2,8 koneellisia mulla on ollut pari manuaalia, normi automaatti ja steppi. stepillä ja automaatilla ei periaatteessa paljoo ole eroa, mutta manuaali vie kaupunki painotteisessa ajossa varmaan 2 litraa vähemmän löpöö. molemmissa hyvät puolensa, mutta manuaalin varmaan ottaisin seuraavaksi...
Miten E39 automaatilla?
Collapse
X
-
-
Originally posted by bemu2000 View Post2,8 koneellisia mulla on ollut pari manuaalia, normi automaatti ja steppi. stepillä ja automaatilla ei periaatteessa paljoo ole eroa, mutta manuaali vie kaupunki painotteisessa ajossa varmaan 2 litraa vähemmän löpöö. molemmissa hyvät puolensa, mutta manuaalin varmaan ottaisin seuraavaksi...Last edited by jarkkil; 25-02-2007, 02:05.
Comment
-
Testattiin kaverin kanssa, että onko eroa kiihdytyksessä S versus D. Niin ei sitten yhtään mitään eroa!!! Aivan samalla tavalla ottaa aikaa esim. 60km/h-120km/h oli sitten D tai S. Ainoa ero on mutkateillä ajaminen, jolloin S:llä ajaminen vastaa kaasuun nopeammin kun D rytkäsee pienempää heti. Ohituksessa taas stepin puolella on kiva iskeä silmään pienin mahdollinen ja siitä hyökätä ohi kun silloin se ei mieti vaihtamisia!!Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Originally posted by Hemi View PostManualipuolen hyödyt tulevat esille noissa +80kmh nopeuksissa ja erityisesti ohituksssa, kaistanvaihdoissa ja yleensäkkin nopeissa rytminvaihdoissa.
Aivan ehdoton/välttämätön keskieuroopan baanoilla, mutta myös täällä pika+moottoritienopeuksissa/ajossa. Kaupunkiajossa manualipuolella ei tee ei
523:lla tms tuolla M:llä varmaan tarvetta jonkin verran ajossa voi ollakin. 528iA:lla ei muista koskinko koskaan M:lle, poislukien alpit.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Itse pohdiskelin myös ostaako Steppi lootalla vai ei..mutta ei ole kaduttanut tuolla automaatilla ajo. Ja eikös tuo steppipuolella ajo tuo myös ton "vuoristossa" tarvittavan moottorijarrutuksen mukaan. Mun mielesta jo tolla sport puolella löytyy moottorijarrutusta...eli on kivempi mutkateillä ajella kovempaa kun voi hiukka hiljentää pelkällä kaasun nostolla. Saattaa toi steppi puoli varmaan olla hyvä myös vaunun/peräkärryn vedossa jos sellaista tarve vedellä (ittellä ei koukkua kyllä ole).420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)
Comment
-
Originally posted by jaki View PostManuaalin tärkein tarve on se, missä sitä ei täällä tarvita: vuoristo. Eli mottorijarrutukseen alamäissä.
523:lla tms tuolla M:llä varmaan tarvetta jonkin verran ajossa voi ollakin. 528iA:lla ei muista koskinko koskaan M:lle, poislukien alpit.
Stepissä on sport ja manualipuolella ihan normaali moottorijarrutusominaisuus.
Comment
-
Originally posted by Hemi View PostStepissä on sport ja manualipuolella ihan normaali moottorijarrutusominaisuus.
Eipä ole tullut kokeiltua S:llä lainkaan. Vastaisiko pakkoykköstä.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Steppi sport-asennossa käyttää herkemmin moottorijarrutusta. Tulee käytettyä joskus kaupunkiajossa koska säästää jarruja (ehkä myös bensaa koska katkaisee syötön) valoihin hidastettaessa ja ylöspäin turhat vaihdot vähenee.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
- Joku mainitsi että automaatti vie reippaasti enemmän menovettä kaupungissa. Onko siis niin että steppipuolella kaupungissa ajettaessa kulutus on manuaalin tasoa?
