Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Pyöränlaakeriko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-1000
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 3

    E39 Pyöränlaakeriko?

    Auto on 528iA,
    Alkaa ulisemaan tuossa 60 kohilla, kovenee 110 asti sitten muu melu rupeaa peittämään sen. Kovenee kumminkin koko ajan. Havaittu myös tossa 60 kohdilla sillointällöin tärinää mikä näissä e39:ssä tuntuu olevan aika mysteeri muutenkin.

    Mutta kaipa tuo Renkaanlaakeri on mikä tota ääntä pitää? Ettei perä taikka kardaani?

    Kellään tietoa mitä toi maksaa noin suunnilleen? Jos liikkeessä vaihdattaa. Laakerit on sen 100€ mutta mitä työhön menee?

    Voiko vaihtaa kotikonstein vai tarvitseeko ulosvetäjää?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7455
    • Oulu

    #2
    Vähän samanlaista juttua olen tässä itsekin omasta autostani muutaman päivän ajan ihmetellyt. Kun ei ole kokemusta pyöränlaakerivioista juurikaan (kerran istunu kyydissä autossa jossa kyllä ulvoi pahasti) niin en osaa sanoa oikein varmasti mitään.

    Tää mun (olettama) vika alkoi tässä kesälomamatkalla (tietysti kun tulee paljon kilometrejä). Eli alkumatkasta ja vähän aikaa täällä perillä ajellessa olin todella tyytyväinen auton matalaan melutasoon motarilla, mutta sitten yks päivä ihmettelin että mikäs nyt vonkuu pahemmin kuin eilen kun laskee motarilla alamäkeen noin 150 km/h vauhtia. Vaihdetta heti vapaalla ja sama vauhdin mukaan taajuuttaan muuttava vonkuna vain kuuluu. Veto tai moottorijarrutus ei muuttanut myöskään ääntä. Ääni on vähän samanlaista yleismelua kuin rengasmelu tai lentokoneen moottorien ääni koneessa sisällä, ei siis mikään selkeästi erottuva ulina. Ääni tuntui tulevan vain takaa oikealta.

    Alle 100 km/h vauhdissa ääntä on yleensä aika vaikea erottaa muusta metelistä, mutta 130-150 km/h kohdalla varsinkin jos vapaalla laskettelee mäkiä alas niin kuuluu hyvin selvästi, eikä tuollaista mielestäni aiemmin ole kuulunut.

    Toinen epäilys kohdistui tietysti renkaaseen, mutta eipä siinä ole mitään outoa päällepäin näkynyt. Voiskohan tämä olla alkavaa laakerivikaa?

    En taida kuitenkaan alkaa sitä täällä reissussa korjauttaan, koska ranskalaisessa korjaamossa tuskin kukaan haluaa ymmärtää englantia ja Saksassa ei ole aikaa oikein paljoa odotella tuota korjausta.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • SLK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 274
      • Päijät-häme

      #3
      Laakerin ulvonnan erottaa selkeesti. Ei yleensä kuulu 50 ja alle nopeuksissa. Ulvonta muuttuu nopeuden mukaan, mitä kovempaa mennään sitä korkeampi taajuuksinen ja kovempi on ulinakin. Ajossa helppo testata kääntelemällä rattia ees taas, jos toiselle puolelle kännettäessä kuuluu ja toiselle ei niin vika löytyi.
      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #4
        Vaihdoin juuri viiko sitten etulaakerin (napa, jossa laakeri paikallaan) omaan e39:iin. Ei tarvitse ulosvetäjää, eikä tarvii ottaa etuiskari/jousta pois. Pelkän laakerin vaihto ei liene kotikonstein onnistu, koska on prässätty napaan. tuo napa, jossa laakeri, maksaa ~70€ (motonetti) ja 200€+ (merkkiliike).

        Osa 5: http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=31&fg=10

        Taka laakerista ei kokemusta.

        Ulinasta en osaa e39:n kohdalla sanoa mitään, sillä omassa oikea etulaakeri oli kokenut varsin erikoisen lopun.

