Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 - jarrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • finnbiker
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 103

    e39 - jarrut

    mooron.
    Tietääköhän kukaan/ joku mistä kannatta hankkia e39 touriiniin uudet jarrulevyt ja palat + tunnistimet. Mahdollisimman hyvälaatuset tietysti ja merkki.

    Ovatten levyt kohtapuoliin vaihtokunnossa, sano hualtomiäs. No miä tiätty uson.

    Jotenka edullista varaosapuljua tässä ettiskelen
    - nykymeno tekee meistä löysiä - :think
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #2
    KL-Varaosista ostin "Bosch":in palat ja levyt naurettavan halvalla kun oli joskus tarjouksessa. Ei niissä kyllä mitään mainintaan Boschista ollut, mutta ovat toimineet OK sen vähän mitä talvella oon jarrutellu. Kesällä sitten testaillaan kunnon alamäkeen miten toimii tositilanteessa. Joskus vähän kävelyvauhdissa vinkuu.

    Eli valkoisen/ruskeen laatikon osia, joissa luki vaan "Qualität made in germany" tai jotain päällä.

    Originally posted by finnbiker View Post
    Jotenka edullista varaosapuljua tässä ettiskelen
    Normaalisti kai Motonetissa on halvempia nää osat.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 13-03-2007, 11:27.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Vonsaku
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 109

      #3
      Ei motonetin jarruja!
      Voisin perustella aiheen mutta searchi auttaa, itellä pelkkiä huonoja kokemuksia kun laiskuuttani 3 kertaa hakenu jarrukamat eri autoihin sieltä.
      KL:stä mielummin.

      Comment

      • xela
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 141
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Vonsaku View Post
        Ei motonetin jarruja!
        Voisin perustella aiheen mutta searchi auttaa, itellä pelkkiä huonoja kokemuksia kun laiskuuttani 3 kertaa hakenu jarrukamat eri autoihin sieltä.
        KL:stä mielummin.
        Itse tein omaan e39:iin taannoin jarrurempan Motonetin osilla. levyt oli jotkut QH:t ja palat jotkut vastaavat. Takana on nyt jotain 50tkm ja sinänsä toiminu ihan ok, mutta välillä vinkuu aika raakasti pienillä nopeuksilla ja pienellä jarruvoimalla. Ajattelin kokeilla olisko kitinänvaimennuslevyistä jotain apua.

        Comment

        • Vonsaku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 109

          #5
          Originally posted by xela View Post
          Itse tein omaan e39:iin taannoin jarrurempan Motonetin osilla. levyt oli jotkut QH:t ja palat jotkut vastaavat. Takana on nyt jotain 50tkm ja sinänsä toiminu ihan ok, mutta välillä vinkuu aika raakasti pienillä nopeuksilla ja pienellä jarruvoimalla. Ajattelin kokeilla olisko kitinänvaimennuslevyistä jotain apua.
          Ite laitoin kaikki levyt ja palat motonetin osista, etulevyt kierot alta 5tkm> vaihdettiin uusiin>5tkm taas kierot, luovutin ja hain toisesta paikasta.
          Palojen pito käsittämättömän surkea verrattuna alkuperäisiin ei kestä kahta 120km/h > 0 jarrutusta peräkkäin ilman totaalista häipymistä.
          Kitisee ja vinkuu millon mikäkin nurkka.

          Nyt KL:stä ostettu palat ja levyt, hyvin toimii vaikka poljintuntuma on edelleen hieman pehmeä versus alkuperäis osat.

          Peugeot 205 1,9Gti jarrukaasu leikkimistä talvella > takalevyt "räjähti" palasiksi, koskaan ei oo ennen käynyt moista muun merkkisillä osilla vaikka paljon tuli harrasteltua.
          Celica GT(-97) Palat vaihdettiin 2 kertaa liikkeessä "oikeisiin" silti joutu rälläkällä sovittamaan ne.

          Niin asuin motonetin vieressä aikoinaan ja laiskuuttani hain osat sieltä...

          Comment

          • JonasG
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 2160
            • Porvoo/Helsinki

            #6
            Laakkoselta. Laitoin motonetin takalevyt taannoin,ajelin muutaman viikon ja jarruttaessa ravisti takapää..Vaihdoin takalevyt orginaaleihin ja ravistus loppui siihen paikkaan..Kierothan ne oli.

