Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring luukun kaasujousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ansseli
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 145
    • Tampere/Mikkeli

    #61
    Originally posted by Ansseli View Post
    Lasia kannattelevat jouset kl varaosissa 25€ king merkkiset ja motonetissa 24€ kpl:think
    Kestihän se toinen tarvikepumppu peräti pari vuotta. Oiskohan tullut tuo toinen ostettua motonetistä, kun oli mapco merkkinen ja joka nyt jo perkele antautui päästämällä öljyt pihalle Mapcot on siis täyttä paskaa!!!
    -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

    Comment

    • HURU
      Newbiemmer
      • Aug 2004
      • 6
      • Punkaharju

      #62
      Farkun takaluukku jähmii!

      Apparin puolen sarat takaluukussa jähmii, mikä neuvoksi? Vaihdattaako saranan vai hoituuko rasvauksella? Mistä kannattaisi lähteä purkamaan? Eli luukku aukeaa normisti, mutta kiinni laitto jähmii tosi pahasti lasiluukulla ja kontilla molemmilla.

      Comment

      • Ansseli
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 145
        • Tampere/Mikkeli

        #63
        Mistähän sais lasille vähän järeemmät jouset, kun on lunta lasilla niin luukku kolisee vittumaisesti päähän. Todennäköisesti myös isommat jouset kuoleentuneet, niin jos niitä ei tarviisi alkaa vaihtamaan, vaan pääsis sillä kun vaihtais edes vähän tehokkaammat tai tehokkaamman jouset/jousen nyt muistaakseni 560N, eli jos vaikka jotkut 700.
        -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

        Comment

        • invisible
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 31
          • Koskenkorva

          #64
          Originally posted by Matula View Post
          Ei taida olla edes kovin hankalaa eikä tarvitse purkaa kattoverhoilua.
          Hankittuasi kaasujouset etsi käsiisi rautaputkea, joka on juuri inansa suurempaa kaasujousien ulkohalkaisija.
          Kun olet kaivanut autosi kaasujousien päät peräluukun saranoiden vierestä esiin ja irroittanut ne peräluukusta voit työntää rautaputken kaasujousen päälle ja painaa alas päin, jolloin jousi irtoaa autosta ja voit vetää sen ulos katosta.

          Jos tuo rautaputki epäilyttää niin sellainen se on BMW:n oma erikoistyökalukin.
          Kuinkas sitten takasin laitto? Itse sain putkella väännettyä vanhan pois, mutta uuden kanssa jo aikani taistelin eikä tuntunut menevän mitenkään siihen tappiin mikä sielä näkyy...
          www.tuningdesign.net

          Comment

          • Jarhead
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2007
            • 1323
            • Kalajoki

            #65
            Mulla takaluukku aukeaa jos painaa avaus nappia monta kertaa peräkkäin. Epäilen jotain asento tunnistinta mutta en ole löytänyt k.o vimpainta (hall anturi tai katkaisija tms?). Luukku kyllä sulkeutuu normaalisti jos painan avausnappia kauan silloin pumppu surraa kunnes luukku on kiinni.

            Kuinka kauan luukku surisee teillä kun avaatte sitä? Erään tekstin mukaan sen pitäisi surrata ylös asti ja vielä sekunnin siihen päälle.

            Onko tietoa missä vika kun avatessa pumppu käy vain sekunnin tai kaksi?

            Johtosarja on kertaalleen käyty läpi. Nykitty jokaista johtoa erikseen kuoren sisältä katkenneiden selvittämiseksi.
            Öljyt on vaihdettu ja sitä on riittävästi
            Ei anna vikakoodeja.
            Last edited by Jarhead; 21-06-2011, 12:52. Reason: Lisätty tarkistettuja asioita.
            sigpic
            -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
            Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

            Comment

            • HMH79
              Newbiemmer
              • Jun 2011
              • 3
              • WestCoast

              #66
              Takaluukun kaasut + automatiikka

              Tuli viikonloppuna vaihdettua omaan farkkuun kaasut luukulle ja lasille.
              Tiedoksi vain, kun täällä on montaa tietoa, että kyllä niitä 4 kpl löytyy myös hydrauliikalla varustetusta mallista. 2x 1600N ja 2x 560N. Osat tilasin Schmiedmannilta.
              Kannattaa irrottaa takalasi vaihdon ajaksi, niin on tilaa paremmin työskennellä. Ei ole kuin neljällä mutterilla kiinni ja kaikissa johdoissa on pikaliittimet.

              Sitten kannattaa sitoa nippusiteellä johtoniput jotka tulee sieltä katon sisältä niin mahdollisimman tiukalle sivuun kiinni. (saranaan)

              Itse vaihtoa varten keräilin nurkista monen kokoisia rautaputkia, mutta itse asiassa paras työkalu takaisin laitossa oli noin metrin pituinen rengasrauta.
              Niin ja tietenkin kärsivällisyyttä ja taskulamppu, nimittäin aikamoista gynekologin hommaa asettaa ne pallopäät sinne katon sisään.

