E39 jarrulevyt aina kierossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    E39 jarrulevyt aina kierossa

    Mikähän mahtaa olla vikana kun aina ratti tärrää ja etujarrulevyt kierossa. Eka kerran ongelma tuli esiin vajaa vuosi sitten. Uudet saksalaiset "tarvikelevyt" paikalleen (~45€/kpl) ja tärinät katosivat. No, eipäs mennyt kuin ~5kk (ja n. 10tkm) ja taas tutisi. Sitten Biltemasta halppislevyt (~30€/kpl) paikalleen ja kesti ½ vuotta ja taas tärrää rattia jarrutettaessa! Kannattaisko kokeilla originaalilevyä vai tuleeko sama vastaan niilläkin? Originaalilevyn hinta (reilut 90€) on n. 3xBilteman hinta, joten ei viittis kokeileen lähteä ilman varmuutta, että homma toimii. Toki originaalilevyille antavat 2v takuuta, mutta miten lie antavat uudet tilalle jos tutina palaa. Vois äkkiä kuvitella, että etsivät syyn, jottei tarvi korjata/antaa uusia tilalle...

    En ole ajanut kovan jarrutuksen päätteeksi esim. vesilätäkköön (ja emäntäkään ei myönnä ajaneensa), joka yleensä pistää levyt kieroon... Levyt siis kieroontuvat normaalissa käytössä pikkuhiljaa. Myös uusien levyjen vaihtojen yhteydessä olen putsannut levyn ja sen vastakappaleen kontaktipinnat irtopaskasta yms. samoin renkaan ja navan kosketuspinnan.
    Last edited by azvaltti; 02-04-2007, 21:48.
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Ootko huoltanu satulat? Ettei olisi jumissa.. :think
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • azvaltti
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 89

      #3
      meinaatko, että laahais ja samalla "hehkuttais" levyt? Ainakaan nyt vkl. levyjä tutkiessa jarrut eivät mielestäni laahanneet...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        ...tai jospa vaihtaisit ne väljistyneet alatukivarret ja/tai reaktiotangot.
        Levyjä vaihtamalla ko.ongelma poistuu vain siksi aikaa kun niissä on hiontajälki tallella. Kiilloittuessaan alkaa tärinätkin.

        Comment

        • maanlu
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 255
          • Pohjanmaa

          #5
          Oli sama ongelma mutta kun vaihdon Zimmermanit ja uudet reaktio tankojen puslat niin tutinat on hävinny
          E34 M5
          E61 535D

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by maanlu View Post
            Oli sama ongelma mutta kun vaihdon Zimmermanit ja uudet reaktio tankojen puslat niin tutinat on hävinny
            Nimenomaan näin, siis sen jälkeen kun on ensin tarkistettu alatukivarsien sisäpään nivelet TODELLA huolella. Niissä levyissä ei varmasti ole mitään vikaa.
            Niin, olikos ratti täysin suorassa?

            Comment

            • nkk523iA
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 48

              #7
              Levyistä

              Originally posted by Hemi View Post
              Nimenomaan näin, siis sen jälkeen kun on ensin tarkistettu alatukivarsien sisäpään nivelet TODELLA huolella. Niissä levyissä ei varmasti ole mitään vikaa.
              Niin, olikos ratti täysin suorassa?

              Täällä ei ongelma poistunut (523 v-96) reaktiotankojen vaihdolla, levyjä vaihdettiin muistaakseni 3 kertaa ei apua. Ostin HEMILTÄ "vähän" ajetut satulat ja tärinät loppui siihen. Joten uudet levyt ja käytetyt satulat poisti ongelman mulla. En kylläkään testannut sitä että olisin purkanut vanhat satulat ja putsannut ne kunnolla. Onneksi sain levyt joka kerta takuun kautta.

              Comment

              • azvaltti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 89

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Nimenomaan näin, siis sen jälkeen kun on ensin tarkistettu alatukivarsien sisäpään nivelet TODELLA huolella. Niissä levyissä ei varmasti ole mitään vikaa.
                Niin, olikos ratti täysin suorassa?
                Alatukivarret samoin kuin rekatiotangot on vaihdettu uusiin n. ½ vuotta sitten kun levyjä vaihdoin. Pelasi siis n. ½ vuotta nyt taas tärrää. Rattikin on suorassa. Mihin noissa satuloissa kannattais keskittyä? Männät ulos ja teräsvillalla puhtaaksi ja takaisin kera uusien tiivisteiden ja rasvattujen liukujen?

                Comment

                • Jarde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 447
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by azvaltti View Post
                  Mihin noissa satuloissa kannattais keskittyä? Männät ulos ja teräsvillalla puhtaaksi ja takaisin kera uusien tiivisteiden ja rasvattujen liukujen?
                  Juuri noin paitsi, että liukuja ei BMW:n ohjeen mukaan saa rasvata! Liukupultit ja kumit kannattaa vaihtaa uusiin.
                  E46 320d sedan vm-02
                  museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                  Comment

                  • patu
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 542
                    • Porvoo

                    #10
                    Mulla alkoi uudet orkkis levyt täristää 5 kk ajon jälkeen, vaihtoivat kyllä takuuna uudet. Tärinä jarruttaessa loppui, mutta tärisee hieman ajettaessa n. 80 km/h. Pitänee vielä vaihtaa muutakin.
                    BMW F30 330e LCI
                    Buick Riviera 455cid -71


                    Volvo V70 mk III - Ex
                    Jaguar F-Pace - Ex
                    Camaro 3gen - Ex
                    Subaru Levorg - Ex
                    Volvo V60 - Ex
                    Porsche 924 - Ex
                    BMW 1502 -76 - Ex
                    The Best or Something - Ex
                    BMW e39 540iA touring - Ex
                    BMW e34 525iA touring - Ex
                    BMW e34 520i -Ex
                    etc.....

