Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 + Ctek + Webasto (mittauksia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #16
    No niin, kolmas mittaus tehty. Nyt Ctek oli Supply-tilassa.


    Eli jännite nousi pikkuhiljaa yön ajan. Tämähän voisi joissakin tilanteissa olla se fiksumpi vaihtoehto, vaikkakin tähän alkuperäiseen ongelmaan se ei tuo vastausta.

    Tässä Webaston käyntiajasta zoomaus:


    Ennen näitä mittauksia yritin saada akun jännitteen alle 11,4 V, joka on hälytysrajana GSM-modulissani. Onnistuin ja totesin ettei se hälytys toiminut, pitänee kysellä taas vastuuta modulin valmistajalta, joka ei viimeksi samaa asiaa kysellessäni palannut asiaan vaikka lupasi.. Firmassa tuhoutui muutamalla tonnilla tietotekniikkaa, kun samanlainen laite jätti hälyttämättä lämpötilan noususta. "Koskaan aiemmin ei kenelläkään.." Tuttua lööperiä sain taas kuunnella.. Samalla akkua kuivattaessani huomasin että Webaston päällelähtiessä sisäpuhallin lähtee melko pian mukaan, mutta puhallusnopeus nousee lämmityksen edetessä. Alku on siis pienimmällä teholla.

    Pitää nyt siis saada BMW:n jännitevahdin rajaa tiputettua puolisen astetta tai ulkolämpötila-anturia huijattua vastuksella. Muuten ei kovilla pakkasilla ole toivoakaan Webaston käytöstä ilman akkulaturia.
    Last edited by -Tapi; 23-02-2007, 17:17.
    ---

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Nuo aiemmin postaamani mittaukset on tehty 0-10 V natikan purkilla, ja siitä syystä jännite on jouduttu madaltamaan kahdella vastuksella. Näytölle tuleva tieto on skaalattuna kertoimella, koska jännitehän nousee ja laskee lineaarisesti edelleen riippumatta vastuksista. Mittasin kahdella eri yleismittarilla jännitteen kun natikka näytti 11,9 V. Toinen yleismittari näytti 0,15 V vähemmän kuin toinen.. En muista kummalla tein asetukset mutta jos se oli tuo enemmän näyttänyt, niin mittauksissa on 0,15 V liikaa jännitettä.

      Tämän perusteella Zeizei:n arvaus 11,5 V webaston sammumisesta pitäisi ainakin yhdessä mittauksessa paikkansa. Tämä saikin epäilemään, josko tuossa oikeasti edes otetaan ulkolämpötilaa mitenkään huomioon? Tietääkö kukaan varmasti, onko näin?? Esim: Lähteekö webasto ollenkaan päälle jos ulkolämpötila-anturi on irti?

      Kelien lämmetessä pääsen kokeilemaan, sammuuko webasto edelleen samoilla jännitteillä vai päästääkö automatiikka jännitteen alemmas..
      ---

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by -Tapi View Post
        Tämä saikin epäilemään, josko tuossa oikeasti edes otetaan ulkolämpötilaa mitenkään huomioon?
        WDS ei sano mahdollisiksi syyksi muuta kuin nuo alla listatut. TIS taas tuntee vian jossa tuo sammuu 6 minuuutin jälkeen, siinä pitää tarkistaa pako ja ilmanottoputki ja puhdistaa/vaihtaa "burner insert". Eli voisiko vika ollakin joku tuollainen ja pakkanen vain tuo sen esiin?
        • 1.) Undervoltage cutout triggered
        • 2.) Overheating protection function triggered
        • 3.) Fault lock-out due to insufficient fuel
        E39 528iA

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          #19
          OT: Jos Webasto on päällä esim. 1h niin kauanko ctek xs 3600 joutuu lataamaan akkua että se tunnin käyttämäni virta olisi taas ladattu akkuun? Vastailkaa te viisaammat..

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #20
            Originally posted by jonasg View Post
            OT: Jos Webasto on päällä esim. 1h niin kauanko ctek xs 3600 joutuu lataamaan akkua että se tunnin käyttämäni virta olisi taas ladattu akkuun? Vastailkaa te viisaammat..
            Jos zeizein virtamittauksista keskimääräiseksi virrankulutukseksi arvioidaan 12,5A, kulutus 1h = 12,5 Ah. Jos webaston käydessä XS 3600 (noin 3,5A) on kytkettynä, virta akusta n. 9A ja kulutus 9 Ah.

