Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrulevyt aina kierossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HBD
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 269
    • Hämeenlinna

    #31
    Itsellä oli sellaista ongelmaa että 20km 90-100kmh matka-ajon jälkeen yhtäkkiä alkoi ratti vatkaamaan hieman ja kevyesti jarruja painettaessa tilanne vain korostui. Tätä saattoi kestää pari minuuttia/pari kilsaa ja sitten tilanne oli taasen ohi. 99% ajasta ei ajaessa tai jarruttaessa ilmennyt mitään vapinoita ym.

    Nyt otettiin jarrusatula auki, kunnollinen männän sekä liukujen putsaus ja herkistely ja enää ei täristele eikä vapise. Helppo korjaus ja mikä parasta, ei maksanut mitään. Halvimmasta päästä kannattaa lähteä kokeilemaan ratkaisua ennenkuin ostaa puoli keulaa uusiksi.

    Autona 125k ajettu ´02 530da, huollettu Saksasta tuotu laatuyksilö eikä kilometriruuvattu suomirähjä, joten kilsojenkaan puolesta ei olisi vapinaa pitänyt ilmetä
    BMW 530 xd
    Porsche 911
    MB C123 230ce

    Comment

    • bayers
      Newbiemmer
      • Apr 2007
      • 10

      #32
      Bayers

      Hyvät kolleegat! Älkäähän nyt lopettako tätä keskustelua joka selvästikkin on bemujen super yleinen ongelma.
      Itselläni (E34 525 tds touring -95) on päällä sama "jarruvika" jota järjestelmällisesti olen yrittänyt purkaa mutta vielä tuloksetta.
      Aikaa se vie koska vaihdan/korjaan yhden asian kerrallaan jotta se tai NE varmuudella mulle selviää, kun siitä on tullut jo pakkomielle.
      Ihmettelen vain ettei selviä tuloksia ole täälläkään luettavissa sillä kun vika/viat on korjattu niin jarrut toimivat juuri niin kuin pitääkin eikä vain hieman tärinä väheni.
      Oman korjaus listani laitan tänne kunhan se ratkeaa.

      periks ei anneta

      Comment

      • tuomas86
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 321
        • kalajoki

        #33
        nostetaanpas tätä vähän ylöspäin ja heitetään tälläinen kysymys ilmoille itsellä auto e38 728 -96
        vaihdoin v-loppuna taakse "narinapuslan" ja sen nivelen joka on tuossa narinapuslassa kiinni. rupesi remontin jälkeen jarruttaessa ratti tärisemään välilä niin paljon ettei tunnu penkillä pysyvän eli välillä tärisee vähän ja välillä tosi paljon
        myös noin 90-110 vauhdissa ehkä pienen pieni tärinä..
        ennen remonttia ratti tärisi jarruttaessa hieman. mutta matka ajossa ei ennen tärissyt, voisiko ajon aikana oleva tärinä johtua kun vanha narinapusla oli muuttanut takarenkaan kulmaa hieman-> rengas kulunut epätasaisesti ja nyt rengas oikeassa kulmassa ja sen takia tärisee :think
        onko kenelläkään ajatuksia mistä tämä voi johtua?
        nyt e38 728i -96 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=153109

        e28 projekti
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=335818

        EX:
        M-B w110 200D -65
        e30 320i -88
        e30 325i touring -88
        e34 525tds -93 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=108066

        MYYDÄÄN:
        -e34 sedan kangaspenkit KUIN UUDET!! 150€ / tarjous

        -e28 osia lähes kaikkea löytyy, kysy!

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #34
          Originally posted by azvaltti View Post
          Tänään yks hemmo kertoi, että jossain voortissa oli levyt menneet vähän väliä kieroon, kun pyörän napa oli ollut kierossa. Onko tällaisia tullut porukalla bimmerissä vastaan?

          Omassa kotilossa on napa kierossa, eikä aiheuta mitään jarrutustärinöitä. Negatiivistä caberia aste liikaa.. sen se aiheuttaa vaan. Jos on monttuun ajettu, tietty nokkakolaroitu on asia erikseen..

          (Nykyisin tosiaan alkanut täristämään, mutta reaktiotankojen puslat ne sen aiheuttaa..)
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #35
            Originally posted by jamoc8 View Post
            Omassa kotilossa on napa kierossa, eikä aiheuta mitään jarrutustärinöitä. Negatiivistä caberia aste liikaa.. sen se aiheuttaa vaan. Jos on monttuun ajettu, tietty nokkakolaroitu on asia erikseen..