            Comment

            • harald
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 252
              • Kaarina

              #7
              Originally posted by Vonsaku View Post
              Ite laitoin kaikki levyt ja palat motonetin osista, etulevyt kierot alta 5tkm> vaihdettiin uusiin>5tkm taas kierot, luovutin ja hain toisesta paikasta.
              Palojen pito käsittämättömän surkea verrattuna alkuperäisiin ei kestä kahta 120km/h > 0 jarrutusta peräkkäin ilman totaalista häipymistä.
              Kitisee ja vinkuu millon mikäkin nurkka.

              Nyt KL:stä ostettu palat ja levyt, hyvin toimii vaikka poljintuntuma on edelleen hieman pehmeä versus alkuperäis osat.
              Oliskohan vika jossain muualla kuin itse jarrulevyissä... Onko varma, ettei jarrusatulat jumita ja kiinnityspinnat on puhtaat ? Tuo surkea pitokin viittaa jumittumiseen. Olisko käynyt niin, että kun vaihdoit ne KL:n levyt ja palat, niin liu'ut olisi putsaantuneet ja jarrut toimivat niinkuin ne pitäisikin. Ja vielä, että tuliko varastointirasvat kunnolla putsattua ? Ex E39:iin vaihdoin Motonetin levyt ja palat, eikä mitään valittamista. Jos poljintuntuma on pehmeä, niin kannattaa ilmata jarrut.
              W204 C350 AMG
              Toyota Corolla 1.3XI 16V
              Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

              Comment

              • finnbiker
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 103

                #8
                tänkjuu veri meni tähän asti

                ja maaltakun olen enkä autoista tiedä tuon taivaallista (nimim 6v liisarikurimuksessa ollut), niin jatkan utelua lapsenomaisella innolla ja mielenkiinnolla.

                tein tuossa pienen eskelislaskelman kl:n ja merteilin osista
                etulevyt
                + e-palat
                + takalevyt
                + t-palat
                + tunnistin-e-jat
                niin eroksi sain kl:n hyödyksi 23€. (mennevät postikuluihin)

                zellasta kysyn kun KL:llä oli jossain kuvasarjassa maininta, että sis 2xpalat

                onko palojen hinta yl. /pyörä vai /puoli ??
                sitäkun ei noissa hinnoissa mainita

                mitä muuta tingeltangelia tarvitaan (uudet levyjen kiinnitysruuvit??
                jarrustulaan jottakin??)

                ja onko helppo duuni tehhä ite??
                aikoinaan yli 10v. sitten jotain ropannu ed. penaris 320i (vm -87 ja herra A. V von Nussi vei sen -97)
                mutta kun nykynörtin ei oo tarvinnu liisariin kajota, nin voipi pikku it-peukku olla keskellä kämmenselkää



                taas ja edelleen infosta kiitäen.. eiku kiittäen
                - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by finnbiker View Post
                  zellasta kysyn kun KL:llä oli jossain kuvasarjassa maininta, että sis 2xpalat

                  onko palojen hinta yl. /pyörä vai /puoli ??
                  sitäkun ei noissa hinnoissa mainita
                  Mulla oli kaikki etupalat (4 kpl) yhdessä paketissa KL:ltä.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • JonasG
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 2160
                    • Porvoo/Helsinki

                    #10
                    Helppo vaihtaa,mutta olis varmaan hyvä olla joku asiaa tunteva henkilö vieressä kun vaihdat ensimmäistä kertaa että kasaat ne sit oikein kanssa..

                    Comment

                    • patu
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 542
                      • Porvoo

                      #11
                      Originally posted by jonasg View Post
                      Laakkoselta. Laitoin motonetin takalevyt taannoin,ajelin muutaman viikon ja jarruttaessa ravisti takapää..Vaihdoin takalevyt orginaaleihin ja ravistus loppui siihen paikkaan..Kierothan ne oli.
                      Mulla vaihdettiin orkkislevyt 5 kk sitten. Taas ravistaa jarruttaessa, vaihtavat takuuna uudet levyt parin viikon päästä.
                      BMW F30 330e LCI
                      Buick Riviera 455cid -71


                      Volvo V70 mk III - Ex
                      Jaguar F-Pace - Ex
                      Camaro 3gen - Ex
                      Subaru Levorg - Ex
                      Volvo V60 - Ex
                      Porsche 924 - Ex
                      BMW 1502 -76 - Ex
                      The Best or Something - Ex
                      BMW e39 540iA touring - Ex
                      BMW e34 525iA touring - Ex
                      BMW e34 520i -Ex
                      etc.....

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Vonsaku View Post
                        Ite laitoin kaikki levyt ja palat motonetin osista, etulevyt kierot alta 5tkm> vaihdettiin uusiin>5tkm taas kierot, luovutin ja hain toisesta paikasta.
                        Palojen pito käsittämättömän surkea verrattuna alkuperäisiin ei kestä kahta 120km/h > 0 jarrutusta peräkkäin ilman totaalista häipymistä.
                        Kitisee ja vinkuu millon mikäkin nurkka.

