Miten E39 automaatilla?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L90
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 33

    #1

    Miten E39 automaatilla?

    Kertokaapa miten ajetaan e39 stepillä niin että vaihteistoa rasitetaan mahdollisimman vähän? Kannattaako esim. valoissa heittää N silmään? Monesti kuulee sanottavan että automaatilla ajetaan D:llä jatkuvasti, eihän se muuten mikään automaatti ole. Asia ei kuitenkaan taida olla näin yksinkertainen ja riippunee vaihteistosta sekä auton merkistä/mallista. Tästä liikkuu aika vaihtelevia näkemyksiä.
    Entä vaihtaako manuaaliautomaattipuolella ajettaessa vaihteisto automaattisesesti punaisella ollessa vai hakkaako rajoittimeen?
    Olisin muutenkin hyvilläni kaikenlaisista ohjeista ja näkökulmista liittyen steptroniciin, autoksi tulossa e39 523 tai 528 vm -99 -> touring. Kiitän etukäteen.
    Last edited by L90; 24-02-2007, 08:51.
  • AkiV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 329

    #2
    stepin puolella vaihtaa kyllä isompaan rajoittimella tullessa.. D:llä sitä painellaan menemään
    ellei sitten ohitus niin stepille jolloin putoo yksi vaihde alaspäin...ja sitten vielä manuaalisesti vielä yksi pykälä pienemmälle tarpeen vaatiessa ja wRooooOM
    E39 530dA Touring -00

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Kyllä tuo steppi E39:iin on "pakollinen". Tietenkin poislukien M5! Manuaalipuoli toimii ohitustilenteissa ja muuten D:llä. Jos jostain syystä on kiire niin S:llä, koska sillä laatikko pitää pykälää tai paria pienempää vaihdetta päällä kuin tuo D. Mutta ota ihmeessä automaatti, et tule katumaan!!
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • Vehkis
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1441
        • Turku

        #4
        Kyllä ilman muuta automaatti.
        Itse kans mietin silloin kun ostin omaa bemariani että ottaisinko automaatti vai manuaali.Automaattiin päädyin ja voin kyllä sanoa että en ole päivääkään katunut.
        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
        ex E39 535iA -97
        sekä x määrä riisikippoja


        Kesäautona toimii vw kupla -65

        Comment

        • Aksu|
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1062

          #5
          Originally posted by AkiV View Post
          stepin puolella vaihtaa kyllä isompaan rajoittimella tullessa.. D:llä sitä painellaan menemään
          ellei sitten ohitus niin stepille jolloin putoo yksi vaihde alaspäin...ja sitten vielä manuaalisesti vielä yksi pykälä pienemmälle tarpeen vaatiessa ja wRooooOM
          Itseasiassa se tiputtaa sen vasta sporttimoodiin, vaikka siinä samassa kepin asennos onkin steptronic niin se ei mene päälle ennenkö sport-moodista vaihdat vaihteen haluamallesi vaihteelle.

          Mutta ehdottomasti kyllä tuon M52B28TU:n perään sopii steptronic.
          EX:
          328CiA -99
          525tdsA -98
          525i -93
          316i -95
          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

          Comment

          • hazys
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 404

            #6
            Originally posted by L90 View Post
            Kertokaapa miten ajetaan e39 stepillä niin että vaihteistoa rasitetaan mahdollisimman vähän? Kannattaako esim. valoissa heittää N silmään? Monesti kuulee sanottavan että automaatilla ajetaan D:llä jatkuvasti, eihän se muuten mikään automaatti ole. Asia ei kuitenkaan taida olla näin yksinkertainen ja riippunee vaihteistosta sekä auton merkistä/mallista. Tästä liikkuu aika vaihtelevia näkemyksiä.
            Entä vaihtaako manuaaliautomaattipuolella ajettaessa vaihteisto automaattisesesti punaisella ollessa vai hakkaako rajoittimeen?
            Olisin muutenkin hyvilläni kaikenlaisista ohjeista ja näkökulmista liittyen steptroniciin, autoksi tulossa e39 523 tai 528 vm -99 -> touring. Kiitän etukäteen.
            Huhujen mukaan, valoissa ei kuulemma kannata laittaa vapaalle, koska tomaatit ei tykkää joutokäynnistä vapaalla. En tiedä mihin tämä väite perustuu, mutta näin olen kuullut monesta lähteestä.
            Make my day, go away.