            (Nykyisin tosiaan alkanut täristämään, mutta reaktiotankojen puslat ne sen aiheuttaa..)
            Navan kierous on kyllä pikkasen eriasia kun olka-akselin vääntyminen mitä sulle ilmeisesti on tapahtunut. Jos napa vääntyy, alkaa pyörä vemputtamaan joka luonnollisesti tuntuu ratissa.
            Last edited by jannmann; 02-09-2008, 12:57.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • laine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1501
              • Helsinki

              #36
              Lukematta muiden vinkkejä/kommentteja:

              Viitaten siis alkup. kysymykseen. Hyviä vinkkejä myös levyn vaihtoon

              Oletko levyjen vaihdon yhteydessä puhdistanut navan ja vanteen liitoskohdat varmasti kunnolla? Mielellään kiiltäväksi, jotta ei paskaa jää levyn ja navan väliin. Muutama millikin sitä ruostunutta paskaa tuntuu heti ja varsinkin pitemmän päälle kieroiuttaa levyä enemmän ja enemmän.

              Olethan myös uudet levyt puhdistanut ennen asennusta "varastorasvasta"?
              Olethan ns. sisäänajanut uudet levyt? Pikku hiljaa kevyesti jarruttelemalla uuden karheudet pois pinnasta.

              Mittakellolla mittausta navan/levyn kierouden selvittämiseksi suosittelen. Mittakello magneettijalalla ei maksa paljoa, mutta toki suhteellista ja tämän hankinta voidaan skippaa ja käyttää autoa paikassa missä tämä löytyy. Mikäli kotikonstein haluat selvittää onko levy/napa suora niin rakennat ns. oman mittakellon. Laitat jonkun korokkeen päälle tussin osoittaamaan/koskettamaan levyä/napaa niin, jotta kosketus on todella minimaalinen, kuitenkin sellainen että jälki jää. Pyöritellessä näät mihin kohtaan ei tule jälkeä. Tästä diagnoosi kierouteen.

              Kaikki kuparitahnat ja rasvat navan päälle levyn vaihdon yhteydessä on mielestäni haista paska hommaa. Kyllä ne levyt lähtee irti sieltä monenki vuoden päästä.

              Onko alustassa tarkemmin etupäässä väljyyttä? Keskiraidetanko, ulommat raidetangonpäät ainakin korostavat vielä tätä tärinää kieron levyn kohdalla. Nämä väljyydet eivät ainakaan siis edesauta tuota kieroutta. Hyvä siis tarkastella muutkin väljyydet.

              Toki satulan liuku saattaa olla jumissa, tähän en kuitenkaan usko. Ellei sitten olla ajettu jollain cokis jarrunesteillä. Tällöin jarru kuitenkin laahais ja sen kuulisi.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                ....ja erityisen tarkasti puhdistanut navan levyn vastaavan pinnan.
                Kannattaa lisäksi katsoa se että navan pulttien kierteet eivät ole nousseet ylös tasopinnasta liiallisen kiristämisen vuoksi ja vaikka käydä navan taso kevyesti leveällä lattaviilalla läpi. Tärinäthän tässäkin tapauksessa alkaa vasta kun levystä lähtee hiontakarheus, eli vasta kun se kiilloittuu/lasittuu.

                Comment

                • tuomas86
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 321
                  • kalajoki

                  #38
                  Originally posted by gona kuski View Post
                  nostetaanpas tätä vähän ylöspäin ja heitetään tälläinen kysymys ilmoille itsellä auto e38 728 -96
                  vaihdoin v-loppuna taakse "narinapuslan" ja sen nivelen joka on tuossa narinapuslassa kiinni. rupesi remontin jälkeen jarruttaessa ratti tärisemään välilä niin paljon ettei tunnu penkillä pysyvän eli välillä tärisee vähän ja välillä tosi paljon
                  myös noin 90-110 vauhdissa ehkä pienen pieni tärinä..
                  ennen remonttia ratti tärisi jarruttaessa hieman. mutta matka ajossa ei ennen tärissyt, voisiko ajon aikana oleva tärinä johtua kun vanha narinapusla oli muuttanut takarenkaan kulmaa hieman-> rengas kulunut epätasaisesti ja nyt rengas oikeassa kulmassa ja sen takia tärisee :think
                  onko kenelläkään ajatuksia mistä tämä voi johtua?

                  no joo nyt vika korjaantui itsestään kilometrejä kerkesi tulla 250 remontin jälkeen eikä jarrut enää täristä juuri ollenkaan..
                  olisiko se nyt sitten johtunut epätasaisesti kuluneesta takarenkaasta vaikka oudolta kyllä kuulostaakin :think
                  nyt e38 728i -96 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=153109

                  e28 projekti
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=335818

                  EX:
                  M-B w110 200D -65
                  e30 320i -88
                  e30 325i touring -88
                  e34 525tds -93 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=108066

                  MYYDÄÄN:
                  -e34 sedan kangaspenkit KUIN UUDET!! 150€ / tarjous

                  -e28 osia lähes kaikkea löytyy, kysy!

