Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring luukun kaasujousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #31
    Originally posted by JonasG View Post
    Tosin hydrauliiskari antautui pari talvea sitten kun oli paukkupakkaset.
    Miten se hajosi? Siis automaattitakaluukun sylinteristä puhutaan? Paljonko pakkasta?

    Mites tuo on muilla toiminut pakkasessa, niillä jotka eivät ole vielä tätä kommentoineet? Kukaan vaihtanut öljyjä ATF -> CHF?

    Voisiko joku kuvailla miten tuo automaattiavaus teillä toimii, lähinnä tuon lukon osalta. Eikös tämän kanssa ole aina tuo soft-close takaluukku, jossa luukun avaus ja lopullinen kiinniveto tapahtuu sähkömoottorilla. Tietääkö joku mitä virkaa se keskuslukon solenoidi siellä tekee? Onko sillä joku yhteys siihen, onko takaluukussa lukkopesää vai ei? Saako tuon touringin luukun jotenkin auki ilman sähköä?

    Retrofit mietityttää, siksi kysymykset...
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #32
      Mulla ei ole tuota automaatti takaluukkua, mutta softclose löytyy, eikös tuo ole kaikissa?
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

        #33
        Originally posted by Erich View Post
        ...Eikös tämän kanssa ole aina tuo soft-close takaluukku, jossa luukun avaus ja lopullinen kiinniveto tapahtuu sähkömoottorilla. Tietääkö joku mitä virkaa se keskuslukon solenoidi siellä tekee? Onko sillä joku yhteys siihen, onko takaluukussa lukkopesää vai ei? Saako tuon touringin luukun jotenkin auki ilman sähköä?

        Retrofit mietityttää, siksi kysymykset...
        Eikö touringissa ole aina ns. soft-close takaluukku, ainakin kaikissa joihin olen itse tutustunut on ollut tuo soft-close.

        Touringin takaluukun saa auki myös ilman sähköä, takaluukussa olevan työkalusäiliön sisältä löytyy peitelevy, jonka takaa luukun saa auki.

        Comment

        • VilleW
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 469
          • Turku

          #34
          Kerrataan vielä sen verran, että myös hydraulisessa systeemissä, (joka siis avaa ja sulkee luukun ylös-alas asti käsin koskematta), löytyy hydraulisylinterin lisäksi 2 isoa ja 2 pientä kaasujousta molemmilta puolilta. Minulla ei kylmällä (alle +5) jaksanut hydrauliikka nostaa luukkua ylös ja tähän auttoi isojen kaasujousien uusiminen. Nyt ei tartte olla kädet kurassa, kun napista aukeaa luukku
          Ex Bemut:
          i3 REx -14
          F15 xDrive40e -16
          E71 X6 3.0 Sport -11
          F10 525d x-Drive M-Sport -12
          E70 X5 3.0sd -08
          F36 418d Gran Coupe
          F30 316d -12
          E93 320i -08
          E70 X5 3.0d Sport -07
          E53 X5 3.0d Sport -04
          E61 530dA M-Sport individual -06
          E39 530dA touring -02 M-Sport 2
          E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
          E46 330i touring -01
          E36 328i Coupe -97
          E30 325i cabriolet -87
          E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
          E21 318i -81

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #35
            Originally posted by Erich View Post
            Tietääkö joku mitä virkaa se keskuslukon solenoidi siellä tekee? Onko sillä joku yhteys siihen, onko takaluukussa lukkopesää vai ei?
            Kenelläkään tietoa tästä?
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #36
              Originally posted by VilleW View Post
              hydraulisylinterin lisäksi 2 isoa ja 2 pientä kaasujousta molemmilta puolilta.
              ETK:n mukaan hydraulimallissa on isoja (1600N) kaasujousia vain 1 kpl ja pieniä (lasin jouset) 2 kpl. Onko siellä ETK:sta poiketen kummallakin puolella samanlaiset jouset kuin manuaalimallissakin?
              ---

              Comment

              • Kähmy
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 422
                • Kempele

                #37
                Originally posted by VilleW View Post
                Kerrataan vielä sen verran, että myös hydraulisessa systeemissä, (joka siis avaa ja sulkee luukun ylös-alas asti käsin koskematta), löytyy hydraulisylinterin lisäksi 2 isoa ja 2 pientä kaasujousta molemmilta puolilta. Minulla ei kylmällä (alle +5) jaksanut hydrauliikka nostaa luukkua ylös ja tähän auttoi isojen kaasujousien uusiminen. Nyt ei tartte olla kädet kurassa, kun napista aukeaa luukku
                Moi VilleW,

                onko sulla varaosanumeroita noille putkille? Mulla ei meinaa kanssa jaksaa nostaa tuota luukkua kylmällä. Nestettä laitoin ja se auttoi, mutta on nuo pumput jo aika lopussa. Auto on siis facelift 530iAT.

