E39 jarrulevyt aina kierossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    #16
    Tänään yks hemmo kertoi, että jossain voortissa oli levyt menneet vähän väliä kieroon, kun pyörän napa oli ollut kierossa. Onko tällaisia tullut porukalla bimmerissä vastaan?

    Comment

    • Rompelo
      Newbiemmer
      • Jan 2006
      • 15

      #17
      Originally posted by azvaltti View Post
      Tänään yks hemmo kertoi, että jossain voortissa oli levyt menneet vähän väliä kieroon, kun pyörän napa oli ollut kierossa. Onko tällaisia tullut porukalla bimmerissä vastaan?
      tuli vaihdatettua ammattikoulussa uudet navat,kun totesivat heittokellolla että olivat kierot.Uudet osat 620 euroo ja 20 työ. (e32)

      Comment

      • azvaltti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 89

        #18
        No niin, nyt on taas uudet levyt alla ja tärinät hävisivät. Saapa nähdä kuinka pitkäksi aikaa tällä kertaa... Levyt oli merkkiä Jufi, jotka ovat kuulema Juridin "tekemät", mene ja tiedä (ja miks niissä ei sitten lue Jurid??!). Jos E32:seen hinta napojen osille on 620€, niin ei edes uskalla kysyä paljonko tähän vastaavat romppeet maksaa. Sama vaihdella levyjä ½ vuoden välein, tämän toimenpiteen hinta on tullut jo liiankin tutuksi!

        Samalla tuli vaihdettua jarrunesteet, kun huoltonäytössä tuo kello näkyy aina startissa. Saako tuota kelloa muuten pois siten, ettei ne huoltoledit nollaudu samalla? Vielä olis 3 vihreää lediä jäljellä, mutta kello sais jo häippästä.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Saako nyt kuitenkin tiedustella...miksi korjaat edelleen oiretta, etkä varsinaista vikaa? Nimittäin voin luvata että samat tärinät palaavat heti kun levyjen tasohiontajälki/skraadi on levystä kulunut ja pinta lasittunut.
          Ja siis tämä oli lupaus...ei ennustus.

          Comment

          • azvaltti
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 89

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Saako nyt kuitenkin tiedustella...miksi korjaat edelleen oiretta, etkä varsinaista vikaa? Nimittäin voin luvata että samat tärinät palaavat heti kun levyjen tasohiontajälki/skraadi on levystä kulunut ja pinta lasittunut.
            Ja siis tämä oli lupaus...ei ennustus.
            Toki saa kysyä! Syy levyjen vaihtoon (taas) oli se, että varsinaisesta syystä ei ole kuin arvailuja. Liu'ut ja männät tuntui toimivan OK, joten kiero napa lienee syynä? Mittavehkeitä tuohon ei ole eikä jaksa lähteä mittauttaan pajalle, koska samalla rahalla saa levyt uusiksi (plus että jos vika navoissa, niin niiden vaihdon hinnalla saa varmaan10 paria levyjä). Taitaa jäädä todellisen vian etsintä seuraavalle omistajalle... Itse tyydyn levyjen vaihtoon öljynvaihdon yhteydessä ja yhdesti siinä öljynvaihtovälin välissä...

            Vai oliko Hemillä tietoa/arvausta mikä voisi olla vikana?
            Last edited by azvaltti; 05-04-2007, 22:50.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #21
              Originally posted by azvaltti View Post
              Toki saa kysyä! Syy levyjen vaihtoon (taas) oli se, että varsinaisesta syystä ei ole kuin arvailuja. Liu'ut ja männät tuntui toimivan OK, joten kiero napa lienee syynä? Mittavehkeitä tuohon ei ole eikä jaksa lähteä mittauttaan pajalle, koska samalla rahalla saa levyt uusiksi (plus että jos vika navoissa, niin niiden vaihdon hinnalla saa varmaan10 paria levyjä). Taitaa jäädä todellisen vian etsintä seuraavalle omistajalle... Itse tyydyn levyjen vaihtoon öljynvaihdon yhteydessä ja yhdesti siinä öljynvaihtovälin välissä...

              Vai oliko Hemillä tietoa/arvausta mikä voisi olla vikana?
              Eikös se hemi yrittänyt tuolla alkumetreillä ehdottaa alatukivarsien ja/tai reaktiotankojen tiukkaa syynäystä.

              Jos tuota tahtia levyjä menee, niin ainakin itse miettisin muitakin toimenpiteitä. Eiköhän heittokellon saisi vaikka jostain lainaan (tai ostakin). Siinähän sen navan olisi samoilla tulilla levyjen vaihdon yhteydessä tarkistanut. Eipä navan palikat (osa 4 / 5) ainakaan etupäässä älyttömiä kustanna.

