7A Ctek (5A max lataus tuossa 14,7 -tilassa) jaksa pitää pakkasella akkujännitettä riittävän korkealla kovin pitkään.

    Oheisessa käppyrässä 20.2 klo 21:00 alkanut mittaus, jolloin Ctek oli kytkettynä koko yön. Alkutilanne oli siis melko täysi akku. Käytin aamulla Webastoa 20 min ja sen jälkeen käynnistin auton. Käyrästä näkee että akun jännite laskee yöllä hitaasti ja Ctek tekee n. 10 minuutin välein n. 14,5 V jännitepiikin, jolla se "herättelee akkua". Webaston päälläollessa jännite laskee Ctekistä huolimatta koko ajan. Startatessa jännite tipahtaa hetkeksi n. 7,5 V tasoon, mikä on ihan normaalia. starttaukseen riittää hyvin virtaa.

    Tarkempi kuva Webaston päälläolosta ja starttauksesta:


    Seuraavassa on sama aikajakso seuraavalta yöltä, pakkasta pari astetta enemmän, akku melko täynnä ja ILMAN Ctekiä. Kuvaajasta näkee, että akkujännite laskee suunnilleen samaa tahtia kuten Ctekin kanssakin, mutta nyt Webaston päällelähtö sai jännitteen niin alas, että se ei käynyt kuin pari minuuttia. Startissa käydään n. 6,5 V:ssa, hehkutkin ovat jo mukana. Startti kuitenkin pyöritti moitteetta.

    Ja kuten edellisessäkin, sama tarkemmin webaston käyntiajalta ja starttaukselta:


    Näyttää siis siltä että akun kapasiteetin suhteen tuo auto ei tajua ollenkaan minkä verran webastoa saisi käyttää. Webaston hyöty katoaa kokonaan jos aina pitäisi olla piuha mukana ja sähköä tarjolla laturia varten. Sekään ei riitä kovalla pakkasella.

    Mikäköhän laskutoimitus autossa tapahtuu kun ulkolämpötilaa suhteutetaan akkujännitteeseen. Näyttää siltä että minun on pakko huijata jotakin muuttujaa kyseisessä laskutoimituksessa, jotta saisin Webaston käymään yli 20 asteen pakkasillakin ilman akkulaturia.

    Jos jättäisin Ctekin 16 V /Boost-asetukseen, jolla saa 7 V, onkohan siitä akulle haittaa? Eikä se itseasiassa ongelmaa edes poistaisi, kun ei tuota sähköä ole aina saatavilla.

    edit: Ja akkuhan oli 2 viikkoa vanha Exide X-treme. Sekin tuli vaihdettua turhaan kun vika ei ollutkaan siinä.
    Last edited by -Tapi; 22-02-2007, 09:11.
    ---
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Ai niin, samassa mittauksessa selvisi sekin, että lepotilaanmenoaika on se 16 minuuttia, minkä WDS:kin ilmoittaa, mutta jos jokin luukku on auki eivätkä ovet ole lukossa, aika pitenee miltei kaksinkertaiseksi.

    Onkohan tuossa ulkolämpötila vs. akkujännitemittauksessa tapahtunut jossakin E39:n kehitysvaiheessa muutos, kun ei minun edellinen -00 530d temppuillut näin. Ei tosin tullut mittailtuakaan näin tarkasti.. Siinä oli alkup. webasto käytössä GSM-releen avulla mutta sitä ei oltu tehtaalla koodattu taukolämmittimeksi, jolloin siinä ei ollut C-kittiäkään.
    ---

    Comment

    • Laxa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1363
      • Tampere

      #3
      Originally posted by -Tapi View Post
      jotta saisin Webaston käymään yli 20 asteen pakkasillakin ilman akkulaturia.

      Jos jättäisin Ctekin 16 V /Boost-asetukseen, jolla saa 7 V, onkohan siitä akulle haittaa? Eikä se itseasiassa ongelmaa edes poistaisi, kun ei tuota sähköä ole aina saatavilla.
      Kerrankin joku tekee kunnon tutkijatyötä, hienoa Tapi
      Mitä CTEK:n toimintaan tulee niin eikös tuo Boost -tila anna 16V/1.5A 4h ajan ja tämän jälkeen se siirtyy automaattisesti 14.4V tilaan. Tuota Boost -tilaa en kyllä käyttäisi ilman että akku olisi täysin tyhjä ja irroitettuna autosta.