        Off topic, mutta liippaa asiaa: Laakeri oli täysin tiivis, ei väljää, ei poikkeavaa ääntä paitsi: kun napa pyöritti, niin kuului napsahduksia. Kun otin navan pois, paljastui, että laakerin sisäkehä oli poikki (siis sisäkehä johon kuulat vastaavat) . Aina kun laakerinkuula osui tuohon sisäkehän halkioon (1mm leveä) kuului napsahdus. Laakerilla ajettu 200tkm. Tämmöiseen en aiemmin ole bemareissa tai muissakaan törmännyt.
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • aapok
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 807
          • Liperi

          #5
          Ei se takalaakerin vaihto mikään ihmeellinen homma ole. Koko napa on kiinni neljällä torxilla takaapäin ja tietty edesta se iso vetoakselin mutteri. sitten kun koko paketti on kädessä, naputtelee vanhan laakerin pois ja uuden tilalle. Ei mulla ainakaan mitään prässiä tuohon tarvinnut.
          -Aapo-

          520da touring Lci M-sport -07
          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
          Chevrolet Avalanche LTZ -09
          Sea Ray 230 sundancer -94

          Comment

          • T-1000
            Newbiemmer
            • May 2007
            • 3

            #6
            Vikaa paikallistettu..

            Varattu korjaamolle aika keskiviikoks. Epäiltiin että joko molemmat takarenkaiden laakerit taikka kardaani tuki laakeri selvä.

            Comment

            • hazys
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 404

              #7
              Originally posted by T-1000 View Post
              Auto on 528iA,

              Kellään tietoa mitä toi maksaa noin suunnilleen? Jos liikkeessä vaihdattaa. Laakerit on sen 100€ mutta mitä työhön menee?

              Voiko vaihtaa kotikonstein vai tarvitseeko ulosvetäjää?
              Laakerinvaihdon työnosuus on 90-100 €/puoli. Näin ainakin Laakkosella.
              Make my day, go away.

              Comment

              • T-1000
                Newbiemmer
                • May 2007
                • 3

                #8
                Eri korjaamoilta kyselin ja töihin menee takapyörien kohdalla n.2,5h (molemmat pyörät.) Hinta arvio oli töiden osalta 120-150€ Laakerit ovat joku 60€ per puoli. Saa nyt nähä päästäänkö tällä vai meneekö tuo kardaanin laakeri uusiks.

                Comment

                • Rale
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 1482
                  • Porvoo

                  #9
                  torx ruuvit kanssa

                  Kannattaa muistaa myös uudet torxit ottaa, itselläni oli yksi tai kaksi pulttia niin tiukassa ettei auttanut kun ensin poikki pistää. Muistaakseni laakkoselta tuli laakereiden mukana uudet pultit mukaan.

                  Comment

                  • hazys
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 404

                    #10
                    Originally posted by Rale View Post
                    Kannattaa muistaa myös uudet torxit ottaa, itselläni oli yksi tai kaksi pulttia niin tiukassa ettei auttanut kun ensin poikki pistää. Muistaakseni laakkoselta tuli laakereiden mukana uudet pultit mukaan.
                    Ei tule. Pitää pyytää erikseen.
                    Make my day, go away.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7455
                      • Oulu

                      #11
                      Vihdoin tunkkasin pyörät ylös ja pyörittelemällä sekä oikeaa että vasenta sai varmuuden sille että pyöränlaakerissa mulla vika on koska oikean renkaan pyöritys pitää melkoista jurinaa kun taas vasen ei ollenkaan.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7455
                        • Oulu

                        #12
                        Sain tänään haettua laakerin Wetterin tiskiltä 80€ hintaa, ruuvit piti tilata kun ei ollut varastossa. Vaihtotyön ajan varasin myös heiltä, mutta jos joku osaa suositella nopeampaa (2.8. varattu) ja halvempaa korjaamoa joka tuon sais Oulussa vaihdettua niin kiinnotusta olisi.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7455
                          • Oulu