                EDIT: realoemista, 2 kpl 51248220072?



                HETKINEN! Hydraulisen kuvan mukaan vain 1 kpl (kuten Tapi epäilee...)



                Kumpi siis pitää kutinsa?

                -Kähmy
                Last edited by Kähmy; 14-04-2009, 11:35.
                e46 325xi
                Yamaha FZR 1000 EXUP
                ex-e39 530i Touring

                Comment

                • MakeJ
                  BTCF Member
                  • Jun 2005
                  • 323
                  • Hml

                  #38
                  Vaihdoin viimekesänä koko takaluukun touringiin ja samalla vaihdoin myös uudet pumput luukulle ja lasille. Toisessa isommassa pumpussa oli jousi poikki kahdesta kohtaa, joten tämä vaikutti olevan syynä, että luukku ei jaksanut kunnolla nousta ominvoimin. Mutta mutta uusien pumppujen vaihto ei sitten auttanutkaan kuin vähän luukun ylös nousemiseen vaan ongelma näyttää olevan luukun saranoissa jotka jumittaa. Saranat olis ollu helpohko nykästä autosta pöydälle herkisteltäväksi kun takaluukku oli pois paikoiltaan, mutta enpä tajunnut silloin. Luukku paikollaan niitä saranoita ei oikein helposti saa irti kai? Kokeilin ruiskia sinne jotain rasvaa, mutta eihän se rasva sinne jumiutuneeseen saranaan mene. Ne saranat pitäis saada purettua ja herkisteltyä. Onko kellään tietoa miten saranat sais herkistettyä ottamatta luukkua taas pois. Luukun pois ottaminen on persesstä kun johtosarjassa ei ole liitintä vaan johtosarja pitää repiä luukusta pois, että saat luukun pois

                  Eli jos touringin luukku nousee huonosti ylös ei vika välttämättä ole pumpuissa vaan jumiutuneet saranat saattaa olla myös syynä.
                  E60 535dA LCI -07 M-sport
                  E39 530dAT -99 "M-sport"

                  Comment

                  • Kähmy
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 422
                    • Kempele

                    #39
                    Originally posted by MakeJ View Post
                    Vaihdoin viimekesänä koko takaluukun touringiin ja samalla vaihdoin myös uudet pumput luukulle ja lasille. Toisessa isommassa pumpussa oli jousi poikki kahdesta kohtaa, joten tämä vaikutti olevan syynä, että luukku ei jaksanut kunnolla nousta ominvoimin.
                    Oliko sulla siis yksi iso pumppu siellä vai kaksi? Varmaan katoit, että oli ATF:ää tarpeeksi säiliössä?

                    -Kähmy
                    e46 325xi
                    Yamaha FZR 1000 EXUP
                    ex-e39 530i Touring

                    Comment

                    • VilleW
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 469
                      • Turku

                      #40
                      Mulla ainakin oli tosiaan kaksi pumppua eli molemmilla puolilla vaikka realoem väittääkin niitä olevan vain 1 kpl hydraulisella nostolla varustetuissa. (Mun auto -02 530dAT) Tätä itsekin pähkäilin, kun vaihtoa suunnittelin. Asia on kuitenkin helppo tarkistaa, kun ottaa niiden saranoiden päältä olevat muoviosat irti niin pääsee kurkkaamaan mitä sieltä löytyy. Hydraulisylinteri oli muistaakseni vasemmalla puolella kaasujousien (luukun ja lasin) välissä eli sillä puolella on 2 "pumppua" kiinni luukun saranassa.
                      Ex Bemut:
                      i3 REx -14
                      F15 xDrive40e -16
                      E71 X6 3.0 Sport -11
                      F10 525d x-Drive M-Sport -12
                      E70 X5 3.0sd -08
                      F36 418d Gran Coupe
                      F30 316d -12
                      E93 320i -08
                      E70 X5 3.0d Sport -07
                      E53 X5 3.0d Sport -04
                      E61 530dA M-Sport individual -06
                      E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                      E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                      E46 330i touring -01
                      E36 328i Coupe -97
                      E30 325i cabriolet -87
                      E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                      E21 318i -81