            Comment

            • JonasG
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 2160
              • Porvoo/Helsinki

              #7
              Ääni manuaalille Kivempi leikkiä talvella ja mielestäni muutenkin kivempi että pääsee ajamaan sitä autoa,mutta maku asioita.Tosin täällä ruuhka Suomessa missä asuu niin toi steppi olisi kyllä hyvä..:think Vaikuttaa vain siltä että noissa steppilaatikoissa olisi paljon vikoja versus manuaalit?
              Last edited by JonasG; 11-05-2007, 13:12.

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2979
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by L90 View Post
                Kertokaapa miten ajetaan e39 stepillä niin että vaihteistoa rasitetaan mahdollisimman vähän? Kannattaako esim. valoissa heittää N silmään? Monesti kuulee sanottavan että automaatilla ajetaan D:llä
                Kysyin BMW Suomelta jotain asiaa ja samalla kaveri sanoi, että Stepillä pitää aina ajaa D:llä (tai M, S), mutta ei saa renkata valoissa tms N:lle tai P:lle. Ei kuulemma tee hyvää. Tätä ohjetta noudatettu, ei ongelmia.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  #9
                  Originally posted by jaki View Post
                  Kysyin BMW Suomelta jotain asiaa ja samalla kaveri sanoi, että Stepillä pitää aina ajaa D:llä (tai M, S), mutta ei saa renkata valoissa tms N:lle tai P:lle. Ei kuulemma tee hyvää. Tätä ohjetta noudatettu, ei ongelmia.
                  Näin on. Yli 10 vuotta ja satojatuhansia kilsoja automaatilla ajoa takana. Aina on loota seisonut asennossa D, kun liikkeellä on oltu, siis myös liikennevaloissa tms pysähdyksissä. Koskaan en ole ajatustakaan uhrannut tomaatin toiminnalle. Ikinä ei ole öljyjä katottu/vaihdettu. Hyvin tuntuvat pelaavan.

                  Turhaa stressata kaikenmaailman teknisillä detaljeilla/hajoamisuhkalla itseään. Hajoavat jos hajoavat. Ei niiden takia silti yöuniaan kantsi menettää...
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • juu-das
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 756
                    • Kuopio

                    #10
                    mites toi laatikko muka kytketään sport asentoon:think

                    mulla ollu vaan semmonen kasitys että käytössä on joko D tai steppi.. eikös tuo M asento oo se sport asento?

                    Comment

                    • Nobody
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 224
                      • KOTKA

                      #11
                      Keppi deelle, eli täysin taakse ja sit pykälä kuskiin päin, syttyy "S" ... Kunhan et vaihda manuaalisesti mihinkään niin pysyy automaatilla.
                      - Nobody is perfect -

                      Comment

                      • Vehkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1441
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by juu-das View Post
                        mites toi laatikko muka kytketään sport asentoon:think

                        mulla ollu vaan semmonen kasitys että käytössä on joko D tai steppi.. eikös tuo M asento oo se sport asento?
                        Silloin kun vaihdat d asennosta stepille, etkä työnnä tai vedä sitä keppiä,niin silloin on sportti päällä.Mulla ainakin syttyy mittaristoon s silloin kun sportti on päällä.En tiedä sitten onko näitä laatikoita tehty ilman tuo sporttia,mutta epäilen..
                        Last edited by Vehkis; 24-02-2007, 14:16. Reason: tulikin vähän nopeesti muiltakin vastauksia
                        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                        ex E39 535iA -97
                        sekä x määrä riisikippoja


