ongelmana on ettei pidä tai pitää huonosti, kysymys kuuluu onko kukaan säätänyt ja/tai miten...:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 käsijarru
Collapse
X
-
Vexun mainioon projektikertomukseen muutama lisäys:
Tähdentäisin vielä satulatuen kontaktipintojen (jarrupalat) puhdistusta. Ne ruostuneet knöölit ei tahdo pelkällä teräsharjalla oikein irrota. Raaputtaa vaikka ensin ruuvimeisselin kärjellä ja viimeistelee teräs- /messinkiharjalla sileäksi. Tämän jälkeen samoihin kontaktipintoihin kuten myös palojen taustojen vastinpintoihin ohut kerros alumiini- tai kuparipastaa.
Samalla mäntä kannattaa herkistää: Poljetaan jarrua, kunnes mäntä tulee hieman ulospäin ulomman kumin rajoissa. Samalla saa kaikki paskat pois suojakumin taipeista. Painetaan puristimella mäntää sisään. Toistetaan muutamaan kertaan. Satulan väliin voi laittaa vaikka puukapulan, jos ei apumiestä ole käytettävissä ja pelkää männän pullahtavan pihalle.
Liukupultit saa parhaiten puhdistettua laittamalla porakoneeseen 7 mm kuusiokolon ja pyörittämällä liukupulttia karhunkieltä vasten. Liukukumitkin voi yleensä huoletta irrottaa puhdistusta varten. Liottelee silikoniöljyssä ja puhdistaa tarkoin kaikki sisäpuolen urat. Samaa silikoniöljyä ohut kerros liukupultin pintaan kasausvaiheessa, mitään paksumpia vaseliineja ei saa käyttää.
Käsijarrun säätö by TIS:
Hyvin pitkälti kuten Vexun ohjeessa on mainittu. Vaijerit löysättynä säätöpylpyrää kiristetään, kunnes rengasta ei pysty enää pyörittämään. Tämän jälkeen löysätään 12 napsua.
Vaijerin säätö käsin: Kiristetään siten, että 2. hampaalla jarrutusvoima alkaa, mutta 1. hampaalla ei ole vielä havaittavaa vastusta.
Vaijerin säätö dynamometrillä: 3. hampaalla jarruvoima molemmilla pyörillä 0,5 kN, mutta 1. hampaalla ei vielä havaittavaa jarruvoimaa.
Jos säätöpylpyrät on asennettu kuten itselläni oli, vas. käsijarrukenkä kiristyy(pitenee) ylöspäin pyörittäessä, oik. päinvastoin.
Itse ajattelinkin katsastuksen yhteydessä vielä hienosäätää dynolla. Säätöhän on helppo tehdä, kun mukaan ottaa 9 ja 12 mm avaimet.
Noin ylipäätään E39:n käsijarru ei ole kuuluisa mahtavasta jarruvoimastaan. Siellä rummun sisäpinnalla saattaa olla komea kerros ruostetta varsinkin automaatilla huristelevilla.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Säätöruuvien löytäminen pyöränpultinreiästä on vähän hankalaa mutta ne kun löytää itse säätö on helppoa ruuvia vaan ylös/alas mutta jos purkaa jarruja niin että saa jarrulevyt pois edestä niin siinä samalla voi putsailla jarrut ja näkee onko kengät kulunut ja että säädöt liikkuu jne,itse kun jouduin säätöhommiin niin purin jarrut koska en ollut aikaisemmin säädellyt E39n jarruja
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View Post...Käsijarrun säätö by TIS:
Hyvin pitkälti kuten Vexun ohjeessa on mainittu. Vaijerit löysättynä säätöpylpyrää kiristetään, kunnes rengasta ei pysty enää pyörittämään. Tämän jälkeen löysätään 12 napsua.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Kyllä tuo 1-2 napsua on oikein. Jos silti ei pidä, niin syynä on kulunut rumpu, eli kenkä hankaa vain keskiosallaan kiinni rumpuun. Tämä voidaan korjata sovittamalla kengät rumpuun, jos ei viitsi rumpuja uusia. Homma menee niin että laitetaan kenkä alasimen päälle kitkapinta ylöspäin ja napautetaan vasaralla kengän keskelle, kenkä suoristuu ja istuu paremmin rumpuun. Tätä jatketaan kunnes kengät eivät "keiku" enää rummussa. Varovasti sitten ettei kenkä suoristu liikaa!
Sitten vaan nippuun ja säätö lähelle, itse vedän reilusti jumiin ja parilla napsulla löystyy yleensä sen verran ettei laahaa ja johan tulee tehokas ja tasainen käsijarru.e90 318i 4d -06
e36 320 4d -91 Diamantschwarz
Ex. 2x e30 316
Comment
-
-
Originally posted by Kele View PostKyllä tuo 1-2 napsua on oikein. Jos silti ei pidä, niin syynä on kulunut rumpu, eli kenkä hankaa vain keskiosallaan kiinni rumpuun. Tämä voidaan korjata sovittamalla kengät rumpuun, jos ei viitsi rumpuja uusia. Homma menee niin että laitetaan kenkä alasimen päälle kitkapinta ylöspäin ja napautetaan vasaralla kengän keskelle, kenkä suoristuu ja istuu paremmin rumpuun. Tätä jatketaan kunnes kengät eivät "keiku" enää rummussa. Varovasti sitten ettei kenkä suoristu liikaa!
Sitten vaan nippuun ja säätö lähelle, itse vedän reilusti jumiin ja parilla napsulla löystyy yleensä sen verran ettei laahaa ja johan tulee tehokas ja tasainen käsijarru.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEi se BMW:n mukaan ole oikein vaan ohje neuvoo löysäämään 12 napsua. Mutta se on aika paljon, 5-6 pitäisi riittää.
Minusta maalaisjärki pätee tässä, eli löysätään vain sen verran, että takapyörä alkaa taas juuri ja juuri pyöriä vapaasti, ja tähän kyllä riittää muutama naksaus.
Korjausoppaassa tosiaan sanotaan että "When the wheel/disc can no longer be turned, back the knurled ring off by 12 teeth (cathes) so that the wheel is free to rotate easily. " siis 12, pitäis varmaan olla 1-2. Pakko olla painovirhe..."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostKorjausoppaassa tosiaan sanotaan että "When the wheel/disc can no longer be turned, back the knurled ring off by 12 teeth (cathes) so that the wheel is free to rotate easily. " siis 12, pitäis varmaan olla 1-2. Pakko olla painovirhe...
Kyllä E39:n käsijarru pitää vaikka sitä löysää 12 pykälää. Mutta jos jarrukengiksi laittaa jotkut sekundat jotka painuu kasaan, niin 12 pykälän säädöllä tuota saakin säätää aika usein. Joten silloin puolet vähempikin määrää riittää.
Comment
-
Comment