Miten E39 automaatilla?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hoikkas
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1579
    • TURKU

    #31
    vaihdot D:n, S:n ja M:n kesken ajossa

    Mielenkiintoinen keskustelun aihe!
    Minua askarruttaa pari ehkä vähän alkeellistakin kysymystä; mutta...
    1. Voiko ajossa (D) vaihtaa S:lle?
    2. Voiko ajossa (S), aloittaan kepittään M:llä vaihteita?j
    3. Minkälaista vaihteiston osaa on syytä käyttää kun haluaa suorittaa ohituksen mahdollisimman nopeasti. (esim. D päällä ja voiko siitä suoraan siirtää keppi M:lle, mikä vaihde on päällä? Entä M:ltä paluu ohituksen jälkeen D:lle, voiko suoraan siirtää M:ltä D:lle?)

    Auto E39 540iA -97
    BMW i4M50

    Comment

    • 540iA
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 241
      • Klaukkala

      #32
      Originally posted by hoikkas View Post
      Mielenkiintoinen keskustelun aihe!
      Minua askarruttaa pari ehkä vähän alkeellistakin kysymystä; mutta...
      1. Voiko ajossa (D) vaihtaa S:lle?
      2. Voiko ajossa (S), aloittaan kepittään M:llä vaihteita?j
      3. Minkälaista vaihteiston osaa on syytä käyttää kun haluaa suorittaa ohituksen mahdollisimman nopeasti. (esim. D päällä ja voiko siitä suoraan siirtää keppi M:lle, mikä vaihde on päällä? Entä M:ltä paluu ohituksen jälkeen D:lle, voiko suoraan siirtää M:ltä D:lle?)

      Auto E39 540iA -97
      Oot vissiin aika vähän ajanut autollasi?

      1. Voi
      2. Voi
      3. Ihan sama jos käytät kaasupolkimen kickdown-asentoa. Pieni viive kun vaihtaa pienempää mutta ajoitus ratkaisee.
      Tai sitten D:ltä siirrytään ensin S-asentoon, nopeudesta riippuen tiputtaa pykälän alaspäin, siitä manuaalisesti pienempää parhaimmalle kierrosalueelle jos muka on niin kiire. Ohituksen jälkeen taas M:ltä D:lle jolloin alkaa taas taloudellisuusajo.

      Autona 9/96 540iA Steptronic
      Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
      ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #33
        Originally posted by hoikkas View Post
        Mielenkiintoinen keskustelun aihe!
        Minua askarruttaa pari ehkä vähän alkeellistakin kysymystä; mutta...
        1. Voiko ajossa (D) vaihtaa S:lle?
        2. Voiko ajossa (S), aloittaan kepittään M:llä vaihteita?j
        3. Minkälaista vaihteiston osaa on syytä käyttää kun haluaa suorittaa ohituksen mahdollisimman nopeasti. (esim. D päällä ja voiko siitä suoraan siirtää keppi M:lle, mikä vaihde on päällä? Entä M:ltä paluu ohituksen jälkeen D:lle, voiko suoraan siirtää M:ltä D:lle?)

        Auto E39 540iA -97
        Jotenkin tämä steptronic-aiheen käsittely tuntuu menevän liian monimutkaiseksi, kun käytännön ajossa sen kanssa ei tartte paljon aivohitusia rassata ja hyvin pääsee pelkällä D:lläkin...

        1. Totta munassa
        2. Totta hemmetissä
        3. Normaali ohitus menee D:lläkin jos ei oo kiire. D:ltä keppi vasemmalle eli sport-moodi kytkeytyy ja pykälä tippuu yhden alas tai ainakin turbiinilukko irtoaa. Mahdollisimman nopeasti sujuu kun tässä vaiheessa ottaa käsikäytön peliin eli vetäisee (uudemmissa työntää) kepistä pykälän vielä alaspäin (kulkee muuten 2-vaihteella yli satasta). M:ltä D:lle tottakai voi siirtää ja näin tulee tehtyäkin kun on "tilanne ohi".

        Käsin vatkaamalla tuolla ei voi väärin vaihtaa, automatiikka zekkaa että liian pieni pykälä ei mene silmään.

        Ilmeisesti tämä Manual ja Sport-moodi menee joillakin sekaisin. Eli edelleen, kun D:ltä vetäisee vasemmalle on Sport-käytössä, edelleen siis vaihtaa automaattisesti "sporttisemmalla ohjelmalla". Jos tuosta napauttaa eteen/taakse kytkeytyy manual-moodi siksi kunnes keppi on takaisin siirretty oikeaan D:lle.
        Last edited by Kentsu; 28-02-2007, 18:18. Reason: Toistoa näköjään.....
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #34
          Originally posted by Hemi View Post
          Riippuu ihan ajotavasta ja "kaupungista", mutta stepillinen M52TU/M54 moottoriset e39:it eivät käytännössä vie juurikaan enemmän gasoa kuin manualivaihteiset. Jossain tapauksissa jopa päinvastoin koska luistoa ei juurikaan ole ja vaihtotapahtumat ovat aina käytännössä optimit. Joka tapauksessa sillä kuka on ratin takana on suurempi merkitys kuin askilla, käytännössä.
          Epäilen. itsellä oli 523i (97) manuska, ja vaihdoin 528iA (97). Maantiekulutus jopa hiukka pieneni, mutta kaupunkikulutus nousi yli 2l/100km. Ok, ei ole TU, mutta vaihdettuani vastaavaan 99-malliin, kulutus pysyi samana. Enkä usko, että 523 vrs 528 tekisi noin paljoa.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • hoikkas
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 1579
            • TURKU