              Vanhat lähtee irti kun ottaa ensin saranan päät kaikista irti ja sitten hieman kangottaa saranan rautoja vastaan alapuolelta vaikka sillä rengasraudalla, niin pompahtaa irti. Älä käytä liikaa voimaa. Vältyt lommoilta katossa.

              Uudet takaisin, niin että isommat ensin. Katsot ja merkkaat pallopään asennon, että tiedät kun asettelet sitä sinne tapin päälle, onko se oikeassa asennossa. Kiinnitä jollain pienellä tapin virkaa palvelevalla vaikka ruuvilla toinen pää saranan reikiin. Pienellä ruuvilla siksi, että on liikkuma varaa edes milli kaks. Sitten vain tähtäät taskulampun valolla ja ruuvimensselin avulla sen pallopään sinne tapin päälle. Kun olet varma että se siellä on niin työnnä rengasrauta varovasti katon ja pumpun väliin.
              Kun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.

              Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
              Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.

              Jos autossasi on automatiikka tavaratilalle, niin siellä kuskin puolella takana on sitten vielä vähemmän tilaa, kun se hydraulipumppu on siinä keskellä.

              Ei siinä lopuksi paljon tuntia kauempaa mennyt, vaikka ensikertaa vaihdettiin tuollaiseen.

              Suosittelen siis rengasrautaa. Miksei putkikin toimi. Ainakin niiden pienempien pumppujen kanssa, mutta ne isommat on jo niin paksut, että kun niihin laittaa vielä putken päälle, niin ei mahdu enää asentamaan.
              Vois mahtua jos irrottaa koko takaluukun saranoistaan, mutta turhan kova työ kun niitä sähköjohtoja on aika hiton paljon ja kannessa ei ole pikaliitoksia, joten ei saa kovin äkkiä pois.

              Comment

              • Aslakki
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 359
                • Kuusamo

                #67
                Originally posted by HMH79 View Post
                Tuli viikonloppuna vaihdettua omaan farkkuun kaasut luukulle ja lasille.
                Tiedoksi vain, kun täällä on montaa tietoa, että kyllä niitä 4 kpl löytyy myös hydrauliikalla varustetusta mallista. 2x 1600N ja 2x 560N. Osat tilasin Schmiedmannilta.
                Kannattaa irrottaa takalasi vaihdon ajaksi, niin on tilaa paremmin työskennellä. Ei ole kuin neljällä mutterilla kiinni ja kaikissa johdoissa on pikaliittimet.

                Sitten kannattaa sitoa nippusiteellä johtoniput jotka tulee sieltä katon sisältä niin mahdollisimman tiukalle sivuun kiinni. (saranaan)

                Itse vaihtoa varten keräilin nurkista monen kokoisia rautaputkia, mutta itse asiassa paras työkalu takaisin laitossa oli noin metrin pituinen rengasrauta.
                Niin ja tietenkin kärsivällisyyttä ja taskulamppu, nimittäin aikamoista gynekologin hommaa asettaa ne pallopäät sinne katon sisään.

                Vanhat lähtee irti kun ottaa ensin saranan päät kaikista irti ja sitten hieman kangottaa saranan rautoja vastaan alapuolelta vaikka sillä rengasraudalla, niin pompahtaa irti. Älä käytä liikaa voimaa. Vältyt lommoilta katossa.

                Uudet takaisin, niin että isommat ensin. Katsot ja merkkaat pallopään asennon, että tiedät kun asettelet sitä sinne tapin päälle, onko se oikeassa asennossa. Kiinnitä jollain pienellä tapin virkaa palvelevalla vaikka ruuvilla toinen pää saranan reikiin. Pienellä ruuvilla siksi, että on liikkuma varaa edes milli kaks. Sitten vain tähtäät taskulampun valolla ja ruuvimensselin avulla sen pallopään sinne tapin päälle. Kun olet varma että se siellä on niin työnnä rengasrauta varovasti katon ja pumpun väliin.
                Kun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.

                Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
                Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.

                Jos autossasi on automatiikka tavaratilalle, niin siellä kuskin puolella takana on sitten vielä vähemmän tilaa, kun se hydraulipumppu on siinä keskellä.

                Ei siinä lopuksi paljon tuntia kauempaa mennyt, vaikka ensikertaa vaihdettiin tuollaiseen.

                Suosittelen siis rengasrautaa. Miksei putkikin toimi. Ainakin niiden pienempien pumppujen kanssa, mutta ne isommat on jo niin paksut, että kun niihin laittaa vielä putken päälle, niin ei mahdu enää asentamaan.
                Vois mahtua jos irrottaa koko takaluukun saranoistaan, mutta turhan kova työ kun niitä sähköjohtoja on aika hiton paljon ja kannessa ei ole pikaliitoksia, joten ei saa kovin äkkiä pois.
                No niin nyt onkin jo aika hyvät ohjeet kaasujousien vaihtoon, kiitti!
                E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                Comment

                • niko-77
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 200
                  • Espoo

                  #68
                  E39 Touringin kontin pumppujen vaihto!