                        Kesäautona toimii vw kupla -65

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          #13
                          No sen verran kyllä pitää kehua manuaalia, että "kumitkatuunleikki" on huomattavasti helpompaa manuaalilla. Riippumatta kepin asennosta automaatti kun vaihtaa heti isommalle kun rajottajassa napsahtaa niin leikki loppuu väkisinkin siihen kun vaihtaa suuremmalle. Kyllähän tuolla tietysti ympyrää pyörii, mutta mutta... Ehkä sitä vaan on sen verran tumpelo, ettei osaa.
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by L90 View Post
                            Kertokaapa miten ajetaan e39 stepillä niin että vaihteistoa rasitetaan mahdollisimman vähän? Kannattaako esim. valoissa heittää N silmään? Monesti kuulee sanottavan että automaatilla ajetaan D:llä jatkuvasti, eihän se muuten mikään automaatti ole. Asia ei kuitenkaan taida olla näin yksinkertainen ja riippunee vaihteistosta sekä auton merkistä/mallista. Tästä liikkuu aika vaihtelevia näkemyksiä.
                            Entä vaihtaako manuaaliautomaattipuolella ajettaessa vaihteisto automaattisesesti punaisella ollessa vai hakkaako rajoittimeen?
                            Olisin muutenkin hyvilläni kaikenlaisista ohjeista ja näkökulmista liittyen steptroniciin, autoksi tulossa e39 523 tai 528 vm -99 -> touring. Kiitän etukäteen.
                            Miksi steptronic:ia pitäisi jotenkin rasittaa mahdollisimman vähän?
                            Et tule saamaan bensakoneen steppiä rikki kuin korkeintaan öljynvaihdolla, joten kysymys ei sinällään ole relevantti.
                            Stepissä on ns.automaattipuoli, sport automaattipuoli ja manuaalipuoli.
                            Tuo perus automaattivalinta on ok ihan perusliikkumisessa alle 80kmh nopeuksssa ja siis erityisest kaupunkiolosuhteissa liikuttaessa.
                            Pudottamalla sport:in pykälään, saadaan turbiinin lukitus poistettua(eli vaihde siirtyy ikäänkuin 4 1/2:lle), moottorijarrutusta tehostettua, vaihtoja nopeutettua/luistoa vähennettyä sekä vaihtokierroslukua nostettua.
                            Tämä on hyödyllinen perus pikatieajossa vaihtelevissa nousuissa+laskuissa.
                            Manualipuolen hyödyt tulevat esille noissa +80kmh nopeuksissa ja erityisesti ohituksssa, kaistanvaihdoissa ja yleensäkkin nopeissa rytminvaihdoissa.
                            Aivan ehdoton/välttämätön keskieuroopan baanoilla, mutta myös täällä pika+moottoritienopeuksissa/ajossa. Kaupunkiajossa manualipuolella ei tee yhtään mitään.
                            Manualillakin vaihteisto vaihtaa itsenäisesti isompaa, mutta tämä tapahtuu paljon maksimi vääntöhuipun jälkeen jolloin maksimaalinen kiihtyvyys aikaansaadaan kuitenkin manualisesti.
                            Itse pudotan laatikon vapaalle ns.pitkissä valoissa. Se mistä mikään laatikko ei pidä on se että seisotetaan N:llä, vedetään D sisään ja välittömästi ennen kuin laatikko on kerännyt paineet, survaistaan kaasua. Eli ennen kuin kaasuun kosketaan pitäisi antaa pari sekunttia laatikolle aikaa kerätä paineet.
                            Tosin, käytät miten hyvänsä, niin tuskinpa tulee bensakoneen stepin kanssa mitään murheita. Paluuta e kuitenkaan tuon +99-mallisen bensastepin jälkeen ei ole.

                            Comment

                            • jarkkil
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 264

                              #15
                              Ehdottomasti steppi... tosin taas mielipide... Olen omistanut kaksi stepillistä bemaria ja en enää edes harkitsisi manuaalin ostamista. Myönnän aluksi olevani kyyninen "automaatin" suhteen mutta kyllä se bemarin steppi on helvetin hieno! Oma ajotyyli on vielä sellainen vaihteita selaava joten tuo +/- kepukka on ihan omiaan.
                              Olen myös ajanut manuaali vaihteisella e39:llä ja jotenkin se ei vaan kuulu tuollaisen "hienostuneen" auton tyyliin...:think Mielestäni bmw.n kytkin on ollut aina ihmeellinen eli himpun pitkäratainen. Ei hyvä...
                              Last edited by jarkkil; 24-02-2007, 23:08.

                              Comment

                              Working...
                              X