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        #41
                        Kiitos VilleW,

                        näyttäisi että niitä on siellä 2 koska MakeJ:lläkin on näin ollut (?). Kohtahan tuo selviää, kun itse alan vaihtohommiin. Mulla on ollut ongelmana se, että se luukku ei jaksa siitä alkutilasta nousta oikein. Jos sentin pari auttaa, nousee luukku heleästi ylös. Pumput vois auttaa tuossa.

                        -Kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        • VilleW
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 469
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by Kähmy View Post
                          Kiitos VilleW,

                          näyttäisi että niitä on siellä 2 koska MakeJ:lläkin on näin ollut (?). Kohtahan tuo selviää, kun itse alan vaihtohommiin. Mulla on ollut ongelmana se, että se luukku ei jaksa siitä alkutilasta nousta oikein. Jos sentin pari auttaa, nousee luukku heleästi ylös. Pumput vois auttaa tuossa.

                          -Kähmy
                          Sama vika mullakin oli ja etenkin kylmällä kelillä. Ainakin uudet isot pumput niin johan herää taas henkiin. Itse vaihdoin ekana pelkät pienet eli lasin pumput, mutta ei auttanut. Vasta isojen pumppujen vaihto auttoi, mutta nyt toimii hienosti myös pakkasella. Tarvii vaan "erikoistyökalun" että saa vaihdettua nuo isot. Mä tein sellaisen itse putkenpätkästä
                          Ex Bemut:
                          i3 REx -14
                          F15 xDrive40e -16
                          E71 X6 3.0 Sport -11
                          F10 525d x-Drive M-Sport -12
                          E70 X5 3.0sd -08
                          F36 418d Gran Coupe
                          F30 316d -12
                          E93 320i -08
                          E70 X5 3.0d Sport -07
                          E53 X5 3.0d Sport -04
                          E61 530dA M-Sport individual -06
                          E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                          E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                          E46 330i touring -01
                          E36 328i Coupe -97
                          E30 325i cabriolet -87
                          E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                          E21 318i -81

                          Comment

                          • skaramanga
                            Bimmer Rookie
                            • May 2008
                            • 145
                            • kokkola

                            #43
                            Mulla vaihdettu about puoli vuotta sitten molemmat saranat,pamahti jotenkin irti kuskinpuolelta ja teki kattoon aika pahaa jälkeä jonka seurauksena jouduttiin maalit uusimaan(hydraaulinen luukku)
                            Nyt sit viikko sitten sama homma,pamahdus ja pysähty siihen.
                            Nyt en ainakaan huomannu et ois luukku mitenkään vinossa niinku viimex

                            Mutta katossa näkyy selvästi pieni "lommo"et oisko sylinteri irronnu ja päässy
                            vähän potkimaan?

                            Comment

                            • Madfexx
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3646
                              • Lempäälä

                              #44
                              Originally posted by VilleW View Post
                              Tein tähän hommaan työkalunkin, isoja pumppuja ei saa vaihdettua pelkän putken avulla, kun saranat ovat tiellä.
                              Hei ei sulla olisi kuvaa tai jonkinlaisia ohjeita näyttää tuon työkalun tekemiseen? Miten se eroaa tuosta aiemmin mainitusta putkesta?
                              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                              Comment

                              • alalahti
                                Newbiemmer
                                • May 2007
                                • 11
                                • Kaskinen (paratiisi saari)

                                #45
                                Kuvia työkalusta ja selostusta onko vaikee tehdä ite

                                Sitte vielä te onko noi saranat vaikee vaihtaa ?? Ku itellä menny vähä ruttuun toinen sarana jonka takia lasiluukku ei meinaa mennä kiinni. ja koko luukku on vähä vinossa jolloin tiivisteen välistä pääsee vettä sisälle autopesussa ku tulee paineella

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