- Entä mitenkäs edelleen stepillä, onko pakki kaivettava aina mutkan kautta R:lle vai löytyykö se ykkösen etupuolelta kun vaan napsuttelee miinukselle päin?
Varmaan tyhjänpäiväisiä kysymyksiä, mutta sitä nyt haluaa tietää mahdollisimman paljon jo etukäteen tulevasta kärrystä.Last edited by L90; 27-02-2007, 19:08.
Comment
-
Stepillä ei kukaan viitsi kaupungissa leikkiessäänkään naksutella viittä minuuttia pitempään, eikä se ainakaan vähennä polttoaineen kulutusta suhteessa automaattitoimintaan. Riippuu ihan ajotavasta ja "kaupungista", mutta stepillinen M52TU/M54 moottoriset e39:it eivät käytännössä vie juurikaan enemmän gasoa kuin manualivaihteiset. Jossain tapauksissa jopa päinvastoin koska luistoa ei juurikaan ole ja vaihtotapahtumat ovat aina käytännössä optimit. Joka tapauksessa sillä kuka on ratin takana on suurempi merkitys kuin askilla, käytännössä.
Et ehkä ole täysin hahmottanut tuota stepin käyttöä. Eli tuo manualipuoli löytyy kun keppi napsautetaan pykälä vasemmalle. Samalla kytkeytyy sportmoodi päälle, eli laatikon lukitus irtoaa ja softa muuttuu.
Tästä alaspäin tökkien löytyy sitten pienempää naksaus per pykälä.
Ylöspäin tultaessa naksaus taakseppäin suurentaa vaihteita. Pakkia ei täältä sport/manualipuolelta löydy, vaan se löytyy sieltä kepin perusasennosta/kaavasta. Eli takimmaisin on se D, eli käyttöpykälä. tästä seuraava eteenpän on N, eli vapaa. Tästä eteenpäin pitää kepin lukitusnappia painaa jotta päästään seuraavaan, eli siihen peruutusvaihteelle. Tämän etupuolella on sitten P, eli vahteiston lukitus. Lukitus aukeaa ainoastaan jarrua yhtäaikaisesti painaen.
Comment
-
Automaatilla
ELi kun tuo Hemi heitteli noita lootan kanssa kikkailuja, niin jos ajaa tuollaisella diisselillä pääasiassa tasaista maantieajoa noin 90-120 rajoituksista riippuen, niin millä " osalla " vaihteistoa tuota kannattaa ajella. Ja mikä vie väjiten löpöä ?
:think
Comment
-
Kikkailuja? :think
No, siis ihan sillä D-valinnalla vie selkeästi vähiten(lukitsee mm.turbiinin luistamattomaksi=moottorin työtahteja vähiten per ajettu kilometri). Toki reippaammssa nopeudenmuutoksissa/kiihdytyksissä/nousuissa pudotetaan vähintään sportille ja kutosbensoissa tuolle kolmoselle josta sitten tullaan ylöspäin. Näin voidaan manualilla pitää kone ja sen säätötila/ohjelmat optimi teho+vääntöalueella jo siis ennakoiden tulevaa. Siis reippaammissa nopeudenmuutokssa sekä nousuissa optimitilanne taas saavutetaan juuri käyttämällä laatikkoa manualisesti.
Comment
-
Kun Täällä kerran näyttää olevan näitä steptronic asiantuntijoita,niin voisittekko kertoa miten saa helpoimmin selville,että toimiiko laatikko oikein?
Koska omassa bemussani tuntuu jotenkin siltä,että laatikko luistaisi liikaa..
Esim.Jos ajan d:llä jotain 40-60km/h ja painan kaasua melko reilusti (ei kuitenkaan kickdown asti),niin laatikko luistaa melko pitkän aikaa ennen kuin vaihtaa pienemmän.Luulisi tuon vaihtavan vähän herkemmin tuon pienemmän vaihteen silmään..
Ja autohan oli E39 535ia 2/97 steptronicNyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
Originally posted by Vehkis View PostJa autohan oli E39 535ia 2/97 steptronic
Ihan ot juttu, mutta eikös tuo steppi tullut -98:think
Comment
Comment