                        Nyt KL:stä ostettu palat ja levyt, hyvin toimii vaikka poljintuntuma on edelleen hieman pehmeä versus alkuperäis osat.

                        Peugeot 205 1,9Gti jarrukaasu leikkimistä talvella > takalevyt "räjähti" palasiksi, koskaan ei oo ennen käynyt moista muun merkkisillä osilla vaikka paljon tuli harrasteltua.
                        Celica GT(-97) Palat vaihdettiin 2 kertaa liikkeessä "oikeisiin" silti joutu rälläkällä sovittamaan ne.

                        Niin asuin motonetin vieressä aikoinaan ja laiskuuttani hain osat sieltä...
                        Kun ei ole olemassa "motonetin" valmistamia levyjä, niin kerrotko minkä merkkisistä levyistä olikaan kyse?

                        Comment

                        • finnbiker
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 103

                          #13
                          Originally posted by finnbiker View Post
                          onko palojen hinta yl. /pyörä vai /puoli ??
                          sitäkun ei noissa hinnoissa mainita

                          jajuu
                          /pyörä vs. /puoli - mitä eroa ?? :think
                          eee, tarkotin tolla puolella tietysti etupuoli ... hehe


                          - no senhän viisas piimerveli Kekkonen tietysti tajusi
                          - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #14
                            Mahdolliseen kieroutumiseen viitaten, onko kokemuksia ATE:n power disc:eistä E39:ssä?

                            Ja varastetaan sen verran topikkia, että onko erityisiä suosituksia katukäyttöön pätevistä paloista, Ferodo?
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Vonsaku
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2004
                              • 109

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kun ei ole olemassa "motonetin" valmistamia levyjä, niin kerrotko minkä merkkisistä levyistä olikaan kyse?
                              Ei ollut näsäviisastelulle tarvetta, Vantaan motonetistä ostin ja eiköhän senkin ostopolitiikkaan kuulu ostaa osat sieltä mistä niitä halvimmalla kulloinkin saa, kuten nähty esim vesipumppujen, hehkutulppien, kytkimien jne kanssa että paikasta / päivästä riippuen osat erimerkkisiä, alalla työskelleenä tiiät kyllä mistä kyse.
                              Merkkiä en muista ja osat näytti olevan päällisin puolin ihan "ok", mitä nyt jarrulevyt keräsivät ruostetta huomattavasti nopeammin mitä KL:n (ei kl:n valmistamia vastaavat eipä tästäkään tosin jarrulevyjen ruostumis seurantapäiväkirjaa.


                              Originally posted by harald
                              Oliskohan vika jossain muualla kuin itse jarrulevyissä... Onko varma, ettei jarrusatulat jumita ja kiinnityspinnat on puhtaat ? Tuo surkea pitokin viittaa jumittumiseen.?
                              Jarrut kävin normaalisti läpi, kumminkin näitten kanssa riittämiin puuhaillut, paloissa oli erikoinen poljintuntuma, en tiiä mistä johtu.
                              Samalla vaihtui pyöränlaakerit eli navat kohtuu puhtaat.
                              Jarrulevyjen kieroutumista varmaan edesauttaa oma ajotyyli, alkuperäset meni 60tkm (varmaan alkuperäiset että 180tkm kokonais määrä) omassa ajossa ilman kieroutumista.

                              Jumittamisen yhteydessä ois varmaan auto puoltanut....

                              Lisättäköön että mittarissa nyt 270tkm, ei tärinöitä eikä ravistuksia, jotka johtuis jarruista.

                              Originally posted by harald
                              Ja vielä, että tuliko varastointirasvat kunnolla putsattua ? Ex E39:iin vaihdoin Motonetin levyt ja palat, eikä mitään valittamista. Jos poljintuntuma on pehmeä, niin kannattaa ilmata jarrut.
                              Today 10:23
                              Varastointi rasvat pyyhkäsin pois niinkun normaalia jarrukliinerillä, eipä ne kauaa siellä ois häirinny muutenkaan.
                              ¨
                              Jos tota poljintuntumaa pitää analysoida niin pehmeydellä viittaan tarvittavaan poljinvoimaan eli jarrupoljinta saa painaa kovempaa saman hidastuvuuden saavuittamiseksi... Tosin lähinnä tottumiskysymys

                              Eniten itse häiritsi jarrujen "häipyminen" kuin ravistukset, kitinät ja poljintuntumat.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