Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 - jarrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    #31
    Kysymys...

    Originally posted by finnbiker View Post
    mooron.
    Tietääköhän kukaan/ joku mistä kannatta hankkia e39 touriiniin uudet jarrulevyt ja palat + tunnistimet. Mahdollisimman hyvälaatuset tietysti ja merkki.

    Ovatten levyt kohtapuoliin vaihtokunnossa, sano hualtomiäs. No miä tiätty uson.

    Jotenka edullista varaosapuljua tässä ettiskelen
    Eikö Touringissa ole takana jäähdytetyt levyt 20mm paksut ja onko niiden jarrupalojen varaosanumero sama kuin ilman jäähdytettyjen palojen.

    Comment

    • pete74
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 63
      • Kemi

      #32
      jarrut on vauhdin surma

      tervehdys ystävät hyvät

      hieman taustatietoa
      kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

      autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera

      jarrulevyt on mitattu heittokellolla sorvissa suoriksi ja samalla otimme vielä varulta aavistuksen verran pois (0,1mm)

      ja itse ongelmaan auto ravistaa jarruttaessa (nylkyttää) ja kyseisen toimenpiteen tuntee myös jarrupedaalissa

      "hätä/lukko" jarrutuksessa kyseistä ongelmaa ei tunnu

      nestepinta jarrusäiliössä on ihan normaali eli ei ole nestepinta laskenut mitenkään

      eli tietääkö kukaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan tai onko ollut vastaavanlaisia ongelmia. itse en löytänyt vastaavaa ongelmaa

      -Pete

      ps. kiitoksia jo etukäteen
      530da touring -00 (E39)
      ps. kukaan ei ole täydellinen, jopa minussa on virheitä ja ainoa virheeni on liika vaatimattomuus. heh heh

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #33
        Oiskos ne reaktiotankojen pallonivelpäät väljät... Kannattais vaihtaa se koko tanko, eikä pelkkiä puslia, ni ei tarvis arpoa.

        Originally posted by pete74 View Post
        tervehdys ystävät hyvät

        hieman taustatietoa
        kulkine on E39 530da touring -00 ajettu 322tkm

        autoon on vaihdettu iskarit eteen, reaktiotangon puslat, koiranluut, raidetangon päät ja tänään vielä ala/etutukivarret puslien kera

        jarrulevyt on mitattu heittokellolla sorvissa suoriksi ja samalla otimme vielä varulta aavistuksen verran pois (0,1mm)

        ja itse ongelmaan auto ravistaa jarruttaessa (nylkyttää) ja kyseisen toimenpiteen tuntee myös jarrupedaalissa

        "hätä/lukko" jarrutuksessa kyseistä ongelmaa ei tunnu

        nestepinta jarrusäiliössä on ihan normaali eli ei ole nestepinta laskenut mitenkään

        eli tietääkö kukaan ratkaisua kyseiseen ongelmaan tai onko ollut vastaavanlaisia ongelmia. itse en löytänyt vastaavaa ongelmaa

        -Pete

        ps. kiitoksia jo etukäteen
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #34
          siirretty ongelmaosioon..
          Last edited by jamoc8; 24-09-2009, 10:00.
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1176
            • Tuusula

            #35
            Laitetaans tänne jarruongelmia..

            Eli auto kävi pajalla, kun huomasin, että renkaita pyöritellessä jarrut laahaa molemmilta puolilta eikä rengas pyöri normaalisti. Varsinkin vasen vanne paskaantuu yllättävän helposti ja napa ja vanne kuumenee pienelläkin lenkillä.

            Satulat irti ja paikat puhdisteltiin ja uudet palat täysin finito olleiden palojen tilalle. Puhdistelut ei kuitenkaan auttaneet vaan palat laahaa edelleen levyyn pienen lenkin jälkeen.

            Tästä johtopäätös, että uudet satulat. Mutta kummaa sattumaa mielestäni, että molemmat satulat menisivät samalla kertaa tuohon pisteeseen. Onko näissä e39:issä ollut yleisesti ongelmia näiden kanssa?

            Niin ja mistä näitä kannattaisi lähteä tilailemaan, originaalia olisi hakusessa? Ebay:stä? Ilmeisesti http://www.realoem.com/bmw/showparts...21&hg=34&fg=05 osa numero 1?
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #36
              Miten olisi pelkkä huolto, männät ja tiivisteet + kumit ja liukutapit?

              Avaa nyt ne edes ensin, mäntä pois ja näät. Sylinteri jos on ok, ei sitä satulaa tarvi uusia turhaan. Eikä mäntääkään jos on siisti. Uusilla hilppeillä kasaan, eikä ole kallista.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #37
                Näihin ATE:n satuloihin ei vain tahdo olla mäntiä tarjolla. Tiivistesatsin saa kyllä marmorilta. Omassa toinen etusatula jumahti, kun pölytiiviste oli pettänyt. Männästä karhunkielellä hapettumat ja ulkoreunasta ruosteet pois ja uusilla tiivisteillä kasaan ATE jarrusylnterirasvalla voideltuna. Hyvin on toiminut sen jälkeen. Tuossa kyseisessä satulan männässä oli ilmeisesti ollut jo pidempään pientä jumia, kun sille puolelle kertyi vanteeseen aina enemmän jarrupölyä. Ajossa eroa ei huomannut, eikä levy sen kummemmin lämmennyt. Tuon satularemontin jälkeen "ongelma" kuitenkin hävisi.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Risto113 View Post
                  Miten olisi pelkkä huolto, männät ja tiivisteet + kumit ja liukutapit?
                  Jos ostaa uudet kumit (siis ne liukutappien reikiin tulevat) niin ne kannattaa ostaa merkkiliikkeestä. Tarvikeosat näyttää olevan sekundaa, sen näki jo asentamatta.

