memebuy23buy

E39 530D:n Viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vasara
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 310
    • Hesa

    #16
    Originally posted by eeki View Post
    Ei saa. Päästövaatimusten täyttyminen pitää osoittaa ja sehän ei käytännössä onnistu mitenkään muuten kuin mittauttamalla päästöt vaikkapa VTT:llä.. Toinen vaihtoehto on auton valmistajan tai valmistajan edustajan kirjallinen todistus, mutta sellaistahan ei yllättäen Karalan (tai kenenkään muunkaan) chipeille saa.
    siis nimenomaan näin se menee.
    -> E92 325i -07
    ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by TuomasTee View Post
      Saako vähäpäästöisen auton tosiaan katsastettua uusilla tehoilla pelkällä muutoskatsastuksella? Jos saa niin mihin asti?
      Kuten tuo jo edellä tulikin, mutta ei todellakaan saa vaan tästä "narahtaessaan" VVT kyllä kutsuu. Pahimmassa skenaariossa kilvet jää katsastuksessa konttorille ja ne palautuu vasta kun luotettava todistus päästöjen täyttymisestä toimitetaan AKE:lle. Joko maahantuojan todistus että järjestelmä on palautettu täydellisen originaaliksi(kirjoittaako BMW tällaisia?), tai sitten esim.VVT:n suorittama ja hyväksymä pussitesti.
      Eli ainakaan konttorilla ei parane nykyisin jäädä obd testissä nalkkiin ko.virityksestä.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2194
        • kaustinen

        #18
        No onneksi diesel autoihin ei toistaiseksi tehdä obd testiä katsastuksessa ainakaan yhtä vanhoihin kuin bensa vehkeissä. Ainakin -02 riittää et löytyy obd pistoke mut ei testata.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Antti1980 View Post
          penkitys operaation jälkeen anto seuraavat arvot: 235 hv / 612 Nm...
          Ja tämä oli siis manuaalivaihteinen, olihan...?
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • mortimer
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1079
            • Satulinna kaukomaan

            #20
            Originally posted by jaki View Post
            Tuon muutoksen jälkeen tokihan olet käynyt muutoskatsastamassa autosi, eikö? Ja olet ottanut yhteyttä vakuutusyhtiöösi asian johdosta?
            "Vanhempi konkari" tietää mistä puhuu.
            Rekisterkilpiä irtoaa maanteillä ja katsastuksissa chipatuista/viritetyistä autoista jotka ovat "jääneet" muutoskatsastamatta. Vakuutusturvakin heikkenee oleellisesti.

            i3S -20
            E30M3 slotcar 1:32
            XKE FHC 1971
            Mgb Gt -66
            T6 -19
            E91 -08

            Comment

            • Kähmy
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 422
              • Kempele

              #21
              Kysytään nyt vielä kerran, eli jos ei ole chipattu, onko 20%-sääntö edelleen voimassa? Jos chipataan, pitää lain mukaan muutoskatsastaa?

              -Kähmy
              e46 325xi
              Yamaha FZR 1000 EXUP
              ex-e39 530i Touring

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Sitten kun on "virittänyt" autonsa laittomaksi, kannattaa toki mainostaa sitä netissä(mieluiten rekisterinumeron kera) ja miksei samalla teippaa auton kylkiin niitä uusia teho ja vääntöarvoja

                Näin toimi yksi urpo Salon suunnalla ja samalla kertaa kun veti hyvän ylinopeuden taajamassa (+140km/h) poliisi vei kilvet ja lehdestä sai luke että asetusten vastainen auto. Kilvet takaisin vasta kun on todistanut auton olevan alkuperäistä vastaava....
                Aprilia RSV4

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #23
                  Uusissa autoissa on lähes se ja sama mitä tekniikalle tekee niin aina pitää muutoskatsastaa ja monessa tapauksessa myös testauttaa valtion puolueettomalla tutkimuslaitoksella (mahtaako tuossa olla jokin kompa..), poislukien iskutilavuuden kasvattaminen alle 10% alkuperäisestä. Ja jos muutetaan jotain jonka voidaan kaukaisestikin olettaa kasvattavan päästöjä niin pussitesti kutsuu ja tämähän koskee myös välijäähdyttimiä sun muita härpäkkeitä.

                  Eli toisin sanoen, 20% sääntö on kyllä edelleen voimassa, mutta sitä käytetään uusissa autoissa harvemmin koska se vaatii lähes poikkeuksetta pussitestin läpäisyn ennen sitä.