                          #13
                          Vaihtoivat tänään laakerin Wetterillä. Ensimmäinen kokemus ko. firman huollosta minulle ja odotuksien vastaisesti melko positiivinen. Olivat kuulemma tehneet töitä koko päivän sen laakerin kanssa (), mutta maksoin vain 1,5 tunnin työstä (joka teki tasan 122€). Käsijarrun olivat jättäneet vähän löysälle mutta ei se nyt kovin hyvä ollutkaan. Pitää kai kiriä itte sitä kun en jaksanut alkaa samantien reklamoimaan koska se ei ollut ihan priimasäädöissä alunalkaenkaan, enkä ollut sen pitävyyttä vauhdissa jarrutellessa erikseen testannut ennen huoltoa.

                          Koko laakerirempalle siis hintaa melko tarkkaan 200€ kaikkineen, koska uusia ruuveja ei tarvittu.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • -Tate-
                            Moderator
                            • Jan 2004
                            • 3211
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Aksa P View Post
                            Vaihdoin juuri viiko sitten etulaakerin (napa, jossa laakeri paikallaan) omaan e39:iin. Ei tarvitse ulosvetäjää, eikä tarvii ottaa etuiskari/jousta pois. Pelkän laakerin vaihto ei liene kotikonstein onnistu, koska on prässätty napaan. tuo napa, jossa laakeri, maksaa ~70€ (motonetti) ja 200€+ (merkkiliike).

                            Osa 5: http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=31&fg=10

                            Taka laakerista ei kokemusta.

                            Ulinasta en osaa e39:n kohdalla sanoa mitään, sillä omassa oikea etulaakeri oli kokenut varsin erikoisen lopun.

                            Off topic, mutta liippaa asiaa: Laakeri oli täysin tiivis, ei väljää, ei poikkeavaa ääntä paitsi: kun napa pyöritti, niin kuului napsahduksia. Kun otin navan pois, paljastui, että laakerin sisäkehä oli poikki (siis sisäkehä johon kuulat vastaavat) . Aina kun laakerinkuula osui tuohon sisäkehän halkioon (1mm leveä) kuului napsahdus. Laakerilla ajettu 200tkm. Tämmöiseen en aiemmin ole bemareissa tai muissakaan törmännyt.
                            Itsellä oli myös tuo sama vika etupyöränlaakerissa omassa E39 ajettu 70tkm, mutta auto seisonut aika paljon ja pitkiä aikoja kerrallaan, joten ainakin ulkomailla merkkiliikkeen huollossa pistivät sen piikkiin. Itsellä kuului tuo "tikitys/naputus" myös ja vika tarkentui yhteen laakerin kuulaan joka oli ruostunut. Siltikin ihmeellistä että noin uudessa autossa (vm 2001) ja noinkin vähän ajetussa menee jo pyöränlaakeri tossa vaiheessa :think Vertailuna vanhat mersut (w123), jossa pyöränlaakerin vaihtoa aletaan suunnittelemaan 500tkm kilometrin paikkeilla ensimmäistä kertaa
                            I Believed I Would Die.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7455
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by -Tate- View Post
                              ... mutta auto seisonut aika paljon ja pitkiä aikoja kerrallaan, joten ainakin ulkomailla merkkiliikkeen huollossa pistivät sen piikkiin. Itsellä kuului tuo "tikitys/naputus" myös ja vika tarkentui yhteen laakerin kuulaan joka oli ruostunut.
                              Ei nyt taas hirveesti liity, mutta isän matkailuautossa meni myös takapyörästä pyöränlaakeri vuosi sitten ja siinä ongelmaksi paljastui yhden rullan painama kolo ulommassa kehässä. Tällekään ei keksitty muuta selitystä kuin matkailuauton pitkähkö talviseisonta joka on kai aiheuttanut melkoisen kuormituksen yhdelle rullalle. Kilometrejä tuossakin luokkaa 70tkm jos nyt yhtään oikein muistan, eikä ikääkään ole kovin montaa vuotta.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