Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530Da vm 99 ohjaustehostimen "lauhdutin"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahola4
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 24

    E39 530Da vm 99 ohjaustehostimen "lauhdutin"

    Osaisiko joku kertoa tarvitseeko koko auton jäädytin vaihtaa kun ohjaustehostin vuotaa nestettään jäähdyttimen kohdalta vai onko ohjaustehostimen laudutin erikseen vaihdettavissa ?? vein auton paikalliseen bosch car service korjaamoon jossa sanottiin että koko jäädytin pitää vaihtaa, kun taas http://www.realoem.com/bmw/showparts...26&hg=32&fg=20 tuolla näkyy että osa 8 olisi ns irrallinen
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9141
    • Oulu

    #2
    TIS ei antanut tarkkaa valaistusta asiaan. En nyt äkkiseltään ymmärrä, miksi koko jäähdytin pitäisi vaihtaa. Toisaalta, miten ihmeessä se tehostimen "jäähdytin" vuotaa. Sehän on käytännössä pelkkä metalliputki. Onko saanut kipeää, vai ruostunut puhki? Letkujen pikaliitoksissa on kyllä ollut ongelmia, tomaatin jäähdyttimelle vastaavat.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • ahola4
      Bimmer Rookie
      • Jan 2007
      • 24

      #3
      Letkut on kyllä ehjät eikä ainakaan näy että jäähdytin olisi saanut koskaan kipeää.. Varmaan se metalli putki sitten ruostunut

      Comment

      • Futis
        Newbiemmer
        • Feb 2005
        • 22
        • TRE

        #4
        Totesivat saman ongelman omassani (vm 2001 530 DAT 200tkm). Merkkihuollossa sanoivat että vaihtaisivat vain lauhduttimen, mutta koska työtä ei vielä tehty ei tietoa miten käyp'. Ei tullut valitettavasti kysyttyä hinta-arviota, mutta kait se pitää teettää. Öljyä tihkuu aika vähän kun ei ole tarvinnut kuin kerran lisätä ja siitäkin jo 30tkm. Ihmettelen kyllä mistä se öljy tihkuu koska jos korroosio on putkeen iskenyt niin luulisi ongelman ajan oloon pahenevan ja lopuksi tulevan suihkuamalla. Onhan siinä järjestelmässä jonkinlainen painekin. Liekkö kuitenkin se liitos?

        Comment

        • ahola4
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 24

          #5
          Auto oli uudelleen korjaamolla tutkittavana ja he totesitvat että autossa ei ole mitään erillistä ohjaustehostimen jäädytintä vaan se on muka samassa kun vaihteistoöljyjen jäähdytys.. Ja jäädytin maksaa 370€ ..

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6324
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Tsekatkaa ettei ne vaihteiston lauhduttimen o-renkaat vuoda.
            Mulla ei kyllä ko lauhdutin ole kuin vaihteiston käytössä,tuokin varmaan täysin turha kapistus suomen oloissa ?
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • ahola4
              Bimmer Rookie
              • Jan 2007
              • 24

              #7
              miten olet sen lauduttimen ohittanut ? onko ne tehostimen putket vaan laitettu yhteen jotenkin ?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9141
                • Oulu

                #8
                Originally posted by ahola4 View Post
                Auto oli uudelleen korjaamolla tutkittavana ja he totesitvat että autossa ei ole mitään erillistä ohjaustehostimen jäädytintä vaan se on muka samassa kun vaihteistoöljyjen jäähdytys.. Ja jäädytin maksaa 370€ ..
                No johan on! Jos vaihteistoöljyn jäähdytin on vaihdettavissa erikseen, niin loogista päättelyä käyttäen myös ohjaustehostimen.

                Visko, viskon kaukalo ja jäähdytin on ensin purettava edestä pois. Takaa paljastuvat molemmat öljyjäähdytimet. Oheisissa TIS:in kuvissa: Alemmat pikaliittimet tomaatin öljykiertoon, ylemmät tehostimelle. Kummankin jäähdyttimen pitäisi irrota erikseen tuosta yhteisestä liittimien muovituesta.
                Attached Files
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • _koukku_
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2007
                  • 44

                  #9
                  mulla oli sama vika että vuoti öljyä vaihdelaatikon jäähdyttimestä, autoni on 523ia 1996. 309€ makso uusi jäähdytin kl-varaosilla. ja on ne erikseen ohajustehostin ja vaihteisto öljyn jäähdytys, ainakin mun tässä 96 vuosmallissa. Sain vaihdettua sinne uuden niin että ei tarvinnu visko flektiä irrottaa, ne tuppaa hajota kun niitä kurikoi irti.

                  Comment

                  • habahaba
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 112

                    #10
                    Omassa 530D:ssä oli sama vika viime kesänä, uusi lauhduttimen putki KL-varaosista maksoi jokusen kympin, ei muistaakseni ollut kauhea kallis. Vaihdossa meni itsellä aikaa noin 1 tunti, aika helppo homma varsinkin jos on nosturi käytettävissä.
                    Omassani siis vuoti öljyä ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väliin. Kuulemma tyyppivika..

                    Comment

                    • rakkuj
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 303
                      • Turun seutu

                      #11
                      Originally posted by veku View Post
                      Tsekatkaa ettei ne vaihteiston lauhduttimen o-renkaat vuoda.
                      Mulla ei kyllä ko lauhdutin ole kuin vaihteiston käytössä,tuokin varmaan täysin turha kapistus suomen oloissa ?
                      Onko yleisiä vuotapaikkoja nuo liittimien o-renkaat. Omassa on nyt ilmaantunut vuotoa lauhduttimen hanttarinpuolimmaisesta päästä.

                      Hankala paikka nähdä, kun ei saa autoa ylös ja pohjamuovia pois.
                      E81 118i -07

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