            9-12,5 Ah energian lataamisesta ei voi antaa tarkkaa vastausta, koska virran vastaanotto riippuu akun ominaisuuksista ja lämpötilasta. Kovalla pakkasella akku saattaa ottaa virtaa <1A, vaikka C-TEK puskisi enemmänkin. Eli worst case lataamiseen kuluu vastaavasti n. 9-12,5 h.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • AkiV
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 329

              #21
              kysymys....

              katsoin mitä lukemia E39:n ajotietokone näyttää akusta...

              virrat päällä , sisävalot päällä = 11,8V

              auto käynnissa = 13,8V

              onko arvot ok?

              ctekkiä pidän about jokatoinen yö kiinni... en tiiä lataako pikkunen cteki pakkasessa kyllä oikein yhtään? ..kai se vähän.

              akku on pari viikkoa vanha biimerin originelli 90Ah:nen

              -a-
              E39 530dA Touring -00

              Comment

              • JonasG
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 2160
                • Porvoo/Helsinki

                #22
                Originally posted by Clavurion View Post
                Jos zeizein virtamittauksista keskimääräiseksi virrankulutukseksi arvioidaan 12,5A, kulutus 1h = 12,5 Ah. Jos webaston käydessä XS 3600 (noin 3,5A) on kytkettynä, virta akusta n. 9A ja kulutus 9 Ah.

                9-12,5 Ah energian lataamisesta ei voi antaa tarkkaa vastausta, koska virran vastaanotto riippuu akun ominaisuuksista ja lämpötilasta. Kovalla pakkasella akku saattaa ottaa virtaa <1A, vaikka C-TEK puskisi enemmänkin. Eli worst case lataamiseen kuluu vastaavasti n. 9-12,5 h.
                Ok,kiitoksia vastauksesta. Ajattelin sitä siksi kun tuossa virtatolpassa parkkipaikalla on kello joka antaa virtaa Ctekille vain 2h kerralla,eli se olis varmaan parempi jos se sais jatkuvaa virtaa ja lataisi kun on noin kylmä tuolla ulkona ja tulee käytettyä tota Webastoa muutamia kertoja päivässä,mutta kauheen pitkiä matkoja ei tule ajettua?
                Eli se lataisi koko ajan kun töpseli on tolpassa niin olis varmaan akun kannalta parempi ja olisi sitten aina akku suht täynnä?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9139
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by jonasg View Post
                  Ok,kiitoksia vastauksesta. Ajattelin sitä siksi kun tuossa virtatolpassa parkkipaikalla on kello joka antaa virtaa Ctekille vain 2h kerralla,eli se olis varmaan parempi jos se sais jatkuvaa virtaa ja lataisi kun on noin kylmä tuolla ulkona ja tulee käytettyä tota Webastoa muutamia kertoja päivässä,mutta kauheen pitkiä matkoja ei tule ajettua?
                  Eli se lataisi koko ajan kun töpseli on tolpassa niin olis varmaan akun kannalta parempi ja olisi sitten aina akku suht täynnä?
                  Älykkäänä laturina C-TEK on parhaimmillaan kytkettynä 24/7. Akun latautumista voi helpottaa lämmöllä, esim. sisälämppäri puhaltamaan takakonttiin ja akkukotelon verhoilu auki.

                  Veivaamalla ajastettavasta tolpasta saa hieman huijaamalla yhtäjaksoisesti n. 4 tuntia virtaa heti kytkettynä. Veivaa myötäpäivään, kunnes napsahtaa päälle siinä 2 h kohdalla ja sitten kevyesti pari tuntia vastakarvaan. Ei tarvi jatkuvasti tolpalla ravata, jos haluaa akkua ladata.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • JonasG
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 2160
                    • Porvoo/Helsinki

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Älykkäänä laturina C-TEK on parhaimmillaan kytkettynä 24/7. Akun latautumista voi helpottaa lämmöllä, esim. sisälämppäri puhaltamaan takakonttiin ja akkukotelon verhoilu auki.