                  Pitäis vaihtaa takakonttiin ja lasin kehykseen pumput, oisko kellään kuvia moisesta hommasta?
                  Ulkopuolelta homma näyttää selvältä mutta kuin pitkälle pitää sisällä purkaa kattoverhoilua.

                  Comment

                  • BMWFW24
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 275
                    • Jämsä

                    #69



                    Siihen kattoverhoiluun ei kosketa jos on nuo tavalliset pumput, jos on hydr.luukku niin sitten on isompi juttu.
                    ex. 316i e36 1991
                    ex. 318iS Coupe e36 1992
                    ex. 528iA Touring e39 1997
                    ex 316i e30 1990, vaimon
                    ex. X5 4.4i e53 2001
                    ex 316 e46 2003, vaimon
                    525iX e60 2008
                    Z4 e85 2003, vaimon​

                    Comment

                    • niko-77
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 200
                      • Espoo

                      #70
                      Kiitti, meneekö ilman noita erikoistyökaluja helposti vai pitääkö lainata nuo työkalut jostain?

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #71
                        Kysynpä täälläkin, että onko Oulun seudulla joku, joka on tämän esim. omaan autoonsa tehnyt? Omassa kaipais vaihtoa sekä luukun että lasin pumput. Maksan mielelläni jotain vaivanpalkkaa, jos apuja saa. Tai sitte pitää lähtä yksin sohlaan HMH79:in ohjeilla. Ei vaan löydy mistään kaupasta metristä rengasrautaa...

                        Merkkiliikkeessä Wetterillä sanottiin, että isolla talppapäämeisselillä ne vaihtuu. Ei herättänyt luottamusta. Ei kuulemma tartte erikoistyökaluja. Liekö ajatellut sedania tai tienny edes millaset nuo touringin pumput on.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #72
                          Originally posted by HMH79 View Post
                          Kun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.

                          Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
                          Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.
                          Ite tuli vaihdettua nuo lasin pumput, niistä vain toinen oli sökönä, ja se sitten vaikuttaa koko luukkuun, ei pysyny luukku ylhäällä vaikka vain yksi pieni siis oli rikki.
                          Tosi höllästi mun mielestä ovat kiinni nuo, ite tuli tehtyä sellanen noin 80cm putki, johon porasin reijän, johon saa sen sarananpään kiinni pultilla. Helpottaa jos/kun tarvii käännellä palloniveltä kohdalleen.
                          Mulla oli kanssa ne lisäsokat, en ensin tajunnu niitä, ja eihän ne menny kirveelläkään paikoilleen! Putki meni solmuun jne.
                          Tais naikkonen huomata sitte tuon toisen sokan. Kattelin alkuperäisiä pumppuja, ja eihän niissäkään niitä ollu, joten ei muuta kuin ilman lisäsokkaa paikalleen, plopsahti oikein nätisi ja kyllä se vaan siellä pysyy.

                          Kannattaa ensin tutkia jos mahdollista, voi olla että yhdenkin pumpun vaihto riittää, toki kannattaa pareittain vaihtaa aina. Kokeilla voi esim ottamalla lasin erikseen auki, ja pitää sitä ylhäällä (jos siis lasi itessään ei pysy ylhäälä, eli selvästi pumppu sieltä sökönä), ja sitte avaa luukun, jos luukku pysyy ylhäällä ilman että lasi kuormittaa sitä, luukun pumput todennäköisesti ok.
                          Koska suotta noita kaikkia neljää vaihtaa jos parhaimmillaan voi yhdellä päästä!
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #73
                            Joo no minä ajattelin, että eikä nuita kehtaa ruveta yks kerrallaan vaihteleen. Kerralla kaikki, niin tulee ku uus.
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • Indigoah
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 103
                              • Oulu

                              #74
                              Itse vaihdoin kaikki pumput keväällä omaan touringiin. Schmiedmannilta ostetut luukun pumput olivat saman merkkiset kuin originaalit. Lasiin hain Motonetistä Topranin pumput kun ei schmiedmannilla ollut silloin varastossa.

                              Reilun puoli vuotta nousi Topraneilla lasi ilman avustamista ylös mutta nykyään pitää työntää kädellä ylös asti. Jälkikäteen sanottuna olisi pitänyt odottaa tai hakea vaikka wetteriltä originaalit mielummin kuin nuo Topranit.

                              Itse käydin "erikoistyökaluna" vanhaa pölynimurin vartta ilman mitään muokkauksia. Pienempiin pumppuihin crossipyörän vanha stonga sopi parhaiten
                              F11 530d M-Sport

                              ex.
                              E91, E61, E39, E46, E36

                              Comment

                              • marcus_108
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2012
                                • 578
                                • Hyllykallio

                                #75
                                Onko kukaan etelä-pohjanmaalla vaihtanut noita? Maksan vaivan näöstä! Autokaari meinas että 200-250e pelkkä vaihtotyö, ei kiitos. siis e39 eikä ole hydrauli-luukku
                                Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                                Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                                Ex:
                                E39 523i touring -99
                                Opel kadett E 1.6 -89
                                Seat Toledo 1.8 -92
                                Toyota corolla Lb 1.6 -87
                                Vw passat farkku 1.8 -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