E39 alatukivarren vaihto ja pyöränkulmat.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #16
    Mikä ihmeen tarkoitus tuolla väliholkilla siellä muuten on? En oo missään autossa aikasemmin tuollaista tavannut... :think
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Antsah View Post
      Ei lähde kyllä aina noin helposti. Vierestä todistin kun korjaamolla irrotettiin toisesta alatukivarresta tuota holkkia. Lämpöä ja kylmää piti antaa, aikansa kun sitä hakattiin niin irtosi. Eipä tuo kumma ole kun se siellä reilut 10v saa muhia paikallaan.

      Toiselta puolelta lähti ihan helposti irti.
      Lupaan että lähtee, eikä todellakaan tarvita mitään kylmää/kuumaa...fysiikan lait pitää siitä huolen.
      Silläkään ei ole mitään merkitystä kuinka kauan kartioliitos "muhii" paikallaan, paitsi että "muhiessaan" itse asiassa se löystyy.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Mikä ihmeen tarkoitus tuolla väliholkilla siellä muuten on? En oo missään autossa aikasemmin tuollaista tavannut... :think
        siellä on alumiininen olkavarsirakenne, johon tuo kartioliitos suoraan ei sovi, vaan vaatii teräksisen väliholkin.
        Eli helpoin tämä on irroittaa niin että nivelen mutteri ja sen alla oleva prikka pois, mutteri kiereiden verran takaisin, lyödään nivel holkkeineen irti, mutteri pois kierteiltä ja lyödään holkki nivelkartiosta käyttäen lekaa holkin vastapuolella kun siihen annetaan terävä napautus vasaralla.
        Kartioliitos "tärähtää" auki sen riittävän muutaman sadasosamillin soikeaksi ja ampuu nivelkartion ulos holkin kartiosta.
        100% varmuudella irtoaa muutamalla napautuksella ja paikat säilyy ehjinä....nimim.30-vuotta ja +tuhat kartioioliitosta lyömällä avanneena.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Lupaan että lähtee, eikä todellakaan tarvita mitään kylmää/kuumaa...fysiikan lait pitää siitä huolen.
          Silläkään ei ole mitään merkitystä kuinka kauan kartioliitos "muhii" paikallaan, paitsi että "muhiessaan" itse asiassa se löystyy.
          Oli miten oli mutta tuolla tavalla ei holkki likkunut mihinkään. Ei siihen muuten olisi lämpöä annettukaan. Ei voi siis yleistää että ne aina noin helposti irtoaisi.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Antsah View Post
            Oli miten oli mutta tuolla tavalla ei holkki likkunut mihinkään. Ei siihen muuten olisi lämpöä annettukaan. Ei voi siis yleistää että ne aina noin helposti irtoaisi.
            Sitten siellä pitää olla laakerilukitetta tms.välissä mikäli ei lähde.
            Kuten jo totetesin, kaikissa muissa tapauksissa rikotaan fysiikan lakeja....mikäli
            "kilauttaja" nyt osaa edes auttavasti hommansa, eli holkki iskusta sen muutaman satasen käy soikeana=ampuu kartioliitoksen liitoksen irti.

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              siellä on alumiininen olkavarsirakenne, johon tuo kartioliitos suoraan ei sovi, vaan vaatii teräksisen väliholkin.
              No niin totta tosiaan. bäck ty millenium, tulis sieltä 80 luvulta pois.
              (tai yleensäki ymmärtäis et bmw:ssä on alumiinia. )
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                #22
                En muistanutkaan aikaisemmin, kun vaihdoin oikean tukivarren talvella, niin sitä tuli kiristettyä ilmeisesti liikaa, kun sitä räikällä kirras, niin se meni ja meni aina vain syvenmälle, mutta ei kuitenkaan yhtään tuntunut ottavan vastaan, siis kirsityvän tiukkaan? Jätin sen sitten tiettyyn kohtaan, mutta kuiteskin se on huomattavasti syvenmällä kun vasen tukivarsi, mikä kiristyi normaalisti oikeaan kohtaan.
                Eli, mikähän tuossa oikein venyi tai hajosi? Vai olisiko tukivarren kiinnityskartio ollut valmiiksi liian ohut, eli valmistus virhe? Holkki oli sielä paikallaan, mutta repesköhän sen tukivarren nivelpallukka tilastaan? Kuiteskaan se ei tunnu yhtään olevan väliä kun kangella vääntää, mutta tuossa voi olla kolinankin aiheuttaja todennäköisesti!? Uusi odottaa vaihtoa ja näkee sitten tarkemmin mikä sielä mättää. Onko kenellekkään käynyt noin koskaan?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                Working...
                X