              Tuolla tahdilla levyt eivät vaihtohetkellä ole varmasti kuluneet nimeksikään. Yksi vaihtoehto olisi levyjen sorvauttaminen paikallaan navassa. Valitettavasti nuo vehkeet tuntuvat vain olevan kiven alla.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • azvaltti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 89

                #22
                Originally posted by Clavurion View Post
                Eikös se hemi yrittänyt tuolla alkumetreillä ehdottaa alatukivarsien ja/tai reaktiotankojen tiukkaa syynäystä.

                Jos tuota tahtia levyjä menee, niin ainakin itse miettisin muitakin toimenpiteitä. Eiköhän heittokellon saisi vaikka jostain lainaan (tai ostakin). Siinähän sen navan olisi samoilla tulilla levyjen vaihdon yhteydessä tarkistanut. Eipä navan palikat (osa 4 / 5) ainakaan etupäässä älyttömiä kustanna.

                Tuolla tahdilla levyt eivät vaihtohetkellä ole varmasti kuluneet nimeksikään. Yksi vaihtoehto olisi levyjen sorvauttaminen paikallaan navassa. Valitettavasti nuo vehkeet tuntuvat vain olevan kiven alla.
                Joo, mutta ku nuo reaktiotangot & alatukivarret on jo kertaalleen vaihdettu, mutta ei auta. Tuota napojen tarkistusta mietin, mutta äkkiseltään en tuollaista kohtuu hintaan mistään löytänyt (no en kyllä kaikista paikkakunnan alan liikkeistä kysellytkään). Ja sit vielä se, että jos jossain käyttää "kellottamassa" navat, niin äkkiä on taas yksien levyjen hinta mennyt ja varmuutta via löytymisestä ei etukäteen ole....

                Miten täristystä ei sitten ilmenisi, kun levyissä on vielä uutuuttaan "sorvausjäljet" näkyvissä, kuten Hemi tuolla aiemmin kirjoitti?
                Last edited by azvaltti; 05-04-2007, 23:50.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by azvaltti View Post
                  Joo, mutta ku nuo reaktiotangot & alatukivarret on jo kertaalleen vaihdettu, mutta ei auta. Tuota napojen tarkistusta mietin, mutta äkkiseltään en tuollaista kohtuu hintaan mistään löytänyt (no en kyllä kaikista paikkakunnan alan liikkeistä kysellytkään). Ja sit vielä se, että jos jossain käyttää "kellottamassa" navat, niin äkkiä on taas yksien levyjen hinta mennyt ja varmuutta via löytymisestä ei etukäteen ole....

                  Miten täristystä ei sitten ilmenisi, kun levyissä on vielä uutuuttaan "sorvausjäljet" näkyvissä, kuten Hemi tuolla aiemmin kirjoitti?
                  No jos tuenta on uusittu, niin sitten niitä ei tarvinne miettiä. Tuo paikallaan sorvauttaminen olisi minusta kokeilun arvoinen. Sehän eliminoi pienen heiton navassa ja levyn istuvuudessa navalla.

                  Kyllä tuossa Hemin kommentissa on varmasti kantapääkokemusta mukana. Itsellänikin vanhemmassa Mondeossa oli ongelmia jarrujen täristyksen kanssa. Kun levyn ja palojen pinnat kevyesti hioi (karhensi), täristykset olivat vähän aikaa pois. Eli ennen kuin palat ja levyt ajautuvat sisään, pienet pinnan epätasaisuudet kumoavat osittain heitot navassa ja pyöräntuennassa. Tai näin minä sen ainakin tulkitsin.

                  Mainittakoon myös, että juuri tuossa Mondeossa oli aika systemaattisesti ongelmia levyjen kieroutumisen kanssa. Monet ovat maininneet ATE:n Power Disc:ien vähentäneen ongelmia.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    En kuitenkaan vielä oikein usko että etupää olisi saatettu välyksettämäksi?
                    Jos tosiaan x2 poikittaiset alatukivarret ja x2 etuviistoon kulkevat reaktiotangot on vaihdettu puslineen, niin sitten välyksen pitää olla raidetangon jonmmassa kummassa päässä tai pyöränlaakerissa. Myös toki ohjausvaihteen/hammastangon välys aiheuttaa tuon, mutta pointti on siinä että väljää/löysää on jossain 100% varmuudella.
                    e39:ssä ei näitä napa+levyongelmia suoranaisesti ole käytännössä lainkaan, vaan mahdolliset jarrutärinät ovat poikkeuksetta seuraus jostain muusta, eikä levyjen vaihto helpota kuin max.tuon 6kk.
                    Nuo olkavarret/navat maksavat peräti joitain kymppejä kpl romiksilla tai minulla, joten kovin kummoinen investointi ei ole sekään. Kiero napa toki voi ongelmia aiheuttaa, mutta ne ilmenevät kyllä helposti myös muuten kuin jarrutärinänä ja on kyllä e39:ssä todella harvinaisia.