                  Comment

                  • Tomppa123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1980
                    • Salo

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Nimenomaan näin, siis sen jälkeen kun on ensin tarkistettu alatukivarsien sisäpään nivelet TODELLA huolella. Niissä levyissä ei varmasti ole mitään vikaa.
                    Niin, olikos ratti täysin suorassa?
                    E46 kyseessä, onkohan sama vika?
                    Etualatukivarsien puslat vaihdettu, uusi alusta, koiranluut, vanteet suorat jne:thinkratti tärisee taas ihan helve****. itsekkään en enää usko noihin jarrulevyihin..

                    Comment

                    • eki_boomer
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 223
                      • Klaukkala

                      #40
                      Itsellä alusta tarkastettu, ja diagnoosi oli kierot levyt.(tukivarret ja reaktiotangot 06/07 leimoilla) Pihi kun olen niin ostin levyt Motonetistä. Vaihdoin levyt Perjantaina ja sisäänajoin kätevästi Ahvenistolla Sunnuntaina. Ainakaan vielä ei ole tärinät palanneet...
                      F31 moped edition...

                      Comment

                      • Tomppa123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1980
                        • Salo

                        #41
                        Vähän kyllä itseäkin oikeasti nuo motonetin levyt epäilyttää..:think Ettei vaan olisi taas kierot

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #42
                          No mä sain omaan ex-e34:n motonetistä brembon levyt, että jos se olisi ravistanut niin ei ainakaan levyissä olisi ollut vikaa. Liu'ut kannattanee kattella läpi joka nurkasta.
                          Retard Member

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #43
                            Originally posted by Tomppa123 View Post
                            Vähän kyllä itseäkin oikeasti nuo motonetin levyt epäilyttää..:think Ettei vaan olisi taas kierot
                            Ainakaan hinnan takia ei pitäis olla syytä valita Motonet levyjä esim KL-Varaosien levyjen sijaan, hinnat kun on lähes identtiset. Noiden laatueroista en osaa sanoa.

                            Omassa E39:ssa nykyiset levyt ovat kestäneet n.150 000km ilman mitään tärinä- tai jarruongelmia, ovat nyt vaan aika loppuun kuluneet. Uudet levyt tilasin KL:stä. Jää sitten nähtäväksi, kun tuossa viikonloppuna veivaan ne alle, että pysyykö tärinät poissa kuten tähänkin asti.

                            Ainakaan tähän mennessä ei autossani ole ilmennyt mitään vapina/tutina/tärinä ongelmia
                            (mittarissa 310 000 km, vm -96, rengaskoko 235/45 17)
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7455
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by Havis View Post
                              Uudet levyt tilasin KL:stä. Jää sitten nähtäväksi, kun tuossa viikonloppuna veivaan ne alle, että pysyykö tärinät poissa kuten tähänkin asti.
                              Eipä ainakaan mulla ole ollut minkäänlaista ongelmaa KL-varaosien erittäin edullisten valkoinen laatikko / Boschina myytyjen levyjen kanssa.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #45
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Eipä ainakaan mulla ole ollut minkäänlaista ongelmaa KL-varaosien erittäin edullisten valkoinen laatikko / Boschina myytyjen levyjen kanssa.
                                Oliko sinulla KL:n levyt semmoiset harmaapintaiset, ikäänkuin sinkityn näköiset, joissa tuli mukana lappu "asennusvalmis, pinnoitetta ei saa poistaa"?

                                Vanhan opin mukaan levyjen varastointiaineet oli aina poistettava kitkapinnoilta ennen käyttöönottoa. Onko tämä sinkkipinnoituksen näköinen pintakäsittely joku uusi keino, jota ei sitten tarttekkaan poistaa?

                                Ja jos näin on, niin onko noiden levyjen sisäänajon kanssa mitään erikoista jota pitäis ottaa huomioon?
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