E39 alatukivarren vaihto ja pyöränkulmat.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3120
    • Välisuomi

    E39 alatukivarren vaihto ja pyöränkulmat.

    Vaihdoin eilen -01 E39:n oikeanpuolen alatukivarren ja sen seurauksena ratti osoittaa nyt hieman vasemmalle. En vääntänyt raidetankoa mihinkään ja muutenkin voimankäyttö oli (muualla kuin pallonivelen kartion irrotuksessa) vähäistä. Loppukiristyksen pulteille tein nostamalla navan suunnilleen normaalikorkeudelle ja tein kiristyksen momenttiavaimella. Kartion irrotuksessa käytin lämpöä ja holkki navan sisältä irtosikin kartion mukana. Naputtelin sen takaisin vasaralla.

    Muistelen että joillakin muillakin oli samantyyppistä ongelmaa? Löytyikö vika asennuksesta, osasta vaiko muualta?

    Vaihdan tänään saman osan vasemmallekin puolelle ja yritän saada huomiselle ajan suuntaukselle eli homma on hoidossa. Mutta olisi mukava tietää onko ATP Autoteilen osissa heittoa mitoissa vai onko ratin suoruus vaan väkisinkin säätökohde tukivarsien vaihdon myötä.
    ---
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Kiristyshän pitäisi tehdä kun auto on pyörillä. Minulla ratti säilyi suorassa alatukivarsien vaihdon jälkeen. Tosin ratti meni vinoon kun vaihdoin ensin iskarit ja korjaantui sitten takaisin kohdalleen kun vaihdoin uudet alatukivarret.

    Mahtuiko sinulla alatukivarret rungon kiinnikkeisiin vai pitikö tukivarren holkkia hioa?
    E39 528iA

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7468
      • Oulu

      #3
      Itse vaihdatutin toisin alatukiverran muiden osien kera liikkeessä, en havainnut vaikutusta ratin asentoon. Ei tosin ollut ATP:n osa tuo alatukivarsi vaikka muut olivat.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3120
        • Välisuomi

        #4
        Juu, tukivarsi meni paikalleen ilman hiomisia ilman ongelmia.

        Tein tuon "pyörillään kiristyksen" hieman oikaisten, eli nostin pyörännapaa normiasentoon vaikka keula oli ilmassa. Mielestäni tuo vastaa pyörillään olemista jos apurunko ei anna periksi. Voisin tietysti vielä löysätä ko. pultin pyörillään ollessa ja kiristää sen uudelleen.
        ---

        Comment

        • turomu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 310
          • Kuusamo

          #5
          mistähän sais uuden kartion siihen alatukivarren ja navan väliin? Sain rikottua sen ja en löydä realoemista kyseistä osaa?
          X3 30d M-sport
          exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14561
            • Oulu

            #6
            Originally posted by turomu View Post
            mistähän sais uuden kartion siihen alatukivarren ja navan väliin? Sain rikottua sen ja en löydä realoemista kyseistä osaa?
            Ei taida saada niitä holkkeja erikseen...
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8279
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by turomu View Post
              mistähän sais uuden kartion siihen alatukivarren ja navan väliin? Sain rikottua sen ja en löydä realoemista kyseistä osaa?
              Originally posted by zener View Post
              Ei taida saada niitä holkkeja erikseen...
              jep. jostakin purkuautosta haalimaan koko napa
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • turomu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 310
                • Kuusamo

                #8
                mahtavaa ja uusintanäyttö torstaina viimestään!
                Onko kellään nurkissa?
                X3 30d M-sport
                exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                Comment

                • Will_E39
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 920
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by turomu View Post
                  mahtavaa ja uusintanäyttö torstaina viimestään!
                  Onko kellään nurkissa?
                  ite aikoinaan metallimiehellä sorvautin uuden kartion ja hyvin on mennyt
                  e39 520ia-96

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1844
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by turomu View Post
                    mistähän sais uuden kartion siihen alatukivarren ja navan väliin? Sain rikottua sen ja en löydä realoemista kyseistä osaa?
                    Mikä rikkoi kartion? Vanha pallonivelen tappi oli niin tiukassa, että takominen jätti jälkensä runko-osaan? Näin olen kuullut käyneen joillekin muillekin.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • turomu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 310
                      • Kuusamo

                      #11
                      kartio lähti tukivarren mukaan ja hakkasin siitä kartiosta osa reunaa lysmyyn ruuvipenkissä.
                      X3 30d M-sport
                      exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        mulla tais olla kanssa aika jukelissa nuo, tais lähtee kohtuu nuijimal irti kun anto vähä spraytä ja lämpöö.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by turomu View Post
                          kartio lähti tukivarren mukaan ja hakkasin siitä kartiosta osa reunaa lysmyyn ruuvipenkissä.
                          Siis kartioholkkihan irtoaa kartiosta kun laitat holkin lekaa vasten ja kopautat hieman vasaralla vastakkaiselle puolelle?

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Siis kartioholkkihan irtoaa kartiosta kun laitat holkin lekaa vasten ja kopautat hieman vasaralla vastakkaiselle puolelle?
                            Ei lähde kyllä aina noin helposti. Vierestä todistin kun korjaamolla irrotettiin toisesta alatukivarresta tuota holkkia. Lämpöä ja kylmää piti antaa, aikansa kun sitä hakattiin niin irtosi. Eipä tuo kumma ole kun se siellä reilut 10v saa muhia paikallaan.

                            Toiselta puolelta lähti ihan helposti irti.

                            Comment

                            • turomu
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 310
                              • Kuusamo

                              #15
                              kyllä kyllä mutta kun sen holkin reunus vääntyi hieman semmosen pallonivelhaarukan käytöstä. Rälläköin holkin irti tukivarresta jättäen kartion sisään ja asetin ruuvipenkkiin. Sitten kun mojautin siihen tukivarren kierteeseen holkin ollessa ruuvipenkin leukojen alla halkesi se vääntynyt osa holkin kauluksesta. Oma moka olis heti pitänyt ettiä sopiva hylsy siihen holkin alle. Sitten toisella lyönnilla kartio irtosi. Kasasin auton vanhalla kartiolla, siitä puuttuu noin 1/4 siitä kauluksesta. Eli jos koko kaulus irtoaa voi tukivarsi upota napaan vartta myöten noin 2cm. Kuhan nyt katsastuksen ajan toimis niin vois hommata uuden holkin rauhassa.

                              BTW olen ajanut tuolla e39:llä kohta 100tkm ja ensimmäinen vaihdettu tukivarsi minun aikana, taulussa nyt 330tkm. Ihmeen vähällä selvinnyt, nyt ne vissiin laukeaa kerralla
                              X3 30d M-sport
                              exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                              Comment

                              Working...
                              X