                    Comment

                    • jms-btcf
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 696
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Jarde View Post
                      Juuri noin paitsi, että liukuja ei BMW:n ohjeen mukaan saa rasvata! Liukupultit ja kumit kannattaa vaihtaa uusiin.
                      No jos ei liukuihin juu rasvaa niin jotain "anti squeak compound":ia kuitenkin? Oleellista tuossa kitinänävaimentajassa ehkä on vulkaanisten ominaisuuksien myötä että se ei valu ja joudu vääriin paikkoihin, eikä kerää itseensä jarrupölyä tms. pskaa
                      e61 535d

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by azvaltti View Post
                        Männät ulos ja teräsvillalla puhtaaksi ja takaisin kera uusien tiivisteiden ja rasvattujen liukujen?
                        Älä nyt vaan teräsvillalla niitä mäntiä hankaa, niiden pinta menee pilalle. Mäntä, tiivisterengas ja sylinteri pitää voidella tuohon sopivalla rasvalla ennen kasaamista, oikea rasva on Ate-merkkistä ja sitä saa BMW-merkkiliikkeestä (Aten jarruosien maahantuoja ei sitä tuo maahan, he tuovat vain tappien/palojen voiteluun sopivaa rasvaa). Yleisesti myynnissä olevaa PBR-jarrurasvaa en laittaisi, se jäätyy. Jarrunesteellä voitelu ei riitä, vaan lopputulos on narisevat ja jumissa olevat männät.

                        Liukupulttien vaihtaminen on turhaa ellei ne ole ruosteessa/selvästi kuluneet pykälille, porakoneeseen kiinni ja kiillotus karhunkielellä on riittävä. Liukujen kumiholkit kannattaa vaihtaa, niihin alkuperäinen osa on se oikea valinta, Motonetin kumit ei oikein vakuuttaneet. Kumiholkit kannattaa rasvata, mutta kohtuudella.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3121
                          • Välisuomi

                          #13
                          Olen pitänyt tapana liikuttaa keväisin ja syksyisin jarrusatulaa renkaanvaihdon yhteydessä liukutapeillaan eessuntaas ja samalla ruiskaissut kuparisprayta liukupinnoille. Olen ainakin vielä välttynyt ravistukselta ja ainakin kerran jo ostaessa ollut ravistus on poistunut tuolla toimenpiteellä.
                          ---

                          Comment

                          • azvaltti
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 89

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Älä nyt vaan teräsvillalla niitä mäntiä hankaa, niiden pinta menee pilalle. Mäntä, tiivisterengas ja sylinteri pitää voidella tuohon sopivalla rasvalla ennen kasaamista, oikea rasva on Ate-merkkistä ja sitä saa BMW-merkkiliikkeestä (Aten jarruosien maahantuoja ei sitä tuo maahan, he tuovat vain tappien/palojen voiteluun sopivaa rasvaa). Yleisesti myynnissä olevaa PBR-jarrurasvaa en laittaisi, se jäätyy. Jarrunesteellä voitelu ei riitä, vaan lopputulos on narisevat ja jumissa olevat männät.

                            Liukupulttien vaihtaminen on turhaa ellei ne ole ruosteessa/selvästi kuluneet pykälille, porakoneeseen kiinni ja kiillotus karhunkielellä on riittävä. Liukujen kumiholkit kannattaa vaihtaa, niihin alkuperäinen osa on se oikea valinta, Motonetin kumit ei oikein vakuuttaneet. Kumiholkit kannattaa rasvata, mutta kohtuudella.
                            Elikkä "ATE rasvaa" männille, mutta millaista rasvaa liukuihin (kun ei viitsi kysellä ATE:lta)?

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by azvaltti View Post
                              Elikkä "ATE rasvaa" männille, mutta millaista rasvaa liukuihin (kun ei viitsi kysellä ATE:lta)?
                              Kumiholkkien sisälle laitoin tuota samaa rasvaa kuin mäntiin, tappeja en erikseen rasvannut. Varsinaisiin liukupintoihin laitoin tällä kertaa kuparitahnan sijaan Wurthin Jarrusuoja HT nimistä spray-pullossa olevaa ainetta. Tosin laitoin sitä vesiväripensselillä kun en halunnut sen roiskeita jarrulevyihin. Sitä näyttää nyt olevan myös tuubissa (Jarrusuoja 1400) ja Wurthilla on näköjään myös mäntiin sopivaa rasvaa (Jarruvaseliini), tiedä sitten millaista se on Aten rasvaan verrattuna. Tuossa on Wurthin luettelo http://www.autobriljant.com/Wurthkuv...empparit06.pdf
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X