Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA 10/97 takkuileva käynti ja automaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taksari84
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 88
    • Loviisa

    523iA 10/97 takkuileva käynti ja automaatti

    Ongelmana on se, että vaikka auto toisinaan toimii ongelmitta siinä saattaa kesken ajon huomata outoa nykimistä, aivan kuin vaihteisto (steptronic) ei tiedä mille vaihteelle vaihtaisi. Ongelma ilmenee yleensä 80km/h ja 100km/h paikkeilla. Joissakin tapauksissa kone tuntuu jopa tehottomalta, varsinkin kakkosvaihteen (luulisin) ollessa kytkettynä. Kaasua saa painaa kunnolla ja fiilis on kuin vanhassa diesel-mersussa. Kick-down kuulostaa ja tuntuu tuossa tapauksessa aika pahalta. Auto on myös sammunut pari kertaa olessa pysähdyksissä. Myös käynnistäminen on ollut hankalaa. Ei tahdo millään startata ja kun starttaa, auto ravisee aivan niinkuin kaikki pytyt ei toimi. Tätä seuraa yleensä moottorin tehottomuus. Uusi bensasuodatin ja tulpat on tarkoitus vaihtaa lähipäivinä. Itse olen ajanut autolla vain sen 5tkm, joten en tiedä mitä siihen vaihdettu ja milloin mutta aina 200tkm asti auto on ollut jokikisessä huollossa. Onko kellään ollut vastaavia käyntiongelmia? Voiko vaihteistossa myös olla vikaa, vai voiko pelkkä moottorin käyttäytyminen olla syynä huonoon vaihtamiseen. Ja kannattaako automaatin ikiöljyä vaihtaa? Tosiaan, auto toimii toisinaan moitteettomasti, eivätkä ongelmat liity ilman lämpötilaan tai kosteuteen. Kiitän etukäteen vastauksista!
    Last edited by Taksari84; 18-05-2007, 01:50.
    F07 530dA -10, E38 735iA -97
    Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08
  • chorrus
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 565
    • 00100

    #2
    Originally posted by Taksari84 View Post
    Ongelmana on se, että vaikka auto toisinaan toimii ongelmitta siinä saattaa kesken ajon huomata outoa nykimistä, aivan kuin vaihteisto (steptronic) ei tiedä mille vaihteelle vaihtaisi. Ongelma ilmenee yleensä 80km/h ja 100km/h paikkeilla. Joissakin tapauksissa kone tuntuu jopa tehottomalta, varsinkin kakkosvaihteen (luulisin) ollessa kytkettynä. Kaasua saa painaa kunnolla ja fiilis on kuin vanhassa diesel-mersussa. Kick-down kuulostaa ja tuntuu tuossa tapauksessa aika pahalta. Auto on myös sammunut pari kertaa olessa pysähdyksissä. Myös käynnistäminen on ollut hankalaa. Ei tahdo millään startata ja kun starttaa, auto ravisee aivan niinkuin kaikki pytyt ei toimi. Tätä seuraa yleensä moottorin tehottomuus. Uusi bensasuodatin ja tulpat on tarkoitus vaihtaa lähipäivinä. Itse olen ajanut autolla vain sen 5tkm, joten en tiedä mitä siihen vaihdettu ja milloin mutta aina 200tkm asti auto on ollut jokikisessä huollossa. Onko kellään ollut vastaavia käyntiongelmia? Voiko vaihteistossa myös olla vikaa, vai voiko pelkkä moottorin käyttäytyminen olla syynä huonoon vaihtamiseen. Ja kannattaako automaatin ikiöljyä vaihtaa? Tosiaan, auto toimii toisinaan moitteettomasti, eivätkä ongelmat liity ilman lämpötilaan tai kosteuteen. Kiitän etukäteen vastauksista!
    Villi veikkaus että vika on moottorinohjauksen puolella. Ilmamassamittari?
    Kyllähän laatikkoöljyt kannattaa aina vaihtaa. Samanlailla ne menettävät voitelukykyään ikääntyessään.

    AUDI TT Roadster 3.2
    PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
    PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

    ex.
    E38 740iA cosmosschwarzmetallic
    E38 740iA bmw schwarz II
    E39 530dAt titansilbermetallic
    E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
    E32 735iA - lachssilbermetallic
    E24 635CSI polarismetallic
    AUDI A6 TDI
    SAAB 'takemenow' 900i
    CITROËN XSARA VTS
    CITROËN JUMPER
    FORD MONDERO
    ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

    + 23 x Peugeot

    Comment

    • Will_E39
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 920
      • Seinäjoki

      #3
      voisin toki veikata jompaakumpaa asentotunnistintakin...:think
      e39 520ia-96

      Comment

      • Ekape
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 205
        • Luvia

        #4
        Oli joskus 98/9 mallissa vastaavat häiriöt. Takkuaminen ajossa ja ajoittainen käynnistys ongelma. Käynnistys häiriöt johtuivat bensapumpusta ja ajossa rykiminen johtui kampiakselin asennontunnistimesta. Molemmat uusittiin ja ongelmat hävisivät.

        Comment

        • Taksari84
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 88
          • Loviisa

          #5
          Kokeillaan...

          Kiitos paljon ehdotuksista! Uusin nyt ensin tuon bensasuodattimen ja tulpat ja katson josko nuo muut tarvii vaihtaa sitten. Kiitos!
          F07 530dA -10, E38 735iA -97
          Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

          Comment

          • Taksari84
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 88
            • Loviisa

            #6
            Vika löytyi

            Kävin tänään luettamassa vikakoodit ja niinkuin täällä enteiltiin, kampiakselin asentotunnistin oli sökönä. Uusi tilattu (98€) ja menee vaihtoon maanantaina.
            F07 530dA -10, E38 735iA -97
            Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              No nyt muuten sinulla on oiva tilaisuus tehdä hiukan tutkimustyötä. Jos autossasi on ajotietokone, saat tarkan kierrosluvun näytölle salavalikosta ja voisit tuon tsekata ja katsoa, että heitteleekö lukema ihan hervottomana vai eroaako normaalista heilahtelusta yhtään. Tällöin vois vastaavissa tapauksissa varmistaa oman kampiakselin asematunnistimen toimintakunnon.

              Tuolta ohje: http://netti.ton.tut.fi/mybmw528/obc.html

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Taksari84 View Post
                Kiitos paljon ehdotuksista! Uusin nyt ensin tuon bensasuodattimen ja tulpat ja katson josko nuo muut tarvii vaihtaa sitten. Kiitos!
                Näitä voit toki vaihdella, mutta itse ongelman kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Asentotunnistin mielummin tarkastukseen.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