                    Comment

                    • docjones
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 127

                      #25
                      jarrulevyt kieroina

                      Ihan myös sellainen huomio tässä... oman kokemukseni mukaan jossain tilanteissa ongelmaksi saattaa muodostua myös se ettei jarruja käytetä kunnolla. e39:n jarrut kun on suunniteltu pysäyttämään nämä tonnikeijut toistuvasti +200km/h vauhdeista bahnalla niin Suomen oloissa jarrut tuppaavat jäämään alikäytölle. Muutamaan kertaan olen törmännyt tilanteeseen jossa muutama ihan reilu jarrutus +100km/h -> 0km/h tyhjällä tiellä parantaa tärinän. Nämä ovat järjestäen olleet suvussa autoja joissa on automaatti ja joita ajetaan normaalisti "hellällä kädellä". Tosin eivät ole olleet bemareita...
                      En sitten tiedä onko tästä kyse tässä tapauksessa, mutta ihan ajatus vain...

                      -
                      JN
                      Last edited by docjones; 06-04-2007, 00:56.

                      Comment

                      • azvaltti
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 89

                        #26
                        Originally posted by Hemi View Post
                        En kuitenkaan vielä oikein usko että etupää olisi saatettu välyksettämäksi?
                        Jos tosiaan x2 poikittaiset alatukivarret ja x2 etuviistoon kulkevat reaktiotangot on vaihdettu puslineen, niin sitten välyksen pitää olla raidetangon jonmmassa kummassa päässä tai pyöränlaakerissa. Myös toki ohjausvaihteen/hammastangon välys aiheuttaa tuon, mutta pointti on siinä että väljää/löysää on jossain 100% varmuudella.
                        e39:ssä ei näitä napa+levyongelmia suoranaisesti ole käytännössä lainkaan, vaan mahdolliset jarrutärinät ovat poikkeuksetta seuraus jostain muusta, eikä levyjen vaihto helpota kuin max.tuon 6kk.
                        Nuo olkavarret/navat maksavat peräti joitain kymppejä kpl romiksilla tai minulla, joten kovin kummoinen investointi ei ole sekään. Kiero napa toki voi ongelmia aiheuttaa, mutta ne ilmenevät kyllä helposti myös muuten kuin jarrutärinänä ja on kyllä e39:ssä todella harvinaisia.
                        Kun tarkemmin muistelee, niin rekatiotankoihin vaihdettiin vaan ne puslat. Voi siis olla niin, että se renkaan puolella oleva pallonivel on sökö. Pystyykö tuota toteamaan mitenkään tangon ollessa paikallaan vaan pitääkö heittää suorilta uusi tanko nivelineen/puslineen?

                        On se hyvä, että jaksatte "haastaa"!

                        Comment

                        • exodus
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 774
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by azvaltti View Post
                          Kun tarkemmin muistelee, niin rekatiotankoihin vaihdettiin vaan ne puslat. Voi siis olla niin, että se renkaan puolella oleva pallonivel on sökö. Pystyykö tuota toteamaan mitenkään tangon ollessa paikallaan vaan pitääkö heittää suorilta uusi tanko nivelineen/puslineen?

                          On se hyvä, että jaksatte "haastaa"!
                          mulla on sama juttu, eli etummaisiin tankoihin vaihdettiin vain puslat ja jarrutustärinä vaivaa. Olisikohan vika sitten siellä?

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7468
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by exodus View Post
                            mulla on sama juttu, eli etummaisiin tankoihin vaihdettiin vain puslat ja jarrutustärinä vaivaa. Olisikohan vika sitten siellä?
                            Luulis kai että pallonivelten kulumisen voi helpommin todeta kuin puslien? Mulla vaihdettiin koko reaktiotangot puslineen (sekä levyt) ja tärinät tuntui hävivän sillä.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • azvaltti
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 89

                              #29
                              Ennen kun alan tilaamaan uusia reaktiotankoja, olis hyvä tietää voiko pallonivelet jotenkin todeta paskoiksi kun ne ovat paikallaan autossa? Kuitenkin Saksassakin nuo maksaa 80€/pari + postikulut päälle (atp-autoteile), joten ei viittis kokeilumielessä alkaa tilaamaan/vaihtamaan...

                              Kysymys kuuluu, voiko noita reaktiotankojen palloniveliä "kotikonstein" todeta sököiksi?
                              Last edited by azvaltti; 06-04-2007, 23:08.

                              Comment

                              • Jarde
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2005
                                • 447
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by azvaltti View Post
                                Kysymys kuuluu, voiko noita reaktiotankojen palloniveliä "kotikonstein" todeta sököiksi?
                                Rengas ilmaan, kaveri kampeamaan rengasta, itse pitelet nivelestä ja tunnustelet onko välystä.
                                E46 320d sedan vm-02
                                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                                Comment

                                Working...
                                X