                  Paremmin tietävät korjatkoon jos jotain meni pieleen.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Ei, kyllä se juuri noin on kuten Nokileka asiaa esittää. Senkin kun vielä muistaa että mm.putkistonkaan vaihtaminen vm.-02 uudempiin ei enään laillisin keinoin onnistu kuin siinä tapauksessa että paperit päästötasosta löytyy hanskalokerosta.
                    Pointti on kuitenkin se että mitä uudempi kiesi, sitä pienemmät mahdollisuudet sitä on "viritellä" laillisesti ilman päästötason uudelleenmittausta.
                    Tulevaisuudessa tästä "laittomuudesta" ollaan tekemässä jonkinasteista rikosta josta sanktiot ovat jopa pöyristyttävän kovat.
                    Ainoat käytännön "viritykset" pitää siis viimeistään silloin tehdä jo autoliikkeessä.

                    Comment

                    • MarttiKK
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 1638

                      #25
                      Ja kaikki johtuu päästörajojen asettamista vaatimuksista. Sinänsä on filosofisesti mielenkiintoisista, että saat turbottaa savuttavan ja turvattoman e30 325:n ilman sen kummenpia juttuja, mutta auto armias jos kaavailet samaa uusien päästöluokkien alaiseen modernit turvajärjestelmät omaavaan autoon

                      Comment

                      • Kolli
                        Newbiemmer
                        • May 2006
                        • 21
                        • Hämeenlinna

                        #26
                        Tilattu Hariselta aika heinäkuun lopulle..
                        F11 520dA -11

                        Ex 530dA -02, 530dA -05, E39 535i -99, 1502 -76

                        Comment

                        • msp75
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2008
                          • 123
                          • Heinola

                          #27
                          milloinkohan ne tutkii kuinka paljon nuo almera kuskit lisäävät itsekkäällä käyttäytymisellään (alinopeutta ajaessaan) päästöjä kun niitä pitää ohitella useita kertoja päivässä? ohitus=lisäpäästö

                          Comment

                          • EPDM
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2005
                            • 4624
                            • Lahti.

                            #28
                            Originally posted by jaki View Post
                            Ja mitenkähän " kolmen vuosikymmen kokemus" liitty siviilidieseleihin? Heko heko. Jos kulutus putosi litran ja savutus loppui autossasi oli jotain vikaa.
                            Tuon muutoksen jälkeen tokihan olet käynyt muutoskatsastamassa autosi, eikö? Ja olet ottanut yhteyttä vakuutusyhtiöösi asian johdosta?
                            Pidän noita "viritys"putiikkeja melkoisen vastuuntunnottomina, jos vaan vetäisevät penkkiin ja uudet softat (ei vaadi paljoa tietotaitoa, tai saahan sitä nuorisolle uppadubbaa satuilla) ja sitten baanalle ilman katsastuksia ja selvityksiä, että vielä täyttää valmistajan alkuperäiset vaatimukset jarrujen ja päästöjen suhteen jne.
                            Jommasta kummastahan oli lyhyt juttu VM:ssä, kun oikein laajentavat tämän chippailn johdosta putiikkiaan. Ihan ok, mutta epäilen, että eivät suoraan kerro asiakkailleen, että homma on asiakkaalle laitonta, elleivät muutoskatsasta ja uudelleen vakuuta autojaan uusilla spekseillä. ja hae valmistajalta hyväksyntäpapereita (jota eivät ainakaan BMW:ltä saa)
                            Puliveivareita & kyläseppiä sanon minä...
                            Voi jeesus. Sääliksi käy selläinen asenne.
                            Viviendo en Lahiti
                            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                            Vw Corrado vr6

                            Comment

                            • comanche
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2012
                              • 131
                              • Tuusula

                              #29
                              Vähän alkanut harkitsemaan tätä "lastutusta", mutta onko kellään ilmennyt mitään ongelmia esim. voimansiirrossa ettei kalut enää kestä? Tuollainen 600nm kuulostaa jo aika hurjalta.

                              Itsellä 530d manuaali -99 ajettu 340tkm.

                              Tiedän, vanha topicki.
                              Last edited by comanche; 19-05-2013, 22:44.

                              Comment

                              • atte.o
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2009
                                • 894
                                • haukipudas

                                #30
                                Vauhtipyörä ja kytkinhän ei tahdo kestää. Muuten pitäisi kestää ihan ok.
                                E61 M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X