            #35
            Kiitos 540iA ja Kentsu
            Juu, ensimmäinen steppi itsellä ja yleensäkin automaatti. Olen **lvetin tyytyväinen ollut!
            En tiiä autoista juuri mitään ja tällainen vaihtaminen D:ltä, S:ltä ja M:ltä edestakaisin on saanut epäilevän ja tietämättömän autoilian pelonsekaisiin tunnelimiin. Tosin järki on sitä mieltä että olisihan se pirun tyhmää kehitellä ko. vaihteisto jos välillä pitäisi pysähdellä että saa niitä vaihteiston ominaisuuksia käyttöön.
            Nyt kaikki on selvää ja odottamaan kuivempia kelejä sekä kesäkummeja, niin saa V8:stä iloa irti
            BMW i4M50

            Comment

            • BayernE39
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 72

              #36
              Itse olen manuaalivaihteiston kannalla ja kait se on tottumiskysymys eli valinnanvapaus. "kesäautossa" on automaattiaski ja on tietysti hiton mukava mutta arkiautossa suosin edelleen manuaalilaatikkoa. Kesäauto ei ole kylläkään bmw

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #37
                Originally posted by TJJ View Post
                9/96.
                Mihin se tuolloin tuli? Itelläni on 5/96 steppi...
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #38
                  Kyllä steppiä on saanut E39:iin jo -95vm puolellakin, eli alusta alkaen.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by Moonshine View Post
                    Mihin se tuolloin tuli? Itelläni on 5/96 steppi...
                    Ei kai sitten mihinkään, hinnastoissa se esiintyy vasta 9/96, mutta ota niistä sitten selvä: http://bmw.bazzi.biz/kataloge.htm
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by jaki View Post
                      Epäilen. itsellä oli 523i (97) manuska, ja vaihdoin 528iA (97). Maantiekulutus jopa hiukka pieneni, mutta kaupunkikulutus nousi yli 2l/100km. Ok, ei ole TU, mutta vaihdettuani vastaavaan 99-malliin, kulutus pysyi samana. Enkä usko, että 523 vrs 528 tekisi noin paljoa.
                      TU-moottori, uudempi laatikko+elektroniikka nimen omaan muuttaa tilanteen.
                      9/98-vanhemmissa eroa keskikulutuksessa on hyvinkin +1Litra, mutta ei uudemmissa. Tämä ei ole mutua.

                      Comment

                      • kosmik
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 167
                        • Tampere

                        #41
                        Lainataas tätä topikkia, kun ei tämän takia uutta viitsisi perustaa...

                        Automaatilla ei ole paljoa tullut ajettua ja nyt tuli sellainen ostettua. Pari tiukkaa kyssäriä pitää siis esittää

                        Eli mites tollasesta steppilaatikosta huomaa, jos luistaa? Autotohtorilla, kun käytin tuon niin katsari testasi paikallaan laatikon luistoa jotenkin painamalla vissiin jarrua ja kaasua samaan aikaan. Totesi, että ei luistoa. Osaako joku valottaa, että mitä tuossa sitten tapahtuu jos luistaa/ei luista?

                        Entä ajossa, miten laatikon luisto ilmenee?

                        Sitten se "turbiinin lukko". Mitä tarkoittaa käytännössä, jos on lukko päällä/pois?
                        ---------------
                        e39 528iA
                        ex: e36 325TDS

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          #42
                          Kun turbiini lukittuu, on ajolinja "yhtäpuuta" ihan kuin manussakin.
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • aripaa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 520
                            • Kuhmo

                            #43
                            Mahdollisimman nopeasti sujuu kun tässä vaiheessa ottaa käsikäytön peliin eli vetäisee (uudemmissa työntää) kepistä pykälän vielä alaspäin.

                            Missä vuosimallissa tuo vaihtokaavio muuttuu työntämällä pienemmäksi ja vetämällä isommaksi, minulla eteenpäin vaihtaa isommalle ja päinvastoin 540 e39 7/98
                            Ext. bmw:t
                            e28 518i -87
                            e34 518i -92
                            e39 540ia sedan 7/98
                            e39 540ia sedan 9/98
                            e39 540ia tour. 12/98
                            E34 525i Touring 7/92

                            Vikakoodien lukua/nollausta.

                            e39 540 ia sedan 7/96

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #44
                              Originally posted by aripaa View Post
                              Missä vuosimallissa tuo vaihtokaavio muuttuu työntämällä pienemmäksi ja vetämällä isommaksi, minulla eteenpäin vaihtaa isommalle ja päinvastoin 540 e39 7/98
                              Tuon linkin mukaan vuosimalliin 2002 eli 09/2001 ja myöhemmin valmistettuihin.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              • L90
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 33

                                #45
                                Niin mitenkä on? Selvitetäänpä tämä, eli missä vaiheessa tuo vaihdekaavio on muuttunut? Kenties 8/98? Voi onnetonta kuka on keksinyt että työntäen vaihtaa isommalle. Kyllä oikea ajamisen meininki saavutetaan ainoastaan kun keppiä vetämällä vaihtaa isommalle. Kyseessähän on lähestulkoon sama asia kuin jos auto kääntyisi oikealle kun rattia kääntää vasemmalle.

                                Comment

                                Working...
                                X