      Supply -tila vuorostaan antaa sen jatkuvan 13.6V/7A, tuo tilahan on paras silloin kun tarvitaan paljon kapasiteettia. Tällöin akun kyllä tulee olla täysi. Tyhjentynyttä akkuahan ei käsittääkseni voi ladata Supply -tilassa, tai voi, mutta se ei lataudu täyteen. Ainut mikä itseäni askarrutta on tuo, että kipinäsuoja ei ole käytössä ja että lievä ylilataus saattaa aiheuttaa akkuveden nopeampaa häviämistä. Tätä tässä olenkin yrittänyt miettiä että kuinka kauan tuota Supply-tilaa uskaltaa pitää käytössä yhtä soittoa.

      Kuinka nopeasti sulla sammuu webasto noilla yli 30 pakkasilla esilämmittityksessä ilman CTEK:ä?



      Tässä vielä niille joilla manuaalit hukassa tai muuten vain kiinnostusta:


      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
      EX: E61 530xdAT -07
      EX: E60 520dA Sedan -08
      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
      EX: E39 530dAT -02
      EX: E36 320iA -91
      EX: R1150RT -03

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Hyviä käppyröitä...Olen saman jutun kanssa tossa ihmetellyt, mulla akku on 100 Ah TRANE Kalsium. Yksi ongelma mikä mulle tulee mieleen on se akun paikka, ainakin touringissa. Näillä pakkasilla akku ei ikinä lämpiä, vaikka autoon sisälle puhaltaisi kuinka lämmintä. Niinpä akku pakkasilla hiipuu ja hiipuu, kunnei se pääse välillä ollenkaan elpymään ja latautumaan kunnolla (akku lämpimänä). En tiedä auttaisko se yhtään jos avais pakkasilla sen akkukotelon kannen. Lämpimään talliin auto tarttis saada yöksi (välillä, edes yhdeksi yöksi), ja laittaa myös akku lataukseen...
        Last edited by jpeltoma; 22-02-2007, 11:08.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Mulla on 3.6A ctek ja alkuperänen akku 10/02 autossa ja hyvin pelaa webasto ja starttaa 30min käytön jälkeen vaikka pakkasta on ollu yli 30ast. Mulla ctek on normi auto asennossa ei siis talvi jolla se nostaa lataus jännitettä turhan korkeelle josta akku ei pitemmän päälle tykkää. Tuossa 3600 mallissahan on kolme asentoa mp. auto ja hiutale eli talvi. Mulla oli seiskassakin 3600 satanen ja eberi eikä koskaan mitään ongelmia.
          Miten muuten laittaako porukka sisäpuhalluksen pienemmälle kun käyttää webastoa? Ite teen näin ja auto lämpenee kyllä hyvin 20-30min käytöllä eikä ole ongelmuia akun kaa.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • Z3BMW3
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 159
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jpeltoma View Post
            Hyviä käppyröitä...Olen saman jutun kanssa tossa ihmetellyt, mulla akku on 100 Ah TRANE Kalsium. Yksi ongelma mikä mulle tulee mieleen on se akun paikka, ainakin touringissa. Näillä pakkasilla akku ei ikinä lämpiä, vaikka autoon sisälle puhaltaisi kuinka lämmintä. Niinpä akku pakkasilla hiipuu ja hiipuu, kunnei se pääse välillä ollenkaan elpymään ja latautumaan kunnolla (akku lämpimänä). En tiedä auttaisko se yhtään jos avais pakkasilla sen akkukotelon kannen. Lämpimään talliin auto tarttis saada yöksi (välillä, edes yhdeksi yöksi), ja laittaa myös akku lataukseen...
            Kalsiumiakku vaatii kovemman latausjännitteen, että täyttyy. Laitoin pari viikkoa sitten linkin noista käyristä. Normaalijännitteillä vain puolillaan, siis lämpimässä. Kylmemmässä ei siis oikeastaan, kuin kolmannes jäljellä.
            Z3BMW3

            Comment

            • MakeJ
              BTCF Member
              • Jun 2005
              • 323
              • Hml

              #7
              Todella hienoja mittauksia Itseasiassa kävi kovilla pakkasilla mielssä juuri samanlaiset mittaukset. Omassa vessassa juuri samanlaisia ongelmia eli jännite laskee liian alas kovilla pakkasilla (>20C) ja webasto ei käy kuin hetken. Kokeiltu Ctekin 3600 kanssa ja tuntuu vähän auttavan, mutta ei tarpeeksi. Akkuna uudehko Boschin 100Ah. Ei todellakaan ole mukavaa repiä auto käyntiin kylmänä yli 30 asteen pakkasessa. Oon sitä mieltä, että jos autossa on webaston kaltainen varuste niin sen pitää toimia oli kuinka kylmä tahansa. Toki mielellään niin, että auton saa vielä käyntiin.