                  Sama juttu tappien kanssa, tosin ne vanhat tapit varmaan on vielä ihan kunnossa kun ne vaan puhdistaa (porakoneeseen kiinni ja karhunkielellä kiillotus). Jostain syystä merkkiliikkeen myymät muka uudet (Ruotsin varastosta tilatut) liukutapit näytti liukupinnoiltaan huonommilta kuin autoni alkuperäiset. Tiedä sitten mikä niiden tarina oli.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Jos ostaa uudet kumit (siis ne liukutappien reikiin tulevat) niin ne kannattaa ostaa merkkiliikkeestä. Tarvikeosat näyttää olevan sekundaa, sen näki jo asentamatta.

                    Sama juttu tappien kanssa, tosin ne vanhat tapit varmaan on vielä ihan kunnossa kun ne vaan puhdistaa (porakoneeseen kiinni ja karhunkielellä kiillotus). Jostain syystä merkkiliikkeen myymät muka uudet (Ruotsin varastosta tilatut) liukutapit näytti liukupinnoiltaan huonommilta kuin autoni alkuperäiset. Tiedä sitten mikä niiden tarina oli.
                    Itse ostin aikoinaan omat liukutapit ja kumit Saksan ebaystä ATE:n korjaussarjana ja ne oli kyllä aivan priimaa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Itse ostin aikoinaan omat liukutapit ja kumit Saksan ebaystä ATE:n korjaussarjana ja ne oli kyllä aivan priimaa.
                      Joo, varmaan ATE onkin priimaa kun on jarrujen alkuperäinen valmistaja. Minun kokemukset oli Motonetin ja KL-varaosien noista osista, molemmat möi samaa sarjaa (liitteenä kuva) joka ei ainakaan silloin todellakaan ollut ATE:n tekemä. Nykytilanne on arvoitus.

                      Merkkiliikkeen liukutapit tosiaan näytti käytetyiltä, liukupinnat oli karkeat ja rasvaa jengoissa ja kuusiokolon reiässä. Ja kun toisellakin kerralla tilatut oli yhä samanlaiset, niin unohdin koko tappien vaihdon.
                      Attached Files
                      Last edited by TJJ; 22-05-2010, 17:41.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #41
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Näihin ATE:n satuloihin ei vain tahdo olla mäntiä tarjolla.
                        Onko kyse nyt perus e39 satuloista vai onko noita monenlaisia? Mäntiä kyllä saa, ne on ihan samat kuin esim. E34 satuloissa, kuten on myös tiivistesarjat. Tai ainakin -01 530D ja -99 540 oli samat kuin kaikissa E34 yksimäntäisissä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Cell View Post
                          Onko kyse nyt perus e39 satuloista vai onko noita monenlaisia? Mäntiä kyllä saa, ne on ihan samat kuin esim. E34 satuloissa, kuten on myös tiivistesarjat. Tai ainakin -01 530D ja -99 540 oli samat kuin kaikissa E34 yksimäntäisissä.
                          Ihan perussatuloista oli kyse. Marmorilta mäntää ei saa erikseen, eikä ATE:n osaluettelossakaan ole erikseen listattuna.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #43
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Ihan perussatuloista oli kyse. Marmorilta mäntää ei saa erikseen, eikä ATE:n osaluettelossakaan ole erikseen listattuna.
                            Marmorilta ei tosiaan saa muistaakseni yhteenkään malliin pelkkää mäntää enää nykyään, mutta ainakin ns. tarvikkeena saa. En muista valmistajaa, muistaakseni jossain laatikossa luki atekin, ihan fiksun näköistä ja onhan noi tuolla jonkun vuoden jo ongelmitta paikallaan olleet.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • 174000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 1176
                              • Tuusula

                              #44
                              Originally posted by Risto113 View Post
                              Miten olisi pelkkä huolto, männät ja tiivisteet + kumit ja liukutapit?

                              Avaa nyt ne edes ensin, mäntä pois ja näät. Sylinteri jos on ok, ei sitä satulaa tarvi uusia turhaan. Eikä mäntääkään jos on siisti. Uusilla hilppeillä kasaan, eikä ole kallista.
                              Voisitko laittaa mitkä numerot näistä uusitaan?
                              http://www.realoem.com/bmw/showparts...21&hg=34&fg=05
                              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                              '02 VW Golf 1.4i
                              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                              Comment

                              • 174000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2008
                                • 1176
                                • Tuusula

                                #45
                                Originally posted by 174000 View Post
                                Voisitko laittaa mitkä numerot näistä uusitaan?
                                http://www.realoem.com/bmw/showparts...21&hg=34&fg=05

                                Pärjääkö tälläisellä satsilla eli onko tuossa kaikki tarvittavat osat? Näitä satseja menisi siis 2kpl.

                                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                                '02 VW Golf 1.4i
                                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