Mikä ihmeen tarkoitus tuolla väliholkilla siellä muuten on? En oo missään autossa aikasemmin tuollaista tavannut... :think
E39 alatukivarren vaihto ja pyöränkulmat.
Collapse
X
-
Originally posted by Antsah View PostEi lähde kyllä aina noin helposti. Vierestä todistin kun korjaamolla irrotettiin toisesta alatukivarresta tuota holkkia. Lämpöä ja kylmää piti antaa, aikansa kun sitä hakattiin niin irtosi. Eipä tuo kumma ole kun se siellä reilut 10v saa muhia paikallaan.
Toiselta puolelta lähti ihan helposti irti.
Silläkään ei ole mitään merkitystä kuinka kauan kartioliitos "muhii" paikallaan, paitsi että "muhiessaan" itse asiassa se löystyy.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostMikä ihmeen tarkoitus tuolla väliholkilla siellä muuten on? En oo missään autossa aikasemmin tuollaista tavannut... :think
Eli helpoin tämä on irroittaa niin että nivelen mutteri ja sen alla oleva prikka pois, mutteri kiereiden verran takaisin, lyödään nivel holkkeineen irti, mutteri pois kierteiltä ja lyödään holkki nivelkartiosta käyttäen lekaa holkin vastapuolella kun siihen annetaan terävä napautus vasaralla.
Kartioliitos "tärähtää" auki sen riittävän muutaman sadasosamillin soikeaksi ja ampuu nivelkartion ulos holkin kartiosta.
100% varmuudella irtoaa muutamalla napautuksella ja paikat säilyy ehjinä....nimim.30-vuotta ja +tuhat kartioioliitosta lyömällä avanneena.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostLupaan että lähtee, eikä todellakaan tarvita mitään kylmää/kuumaa...fysiikan lait pitää siitä huolen.
Silläkään ei ole mitään merkitystä kuinka kauan kartioliitos "muhii" paikallaan, paitsi että "muhiessaan" itse asiassa se löystyy.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostOli miten oli mutta tuolla tavalla ei holkki likkunut mihinkään. Ei siihen muuten olisi lämpöä annettukaan. Ei voi siis yleistää että ne aina noin helposti irtoaisi.
Kuten jo totetesin, kaikissa muissa tapauksissa rikotaan fysiikan lakeja....mikäli
"kilauttaja" nyt osaa edes auttavasti hommansa, eli holkki iskusta sen muutaman satasen käy soikeana=ampuu kartioliitoksen liitoksen irti.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Postsiellä on alumiininen olkavarsirakenne, johon tuo kartioliitos suoraan ei sovi, vaan vaatii teräksisen väliholkin.
(tai yleensäki ymmärtäis et bmw:ssä on alumiinia.)
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
En muistanutkaan aikaisemmin, kun vaihdoin oikean tukivarren talvella, niin sitä tuli kiristettyä ilmeisesti liikaa, kun sitä räikällä kirras, niin se meni ja meni aina vain syvenmälle, mutta ei kuitenkaan yhtään tuntunut ottavan vastaan, siis kirsityvän tiukkaan? Jätin sen sitten tiettyyn kohtaan, mutta kuiteskin se on huomattavasti syvenmällä kun vasen tukivarsi, mikä kiristyi normaalisti oikeaan kohtaan.
Eli, mikähän tuossa oikein venyi tai hajosi? Vai olisiko tukivarren kiinnityskartio ollut valmiiksi liian ohut, eli valmistus virhe? Holkki oli sielä paikallaan, mutta repesköhän sen tukivarren nivelpallukka tilastaan?Kuiteskaan se ei tunnu yhtään olevan väliä kun kangella vääntää, mutta tuossa voi olla kolinankin aiheuttaja todennäköisesti!? Uusi odottaa vaihtoa ja näkee sitten tarkemmin mikä sielä mättää. Onko kenellekkään käynyt noin koskaan?
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Comment