              Ongelma on varmaan siinä, että webaston elektroniikka (bmw:n oma tekoa) mittaa vain akkujännitettä ja päättelee siitä onko akku liian tyhjä. Kylmässä pitäisi ehdottomasti mitata myös lämpötilaa jännitteen lisäksi. Eli kylmässä jännite saisi laskea hieman alemmaksi ennen kuin lopetetaan lämmitys.

              Onkohan jännitteen tarkkailu edes webaston päässä vai tuleeko sammutus komento väylää pitkin auton puolelta? Jos jännitteen mittaus tapahtuu webaston päässä niin webaston jänniteensyötöön vois laittaa DC-DC hakkuri powerin. Tällä saisi webastolle menevän jännitteen pysymään 12.5V:ssa vaikka akusta tulisi pienempi jännite. Virtaa webaston ei varmaan pitäisi kovin paljoa viedä.
              E60 535dA LCI -07 M-sport
              E39 530dAT -99 "M-sport"

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Teen vielä yhden mittauksen ensiyönä, kun näitä pakkasia tuntuu riittävän. Laitan supply -tilaan tuon Ctekin. Toisaalta ihan turhaan mittailen, kun vikahan jo näemmä löytyi, eli se ei ole latauksessa vaan BMW:n ohjelmistossa, joka tekee liian tiukan jänniterajan pakkaskelillä. Työkaverin Volvossa on näköjään sama juttu. Vaikka akku olisi kuinka täynnä, niin kovimmilla pakkasilla auto ei anna käyttää webastoa varmistaakseen käyntiinlähdön. Nyt näyttää vaan siltä että tuo jänniteraja on suunniteltu huonolla akulla, eikä uudella 100 Ah patterilla..

                Tuossa vielä mittus siitä kun Ctek lähtee lataamaan ajosta tullutta autoa. Alussa piikki alaspäin tulee ovien sulkemisesta ja lukitsemisesta, seuraava nousu ylös kun auto siirtyy 16 minuutin päästä lepotilaan. Jonkin ajan kuluttua Ctek toteaa akun tarpeeksi täydeksi ja siirtyy ylläpitolataukseen, jota jatkuu sitten niin pitkään että akun jännite tippuu taas 12,9 V:iin
                ---

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Ajattelin tehdä seuraavan judanssin poistaakseni Eurooppalaisen leutojen kelien asetukset autostani : Ulkolämpötila-anturin johtoihin haaroitus vastukselle, joka vastaa n. 15 asteen pakkasta. Ennen vastusta vaihtorele, jonka ohjaus Webaston GSM-releen ohjausvirrasta. Tällöin auto luulee että ulkona on vain 15 asteen pakkanen ja antaa käyttää webastoa pienemmälle jännitteelle asti. Kun GSM-releen ohjausaika päättyy, vastus siirtyy pois pelistä ja anturi näyttää taas oikein.

                  Mitä luulette, toimisiko?
                  ---

                  Comment

                  • zeizei
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 147
                    • Oulu

                    #10
                    Kuvista päätellen siis E39:n alkup. webasto sammuttaa itsensä 11,5V jänniterajalla, vai katsoinko oikein. Jälkiasennettavissa Ebereissä raja on 10,5V ja Webastoissa tietääkseni sama. Ctek ei mielestäni voi paremmin toimia, ilman että akku kärsisi. Sehän tarkistaa 10 min välein akun varauksenottokyvyn puskemalla siihen virtaa niin kauan, että 14,5V täyttyy.
                    Se kiinnostaisi, sammuuko lämmitin ilman laturia sillä hetkellä, kun sisäpuhallus käynnistyy. Sisäpuhaltimen kuluttamat virrat oli mittausteni mukaan aika kovia. Voisiko sisäpuhaltimen puhallusta pienentämällä tai sen käynnistyminen kokonaan estämällä parantaa tilannetta.
                    BMW X3 -15
                    BMW 530D -08
                    BMW 320D -99
                    BMW 525TDSA Touring -98
                    BMW 318IS -90

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #11
                      Varmasti vaikuttaa sisäpuhaltimen pinentäminen mulla on 2 pykälää näkyvis puhaltimessa ja mitään ongelmia ei ole tänä aamuna 31ast pakkasta ja webasto oli käyny yli 20min ja hyvin starttas
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by zeizei View Post
                        Sisäpuhaltimen kuluttamat virrat oli mittausteni mukaan aika kovia. Voisiko sisäpuhaltimen puhallusta pienentämällä tai sen käynnistyminen kokonaan estämällä parantaa tilannetta.
                        Itellä ei oo ikinä ollu webastoa, mutta mitä nyt näitä juttuja vuosien varrella lukenu niin ihmetyttää hiukan tuo sisäpuhaltimen virran kulutus yleensäkin. Sen nyt vielä ymmärrän että isoilla tehoilla virtaa palaa, mutta jos ihan pienimmilläkin tehoilla joilla ilmaa ei edes kovin havaittavaa määrää mistään rööristä puhalla kuluu niin paljon virtaa että akku ei kestä 15-20 minuutin käyttöä ilman radikaalia jännitteen putoamista niin kummastuttaa kyllä.

