Ei saa. Päästövaatimusten täyttyminen pitää osoittaa ja sehän ei käytännössä onnistu mitenkään muuten kuin mittauttamalla päästöt vaikkapa VTT:llä.. Toinen vaihtoehto on auton valmistajan tai valmistajan edustajan kirjallinen todistus, mutta sellaistahan ei yllättäen Karalan (tai kenenkään muunkaan) chipeille saa.
Saako vähäpäästöisen auton tosiaan katsastettua uusilla tehoilla pelkällä muutoskatsastuksella? Jos saa niin mihin asti?
Kuten tuo jo edellä tulikin, mutta ei todellakaan saa vaan tästä "narahtaessaan" VVT kyllä kutsuu. Pahimmassa skenaariossa kilvet jää katsastuksessa konttorille ja ne palautuu vasta kun luotettava todistus päästöjen täyttymisestä toimitetaan AKE:lle. Joko maahantuojan todistus että järjestelmä on palautettu täydellisen originaaliksi(kirjoittaako BMW tällaisia?), tai sitten esim.VVT:n suorittama ja hyväksymä pussitesti.
Eli ainakaan konttorilla ei parane nykyisin jäädä obd testissä nalkkiin ko.virityksestä.
No onneksi diesel autoihin ei toistaiseksi tehdä obd testiä katsastuksessa ainakaan yhtä vanhoihin kuin bensa vehkeissä. Ainakin -02 riittää et löytyy obd pistoke mut ei testata.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Tuon muutoksen jälkeen tokihan olet käynyt muutoskatsastamassa autosi, eikö? Ja olet ottanut yhteyttä vakuutusyhtiöösi asian johdosta?
"Vanhempi konkari" tietää mistä puhuu.
Rekisterkilpiä irtoaa maanteillä ja katsastuksissa chipatuista/viritetyistä autoista jotka ovat "jääneet" muutoskatsastamatta. Vakuutusturvakin heikkenee oleellisesti.
Sitten kun on "virittänyt" autonsa laittomaksi, kannattaa toki mainostaa sitä netissä(mieluiten rekisterinumeron kera) ja miksei samalla teippaa auton kylkiin niitä uusia teho ja vääntöarvoja
Näin toimi yksi urpo Salon suunnalla ja samalla kertaa kun veti hyvän ylinopeuden taajamassa (+140km/h) poliisi vei kilvet ja lehdestä sai luke että asetusten vastainen auto. Kilvet takaisin vasta kun on todistanut auton olevan alkuperäistä vastaava....
Uusissa autoissa on lähes se ja sama mitä tekniikalle tekee niin aina pitää muutoskatsastaa ja monessa tapauksessa myös testauttaa valtion puolueettomalla tutkimuslaitoksella (mahtaako tuossa olla jokin kompa..), poislukien iskutilavuuden kasvattaminen alle 10% alkuperäisestä. Ja jos muutetaan jotain jonka voidaan kaukaisestikin olettaa kasvattavan päästöjä niin pussitesti kutsuu ja tämähän koskee myös välijäähdyttimiä sun muita härpäkkeitä.
Eli toisin sanoen, 20% sääntö on kyllä edelleen voimassa, mutta sitä käytetään uusissa autoissa harvemmin koska se vaatii lähes poikkeuksetta pussitestin läpäisyn ennen sitä.
Paremmin tietävät korjatkoon jos jotain meni pieleen.
Ei, kyllä se juuri noin on kuten Nokileka asiaa esittää. Senkin kun vielä muistaa että mm.putkistonkaan vaihtaminen vm.-02 uudempiin ei enään laillisin keinoin onnistu kuin siinä tapauksessa että paperit päästötasosta löytyy hanskalokerosta.
Pointti on kuitenkin se että mitä uudempi kiesi, sitä pienemmät mahdollisuudet sitä on "viritellä" laillisesti ilman päästötason uudelleenmittausta.
Tulevaisuudessa tästä "laittomuudesta" ollaan tekemässä jonkinasteista rikosta josta sanktiot ovat jopa pöyristyttävän kovat.
Ainoat käytännön "viritykset" pitää siis viimeistään silloin tehdä jo autoliikkeessä.
Ja kaikki johtuu päästörajojen asettamista vaatimuksista. Sinänsä on filosofisesti mielenkiintoisista, että saat turbottaa savuttavan ja turvattoman e30 325:n ilman sen kummenpia juttuja, mutta auto armias jos kaavailet samaa uusien päästöluokkien alaiseen modernit turvajärjestelmät omaavaan autoon
milloinkohan ne tutkii kuinka paljon nuo almera kuskit lisäävät itsekkäällä käyttäytymisellään (alinopeutta ajaessaan) päästöjä kun niitä pitää ohitella useita kertoja päivässä? ohitus=lisäpäästö
Ja mitenkähän " kolmen vuosikymmen kokemus" liitty siviilidieseleihin? Heko heko. Jos kulutus putosi litran ja savutus loppui autossasi oli jotain vikaa.
Tuon muutoksen jälkeen tokihan olet käynyt muutoskatsastamassa autosi, eikö? Ja olet ottanut yhteyttä vakuutusyhtiöösi asian johdosta?
Pidän noita "viritys"putiikkeja melkoisen vastuuntunnottomina, jos vaan vetäisevät penkkiin ja uudet softat (ei vaadi paljoa tietotaitoa, tai saahan sitä nuorisolle uppadubbaa satuilla) ja sitten baanalle ilman katsastuksia ja selvityksiä, että vielä täyttää valmistajan alkuperäiset vaatimukset jarrujen ja päästöjen suhteen jne.
Jommasta kummastahan oli lyhyt juttu VM:ssä, kun oikein laajentavat tämän chippailn johdosta putiikkiaan. Ihan ok, mutta epäilen, että eivät suoraan kerro asiakkailleen, että homma on asiakkaalle laitonta, elleivät muutoskatsasta ja uudelleen vakuuta autojaan uusilla spekseillä. ja hae valmistajalta hyväksyntäpapereita (jota eivät ainakaan BMW:ltä saa)
Puliveivareita & kyläseppiä sanon minä...
Voi jeesus. Sääliksi käy selläinen asenne.
Viviendo en Lahiti
BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
Vw Corrado vr6
Vähän alkanut harkitsemaan tätä "lastutusta", mutta onko kellään ilmennyt mitään ongelmia esim. voimansiirrossa ettei kalut enää kestä? Tuollainen 600nm kuulostaa jo aika hurjalta.
Comment