                    Veivaamalla ajastettavasta tolpasta saa hieman huijaamalla yhtäjaksoisesti n. 4 tuntia virtaa heti kytkettynä. Veivaa myötäpäivään, kunnes napsahtaa päälle siinä 2 h kohdalla ja sitten kevyesti pari tuntia vastakarvaan. Ei tarvi jatkuvasti tolpalla ravata, jos haluaa akkua ladata.
                    Eikö sitä tolpan kelloa pysty säätämään päälle ja kirraamaan sen kellon jollain vaikka "tikulla" tai vastaavaalla? Niin että se antaisi jatkuvaa virtaa kokoajan kun tolpassa haluaa käyttää..Mutta toi oli jo hyvä toi 4h juttu,pitääkin testata niin ei tarvii ravata siellä tolpalla kerran 2 tunnissa.

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #25
                      Originally posted by jpeltoma View Post
                      Hyviä käppyröitä...Olen saman jutun kanssa tossa ihmetellyt, mulla akku on 100 Ah TRANE Kalsium. Yksi ongelma mikä mulle tulee mieleen on se akun paikka, ainakin touringissa. Näillä pakkasilla akku ei ikinä lämpiä, vaikka autoon sisälle puhaltaisi kuinka lämmintä. Niinpä akku pakkasilla hiipuu ja hiipuu, kunnei se pääse välillä ollenkaan elpymään ja latautumaan kunnolla (akku lämpimänä). En tiedä auttaisko se yhtään jos avais pakkasilla sen akkukotelon kannen. Lämpimään talliin auto tarttis saada yöksi (välillä, edes yhdeksi yöksi), ja laittaa myös akku lataukseen...
                      Kyllä se aika hyvin auttaa kun avaa sen kylkiluukun ja ottaa vielä sen lokeron akun päältä pois, eikä vedä tavaratilan suojaverhoa kiinni. Itse teen näin kun on yli -15°C.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • sand
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 155
                        • palokka

                        #26
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Tämän perusteella Zeizei:n arvaus 11,5 V webaston sammumisesta pitäisi ainakin yhdessä mittauksessa paikkansa. Tämä saikin epäilemään, josko tuossa oikeasti edes otetaan ulkolämpötilaa mitenkään huomioon? Tietääkö kukaan varmasti, onko näin?? Esim: Lähteekö webasto ollenkaan päälle jos ulkolämpötila-anturi on irti?

                        Kelien lämmetessä pääsen kokeilemaan, sammuuko webasto edelleen samoilla jännitteillä vai päästääkö automatiikka jännitteen alemmas..
                        Asiahan on hyvä varmistaa. Näin seisoo teksti WDS:ssä: "The undervoltage threshold depends on the outside temperature and is compared with the terminal 30 voltage applied at the operating unit. If this voltage at the operating unit drops below the calculated value, operation of the independent heater is ended."

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 776
                          • Gallia = Kinnula

                          #27
                          Vanha ketju jo mutta asiaa silti.
                          Kumpi lämpöanturi on webaston kanssa yhteistyössä? Auton alla oleva ajotietokoneen- vai ohjainlaitekotelossa oleva lämpöanturi (oikean raitisilmansuodattimen alla)?
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9139
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by vexu524tdic View Post
                            Vanha ketju jo mutta asiaa silti.
                            Kumpi lämpöanturi on webaston kanssa yhteistyössä? Auton alla oleva ajotietokoneen- vai ohjainlaitekotelossa oleva lämpöanturi (oikean raitisilmansuodattimen alla)?
                            Kumpikaan noista ei ole ainakaan suorassa yhteydessä Webaston kanssa. Webasto seuraa vain omaa lämpöanturiaan ja IHKA:n käskyjä. IHKA:lle vaikuttaa ulkolämpöanturi ja kennon lämpötila-anturi.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • vexu524tdic
                              BTCF Member
                              • Jan 2004
                              • 776
                              • Gallia = Kinnula

                              #29
                              Eli siis ulkolämpöanturiin vastuksia väsäämään, katkaisijan kautta.
                              e70 X5 3.0sd -08
                              f30 320i xdrive -16
                              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                              e30 316 -88 2,2TIC M10
                              e21 323i -81 ruostekasa...

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9139
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by vexu524tdic View Post
                                Eli siis ulkolämpöanturiin vastuksia väsäämään, katkaisijan kautta.
                                Mitä haet tällä puukotuksella?
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