                        Isällä on ollut erinäisiä matkailuautoja 80-luvulta asti, ja niissä useimmissa Trumatic-lämmitys ilmapuhalluksella. Lämmitettävää tilavuutta on kuitenkin moninkertaisesti henkilöautoon verrattuna ja silloin kun autoa lämmitetään kaasulla ja käytössä ei ole verkkovirtaa pyörii tuo matkailuauton asunto-osan puhallin asunto-osan omalla akulla. Ja tässä käytössä tyypillinen käyttöaika on luokkaa 12 tuntia. Eikä silti ole koskaan ollut akku tuon jälkeen täysin tyhjänä. Eikä edes käynyt mielessä että puhallinta ei voisi käyttää noin pitkään yhdellä ~75-80Ah akulla. Tottakai erona on se, että ko. akulla ei tartte käynnistää autoa, mutta ei sitä nyt täysin tyhjäksi silti ole saanut, vaikka samaa akku kuormittaa sisävalaistus, vesipumppu yms. Selvästi alle 12V tietysti mennään, mutta en muista että kovinkaan paljon alle 11V ois käyny koskaan.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 22-02-2007, 14:10.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by zeizei View Post
                          Kuvista päätellen siis E39:n alkup. webasto sammuttaa itsensä 11,5V jänniterajalla, vai katsoinko oikein.
                          Katsoit väärin. Tässä zoomattuna tuo webaston päällelähdön aikainen jännite:

                          se tippuu ensin 11,65 V:iin, nousi sitten vähäksi aikaa 11,9 V:iin ja vielä 12 V:iin. Tämän jälkeen tippui taas kahdeksi minuutiksi alle 11,9 V:in ja ilmeisesti siksi sammui.

                          Ja vertailukohtana Ctekillä autettu tilanne, jossa Webasto kävi 20 min. Käyrän laskunopeudesta päätelleen se ei olisi käynyt enää pitkään:


                          Ikäänkuin ilkkuen aamulla vieressä puhkui emännän 325iX webastoineen, eikä ollut moksiskaan pakkasesta..
                          ---

                          Comment

                          • jSp
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 116
                            • Kiuruvesi

                            #14
                            ei pöhise

                            Tänä aamuna -28 ja akku uusi X-treme Exide. Eikä puhise weba ei. Kärry vuodelta 2000 ja toukokuulta. Ajattelin nykäistä puhaltimen sulakkeen kokeeksi irti, täytyy kokeilla tuota puhaltimen pienentämistä. Tuo Tapin vastusjuttu kiinostaa myös kovasti. Asiahan on mielestäni nii että niin kauan kuin löpö virtaa ja akussa paukkua niin kyllä weban tulisi pöhistä. Kovia pakkasia varten itselleni riittäisi myös pelkkä moottorin lämmittäminen. Millainen rojekti olisi irrottaa weba auton "aivoista" kaukosäätimen varaan?

                            Comment

                            • zeizei
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 147
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Katsoit väärin. Tässä zoomattuna tuo webaston päällelähdön aikainen jännite:

                              se tippuu ensin 11,65 V:iin, nousi sitten vähäksi aikaa 11,9 V:iin ja vielä 12 V:iin. Tämän jälkeen tippui taas kahdeksi minuutiksi alle 11,9 V:in ja ilmeisesti siksi sammui.

                              Ja vertailukohtana Ctekillä autettu tilanne, jossa Webasto kävi 20 min. Käyrän laskunopeudesta päätelleen se ei olisi käynyt enää pitkään:
                              Niin aluksi tuo jännitteen niiaus on webaston hehkutus. Sen jälkeen jännite palautuu n. 12V. Sitä mietin, että käynnistyykö sinullakin sisäpuhallus liian aikaisin, jonka vaikutuksesta jännite taas tippuu ja laite sammuu.

                              Tässä mittaamiani sisäpuhaltimen ja Eberin yhteisiä virrankulutuksia.

                              Ei sisäpuhallusta, pelkkä eberi 4,3A
                              eberi ja puhaltimen
                              1-nopeus 11,1A
                              2-nopeus 11,4A
                              3-nopeus 11,7A
                              4-nopeus 12,3A
                              5-nopeus 12,7A
                              6-nopeus 13,4A
                              7-nopeus 14,1A
                              8-nopeus 14,7A
                              BMW X3 -15
                              BMW 530D -08
                              BMW 320D -99
                              BMW 525TDSA Touring -98
                              BMW 318IS -90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